رئیس جمهور ترکیه رسما دعوت برای دیدار با رهبران بریکس را پذیرفت

رئیس جمهور ترکیه رسما دعوت برای دیدار با رهبران بریکس را پذیرفت

Bijie.com گزارش داد:

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تایید کرد که در اجلاس سران بریکس در کازان روسیه از 22 تا 24 اکتبر شرکت خواهد کرد. یوری اوشاکوف، دستیار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این خبر را تایید کرد.

اوشاکوف به ما می‌گوید که این دعوت به ترکیه داده شده است و پذیرش سریع اردوغان نشان می‌دهد که او چقدر مشتاق است که به عضویت اتحادیه اروپا درآید.

در عین حال، ترکیه با وضعیت پیچیده سیاست خارجی ناشی از بن بست مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا و اصطکاک در داخل ناتو دست و پنجه نرم می کند.

چین رسماً برای پیوستن به بریکس درخواست داده است. دولت اردوغان به دنبال سیاست خارجی است که ترکیه را مجبور به انتخاب دو طرف بین شرق و غرب نکند.

رئیس جمهور اغلب می گوید: “ما در حال همکاری متقابل سودمند با کشورهای شرق و غرب هستیم.” پوتین گفت که این نشست بر موضوع پیوستن اعضای جدید متمرکز خواهد شد و درخواست ترکیه را به موضوعی کلیدی برای بحث تبدیل می کند.

با این حال، برخی از تحلیلگران بر این باورند که روابط رو به رشد ترکیه با روسیه و چین می تواند روابط در داخل ناتو را متشنج کند. این می تواند به عنوان خروج ترکیه از نظم تحت رهبری غرب تلقی شود و می تواند بحث های ناتو در مورد امنیت جمعی را پیچیده کند.

با این حال، برخی دیگر بر این باورند که اقدام ترکیه برای پیوستن به بریکس نباید به عنوان رد آشکار ناتو تلقی شود. بلکه منعکس کننده استراتژی ترکیه برای تنوع بخشیدن به روابط خارجی و افزایش استقلال استراتژیک خود است.

BRICS فرصت‌های سرمایه‌گذاری جایگزین را ارائه می‌کند، به ویژه از طریق بانک توسعه جدید، که می‌تواند منبعی برای کمک مالی برای ترکیه در میان چالش‌های اقتصادی مداوم باشد.

اردوغان امیدوار است که تقویت روابط اقتصادی با کشورهای بریکس به ترکیه کمک کند تا موقعیت استراتژیک خود را به عنوان پلی بین اروپا و آسیا افزایش دهد.

چنین موقعیت‌یابی ممکن است با منافع اقتصادی ناتو در منطقه همسو باشد و یک رابطه پیچیده اما بالقوه سودمند برای همه طرف‌های درگیر ایجاد کند.

گفت‌وگوی عمومی درباره اهداف ترکیه می‌تواند به ناتو کمک کند تا اولویت‌های در حال تغییر متحدانش را بهتر درک کند و هرگونه سوءتفاهم در مورد همسویی آن را کاهش دهد.

گروه توسعه یافته بریکس اکنون شامل 11 کشور عضو با جمعیت کل تقریباً 3.5 میلیارد و ارزش اقتصادی بیش از 28.5 تریلیون دلار است که تقریباً 28٪ از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهد.

روسیه امیدوار است نقش بریکس را در سیستم مالی بین‌المللی افزایش دهد و ادغام بازیگران جدید را در دوران ریاست خود در سال 2024 ترویج کند.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

خروج از نسخه موبایل