توسعه بی‌رویه انرژی‌های تجدیدپذیر تهدیدی برای پایداری شبکه برق است

توسعه بی‌رویه انرژی‌های تجدیدپذیر تهدیدی برای پایداری شبکه برق است

وی تاکید کرد: این نوسانات توان می‌توانند باعث افزایش یا کاهش فرکانس خارج از محدوده مجاز شده و پایداری فرکانسی شبکه را به طور جدی تهدید کند. به‌طوری که چاره‌اندیشی پیشگیرانه برای کاهش اثر این چالش یعنی اتصال ظرفیت‌های بالاتری از این نوع منابع به شبکه پایدار برق موجود، امری ضروری است.

میرشریفی اضافه‌کرد: ماهیت متغیر با زمان توان تولیدی منابع انرژی تجدیدپذیر باعث افزایش تغییرات فرکانس و در نتیجه افزایش تغییرات مکرر توان نیروگاه‌های مشارکت کننده در کنترل فرکانس می‌شود. این امر استهلاک نیروگاه‌های شرکت کننده در کنترل فرکانس را افزایش می‌دهد.

ناظر عالی شرکت های توزیع برق در خصوص دیگر چالش های پیش‌روی توسعه انرژی های تجدیدپذیر، یادآور شد: با جایگزین شدن منابع انرژی مبتنی بر ژنراتور سنکرون با منابع انرژی تجدیدپذیر اینورتری، ثابت اینرسی شبکه و رزرو کنترل فرکانس کاهش یافته که خود باعث کاهش پارامترهای کیفی بهره‌برداری از شبکه شده و باعث افزایش نرخ تغییرات فرکانس و بازه انحراف فرکانس می‌شود. لذا توجه به برخی از چالش‌ها مانند تأثیرات دینامیکی نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارای تجهیز الکترونیک قدرت روی شبکه به دلیل افزایش نفوذ این نوع واحدهای تولیدی در آینده اهمیت حیاتی می‌یابد.

وی گفت: به‌کارگیری گسترده منابع انرژی تجدیدپذیر به خصوص باد و خورشید برای تولید برق در صورت غفلت، پایداری شبکه برق را با چالش جدی در آینده مواجه می کند، اما باید در نظر داشت که بهره‌برداری از منابع تجدیدپذیر موجب مزیت‌های زیادی در شبکه‌های قدرت می‌شود.

این مسئول اضافه‌کرد: بر این اساس، درایت مدیران ارشد و برنامه‌ریزی دقیق همچنین توسعه متوازن در سراسر شبکه و راه‌اندازی بخش نظارتی خاص این نیروگاه‌ها در مراکز دیسپاچینگ در کنار چاره‌اندیشی پیشگیرانه و به‌کارگیری سیستم‌های کنترلی پیشرفته در کنار احداث و توسعه این منابع تولید انرژی می‌تواند ما را در بهینه‌سازی و افزایش تولید انرژی ضمن حفظ محیط‌زیست یاری کرده و در نهایت منجر به توسعه امن و پایدار شبکه برق و کاهش ناترازی انرژی شده تا این تهدید نیز به فرصت بدل شود.

در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از قافله جهانی عقب نمانیم

ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق کشور با بیان اینکه اکثر کشورهای جهان به سرعت به سمت توسعه انرژی های تجدیدپذیر در حال حرکت هستند، افزود: در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نباید از قافله جهانی عقب بمانیم.

وی پیرامون اهمیت توسعه انرژی های تجدیدپذیر و ضرورت پیگیری این مهم در ایران، گفت: پاسخگویی به تقاضای روز افزون انرژی در جهان و تولید برق قابل اطمینان و پایدار، تبدیل به یک نگرانی اصلی در بخش صنعت برق همه کشورها شده است.

میرشریفی افزود: در حال حاضر، نیروگاه‌های سوخت فسیلی منبع اصلی و عمده زنجیره تولید برق در دنیا است. بنابراین توسعه نیروگاه‌های بزرگ با سوخت فسیلی، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف، به‌سازی شبکه انتقال و توزیع (کاهش تلفات و افزایش بازدهی تجهیزات) و سایر اقدامات اصلاحی می‌تواند به رفع یا کاهش ناترازی موجود بین تولید و مصرف کمک شایانی کند، اما به‌کارگیری نیروگاه‌های سوخت فسیلی ضمن اتمام سریع منابع سوخت غیرتجدیدپذیر، دلیل اصلی ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی و انتشار دهنده انتشار گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌روند.

وی در خصوص راهکار جلوگیری از این مشکل اضافه‌کرد: برای حل این مساله می‌توان به نقش کلیدی منابع تجدیدپذیر توجه کرد، به همین دلیل است که امروزه دنیا به این دست انرژی‌های‌ نو توجه ویژه دارد و در حال حاضر تمرکز اصلی مهندسان این حوزه بر نصب و راه‌اندازی واحدهای تولیدی بادی و خورشیدی است که منابع تزریق توان بدون آلاینده به شبکه هستند.

این مسئول بیان‌داشت: از این نگاه به‌کارگیری و توسعه منابع تجدیدپذیر تولید انرژی در شبکه برق، یک فرصت است و نباید ایران با داشتن شرایط جغرافیایی مناسب تولید و مواد اولیه لازم برای احداث این نوع نیروگاه‌ها، از قافله جهانی عقب بماند.

انتهای پیام/

منبع: برنا

خروج از نسخه موبایل