توانمندسازی زنان روستایی و عشایری راهبرد وزارت جهادکشاورزی در دولت چهاردهم

توانمندسازی زنان روستایی و عشایری راهبرد وزارت جهادکشاورزی در دولت چهاردهم

به گزارش برنا، سیدمجتبی خیام‌نکویی در نشست با معاون رئیس جمهور گفت: از بدو انقلاب اسلامی تاکنون، سازمان تات تلاش کرده است تا با ارتقای سطح دانش و توانمندی‌های کشاورزان، به بهبود تولیدات کشاورزی کشور کمک کند و در این راستا، زنان روستایی به عنوان یکی از ارکان اصلی، نقشی بی‌بدیل ایفا می‌کنند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر افزایش دانش و آگاهی بهره‌برداران در حوزه کشاورزی به خصوص زنان که امروزه نقش محوری در این حوزه دارند، تاکید کرد و گفت: افزایش دانش و آگاهی منجر به دانش بنیان‌ شدن بخش کشاورزی و توسعه روستاها و افزایش تولیدات بخش کشاورزی می‌شود.

خیام نکویی همچنین با اشاره به اینکه امروز حدود ۵ میلیون بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند؛ گفت: نقش زنان در خانواده‌های این بهره‌برداران بی بدلیل و اثربخش است؛ به عنوان مثال  خودکفایی و استمرار تولید  گندم حاصل تلاش چه کسانی بوده است؟  این مهم ریشه در زحمات خانواده‌های کشاورزان دارد که که نقش زنان در این مورد بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان تات گفت: در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، جمعیت کشور 30 میلیون نفر بوده و امروز به بیش از 85 میلیون نفر رسیده است؛ تولیدات بخش کشاورزی از 25 میلیون تن به حدود 132 میلیون تن رسیده است که این افزایش تولید در راستای رسوخ دانش و فناوری است که سازمان تات به عنوان پیشران این حوزه نقش آفرینی می‌کند.

خیام نکویی بیان کرد: زنان روستایی نه تنها در زمینه تولید محصولات کشاورزی، بلکه در تنوع‌بخشی و بهبود کیفیت این محصولات نیز تأثیرگذار هستند.

وی گفت: زنان روستایی و عشایر با استفاده از دانش سنتی و تجربیات خود می‌توانند با ایجاد ثبات در تولیدات کشاورزی به امنیت غذایی کشور کمک کنند.

وی با بیان اینکه از کل جمعیت ایران حدود ۷۶ درصد، جمعیت شهری و ۲۴ درصد، جمعیت روستایی است، گفت: این در حالی است که در گذشته، اکثریت جمعیت کشور در روستاها به تولید مشغول بودند؛ این تغییرات جمعیتی موجب کاهش تولیدات کشاورزی و به تبع آن، ناپایداری در امنیت غذایی کشور شده است. 

خیام نکویی در ادامه تأکید کرد: با حمایت از زنان روستایی و عشایری، می‌توانیم این روند را معکوس کنیم و به ثبات و پایداری امنیت غذایی دست یابیم.

وی افزود: توانمندی‌های زنان روستایی در استفاده از مواد اولیه محلی و تولید محصولات با کیفیت، باعث می‌شود که این زنان بتوانند به بازارهای داخلی و خارجی ورود پیدا کنند. 

رئیس سازمان تات با اشاره به ضرورت حمایت‌های ویژه از زنان عشایری و روستایی، بیان کرد: این زنان باید در تمام سطوح فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد توجه قرار گیرند، ما باید به عنوان یک جامعه، اطمینان دهیم که زنانی که در روستاها فعالیت می‌کنند، می‌توانند با ماندن در محیط خود، نسبت به تولید پایدار اقدام کنند، بدون اینکه به شهرها مهاجرت کنند.

وی تأکید کرد: سازمان تات در راستای حمایت از زنان روستایی، برنامه‌هایی برای تأسیس نمایشگاه‌های فروش محصولات ارگانیک و صنایع دستی این بانوان برگزار می‌کند، این اقدامات به‌ویژه می‌تواند به رونق کسب و کارهای خانگی و مشاغل کوچک در روستاها کمک کند و به پایداری چرخه اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان کمک کند.

خیام نکویی همچنین به تأثیر مثبت گردشگری کشاورزی بر توسعه اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: با بهره‌مندی از ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی و توانمندی‌های زنان روستایی، می‌توانیم به رشد و پیشرفت در این حوزه دست یابیم و در عین حال، امنیت غذایی و تنوع تولیدات کشاورزی را افزایش دهیم.

انتهای پیام/

منبع: برنا

خروج از نسخه موبایل