الجزایر به بانک گروه اقتصادی بریکس پیوست

الجزایر به بانک گروه اقتصادی بریکس پیوست

به گزارش برنا، وزارت خزانه‌داری الجزایر در بیانیه‌ای که شامگاه شنبه منتشر شد، گفت: «تصویب رسمی الحاق این کشور به این موسسه مالی بین‌المللی در پایان نهمین نشست سالانه شورای حکام بانک توسعه جدید (NDB) انجام شد؛ که اوایل روز شنبه در کیپ تاون، پایتخت استان کیپ غربی، آفریقای جنوبی برگزار شد.

به گفته همین منبع، دیلما روسف، رئیس بانک، طی یک کنفرانس مطبوعاتی که پس از پایان کار شورای حکام برگزار شد، این تصمیم را تایید کرد.

وزارت دارایی الجزایر این پیوستن به این نهاد مهم توسعه را که بازوی مالی گروه بریکس محسوب می‌شود، «گامی بزرگ در مسیر ادغام با نظام مالی جهانی دانست و الجزایر را نهمین کشوری دانست که به عضویت آن می‌پیوندد. بانک توسعه جدید.»

وزارت دارایی الجزایر توضیح داد که این الحاق نتیجه یک “ارزیابی دقیق” است و تا حد زیادی به دلیل “قدرت شاخص‌های کلان اقتصادی است که نشان دهنده قدرت اقتصاد الجزایر است. “

این بیانیه می‌افزاید: «عملکرد متمایز اقتصاد الجزایر در سال‌های اخیر از نظر نرخ رشد، با اصلاحاتی که شامل چندین بخش می‌شود، الجزایر را به یک شریک قابل اعتماد و مؤثر در این نهاد تبدیل کرده است».

بیانیه وزارت دارایی الجزایر معتقد است که پیوستن به بانک گروه اقتصادی بریکس افق‌های جدیدی را برای حمایت و افزایش رشد اقتصادی این کشور در میان مدت و بلندمدت باز خواهد کرد.

مقامات الجزایر می‌گویند که اقتصاد این کشور با جهش به رتبه سوم در آفریقا و پیشی گرفتن از نیجریه با تولید ناخالص داخلی بیش از ۲۶۶ میلیارد دلار است.

بانک توسعه جدید در سال ۲۰۱۵ توسط گروه اقتصادی BRICS که در آن زمان شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، تاسیس شد و هدف آن بسیج منابع برای تامین مالی پروژه‌های توسعه پایدار در بازار‌های نوظهور و کشور‌های در حال توسعه است.

الجزایر در تابستان ۲۰۲۳ در فهرست اعضای جدید گروه بریکس که شامل عربستان سعودی، امارات، مصر، ایران و اتیوپی می‌شود، به اضافه آرژانتین که در پایان سال گذشته رسما از پیوستن به بریکس خودداری کرد، حضور نداشت..

در طول سال گذشته، الجزایر تمام وزن سیاسی و دیپلماتیک خود را به کار گرفت تا جایگاهی را برای خود در گروه بریکس به دست آورد که همزمان با اجلاس سران این سازمان در آن زمان در آفریقای جنوبی برگزار شد.

اما عبدالمجید تبون رئیس جمهور پیشین الجزایر پیوستن کشورش به بلوک را در طول نشست تایید نکرد و نشان داد که اولین گام ممکن است پذیرش آن به عنوان یک عضو ناظر باشد.

ناظران بریکس آن را سازمانی موازی با گروه هفت به رهبری ایالات متحده می‌دانند که شامل فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن می‌شود.

اعضای بریکس به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای ایجاد نظم اقتصادی جهانی چندقطبی جدید به دنبال تقویت این بلوک هستند.

اجلاس بریکس قرار است اکتبر آینده در کازان، پایتخت جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه برگزار شود.

بریکس بلوکی است که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و شامل چین، برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی است، قبل از اینکه مصر، اتیوپی، ایران و امارات در اوایل سال ۲۰۲۴ به آن بپیوندند.

این بلوک دارای جهت گیری اقتصادی است و همچنین هدف آن این است که کشور‌های در حال توسعه که در برابر هژمونی کشور‌های غربی به ویژه ایالات متحده مقاومت می‌کنند، بتوانند نمایندگی بیشتری در مسائل بین المللی به دست آورند.

انتهای پیام/

منبع: برنا

خروج از نسخه موبایل