بانک مرکزی اروپا چندان تمایلی به کاهش نرخ بهره در ماه آینده ندارد

بانک مرکزی اروپا چندان تمایلی به کاهش نرخ بهره در ماه آینده ندارد

Bijie.com گزارش داد:

به نظر می رسد بانک مرکزی اروپا (ECB) اصلاً در مورد کاهش نرخ بهره در ماه آینده هیجان زده نیست.

فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا، به ما گفت که اگرچه منطقه یورو در مبارزه با تورم پیشرفت هایی داشته است، بانک مرکزی اروپا هنوز تا سست کردن کنترل خود بر نرخ های بهره فاصله زیادی دارد.

او تاکید کرد که موضع سختگیرانه فعلی بانک در قبال سیاست پولی باید برای مدتی حفظ شود. لین گفت: بازگشت به هدف هنوز ایمن نیست.

بانک مرکزی اروپا زودتر از بسیاری از بانک‌های مرکزی در اقتصادهای پیشرفته روند کاهش سیاست را آغاز کرد. در ماه ژوئن، آنها نرخ سپرده اصلی را 25 واحد کاهش دادند. این اولین بار در نزدیک به پنج سال است که آنها چنین اقدامی انجام می دهند.

اما اگر کسی فکر می‌کند که این نشانه چیزهایی است که در آینده اتفاق می‌افتد، نظرات اخیر لین باید این فکر را آرام کند. او اساساً گفت که وام گیرندگانی که امیدوارند به زودی تسکین داده شوند، ممکن است خوش شانس نباشند.

بازار بی ثبات بوده است و انتظار می رود بانک مرکزی اروپا دو بار دیگر نرخ بهره را در سال جاری کاهش دهد و کاهش بعدی نرخ بهره احتمالاً در سپتامبر خواهد بود. اظهارات رایان در حالی مطرح می شود که مناظره های مشابهی در سراسر اقیانوس اطلس و در بریتانیا در جریان است.

در ایالات متحده، جی پاول، رئیس فدرال رزرو، قوی‌ترین اشاره‌ای را که تاکنون انجام داده است مبنی بر امکان کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر ارائه کرده است. در جکسون هول، او گفت:

زمان تعدیل سیاست ها فرا رسیده است.

در همین حال، در بریتانیا، اندرو بیلی، رئیس بانک انگلستان، هشدار مشابهی صادر کرد. در حالی که بیلی نسبت به کاهش اخیر تورم ابراز خوش بینی کرد، اما هنوز آماده اعلام پیروزی نبود. او گفت:

برای اعلام پیروزی خیلی زود است.»

بانک انگلستان اخیراً در یک رأی گیری شدید در ماه اوت، نرخ بهره را کاهش داد. انتظار می رود که آنها در ماه سپتامبر، با کاهش احتمالی دیگری در نوامبر، نرخ ها را ثابت نگه دارند.

اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی انگلستان مانند بانک مرکزی اروپا، بیشتر از عجله برای تسکین تسهیلات به وام گیرندگان، نگران اطمینان از عدم افزایش مجدد تورم است.

لین نسبت به بالا نگه داشتن نرخ های بهره برای مدت طولانی هشدار داد، زیرا این امر می تواند منجر به تورم پایین در میان مدت و بلند مدت شود. او گفت که این “از نظر به حداقل رساندن اثرات جانبی بر تولید و اشتغال ناکارآمد خواهد بود”.

به نظر می رسد سرمایه گذاران این احساسات محتاطانه را پذیرفته اند. انتظارات تورمی بلندمدت در اروپا به پایین ترین سطح خود در نزدیک به دو سال گذشته رسیده است.

این بدان معناست که بازار معتقد است که بانک مرکزی می‌تواند به کاهش نرخ‌های بهره ادامه دهد، بدون اینکه باعث افزایش مجدد تورم شود.

معاوضه های تورم آتی پنج ساله و پنج ساله منطقه یورو که شاخصی کلیدی از انتظارات بازار برای رشد قیمت در نیمه دوم دهه آینده است، این هفته برای اولین بار از اکتبر 2022 به زیر 2.1 درصد رسید.

این کاهش قابل توجهی نسبت به 2.3 درصد در ماه گذشته است.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

خروج از نسخه موبایل