اقتصاد

آیا رونق هوش مصنوعی منجر به حباب خواهد شد؟

آیا رونق هوش مصنوعی منجر به حباب خواهد شد؟

Bijie.com گزارش داد:

زمینه هوش مصنوعی در چند سال گذشته به دلیل ظهور هوش مصنوعی مولد (GenAI) رشد سریعی را تجربه کرده است. این پیشرفت ها هوش مصنوعی را از یک مفهوم نسبتاً نادر به ابزاری نسبتاً در دسترس برای استفاده همه سوق داده است.

علاقه مجدد به هوش مصنوعی و سرمایه گذاری ممکن است به انتشار ChatGPT توسط OpenAI در نوامبر 2022 مرتبط باشد. پس از راه اندازی ChatGPT، به نظر می رسد تقریباً هر شرکت بزرگ فناوری اطلاعات نوعی از GenAI را در خدمات خود معرفی کرده است. این به دلیل مزایای استفاده از هوش مصنوعی در زمینه هایی مانند مراقبت های بهداشتی، مالی و تولید است.

علی رغم هزینه های هنگفت، شرکت ها برای کسب درآمد از سرمایه گذاری های هوش مصنوعی تلاش می کنند

با وجود سرمایه گذاری و توجه قابل توجه در صنعت، اکثر شرکت های هوش مصنوعی هنوز نمی توانند به سودهای کلان دست یابند. بر کسی پوشیده نیست که شرکت های بزرگ فناوری پول زیادی را صرف زیرساخت مرکز داده و سخت افزار مورد نیاز برای توسعه هوش مصنوعی می کنند. با این حال، بسیاری از برنامه های فعلی هوش مصنوعی، از جمله چت بات ها و برنامه های پردازش تصویر، مدل های سود ضعیفی دارند.

اپل و مایکروسافت از هوش مصنوعی در محصولات خود استفاده می کنند اما خدمات پولی جداگانه ارائه نمی دهند. از سوی دیگر، درآمد OpenAI از محصولات و خدمات هوش مصنوعی آن حاصل می‌شود که مدلی ساده‌تر برای کسب درآمد است. این نابرابری مشکل کلی تری در شناسایی جریان های درآمد سودآور در زمینه هوش مصنوعی را برجسته می کند.

Chirag Dekate از Gartner گفت که هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه توسعه بازار است. بازارهای مرحله اولیه معمولاً بازارهای درآمدزایی در سمت عرضه هستند و همانطور که Dekate خاطرنشان می کند، پذیرش سازمانی از این روش پیروی می کند.

پیشرفت‌های هوش مصنوعی بر بازار سهام، به‌ویژه شاخص کامپوزیت نزدک، که در سال 2024 به دلیل علاقه سرمایه‌گذاران به بالاترین حد خود رسید، تأثیر گذاشته است. قیمت سهام شرکت های فعال در زمینه هوش مصنوعی نیز در حال افزایش است. با این حال، این هیجان جنبه منفی خود را نیز دارد.

به عنوان مثال، گزارش درآمد آمازون برای سه ماهه دوم سال مالی 2024 عملکرد ضعیفی را نشان داد که به هزینه های بالای پروژه های هوش مصنوعی نسبت داده شد. این موارد بی ثباتی و عدم قطعیت سرمایه گذاری در هوش مصنوعی را نشان می دهد.

مقایسه رونق هوش مصنوعی و حباب اینترنت

سرمایه گذاری قابل توجهی در شرکت های مرتبط با هوش مصنوعی وجود دارد که برخی معتقدند حباب است. این مشکل به دلیل ارزش‌گذاری‌های بالا و نبود جریان‌های درآمد قابل مشاهده برای شرکت‌های هوش مصنوعی تشدید می‌شود، که منجر به این نگرانی می‌شود که این حباب می‌تواند ترکیده و باعث سقوط بازار شود. جی یونگ از Embarc Advisors خاطرنشان کرد: “در حالی که ممکن است ارزش گذاری ها افزایش یافته باشد، اما از نظر مادی با انتظارات رشد آتی ناسازگار نیست.”

حباب دات کام که در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 رخ داد، شامل تامین مالی گسترده شرکت های اینترنتی و به دنبال آن سقوط بازار بود. برخی از تحلیلگران این را به بازار فعلی هوش مصنوعی تشبیه می کنند و می گویند که هر دو به دلیل انتظارات زیاد از آنها بیش از حد ارزش گذاری شده اند.

آلن پلز شارپ از Deep Analysis در مصاحبه اخیر خود گفت که رونق هوش مصنوعی شباهت هایی به حباب دات کام دارد. پلتز شارپ گفت. “هوش مصنوعی از بین نمی رود، اما ما درس های سختی را در مورد اینکه بهترین موارد استفاده از آن از نظر سرمایه گذاری و بازده چیست، نیاموخته ایم.”

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا