اقتصاد

اختصاص سهمیه بنزین به نفر بهترین راهکار دولت چهاردهم برای حل ناترازی بنزین

اختصاص سهمیه بنزین به نفر بهترین راهکار دولت چهاردهم برای حل ناترازی بنزین

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بنزین به عنوان یک ماده استراتژیک مطرح است که کمبود آن می‌تواند مشکلات اساسی در کشور ایجاد کند. بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که قیمت سرکوب شده بنزین، یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش افسارگسیخته مصرف آن در کشور است.

ادامه روند فعلی در حوزه بنزین امکانپذیر نیست. نمی‌توانیم این دور باطل را تا همیشه ادامه دهیم که مصرف بالا برود و به ازای آن تولید را افزایش دهیم و یا به واردات بپردازیم. این روند برایمان مشکلات لاینحلی ایجاد می‌کند و ما را به بن بست می‌رساند.

دولت چهاردهم چاره‌ای ندارد جز اینکه برای موضوع بنزین چاره اساسی بیندیشد. به زعم کارشناسان، روش‌های قیمتی در شرایط فعلی اصلاً قابل اعمال نیستند. زیرا تورم‌زا هستند و کشور را با مشکلات اجتماعی جدی مواجه می‌کنند. به زعم آنان، اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شده است، باید در دستور کار باشد.

اختصاص سهمیه بنزین به نفر بهترین راهکار دولت چهاردهم برای حل ناترازی بنزین

در روش مورد بحث، سهمیه بنزین به جای خودرو به هر فرد تعلق می‌گیرد. در ادامه کسانی که مصرف بالایی دارند باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند. افرادی که بنزین خود را مصرف نکرده‌اند، می‌توانند آن را در این بازار بفروشند.

مصطفی سعیدی کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره راهکار‌های پیش رو برای حل مشکل بنزین در کشور و کنترل مصرف اظهار داشت: در این زمینه دو راه بیشتر پیش روی دولت نیست. اولین راهکار این است که به افزایش قیمت بنزین بپردازیم و به نحوی آن را واقعی‌سازی کنیم تا مردم نسبت به میزان مصرف‌شان کنترل بیشتری داشته باشند. این روش تورم ایجاد می‌کند و در شرایط فعلی توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: دومین راهکار این است که به روش جیره‌بندی روی بیاوریم. شاید عنوان این اقدام جالب نباشد، اما واقعیت این است که باید در زمینه بنزین به سهمیه یا جیره‌بندی بپردازیم. در این روش، کارت سوخت جایگاه‌ها جمع‌آوری می‌شود و هر کس به اندازه سهمیه‌ای که از بنزین دارد به صورت یارانه‌ای از آن استفاده می‌کند. در این روش، افراد فقط می‌توانند از کارت سوخت خودشان استفاده کنند و کارت سوخت جایگاه‌ها جمع می‌شود.

اختصاص سهمیه بنزین به نفر بهترین راهکار دولت چهاردهم برای حل ناترازی بنزین

این کارشناس انرژی توضیح داد: روش مورد بحث اگر به درستی انجام شود، نکته مثبتی دارد و آن این است که بازار شکل می‌گیرد. باید به نحوی برنامه‌ریزی‌ها صورت بگیرد که اگر فردی از سهمیه بنزینش استفاده نکرد، این اعتبار سوخت نشود و بتواند آن را به دیگران بفروشد.

سعیدی گفت: باید بازاری ایجاد شود و خرید و فروش بنزین در آن صورت بگیرد. در این چارچوب، کسانی که مصرف زیادی دارند و می‌خواهند بیشتر از سهمیه بنزین خود از آن استفاده کنند، از بازار آزاد آن را می‌خرند و کسانی که اضافه بنزین دارند، آن را در بازار عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: دولت باید در روند قیمت‌گذاری در بازار آزاد بنزین کنار بکشد. در این شرایط، عرضه و تقاضا بازار را تنظیم می‌کند. بنابراین، در عین حال که دولت را از قیمت‌گذاری دستوری کنار گذاشته‌ایم، بستری برای واقعی‌سازی قیمت بنزین به وجود می‌آید.

اختصاص سهمیه بنزین به نفر بهترین راهکار دولت چهاردهم برای حل ناترازی بنزین

این کارشناس انرژی توضیح داد: به روش‌های مختلف می‌توانیم به کنترل مصرف بنزین مبادرت کنیم. به طور مثال، می‌توانیم از روش پلکانی نیز برای قیمت‌گذاری استفاده کنیم.

سعیدی گفت: همان طور که بسیاری از کارشناسان تأکید کرده‌اند، روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیک است. به نظر بنده، در شرایط فعلی کشور، اعمال این روش مناسب است و می‌تواند به ایجاد عدالت بیشتر در توزیع یارانه‌ها و کنترل مصرف کمک کند.

وی ادامه داد: از آنجائیکه آقای رئیس جمهور اعلام کرده‌اند که افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست، اعمال روش تخصیص سهمیه بنزین به نفر تنها راه حل برای کنترل مصرف بنزین و حل ناترازی است.

این کارشناس انرژی تأیید کرد: زمانی که اشخاص بدانند فقط به میزان مشخصی می‌توانند از بنزین به قیمت یارانه‌ای استفاده کنند و بیشتر از آن را باید با قیمت آزاد از بازار تهیه کنند، احتمالاً کنترل بیشتری روی مصرف خود خواهند داشت.

اختصاص سهمیه بنزین به نفر بهترین راهکار دولت چهاردهم برای حل ناترازی بنزین

وی ادامه داد: نکته مهم این است که سهمیه بنزین به هر فرد تعلق بگیرد، نه اینکه سهمیه را به ازای خودرو اختصاص دهیم. اگر می‌خواهیم طرحی که اجرا می‌کنیم، به عدالت نزدیک‌تر باشد، باید سهمیه را به ازای هر فرد اختصاص دهیم.

سعیدی در پایان تأکید کرد: در شرایط فعلی برای حل توامان ناترازی بنزین در کنار کنترل قاچاق و حرکت به سمت بهینه مصرف کردن بنزین، بهترین راهکار اعمال سهمیه بنزین به نفر است که دولت باید در دستور کار قرار دهد. راهکار‌های قیمتی قطعاً تورم‌زا خواهند بود و دولت نباید به سمت آنها برود.

انتهای پیام/ 

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا