بینش داده های زنجیره ای آگوست DeFi: ساختار بازار پس از سقوط چگونه تغییر کرده است؟

بینش داده های زنجیره ای آگوست DeFi: ساختار بازار پس از سقوط چگونه تغییر کرده است؟

Bijie.com گزارش داد:

نویسنده: insights4vc

ترجمه: بلاک چین بومی

در نشست خبری امروز، چشم انداز مالی غیرمتمرکز (DeFi) را از اواسط آگوست 2024 با تمرکز بر داده های زنجیره ای برای شاخه های مختلف DeFi معرفی خواهیم کرد. همانطور که نقشه ذهنی Kaito در زیر نشان می دهد، فضای Web3 در حال حاضر تحت سلطه memecoin ها و پروژه های مرتبط با هوش مصنوعی است، در حالی که DeFi عقب مانده است.

 اشتراک ذهن (منبع: www.kaito.ai)

1. مقدار کل قفل شده (TVL)

ارزش کل قفل شده (TVL) معیاری است که برای ارزیابی مقیاس پذیرش پروژه DeFi استفاده می‌شود و با محاسبه ارزش کل (به دلار آمریکا) همه دارایی‌های قفل شده در قرارداد هوشمند مربوطه اندازه‌گیری می‌شود. تا اواسط آگوست، دسته با بالاترین ارزش قفل شده، سهام نقدینگی با 43.7 میلیارد دلار بود، پس از آن وام گرفتن با 31.5 میلیارد دلار و صرافی های غیرمتمرکز (DEX) با 17.3 میلیارد دلار قرار گرفتند.

مقدار قفل شده بر اساس دسته

اتریوم همچنان بلاک چین با بالاترین ارزش قفل شده با بیش از 50 میلیارد دلار است، در حالی که سولانا به 5 میلیارد دلار نزدیک می شود. در حالی که روند کلی در مقایسه با سال 2023 همچنان رو به افزایش است، ارزش قفل شده از ابتدای ژوئن تقریباً 20 درصد از بیش از 75 میلیارد دلار به حدود 60 میلیارد دلار کاهش یافته است. قابل ذکر است که مقدار قفل فعلی بیش از نصف کمتر از سطح نوامبر 2021 است.

مقدار قفل شده توسط بلاک چین

2 ارز ثابت

در اواسط ماه مه، در خبرنامه قبلی به تفصیل درباره مکانیزم استیبل کوین ها بحث کردیم (در اینجا موجود است). از آن زمان تاکنون هیچ حرکت قابل توجهی در بازار مشاهده نکرده ایم. USDT همچنان رهبر بازار است و رشد ثابتی دارد و در حال حاضر دارای ارزش بازار تقریباً 116 میلیارد دلار است.

ارزش بازار (منبع: defillama.com)

توزیع USDC بر اساس دسته (EOA - حساب خارجی)

توزیع USDT بر اساس دسته

از 31 می 2024، PayPalUSD (PYUSD) در شبکه Solana راه اندازی شد. این خبر در کنفرانس Consensus 2024 اعلام شد. این ادغام از تایید تراکنش های سریع و هزینه های کم سولانا استفاده می کند و به کاربران و توسعه دهندگان این امکان را می دهد که پرداخت ها را در چند ثانیه انجام دهند. Sheraz Shere، مدیر کل پرداخت‌ها در بنیاد سولانا، تاکید کرد که سرعت و مقیاس‌پذیری Solana آن را به یک پلتفرم ایده‌آل برای موسسات مالی جهانی مانند PayPal برای توسعه راه‌حل‌های پرداخت فوری، مقرون به صرفه و قابل دسترس تبدیل می‌کند. PYUSD از طریق PayPal، Venmo، Paxos، Crypto.com و Phantom قابل دسترسی است و انتقال PYUSD بین اتریوم و سولانا بدون هزینه است. PYUSD در Solana توسط شرکت Paxos Trust صادر می شود.

تا 15 آگوست، کل ارزش بازار PayPal USD 767.47 میلیون دلار است که از این مقدار عرضه در گردش در Solana (SOL) 418.67 میلیون و عرضه در گردش اتریوم (ETH) 348.94 میلیون دلار است.

PYUSD در Solana در مقابل PYUSD در اتریوم

3. پلتفرم های معاملاتی غیرمتمرکز (DEX)

از 14 آگوست 2024، Uniswap تقریباً 40 درصد از حجم معاملات DEX را به خود اختصاص داده است، اما سطوح حجم معاملات فعلی کمتر از سطوح 2021 است.

برای DEX ها در Solana، Raydium و Orca با حجم معاملات 5.8 میلیارد دلار و 4.5 میلیارد دلار بر بازار مسلط هستند. مشاهده کرده‌ایم که اکثر توکن‌های جدید از ابتدای سال 2024 در سولانا ایجاد شده‌اند، حدود 100000 در هفته، که مجموع آنها در هفته‌های اخیر بین 130000 تا 140000 بوده است.

علاوه بر این، در مقایسه با CEX، نسبت حجم معاملات DEX روند صعودی ثابتی را نشان می‌دهد که نسبت بازار آتی 6.72 درصد و نسبت بازار نقدی 12.44 درصد است. حجم تراکنش های ربات تلگرام در چند هفته گذشته متوقف شده است و تقریباً نصف ارزش ثبت شده در ژوئن و سه ماهه اول 2024 است.

حجم معاملات DEX

EVM DEX بر اساس حجم معاملات

نسبت حجم معاملات نقدی DEX و CEX (%) - (14 اوت 2024: 12.44%)

نسبت حجم معاملات آتی DEX و CEX (%) - (14 اوت 2024: 6.72%)

توکن جدید در DEX ظاهر می شود

DEX در Solana — حجم معاملات

ربات تلگرام — حجم تراکنش

Pump.fun از زمان عرضه در ماه مارس، توجه بسیاری را در مراحل اولیه شوق Memecoin به خود جلب کرد. این پلتفرم فرآیند صدور توکن را با هزینه 0.02 SOL ساده می کند. تعداد تجمعی توکن ها از 1.77 میلیون فراتر رفته است و درآمد روزانه این پلتفرم پس از گفتگوی ایلان ماسک با دونالد ترامپ به بالاترین حد خود رسیده است. در 30 روز گذشته، توکن تولید شده توسط Pump.fun بیشترین حجم معاملات را در Raydium دارد که نزدیک به 6.7 میلیارد دلار است.

Pump.fun — نشانه راه اندازی

درآمد روزانه Pump.fun — (13 اوت 2024: 5.33 میلیون دلار آمریکا)

Pump.fun — درآمد

4 تعهد نقدینگی

اتریوم مکانیسم سهامداری را از طریق قرارداد سپرده گذاری ETH در دسامبر 2020 معرفی کرد. با این حال، کاربران تا زمان ارتقاء شانگهای در آوریل 2023 که منجر به مشکلات نقدینگی شده است، نمی‌توانند به وجوه سهام خود دسترسی داشته باشند. برای حل این مشکل، مشتقات وثیقه‌ای مایع (LSD) پدیدار شد که به کاربران اجازه می‌دهد ETH را واریز کرده و دارایی مصنوعی را دریافت کنند که می‌تواند آزادانه معامله شود یا به عنوان وثیقه در DeFi بدون کاهش بازده مورد استفاده قرار گیرد. این نوآوری نیاز به زیرساخت های پیچیده یا قفل کردن 32 اتریوم برای سهام اتریوم را از بین می برد.

ارزش قفل شده در سهام نقدینگی

برای ماه‌ها، لیدو با ارزش کل قفل شده (TVL) بیش از 25 میلیارد دلار، پیشرو مطلق در سرمایه‌گذاری نقدینگی بوده است. با این حال، فعالیت هفتگی در آدرس‌های مستقل، به‌ویژه از نظر فعالیت‌های مرتبط با Ether.fi، طی ماه گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

آدرس های فعال (هفتگی)

5. وام

از ماه مارس، Aave پیشروی واضحی را در ارزش کل قفل شده (TVL) حفظ کرده است، بیش از 10 میلیارد دلار، و رهبری خود را در فضای استقراض ایجاد کرده است. در ماه آگوست، اگرچه هنوز در نیمه ماه مانده‌ایم، اما در حال حاضر دومین ارزش نقدینگی وام اتریوم را ثبت کرده‌ایم.

ارزش قفل شده در وام

تسویه بازار استقراض اتریوم

6 پل متقاطع

از اواسط ماه مه، شاهد کاهش قابل توجهی در حجم تراکنش در کل فضای پل زنجیره ای بوده ایم. در حال حاضر ArbitrumBridge با حجم معاملات روزانه نزدیک به 40 میلیون دلار در رتبه اول قرار دارد. پل zkSync نیز طی چند ماه گذشته کاهش قابل توجهی در شاخص های مختلف داشته است.

پل زنجیره ای (حجم تراکنش انتقال)

پل زنجیره ای zkSync

پل زنجیره ای StarkNet

پل زنجیره ای پایه

7

Eigenlayer از پایان سال گذشته با ارزش کل قفل شده (TVL) نزدیک به 15 میلیارد دلار، پیشتاز در فضای بازیابی DeFi بوده است. پس از ماه‌ها جریان خالص مثبت، Eigenlayer در هفته‌های اخیر شاهد جریان‌های خروجی بوده است.

آگاهی از تعهد مجدد (منبع: www.kaito.ai)

کل ارزش قفل شده (TVL) – Eigenlayer، Symbbiotic و Karak

کل ارزش قفل شده (TVL) – جریان خالص ورودی

سهم شرط‌بندی مجدد فعال روزانه و اعتبارسنجی شرط‌بندی منظم

8 نتیجه گیری

همانطور که در داده‌های زنجیره‌ای در ارتباط بالا نشان داده شده است، می‌توانیم مشاهده کنیم که با وجود نوسانات اخیر بازار، پروتکل‌ها در فضای DeFi با مشکلات پرداخت بدهی عمده مواجه نیستند. اگرچه رکود آشکار و حتی روند نزولی وجود دارد، اما روند کلی در مقایسه با سال گذشته همچنان صعودی است.

مطالب تحلیلی منتشرشده در مجله خالق صرفاً جنبهٔ آموزشی و ارائهٔ اطلاعات دارد و به هیچ‌ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری و سیگنال خرید و فروش نیست. سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و کاربر موظف است قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری، مطالعه و تحلیل شخصی خود در رابطه با دارایی موردنظر را انجام دهد.

خروج از نسخه موبایل