اقتصاد

علی‌آبادی: ناترازی آب و برق، مانع اصلی توسعه کشور است

علی‌آبادی: ناترازی آب و برق، مانع اصلی توسعه کشور است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو امروز 31 مرداد در جلسه علنی مجلس و در دفاع از برنامه های خود اظهار داشت: ناترازی آب و برق یکی از مسائل اصلی کشور است. قبل از اینکه به این موضوع بپردازم، می‌خواهم جمله‌ای از مقام معظم رهبری را خدمت شما عرض کنم. مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ فرمودند: ‘ناترازی سوخت، برق و آب کشور را رنج می‌دهد و مانع انجام کارهای بزرگ و متعددی می‌شود. بخش خصوصی ما می‌تواند در این زمینه به معنای واقعی کلمه کمک کند و کشور را به آن چیزی که مطلوب برنامه ۵ ساله هفتم است، یعنی رشد اقتصادی ۸ درصد، برساند.’

وی ادامه داد: ناترازی سوخت، برق و آب، یکی از موانع اصلی در مسیر توسعه کشور است و باید با همکاری همه‌جانبه، به ویژه با مشارکت بخش خصوصی، این مشکل را برطرف کنیم تا بتوانیم به اهداف تعیین شده در برنامه‌های توسعه‌ای کشور دست یابیم.

ناترازی برق به ۱۸ هزار مگاوات می‌رسد

وی افزود: اگر برنامه من غنایی دارد، بخش مهمی از آن به نقطه نظرات شما در این چند روز برمی‌گردد. در نطق خود به بسیاری از سوالات پاسخ داده‌ام، اما اگر نکته‌ای باقی مانده باشد، آماده پاسخگویی هستم.

وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: ناترازی آب و برق یکی از معضلات جدی امروز کشور است و این مشکل تنها به گرما و تغییرات اقلیمی محدود نمی‌شود، بلکه ابعاد پیچیده‌تر و چند وجهی دارد. مقام معظم رهبری نیز در دیدار با فعالان اقتصادی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ فرمودند که ناترازی سوخت، برق و آب کشور را رنج می‌دهد و مانع انجام کارهای بزرگ و متعددی می‌شود. بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه کمک کند و کشور را به اهداف برنامه پنج ساله هفتم، از جمله رشد اقتصادی، برساند.

علی آبادی تاکید کرد:حذف قانون تاسیس وزارت نیرو و تامین مطمئن آن بر عهده وزیر نیرو است. اما برای رفع این ناترازی‌ها، نیازمند همدلی در سطح حاکمیت، همراهی سایر قوا و ایمان و اعتماد مردم به خادمان خود در وزارت نیرو هستیم. متعهد به خدمت به مردم شریف ایران و آرمان‌های امام بزرگوار و مقام معظم رهبری هستم و در کمال صدق و شفافیت مسیر را با شما طی خواهم کرد.

وی همچنین تاکید کرد: برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که در حوزه برق، ناترازی امسال به بیش از ۱۸ هزار مگاوات خواهد رسید. این ناترازی ریشه در اقتصاد ناکارآمد برق دارد و منجر به مصرف خارج از الگوهای استاندارد شده است. بودجه ناکافی وزارت نیرو و بدهی‌های انباشته آن به شرکت‌های خصوصی، جذابیت سرمایه‌گذاری را از بین برده است. اصلاح اقتصاد برق و برنامه‌ریزی دقیق برای رفع این ناترازی ضروری است. ما باید گفتمانی قابل فهم و وثوق با مردم برای تبیین نقش آنها در مدیریت مصرف ایجاد کنیم.

علی‌آبادی ادامه داد: با توجه به کسری بودجه و عدم تحقق بودجه‌های عمرانی، اصلاح اقتصاد برق برای رفع ناترازی ضروری است. جبران این ناترازی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری قابل توجه در افزایش تولید، اصلاح شبکه و مدیریت مصرف دارد. همچنین، هنوز نتوانسته‌ایم گفتمان قابل فهم و وثوقی با مردم برای تبیین نقش آن‌ها در مدیریت مصرف ایجاد کنیم.

باید دغدغه‌های مردم شنیده شود

وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: در موضوع همراه شدن با مردم عزیزمان، لازم است ابتدا صحبت‌ها و دغدغه‌های آن‌ها شنیده و درک شود. سپس باید گفتمان مشترکی در کشور شکل بگیرد تا چگونگی تأثیر انتخاب‌های کنونی ما بر زندگی حال، آینده و نسل‌های بعدی روشن شود.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد با توسعه گفت‌وگو، مردم عزیزمان را در مدیریت مصرف همراه و همدل سیاست‌گذاران کنیم. در صورت تایید شما بزرگواران، مصمم به اجرای اهداف تعیین‌شده در برنامه هفتم و قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق هستم. این اهداف در برنامه تقدیمی در قالب اعداد و ارقام ذکر شده‌اند، اما تکیه بر منابع دولتی به‌تنهایی راهی واقع‌گرایانه برای رسیدن به این اهداف نیست.

وی با اشاره به اینکه برادران عزیز ما در سازمان برنامه بودجه، بانک مرکزی و سایر عزیزان دولت، از جمله آقای دکتر عارف، باید بیش از پیش برای حل این چالش‌ها مساعدت کنند، افزود: راه‌حل در ایجاد جذابیت در محیط کسب‌وکار حوزه برق است. تعهدات وزارت نیرو باعث شده که سرمایه‌گذاران قبلی متضرر شوند و سایر سرمایه‌گذاران نیز به دلیل نابسامانی اقتصاد برق از سرمایه‌گذاری در این حوزه اجتناب کنند.

علی‌آبادی ادامه داد: متاسفانه شاهد مهاجرت نخبگان صنعت به سایر حوزه‌ها هستیم که این نیز خسارتی بزرگ است. در گذشته، منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در این بخش اختصاص داشت، اما متاسفانه این روند متوقف شده است. صندوق توسعه ملی نیز که منافع کلان کشور را لحاظ می‌کند، باید سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات در این حوزه را به اولویت‌های خود بازگرداند.

وی تأکید کرد: با اصلاح اقتصاد برق و کاهش مداخلات قیمتی، وزارت نیرو از موضع رقیب بخش خصوصی خارج می‌شود و به سمت تنظیم‌گری حرکت خواهد کرد. این رویکرد در راستای شعار سال اعلامی از سوی مقام معظم رهبری است.

تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر و مقررات‌زدایی برای بهبود صنعت برق

عباس علی‌آبادی گفت: برای دستیابی به اهداف مهم، باید به تغییر رویکردها باور داشته باشیم و با همت جمعی، تغییرات ضروری را به انجام برسانیم. تاکید می‌کنم که با بدنه سنگین دولتی که برای کار اجرایی طراحی نشده، نمی‌توانیم به‌طور مؤثر اجرا کننده باشیم. مقررات‌زدایی ممکن است سخت باشد، اما ضروری است و باید با کمک یکدیگر انجام دهیم.

وی افزود: در برنامه‌های حوزه برق، دو اقدام اولیه ضروری است: نخست، برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های قانون مانع‌زدایی برای اصلاح اقتصاد برق و دوم، توانمندسازی مصرف‌کنندگان و حذف تدریجی قیمت‌گذاری دستوری برای جذاب‌سازی محیط کسب‌وکار برق.

علی‌آبادی ادامه داد: در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای، باید به تولید برق با استفاده از این منابع نگاه راهبردی و کلیدی داشته باشیم. کشور ما با ظرفیت‌های بالای انرژی خورشیدی و شرایط جغرافیایی مناسب، می‌تواند از این منابع بهره‌برداری کند. سهم تولید برق خورشیدی در دولت چهاردهم افزایش خواهد یافت و بورس سبز و آیین‌نامه اجرایی صنعت برق، ظرفیت‌های خوبی برای تأمین مالی پروژه‌های برق خورشیدی ایجاد کرده‌اند.

وی تأکید کرد: بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر و مدل‌های اقتصادی جذب سرمایه‌گذاری، رمز کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و کاهش آلودگی‌های محیط زیستی است.

ناکامی دولت در جذب سرمایه‌گذاری برق و توقف پروژه‌های کلیدی

وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: برای جذب سرمایه‌گذاری در صنعت برق، باید جذابیت محیط کسب و کار را افزایش دهیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که انباشت تعهدات وزارت نیرو موجب زیان سرمایه‌گذاران قبلی شده و نابسامانی اقتصاد برق، مانع ورود سرمایه‌گذاران جدید به این حوزه شده است. همچنین، شاهد مهاجرت نخبگان صنعت برق به سایر حوزه‌ها نیز هستیم که خسارت بزرگ‌تری است.

وی ادامه داد: در گذشته، منابع زیادی از صندوق توسعه ملی و بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در این بخش اختصاص می‌یافت که متأسفانه اکنون این سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شده است. صندوق توسعه ملی، که باید منافع کلان کشور را در نظر گیرد، نیز از اولویت‌های خود خارج کرده است. با اصلاح اقتصاد برق و کاهش مداخلات قیمتی، وزارت نیرو از موضع رقیب بخش خصوصی به موضع تنظیم‌گری تبدیل خواهد شد، که با شعار سال مقام معظم رهبری نیز هم‌راستا است.

علی‌آبادی افزود: برای دستیابی به این هدف، باید گام‌های اساسی برداریم. اولین گام بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های قانون مانع‌زدایی و دومین گام توانمندسازی مصرف‌کنندگان و حذف تدریجی قیمت‌گذاری دستوری است. در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای، کشور ما با ظرفیت‌های بالای خورشیدی، به ویژه در تابستان، می‌تواند سهم تولید برق خورشیدی را افزایش دهد. بورس سبز و آیین‌نامه اجرایی صنعت برق، ظرفیت‌های خوبی برای تأمین مالی پروژه‌های برق خورشیدی فراهم کرده‌اند. وزارت نیرو نیز با تدبیر مدل‌های اقتصادی، جذب حداکثری سرمایه‌گذاری را دنبال خواهد کرد که این اقدام به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و کاهش آلودگی‌های محیط زیستی کمک خواهد کرد.

برق را با قیمت واقعی از مردم می‌خریم، یارانه‌ را به مصرف‌کننده می‌دهیم

وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: اعتقاد دارم که می‌توانیم با بهره‌گیری از فناوری‌های روز، شرایطی را فراهم کنیم که به جای فروش برق به قیمت بالا به مردم، یارانه برق را به قیمت واقعی از آنان خریداری کنیم. بدین ترتیب، مردم قادر خواهند بود برق خود را به قیمت‌های بین‌المللی یا صنعتی بفروشند و از ارزش واقعی آنچه در اختیار دارند آگاه شوند.

وی افزود: ما در وزارت نیرو با حول قوه الهی، در مقام تنظیم‌گری تلاش خواهیم کرد تا زیرساخت‌های لازم برای این فرآیند را طراحی و پیاده‌سازی کنیم. هدف ما این است که به مردم این امکان را بدهیم که به‌طور مستقیم از مزایای صرفه‌جویی در یک بازار رقابتی بهره‌مند شوند. وزارت نیرو ان‌شاءالله از جایگاه واسطه‌گری برای خرید و فروش برق خارج خواهد شد و به جایگاه واقعی سیاست‌گذاری و نظارتی خود بازخواهد گشت.

علی‌آبادی ادامه داد: این تغییرات به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که با استفاده از قواعد عادلانه و منصفانه و به‌طور تدریجی، ظرفیت‌ها و فعالیت‌های خود را تنظیم کنند. همچنین، هموطنان عزیز ما در تمامی روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ باید اطمینان داشته باشند که این مکانیزم‌ها زندگی و معیشت روزمره آنها را دشوارتر نخواهد کرد و حتی بهبود خواهد بخشید.

وی تأکید کرد: این حرف‌ها را به شما می‌زنم به خاطر اینکه سال‌ها عمر خود را در این صنعت هزینه کرده‌ام و به این تغییرات ایمان دارم. البته این امر به شرطی ممکن است که شما نیز همراهی کنید و با همدلی، بتوانیم به این اهداف دست یابیم.

علی‌آبادی با اشاره به مدیریت مصرف و افزایش هزینه، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای ما در تراز برق و گاز توجه به کاهش مصرف با استفاده از مکانیزم‌های بازاری و فرهنگ‌سازی است. باور داشتن به ارزش واقعی انرژی در دنیای امروز یک پیش‌نیاز برای مدیریت مصرف است.

فناوری‌های جدید تصفیه آب؛ راه‌حل وزارت نیرو برای بحران آب

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید تصفیه آب بدون شک در دستور کار جدی ما قرار خواهد گرفت. توسعه این بخش و تأمین آب مورد نیاز شهرهای ساحلی، سپس تزریق آن به داخل سرزمین، در اولویت قرار دارد. متأسفانه در خوزستان و در کنار کارون با مشکلاتی مواجه هستیم که این موضوع محوری و مهم است و باید با جدیت دنبال شود. ان‌شاءالله برنامه‌های مفصلی با کمک بخش خصوصی به ویژه صنایع، پیش‌بینی شده که در زمان خود به استحضار خواهد رسید.

وی با اشاره به توسعه همکاری‌های بین‌المللی گفت: در حال حاضر با چالش‌هایی در کشور روبرو هستیم. معتقدیم که تکمیل بسته همکاری‌های وزارت نیرو با کشورهای همسایه در مدیریت یکپارچه منابع با استفاده از ظرفیت‌های انرژی می‌تواند به فرصتی تبدیل شود. تبادل انرژی با کشورهای همسایه و کشورهای شرق به غرب و شمال به جنوب با توجه به اختلاف افق و درجه حرارت، ظرفیت‌های خوبی را در اختیار قرار می‌دهد که باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرد.

علی آبادی به بهبود داده‌ها و نظارت بر تولید و مصرف آب پرداخت و افزود: یکی از چالش‌های جدی حوزه آب، محدودیت جمع‌آوری داده‌ها است. داده‌های با کیفیت ابزار مهمی برای تصمیم‌گیری هستند. وزارت نیرو در نظر دارد کیفیت نظارت بر تولید و مصرف آب کشور را بهبود بخشد.

وی به کاهش تلفات اشاره کرد و گفت: آبرسانی شبکه توزیع آب شور به کشور حدود ۳۰ درصد و تلفات در بخش کشاورزی بیش از ۶۰ درصد است که بسیار بالاتر از الگوهای جهانی است. با توجه به کمبود شدید آب در کشور، تمرکز بر کاهش تلفات در همه حوزه‌ها ضروری است. یکی از برنامه‌های مهم وزارت نیرو اجرای پروژه‌های کاهش تلفات شبکه‌های شهری و کشاورزی خواهد بود.

وی به تعادل بخشی مصرف و منابع آب و بهبود بهره‌وری پرداخت و تصریح کرد: کاهش مصرف آب علاوه بر فرهنگ‌سازی، نیاز به استفاده از مکانیزم‌های اقتصادی دارد. اجرای قوانین بالادستی و اصلاحات اقتصادی در حوزه‌های مختلف ضروری است و باید از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی کشور بهره بیشتری برد. بر اساس قضاوت‌ها و اظهار نظر منتقدین، ما توانسته‌ایم جنبش علمی و توسعه دانش بنیان‌ها را ایجاد کنیم که آثار آن در آینده بیشتر خواهد بود.

تاکید بر فناوری‌های نوین در وزارت نیرو

وزیر پیشنهادی نیرو تصریح کرد: لازم است تأکید نمایم که استفاده و توسعه فناوری‌های حوزه اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی، تحلیل داده، و سایر فناوری‌های آینده‌ساز در دستور کار وزارت نیرو خواهد بود. به امید خدا و بنا بر تأکید مقام معظم رهبری در جلسه اخیرشان، امیدواریم دستاوردهای قابل قبولی ارائه نماییم.

وی افزود: تمام هدف ما این است که در قالب رهنمودهای حوزه اقتصاد مقاومتی و با تأکید بر خودکفایی و اتکا به توان داخلی حرکت نماییم و شرایط عامه مردم را بهبود بخشیم. توجه و متعهد ماندن به توصیه‌های رئیس‌جمهور محترم، جناب آقای دکتر پزشکیان، مبتنی بر صداقت، عدالت و انصاف در برخورد با مردم و دفاع ملی، و دوری از اختلاف‌ها، مبنای اقدامات وزارت خواهد بود.

 بحران آب کشور به اندازه یک میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد!

 وزیر پیشنهادی نیرو در خصوص چالش‌های حوزه آب اظهار داشت که بسیاری از راه‌حل‌های مطرح شده برای برق، در مورد آب نیز صادق است، اما چالش‌ها در این حوزه بسیار جدی‌ترند.

وی با تأکید بر اهمیت همدلی در حل این مشکلات، به وضعیت بحرانی منابع آبی کشور اشاره کرد و گفت: بیلان منفی حوزه آب که ناشی از تغییرات اقلیمی و برخی بی‌توجهی‌هاست، باید برطرف شود تا محیط زیست ما بهبود یابد و امنیت غذایی تضمین گردد.

علی آبادی ادامه داد: کشور ما سالانه حدود ۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد. در یکی از جلسات وزارت نیرو با رئیس‌جمهور وقت، میزان آب مورد نیاز کشور به اشتباه یک میلیارد متر مکعب اعلام شد، که به هیچ وجه درست نبود. اگر از حالا کار نکنیم، میزان منفی را نتوانیم برطرف کنیم. متأسفانه در حال حاضر، بیشتر از ذخایر آبی استفاده کرده‌ایم و وضعیت آب کشور خوب نیست.

وی افزود: بخش اعظم منابع سفره‌های زیرزمینی کشور در خطر است و نیازمند اقداماتی جدی است. در ادامه ارائه، به برخی از راهکارها که به تفصیل در برنامه تقدیمی ذکر شده، پرداخته خواهد شد. توصیه می‌کنم دوستان برنامه را که توسط کمیسیون دیشب قرائت شد، مطالعه کنند تا از تمامی جزئیات آگاه شوند.

بحران برق نتیجه انباشت تعهدات و مهاجرت نخبگان است

عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به مشکلات موجود در حوزه برق، اظهار داشت: تکیه بر منابع دولتی برای دستیابی به اهداف بلندمدت برنامه هفتم راه‌حل واقع‌گرایانه‌ای نیست. برادران عزیز ما در سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و سایر نهادها، به ویژه آقای دکتر عارف، باید مساعدت‌های بیشتری برای حل مسائل موجود ارائه دهند. 

وی افزود: راه‌حل در ایجاد جذابیت در محیط کسب‌وکار حوزه برق است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که انباشت تعهدات وزارت نیرو باعث شده است که سرمایه‌گذاران قبلی متضرر شوند و سرمایه‌گذاران جدید به دلیل نابسامانی اقتصاد برق، از مشارکت پرهیز کنند. این وضعیت به همراه مهاجرت نخبگان صنعت، خسارت بزرگی به دنبال داشته است.

انتهای پیام/

منبع: برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا