اتابک: سرمایه‌گذاری‌های مردمی را برای افزایش بهره‌وری به معادن می‌آورم/ بازار خودرو را رقابتی می‌کنم

اتابک: سرمایه‌گذاری‌های مردمی را برای افزایش بهره‌وری به معادن می‌آورم/ بازار خودرو را رقابتی می‌کنم

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز 30 مرداد در جلسه علنی مجلس و در دفاع از برنامه های خود اظهار داشت: برنامه من در راستای راهبرد‌ها و سیاست‌های کلی نظام و سند برنامه هفتم پیشرفت کشور است؛ استفاده از ظرفیت متخصصین، تشکل‌ها و انجمن‌های مرتبط و با شناخت چالش‌ها و مؤلفه‌های اصلی از برنامه بنده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ من با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم تدوین شده است افزود: تدوین برنامه وزارت صمت در راستای تلاش جهت خنثی‌سازی اثرات ناشی از تحریم‌های ظالمانه، راهبرد‌ها و اهداف اساسی در اسناد بالادستی هدفگذاری شده است. بر این باوریم که مسیر سخت است مخصوصا در زمینه تامین مالی اما میتوان با بهره مندی حداکثری سازی از ظرفیت مردمی اقتصاد، توسعه و مدیریت صادرات را به سرانجام رساند و شایان ذکر است که برنامه هفتم توسعه نقش مهمی در رفاه مردم خواهد داشت.

اتابک خاطرنشان کرد: برنامهٔ من با شناخت چالش‌ها و مؤلفه‌های اصلیِ شاخص کلان اقتصادیِ کشور تدوین شده است؛ کالا باید برای همگان به ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه در دسترس باشد.

وی گفت: از قانون استفاده حداکثری از ساخت داخل نهایت بهره را خواهم برد؛ توسعه صادرات و تقویت تراز تجاری را از طریق افزایش صادرات غیرنفتی را دنبال خواهم کرد. 

در ۲ سال گذشته صنایع دریامحور ما رها شده است

اتابک افزود: از جمله های بنده، نشان سازی تجاری به منظور ارتقا کالاهای ایرانی و حضور در بازارهای جهانی، پشتیبانی از نوآوری و ارتقا بهره وری، پشتیبانی از واحد تحقیق و توسعه، توسعه صنایع دریا محور خواهد بود.

وزیر پیشنهادی صمت افزود: افزایش رشد اقتصادیِ ما در بنگاه‌های بزرگ است، اما اشتغال‌زاییِ ما در بنگاه‌های کوچک و متوسط است؛ باید مشارکت مردمی را در این بنگاه‌ها پیاده کنیم.

وی اظهار داشت: مردمی‌سازیِ استخراج به این بستگی دارد که دولت خوب اکتشاف کند و مردم بتوانند در منطقه‌های معدنیِ کوچک فعال شوند؛ افزایش رشد اقتصادیِ ما در بنگاه‌های بزرگ است، اما اشتغال‌زاییِ ما در بنگاه‌های کوچک و متوسط است؛ باید مشارکت مردمی را در این بنگاه‌ها پیاده کنیم.

اتابک تصریح کرد: مردمی‌سازیِ استخراج به این بستگی دارد که دولت خوب اکتشاف کند و مردم بتوانند در منطقه‌های معدنیِ کوچک فعال شوند؛ پیمان‌های بین‌المللیِ بسته‌شده مثل شانگهای و بریکس بسیار مثبت است، اما عملی‌کردنِ آنها با سازمان توسعهٔ تجارت است و امیدواریم این را از طریق بازرگانان انجام بدهیم؛ باید از ظرفیت موافقت نامه ها و ترجیجا از طریق اتحادیه استفاده حداکثری کرد؛ بریکس، اکو و شانگهای پیمان‌های مثبتی هستند که قابلیت بهره‌برداری دارند.

وی گفت: پیمان های منطقه ای مختلفی بسته شده که بسیار مثبت هستند که عملیاتی کردن این پیمان ها با سازمات توسعه تجارت است امیدواریم آن را به سرانجام برسانیم.

اتابک افزود: در گام دوم انقلاب باید برنامه‌های صنعت، معدن و تجارت با تکیه بر توان داخلی و توسعهٔ صادرات، به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کند. می‌توان با بهره‌مندیِ حداکثری از ظرفیت مردمی‌سازیِ اقتصاد توسعهٔ صادرات و مدیریت تنظیم واردات را محقق کرد.

وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: هدف‌گذاریِ ما برای وزارت صمت، کسب جایگاه اول صنعتی در منطقه است که نیاز به ورود فنّاوری‌های جدید دارد و به راحتی قابل‌تحقق نیست.

باید از واحدهای تحقیق و توسعه پشتیبانی کنیم

وی افزود: در بسیاری از جاها واحدهای تحقیق و توسعه به خاطر کمبود بودجه به حالت نیمه فعال درآمدند  این امر باید در وزارتخانه پیگیری شود؛ پتانسیل های بسیار خوبی در کشتی سازی و صنایع دریامحور در کشور وجود دارد امیدواریم از این پتانسیل ها استفاده کنیم

اتابک گفت: علی‌رغم شناخت سختی‌های مسیر، بر این باورم که می‌توان با بهره‌مندیِ حداکثری از ظرفیت مردمی‌سازیِ اقتصاد توسعهٔ صادرات و مدیریت تنظیم واردات را محقق کرد.

وی خاطرنشان کرد: هدف‌گذاریِ ما برای وزارت صمت، کسب جایگاه اول صنعتی در منطقه است که نیاز به ورود تکنولوژی‌های جدید دارد و به راحتی قابل تحقق نیست.

وزیر پیشنهادی صمت اظهار داشت: صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور بر اشتغال، تولید ثروت، معیشت مردم اثرگذار است و می‌تواند سهم بالایی در رضایتمندی آنها و تحقق عدالت در کشور داشته باشد.

بی ثباتی مقررات اقتصاد را از چابکی انداخته است

وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت گفت: دیگر هدف ما برای تحقق اسناد بالادستی کسب جایگاه اول منطقه بوده که به راحتی به دست نمی‌آید و باید برای رسیدن به این اهداف، به سمت ورود تکنولوژی و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان حرکت کرد.

اتابک افزود: شناخت حوزه صنعت معدن و تجارت چند چالش دارد که پایین بودن سهم بهره‌وری، ناپایداری در روند نزول تشکیل سرمایه ثابت در کشور و چالش تامین منابع مالی از جمله آن هاست.

وی خاطرنشان کرد: همچنبن تامین پایدار انرژی و بی ثباتی مقررات در محیط کسب و کار، صنعت را غیرقابل پیشی بینی کرده و اقتصاد را از چابکی انداخته است.

بازار خودرو را رقابتی می کنم

وزیر پیشنهادیِ صمت گفت: واردات خودرو از طرف قانون ابلاغ شده و ما برای ارتقای کیفیت خودرو‌ها راهی به‌جز رقابتی‌سازیِ بازار خودرو نداریم؛ ما با واردات بازار خودرو را رقابتی می‌کنیم؛ ضمن اینکه صنعت خودرو باید به‌سمت خصوصی‌شدن برود.

اتابک افزود: من ۱۶۵ شرکت را اداره کرده و به شرایط اقتصادیِ مطلوب رسانده‌ام, من در وزارت صمت نبودم؛ اما به تمام قسمت‌های این وزارتخانه مراجعه داشته و پیچ‌وخم‌های آن را می‌دانم.

وزیر پیشنهادی صمت اظهار داشت: من خود را فرزند ملت ایران، سرباز ولایت، پایبند به ارزش‌های جمهوری اسلامیِ ایران و متعهد به سیاست‌های کلی نظام می‌دانم؛ متعهد می‌شوم ضمن هماهنگیِ کامل با نمایندگان مردم، تمام توانم را صرف تحقق برنامه‌ها کنم.

معادن بزرگی که دست دولت است پس از اکتشاف باید به مردم واگذار شود

اتابک خاطرنشان کرد: بسیاری از معادن بزرگ که در دست دولت است پس از اکتشاف باید برای مردمی سازی و برای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه به مردم واگذار شود، اما این کار با کندی انجام می‌شود.

وی افزود: ما فقط ۵ درصد از مواد معدنی را از عمق می‌آوریم و ۹۵ درصد آن تحت الارضی است و این مشکل اساسی در معادن کشور است.

برای ایجاد اشتغال باید به سمت بنگاه‌های کوچک برویم 

وزیر پیشنهادی صمت افزود: برای ایجاد اشتغال باید به سمت بنگاه‌های کوچک برویم، چون اشتغال در بنگاه‌های کوچک شکل می‌گیرد؛ در توسعه معادن و صنایع، تمرکز بر اکتشاف و واگذاری پهنه‌های معدنی را انجام خواهیم داد و مردم را در مناطق معدنی کوچک فعال می‌کنیم.

اتابک خاطرنشان کرد: در زمینه واردات، با هدف موازنه عرضه و تقاضا و حمایت از تولیدکننده، سیاستگذاری خواهیم کرد و در این زمینه شفاف خواهیم بود.

 

منبع: برنا

خروج از نسخه موبایل