عقب ماندگی از تکنولوژی روز دنیا، علت افزایش قیمت تولید داخلی

عقب ماندگی از تکنولوژی روز دنیا، علت افزایش قیمت تولید داخلی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا،  نشست خبری سیزدهمین دوره نمایشگاه امپکس در اتحادیه کفاشان دست دوز برگزار شد.
علی لشگری رئیس جامعه صنعت کفشایران با اشاره به جمعیت شاغل در این حوزه گفت: در حالیکه این صنعت درگیر رکود تورمی است و بیشتر واحد‌ها مجبور به تعطیلی و یا تعدیل نیرو شدند، اما همچنان ۱۲ هزار واحد تولیدی صنفی و صنعتی و ۵۰ هزار واحد توزیع کیف و کفش چرم داریم که بیشتر این واحد‌ها شامل صنایع کمتر از ۵۰ نفر اشتغال می‌شوند.

وی ادامه داد: ما در صنعت کفش چرم دارای سابقه هزاران ساله هستیم و صنعتی است که تا ۹۰ درصد مواد اولیه آن در داخل تولید می‌شود و حتی مواد شیمیایی آن توسط پتروشیمی‌های کشور خودمان تامین می‌شود همین امر سبب شده که در دنیا رتبه ۱۲ تولید کیف و کفش چرم را داشته باشیم که اگر واحد‌های زیر زمنی و بدون مجوز و خانگی به آن اضافه شود رتبه ما تا ۷ خواهد آمد. به لحاظ مصرف نیز جزو ۲۰ کشور اول دنیا هستیم.

لشگری ادامه داد: بر اساس آمار میدانی (نه براساس آمار دقیق)، واحد‌های صنفی- صنعتی ما تولید کردند، در سال گذشته حدود ۲۷۰ میلیون زوج انواع پاپوش (کفش‌های عمومی تا کفش‌های تخصصی/انواع گروه‌های پاپوش) تولید شد.

وی افزود: به لحاظ صادرات نیز، متوسط صادرات (طی پنج- شش سال گذشته) متوسط سالیانه ۱۰۰ میلیون دلار صادرات انواع کفش داشته‌ایم. در بحث واردات نیز به دلیل اینکه از سال ۱۳۹۷، واردات انواع کفش ممنوع اعلام شد، طبیعتاً آمار واردات روند نزولی داشته است؛ اما طبق آخرین آماری که کشور‌های خارجی اعلام کرده‌اند، سال گذشته، ۴۵ میلیون دلار کفش بصورت غیرقانونی وارد کشور شد.

این عضو اتحادیه صنف کفاشان دست‌دوز تهران در ادامه به موضوع گران‌تر بودن قیمت کفش‌های ایرانی نسبت به سایر تولیدات کشور‌ها از جمله چین، تصریح کرد: علت این موضوع عقب ماندن ما از تکنولوژی‌های روز دنیا است؛ علاوه بر مشکلات ناشی از تحریم‌ها، امکان انتقال پول هم وجود ندارد؛ بنابراین به راحتی نمی‌توانیم از دستاورد‌های روز دنیا استفاده کنیم، این در حالیست که در گذشته متخصصان ایتالیایی و خارجی وارد کشور می‌شدند و آموزش‌های لازم ارائه و تجهیزات خریداری می‌شد، اما اکنون ایتالیا و سایر کشور‌ها به دلیل شرایط ویژه منطقه و نگرانی‌های امنیتی در این دوره حضور نخواهند داشت.

در ادامه، محسن گرجی- مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صنعت، معدن و تجارت- ضمن اشاره به اینکه صنعت چرم و کفش ما یک صنعت کاملا بومی و خروجی محصول کاملا داخلی است، اظهار کرد: از مواداولیه تا پتروشیمی و محصول نهایی کاملا بومی و داخلی است و این صنعت جزو معدود صنایعی است که از عمق داخلی‌سازی بسیار بالایی برخوردار است. مواد اولیه طبیعی صنعت کیف و کفش در کشور وجود دارد و در این عرصه قدمت چند هزارساله داریم.

وی ادامه داد: به جرئت می‌توان گفت ۹۵ درصد یک کفش در داخل تولید می‌شود و این صنعت، یک صنعت مزیت‌دار است. این درحالیست که در حوزه ماشین‌آلات صنعت کیف و کفش نیز بومی‌سازی رخ داده و سیاست‌گذاری‌ها در این عرصه انجام شده است. با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور نیز هماهنگی‌ها صورت گرفته تا بتوانیم از ظرفیت دانش بنیان‌ها در بومی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات بهره ببریم.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت خاطرنشان کرد: صنعت کیف و کفش به خاطر اهمیت اشتغال آفرینی و خودکفایی، در سطح کشور مورد اهمیت قرار گرفته است؛ بنابراین به دنبال این هستیم تا با ایجاد خوشه‌ها، بیشترین مزایا برای این صنعت در کشور رقم بخورد. بر همین اساس صنعت کفش را در برنامه هفتم توسعه، به عنوان یک صنعت پیشران و مزیت‌دار دیده‌ایم و پس از شش ماه از شروع برنامه هفتم، برنامه‌های مصوب را ارائه خواهیم کرد.

گرجی ابراز امیدواری کرد که در دولت جدید نیز این نگاه به صنعت کیف و کفش ادامه پیدا کند و مطالبه‌گری تشکل‌ها و اتحادیه‌های کیف و کفش مفید واقع شود. وزارت صمت بایستی برنامه‌های مصوب را به دولت و مجلس ارائه کند؛ زین‌پس تصمیم‌گیری‌ها بر اساس برنامه مصوب خواهد بود.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک وزارت صمت، خاطرنشان کرد: خوشبختانه سال گذشته، پس از وقفه‌ای چهار ساله در حوزه مبارزه با قاچاق کفش، گام نخست بصورت جدی از اواخر سال ۱۴۰۲ برداشته شد و همچنان هم ادامه دارد.

نمایشگاهی با حضور تولیدکنندگان داخلی و خارجی

رئیس ستاد برگزاری یازدهمین نمایشگاه کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته همچنین عنوان کرد که نمایشگاه امپکس متشکل از شش صنف، ۱۳ سال است که بصورت مستمر و بدون وقفه این نمایشگاه را در تهران برگزار کرده که ۱۱ نوبت آن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران اجرا شده است. این نمایشگاه با حضور بیش از ۱۵۰ شرکت و واحد تولیدی داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه علاوه بر تولیدکنندگان داخلی شرکت‌ها و تولیدکنندگان برخی کشور‌ها از جمله کشور‌های ایتالیا، ترکیه و چین، حضور و مشارکت داشته و جدیدترین تولیدات صنعت چرم و صنایع مرتبط با این هنرِ صنعت را ارائه خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: در طول برگزاری این نمایشگاه چند هیات تجاری خارجی از کشور‌های مختلف، بازدید خواهند داشت تا با شرکت‌های ایرانی، وارد مذاکرات تجاری شوند. این نمایشگاه در فضایی به مساحت بیش از ۱۴ هزار متر مربع برگزار می‌شود که در حاشیه آن، چندین نشست و کارگاه علمی و تخصصی با حضور استادان دانشگاه‌ها، متخصصان و صاحبان صنایع مرتبط کشور برگزار خواهد شد.

شجری تصریح کرد: البته این نمایشگاه، کاملا بصورت تخصصی و با حضور فعالان، تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و متخصصان حوزه کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته و کارآفرینان این حوزه برگزار می‌شود و بازدید برای عموم ندارد.

 گفتنی است یازدهمین نمایشگاه بین المللی، کیف، کفش چرم و صنایع وابسته با حمایت اتاق اصناف ایران، اتاق اصناف تهران و همچنین با همکاری انجمن صنایع چرم ایران، اتحادیه چرم و لوازم کفش، اتحادیه کفاشان دست دوز، اتحادیه سراجان، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی و جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش ایران برگزار می‌شود. 

ضمن اینکه معرفی دستاوردها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کارخانه‌ها، شرکت‌ها و کارگاه‌های داخلی، توسعه صادرات و یافتن بازار‌های جدید صادراتی، ارائه پتانسیل‌ها و توانمندی‌های صنعت چرم کشور، نمایش آخرین تحولات و دستاورد‌های علمی، فنی و صنعتی داخلی و خارجی این حوزه، فراهم آوردن بستر مناسب برای انتقال بیشتر فناوری‌های روز به کشور، ایجاد ارتباط‌های تجاری جدید و تقویت روابط قبلی، انتقال دانش تکنولوژی و تجربیات، آشنایی با الگو‌های موفق جهانی در عرصه صنعت چرم، فراهم کردن زمینه‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی خارجی و کار آفرینی و اشتغال پایدار، مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

انتهای پیام

منبع: برنا

خروج از نسخه موبایل