تایید واردات خودرو‌های کارکرده توسط بانک مرکزی

تایید واردات خودرو‌های کارکرده توسط بانک مرکزی

به گزارش خبرگزاری برنا، به تازگی بانک مرکزی اعلام کرده قبل از واردات خودرو باید شیوه نامه ارز واردات خودرو کارکرده تدوین و بر مبنای آن افرادی حقیقی اقدام کنند. طبق اعلام سازمان توسعه و تجارت از دو روز پیش ثبت آماری واردات خودرو کارکرده برای افراد حقیقی باز شده بود. اما پس از ابلاغ نامه بانک مرکزی به صورت موقت ثبت آماری واردات خودرو کارکرده متوقف شد. 

این اقدام بانک مرکزی منجر شد برخی اعلام کنند که بانک مرکزی مانع اجرای واردات خودرو کارکرده است. پیش از این نیز برخی با استناد به این بند‌ها که منشا ارز واردات خودرو‌های کارکرده باید مشخص باشد. یا اینکه افراد واردکننده باید حساب ارزی داشته باشند عملا بانک مرکزی را مانع اجرای این مصوبه می‌دانستند. در حالی که این مصوبه توسط بانک مرکزی تهیه نشده است و بانک مرکزی مکلف به اجرای آن است.

از آنجایی که خبر آزادسازی واردات خودرو‌های کارکرده منجر به کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی خودرو‌های خارجی شد. برخی از همان زمان شروع به خبرسازی درباره دلایل عدم اجرای این مصوبه کردند. در مقطع کنونی با انتشار نامه بانک مرکزی درباره ضرورت تدوین شیوه نامه ارز واردات خودرو کارکرده قبل از واردات خودرو باعث شد که سناریو آنها کامل شود.

علی خسروانی نایب رئییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: نامه بانک مرکزی درباره شیوه نامه ارز واردات خودرو کارکرده مطابق با آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده است. واردات مطابق آن منجر به ترخیص سریعتر خودرو از گمرک می‌شود. به همین دلیل به جوسازی‌ها توجه نکنید.

خسروانی نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به اینکه نامه بانک مرکزی در راستای آیین نامه واردات خودرو کارکرده است، گفت: طبق این آیین نامه افرادی که قصد واردات خودرو‌های کارکرده دارند باید آن پول را وارد حساب ارزی کنند. همچنین ایرانی‌های مقیم خارج باید ارز را به تایید بانک مرکزی برسانند.

او افزود: در آیین نامه ذکر شده که خودرو‌های کارکرده‌ای که وارد گمرک می‌شوند تا یک ماه باید ترخیص شوند. از این رو ابتدا باید دستورالعمل ارزی واردات خودرو توسط بانک مرکزی تعیین شود تا بر مبنای آن شرایط ترخیص خودرو از گمرک تسهیل شود. این مساله مانع از بروز مشکل برای واردات کنندگان می‌شود.

خسروانی تصریح کرد: ضیغمی رئیس سازمان توسعه و تجارت خبر داده که به زودی نخستین گروه با ارز خارجی واردات خودرو کارکرده را انجام می‌دهند. به همین دلیل تیتر‌های که امروز برای توقف واردات خودرو کارکرده زده اند مربوط به افرادی است که ذینفع گرانی خودرو هستند. یا به نوعی دستشان در جیب ذینفعان گرانی خودرو است.

خسروانی تاکید کرد: به طور قطع نامه بانک مرکزی درباره اینکه قبل از واردات باید شیوه نامه ارزی باید تدوین و مطابق آن واردات شود هیچگونه تناقضی با آیین نامه ندارد. به همین دلیل موضوع توقف واردات خودرو‌های کارکرده به طور کامل اشتباه است.

با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر بازار خودرو در نتیجه خبر آزادسازی واردات خودرو کارکرده راکد شده بود. مافیای بازار خودرو دوباره دست به کار شده‌اند تا بار دیگر روی نوسان قیمت خودرو موج سواری کنند. این اتفاق در شرایطی رخ داده که شرکت‌های داخلی مجوز افزایش قیمت دریافت کرده‌اند. به طور قطع در مقطع کنونی اگر کاهش قیمت خودرو‌های کارکرده تداوم پیدا کند روی قیمت خودرو‌های داخلی نیز تاثیر می‌گذارد. نخستین قدم برای کاهش قیمت‌ها رکود در بازار است. با توجه به وضعیت کنونی بازار پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در بازار تعدیل شوند؛ بنابراین کاملا مشهود است که مافیای خودرو دست بکار شده تا شیوه نامه ارز واردات خودرو کارکرده را مانع بزرگی برای واردات خودرو جلوه دهد. تا از این طریق تقاضا در بازار را دوباره تحریک کنند.

انتهای پیام/ 

منبع: برنا

خروج از نسخه موبایل