پاسخ انجمن هواپیمایی به انتقادات از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما

پاسخ انجمن هواپیمایی به انتقادات از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، اخیراً در رسانه‌های مختلف مباحثی درباره بالا بودن قیمت بلیت هواپیما با وجود یارانه سنگین دولت و ارائه سوخت بسیار ارزان به شرکت‌های هواپیمایی مطرح شده است. در این مباحث گفته شده که چرا با وجود اینکه دولت سوخت تقریباً 27 هزار تومانی جت را با 98 درصد تخفیف به قیمت 600 تومان به شرکت‌های هواپیمایی می‌دهد باز استفاده از خدمات هوایی به علت قیمت بالا در دسترس بخش بزرگی از جامعه نیست.

در همینن راستا مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره یارانه سوخت جت و قیمت بلیت هواپیما اظهار داشت: قیمت سوختی که توسط شرکت‌های هوایی دریافت می‌شود در قیمت بلیت لحاظ شده و اگر تغییری در قیمت سوخت رخ دهد؛ در قیمت بلیت اثرگذار خواهد بود. این موضوع را ما قبلاً هم به دولت اعلام کرده بودیم که قیمت‌های کنونی براساس قیمت 600 تومانی سوخت است و اگر این قیمت تغییر کند قطعاً تأثیر خود را بر قیمت بلیت خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: همچنین این تلقی که ارائه سوخت با این قیمت یارانه به شرکت‌های هواپیمایی است هم درست نبوده و در واقع این یارانه‌ای است که دولت به مسافران هوایی می‌دهد نه شرکت‌های هواپیمایی.

اسعدی سامانی افزود: طبق ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 53 برنامه ششم، دولت مکلف بوده تخفیفات تکلیفی را حذف کند. این تخفیفات در حوزه هوانوردی و عوارض فرودگاهی برداشته شده ولی در بحث سوخت برداشته نشده که این به خاطر ترک فعل دولت بوده و دولت تأکید داشته که این یارانه را به مسافران هوایی بدهد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خاطرنشان کرد: اگر دولت تصمیم بگیرد که این یارانه را هم حذف کند؛ در قیمت بلیت اثرگذار خواهد بود.

اسعدی سامانی درباره اینکه چرا با وجود ارائه سوخت ارزان باز هم قیمت بلیت برای بخش زیادی از اقشار گران محسوب می‌شود؛ افزود: بیشتر هزینه‌های پرواز ناشی از نگهداری است مثلاً هر سایکل موتور حداقل هزار دلار است بنابراین هر ساعت پرواز حدود دو هزار دلار هزینه موتور دارد و فقط یک درصد قیمت بلیت مربوط به سوخت است؛ برخی رسانه‌ها با معادل‌سازی شرایط پروازهای داخلی برای شرکت‌های خارجی از جمله سوخت یارانه‌ای، خدمات فرودگاهی با تعرفه دولتی و هزینه ریالی پرسنل پروازی مدعی بودند که شرکت‌های خارجی در این شرایط می‌توانند با توجه به هزنیه تمام شده، مسیر تهران-مشهد را با قیمتی بین 400 هزار تومان تا حداکثر 1.2 میلیون تومان پرواز کنند.

اسعدی سامانی در این باره گفت: شرکت‌های خارجی به دلیل در اختیار داشتن هواپیماهای کم سن، هزینه هر ساعت پرواز بسیار پایین‌تری دارند. ضمن اینکه آمدن شرکت‌های خارجی نیاز به قانون دارد و با وجود اینکه عده‌ای تلاش کردند در برنامه هفتم این کار را انجام دهند اما مجلس به دلیل مسائل امنیتی با آن موافقت نکرد؛ در گزارش‌ دیگری که درباره وضعیت ناوگان هوایی ایران منتشر شد؛ ادعا شده بود که در حال حاضر خرید هواپیمای نو و جدید برای شرکت‌های داخلی فراهم است اما این شرکت‌ها حاضر به هزینه کردن برای هواپیمای نو نیستند و با قیمت‌های پایین، هواپیمای کارکرده وارد کشور می‌کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به اینکه چرا با وجود فراهم بودن امکان خرید هواپیمای نو توسط شرکت‌های ایرانی و کاهش هزینه پرواز و در نتیجه کاهش قیمت بلیت، این کار توسط شرکت‌ها انجام نمی‌شود هم اعلام کرد: به دلیل دستوری بودن قیمت بلیت در این سال‌ها، شرکت‌ها از سرمایه لازم برای خرید هواپیمای نو برخوردار نبوده‌اند و ناچاراً هواپیماهای با سن بالاتر خریداری کرده‌اند.

اسعدی سامانی افزود: اما اکنون که آزادسازی صورت گرفته است؛ شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند برای افزایش کمی و کیفی خدمات اقدام کنند که یکی از این اقدامات نو کردن هواپیماها و پایین آوردن سن ناوگان است؛ با ابلاغ رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر ممنوعیت هرگونه قیمت‌گذاری بلیت هواپیما، شاهد آزاد شدن و افزایش شدید قیمت‌ها بودیم به طوری که قیمت مسیر تهران-مشهد از شش میلیون تومان هم عبور کرد.

وی درباره قیمت بعد از آزادسازی گفت: قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و هر چه عرضه بیشتر شود قیمت هم کاهش خواهد داشت. ما یک تجربه آزادسازی بین سال‌های 94 تا 97 داشتیم که در این دوره سه ساله قیمت‌ها کاهش و هر سال 20 درصد به تعداد مسافران هوایی افزوده شد. در پروسه کنونی هم این موضوع می‌تواند تکرار شود ولی به زمان نیاز دارد. در نهایت بازار سیاه از بین خواهد رفت و هم به نفع مردم و هم صنعت هوایی خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: برنا

خروج از نسخه موبایل