غلامی: انجمن و کانون کارفرمایی بتن مسئول فاجعه‌های ساختمانی هستند

غلامی: انجمن و کانون کارفرمایی بتن مسئول فاجعه‌های ساختمانی هستند

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، انتشار خبرهایی از حوادث ساختمانی تبدیل به یک برنامه روزانه برای رسانه ها شده است. مهمترین علت این حوادث نشست زمین، آتش سوزی یا ساخت و سازهای غیر اصولی است. این درحالیست که اگر یک سوم این حوادث که به دلیل تخلفات انسانی رخ می دهد در یک کشور در حال توسعه یا حتی در همین همسایگان جنوبی ما رخ می داد؛ تمام مسئولین آن حوزه در دادگاه های کیفری محاکمه می شدند.

 به گفته کارشناسان دلیل اصلی این حوادث عدم نظارت و کیفیت پایین مصالح ساختمانی است اگر بخواهیم به صورت تخصصی به این موضوع بپردازیم کیفیت پایین بتن و نبود نظارت در بتن ریزی و امور اجرایی است.میحث بتن در ساخت و ساز بدان حد اهمیت پیدا کرده که انجمن جهانی برای خود دارد و هر ساله انجمن بتن آمریکا ،اروپا و کشورهای شرق  اسیا کنفرانس ها و کمیته های بررسی اخرین دستاوردها را برگزار می کنند.

این درحالیست که در کشور ما سازندگان برای هزینه پایین تر به جای استفاده از بتن آماده از دستگاه میکسر سیار استفاده می کنند و در هنگام بتن ریزی نیز به جای استفاده از تکنسین متخصص از کارگر روز مزد استفاده می کنند. در بحث استاندارد نیز در حالیکه در کشورهای توسعه یافته علاوه بر مقاومت بتن ،دوام بتن نیز ارزیابی می شود اما در استاندارد ایران فقط مقاومت مهم است و پارامترهای دوام بتن بررسی نمی شود برای همین است که برخی از ساختمانها پس از 3 سال از ساخت، سازهای بتنی آن ترک می خورد.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن گفت: مبلغ فروش بتن آماده در سطح کشور ۲ هزار همت است.

کریمی به وضعیت نامناسب تولید بتن آماده در کشور اشاره کرد و گفت: بتن غیراستاندارد عمر مفید ساختمان‌ها که بایستی حداقل ۲۰۰ سال باشد را به زیر ۳۰ سال کاهش داده است.

رحمتی، رییس کمیته فنی کانون با بیان اینکه آزمایشات شیمیایی و فیزیکی سیمان، طبق استانداردی که به شکل سنتی در ایران مرسوم است، به تنهایی نشان‌دهنده عملکرد واقعی سیمان در بتن نیست، گفت: متأسفانه در استان‌ها و شهرستان‌ها از ماشین آلات نامناسب در تولید بتن استفاده می شود.

این سوال مطرح است که چرا انجمن و کانون بتن از اعمال نظارت و استانداردهای لازم بر تولید غافل هستند؟

 استانداردهای تولید بتن رعایت نمی شود

ایمان غلامی نیگچه مدیرعامل کلینیک بتن در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص نظارت بر بخش بتن اظهار داشت: در کشور دو نوع بتن وجود دارد یکی مکانیزه و دیگری دستی، بتن های اماده یا مکانیزه طبق استاندارد 6044 ساخته می شود در چند سال اخیر سختگیری زیادی در ساخت بتن اعمال می شود اما برخی مولفه ها رعایت نمی شود.

وی ادامه داد: مشکل اصلی ما سازهای بتنی است. کیفیت پایین اجرای سازهای بتنی سبب شده طول عمر این سازها پایین تر از متوسط استاندارد دنیا باشد اما در سالهای اخیر این کیفیت به حدی افت کرده که حتی از استاندارد ایران هم پایین تر آمده است.

مدیرعامل کلینیک بتن در خصوص سازهای شهری گفت: در این بخش آنقدر دستمزد مهندسان سازمان نظام مهندسی در بخش ناظر و احداث سازها پایین است که عملا این مهندسان در پروژه ها حاضر نمی شوند. به طور تقریبی یک مهندس 20 میلیون تومان برای دو سال نظارت می گیرد این در حالیست که این مبلغ برای رفت آمد ماهی یکبار به پروژه کافی نیست. پس نباید انتظار داشت مهندس ناظر هر هفته برای نظارت به ساختمان سر بزند.

 وی با اشاره به بازدیدهای روزانه کارشناسان این کلینیک گفت: ما در بازدیدهای روزانه که داریم مشاهده می کنیم که سازها با مشکلات اساسی مواجه هستند ، معمولا این عیب ها خودشان را در حوادث نشان می دهند به طور مثال سازه ای که ضعیف شده و دارای ایراد ضعف است در شرایط عادی پایدار است اما با کوچکترین زلزله، اتش سوزی یا بار جانبی به شدت دچار اسیب های گسترده خواهد شد به خصوص در سازهایی که جدیدا ساخته می شود زیرا نظارت قابل قبولی وجود ندارد.

غلامی تصریح کرد: این مشکلات به حدی گسترده شده که امروز با جرات می توانیم بگوییم سازه بتنی که 50 سال پیش ساخته شده به مراتب مقاوم تر و با کیفیت تر از از سازه ای است که در سه چهار سال اخیر ساخته شده است.

وی ادامه داد: من به شدت هشدار می دهم که با این وضعیت ساخت بتن و بتن ریزی باید منتظر یک فاجعه باشیم. امروز سازنده ها به فکر منافع شخصی خودشان هستند اگر مشکلی در سازه ببینند فقط انرا می پوشانند، وقتی نما کار شد و نازک کاری انجام شد دیگر این مشکلات دیده نمی شود. این افراد به دنبال هزینه حداقلی هستند و به مشکلات سازه ای که وجود دارد اصلا اهمیت نمی دهند تمام این فجایع  فقط به خاطر کم کاری نظام مهندسی و انجمن کارفرمایی بتن است.

 مدیرعامل کلینیک بتن در خصوص نظارت بر این سازها گفت: سازمان نظام مهندسی و انجمن کارفرمایی بتن ایران وظیفه نظارت و بازرسی را در این حوزه به عهده دارند این درحالیست که استاندارد بتن اجباری شده اما همیشه که بازرسان استاندارد حضور ندارند از طرفی سازمان نظام مهندسی حداقل دستمزد را برای مهندس ناظر تعیین کرده است و مهندس ماهی یکبار به پروژه سر می زند سازنده هم تلاش می کند که هزینه حداقلی کند همه این عوامل باعث بروز یک فاجعه در آینده نزدیک خواهد شد.

  انتهایپیام/

منبع: برنا

خروج از نسخه موبایل