چرا گوگل متهم به انحصار غیرقانونی است؟ | توضیح داد حق بیمه

چرا گوگل متهم به انحصار غیرقانونی است؟ | توضیح داد
حق بیمه

برای اهداف نمایندگی.
| اعتبار عکس: رویترز

داستان تاکنون: گوگل، پیشرو آمریکایی شرکت فناوری که بیشتر به دلیل موتور جستجوی محبوب خود شناخته شده است، یک پرونده دادگاهی را که توسط وزارت دادگستری ایالات متحده در سال 2020 علیه آن تنظیم شده بود شکست داده است این شرکت را به یک انحصار غیرقانونی متهم می کند. یک قاضی منطقه ای ایالات متحده در اوایل این ماه حکم داد که این شرکت واقعاً از موقعیت مسلط خود در بازار برای جلوگیری از ارائه آزادانه خدمات خود در بازار توسط رقبا سوء استفاده کرده است.

چرا Google متهم شد؟

Google به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در اکثر تلفن‌ها، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی جدید در بازار راه‌اندازی شده است. این شرکت حتی سالانه میلیاردها دلار به عنوان سهمی از درآمدهای تبلیغاتی خود به سازندگان دستگاه مانند اپل، سامسونگ و غیره می پردازد تا به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در دستگاه های خود معرفی شوند. در واقع، گوگل در سال 2022 بالغ بر 20 میلیارد دلار به اپل پرداخت تا به عنوان جستجوی پیش فرض در سافاری، مرورگر پیش فرض اپل، نمایش داده شود. گوگل همچنین به ارائه دهندگان مرورگر وب مانند موزیلا پول پرداخت کرده است تا به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در مرورگرهای خود معرفی شوند. این عمل برای گوگل سودمند است و نسبت به سایر ارائه دهندگان موتورهای جستجو ناعادلانه است، زیرا کاربران ممکن است در نهایت به موتور جستجوی پیش‌فرض در دستگاه‌های جدید خود بچسبند تا اینکه تلاش لازم را برای آزمایش موتورهای جستجوی بهتر انجام دهند.

آیا گوگل واقعا یک انحصار است؟

اندازه بزرگ گوگل، که موتور جستجوی پیشرو در جهان با سهم بازار بیش از 90 درصد است، بسیاری را به این استدلال رسانده است که این شرکت یک شرکت انحصاری است که از قدرت غالب خود در بازار سوء استفاده می کند. اعتقاد بر این است که چنین موقعیت مسلطی به Google اجازه می دهد تا زمانی که با افرادی که می خواهند با آن تجارت کنند یا حتی از خدمات آن استفاده کنند، شرایط را دیکته کند. برخی همچنین خاطرنشان می کنند که یک شرکت فناوری بزرگ مانند گوگل نسبت به شرکت های کوچکتر تأثیر بسیار بیشتری بر تنظیم کننده ها و قانون به طور کلی خواهد داشت.


همچنین بخوانید | مورد ضد تراست «انحصار Google»: جدول زمانی

دیگران، از جمله قاضی که در این پرونده علیه گوگل حکم داد، استدلال کرده‌اند که سهم بزرگ بازار به تنهایی باعث نمی‌شود یک شرکت به یک انحصار مضر یا غیرقانونی آنها خاطرنشان می کنند که اگرچه ممکن است به دلیل مزایای خاصی که این شرکت به طور طبیعی به عنوان رهبر بازار از آن برخوردار است، رقابت با غول بزرگی مانند گوگل بسیار سخت باشد، اما واقعیت این است که هنوز هیچ مانع قانونی برای ورود رقبای به بازار وجود ندارد. با ارائه محصول بهتر با گوگل رقابت کنید. علاوه بر این، هیچ تضمینی وجود ندارد که تسلط مطلق گوگل بر بازار موتورهای جستجو برای همیشه ادامه یابد. تسلط قابل توجه مایکروسافت بر بازار موتورهای جستجو با ظهور گوگل به پایان رسید. آنها استدلال می کنند که اگر یک رقیب محصول بهتری ارائه دهد، همین اتفاق برای گوگل می افتد. همچنین اعتقاد بر این است که تهدید ورود رقبا با محصولات بهتر، گوگل را سرپا نگه می دارد و میزان سوء استفاده این شرکت از قدرت بازار خود را محدود می کند.

حامیان Google همچنین خاطرنشان می‌کنند که هیچ اشکالی ندارد که Google درآمدهای تبلیغاتی را با سازندگان دستگاه‌هایی مانند اپل و سامسونگ به اشتراک بگذارد. از نظر آنها، روش پرداخت برای نشان دادن به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض با شرکتی که فضای کلیدی املاک و مستغلات را برای دید بهتر خریداری می‌کند، تفاوتی ندارد. علاوه بر این، رقبای Google نیز در پرداخت چنین امتیازاتی آزادند. در نهایت، خود گوگل استدلال کرده است که موقعیت آن به عنوان رهبر بازار صرفاً به دلیل توانایی آن در پرداخت به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض نیست، بلکه به دلیل برتری خدمات آن است.

 

 

 

چنانچه در این نوشته کلمه ای یا متنی باعث ناراحتی شما شده به ما در قسمت نظرات اطلاع دهید

خروج از نسخه موبایل