با کاهش وال استریت، انویدیا 279 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد

با کاهش وال استریت، انویدیا 279 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد

شاخص تراشه PHLX 7.75 درصد کاهش یافت، بزرگترین افت یک روزه آن از سال 2020 [پرونده]
| اعتبار عکس: رویترز

سهام انویدیا سنگین‌وزن هوش مصنوعی روز سه‌شنبه در عمیق‌ترین روز دنیا 9.5 درصد سقوط کرد. کاهش ارزش بازار برای یک شرکت آمریکایی، از آنجایی که سرمایه‌گذاران خوش‌بینی خود را نسبت به هوش مصنوعی کاهش دادند در فروش گسترده بازار به دنبال داده‌های اقتصادی ضعیف.

انویدیا ۲۷۹ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری بازار را از دست داد که نشانه‌ی مهمی است. که سرمایه‌گذاران در مورد فناوری هوش مصنوعی در حال ظهور محتاط‌تر می‌شوند که به بسیاری از سودهای بازار سهام امسال دامن زده است.

شاخص تراشه PHLX 7.75 درصد سقوط کرد، بزرگترین افت یک روزه آن از سال 2020.

آخرین نگرانی‌ها در مورد هوش مصنوعی پس از آن اتفاق می‌افتد که چهارشنبه گذشته انویدیا پیش‌بینی سه ماهه‌ای ارائه کرد که نتوانست انتظارات عالی سرمایه‌گذاران را برآورده کند. تاد سون، یک استراتژیست ETF در Strategas Securities، گفت: در 12 ماه گذشته به سمت فناوری و نیمه هادی ها رفته است که تجارت کاملاً منحرف شده است.

اینتل پس از گزارش مدیرعامل رویترز نزدیک به 9 درصد سقوط کرد انتظار می‌رود پت گلسینگر و مدیران کلیدی، طرحی را به هیئت مدیره شرکت ارائه دهند تا کسب‌وکارهای غیرضروری را کاهش دهند و هزینه‌های سرمایه‌ای در این سازنده تراشه‌ساز را اصلاح کنند.

نگرانی‌ها در مورد بازدهی آهسته از سرمایه‌گذاری‌های سنگین هوش مصنوعی، وال استریت را تحت فشار قرار داده است. با ارزش‌ترین شرکت‌ها در هفته‌های اخیر، سهام مایکروسافت و آلفابت به دنبال گزارش‌های سه ماهه آنها در ماه ژوئیه، کاهش یافته‌اند.

“برخی از تحقیقات اخیر این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا درآمد حاصل از هوش مصنوعی در نهایت موجی از هزینه‌های سرمایه را توجیه می‌کند یا خیر. آن را استراتژیست های بلک راک در یادداشت مشتری در روز سه شنبه نوشتند: هنگام ارزیابی سرمایه هوش مصنوعی توسط شرکت های منفرد، سرمایه گذاران باید در نظر بگیرند که آیا از ترازنامه و سرمایه خود بهترین استفاده را می کنند یا خیر. انویدیا در سال 2024 تقریباً سه برابر شده بود. ضررهای اخیر آن را تا به امروز 118 درصد افزایش داده است.

ضعف سهام تراشه‌های روز سه‌شنبه با افت گسترده در وال استریت همراه بود، به طوری که نزدک 3.3 درصد و S&P 500 2.1 کاهش یافت. %.

بر اساس ابزار FedWatch CME، سرمایه‌گذاران عمدتا انتظار دارند که فدرال رزرو در اعلامیه سیاست خود در 18 سپتامبر 25 واحد پایه کاهش دهد.

با این حال، انتظارات اقلیت از یک پس از اینکه داده‌های روز سه‌شنبه نشان داد که فعالیت در بخش تولید همچنان ضعیف است، کاهش 50 واحدی از 30 درصد به 37 درصد افزایش یافت.

سرمایه‌گذاران مجموعه‌ای از داده‌ها در مورد بازار کار در این هفته دریافت خواهند کرد که در دولت کلیدی روز جمعه به اوج خود می‌رسد. استیو سوسنیک، استراتژیست بازار در Interactive Brokers، هشدار داد: «نگرانی در مورد آنچه که اعداد شغلی قرار است نشان دهد، در مورد فصلی بودن وجود دارد.»

شاخص تراشه اکنون 14 درصد در سال 2024 افزایش یافته است، درست کمتر از رشد 16 درصدی S&P 500.

رکورد ضرر یک جلسه ای انویدیا در ارزش بازار سهام بیشتر از کاهش 232 میلیارد دلاری بود که متحمل شده بود. متا پلتفرم‌های مالک فیس‌بوک در 3 فوریه 2022، زمانی که طبق داده‌های LSEG، شرکت رسانه‌های اجتماعی پیش‌بینی ناامیدکننده‌ای را منتشر کرد.

به دنبال گزارش فصلی هفته گذشته انویدیا، میانگین تخمین تحلیل‌گر برای درآمد خالص سالانه از طریق ژانویه 2025 از حدود 68 میلیارد دلار قبل از گزارش هفته گذشته، به 70.35 میلیارد دلار رسیده است.

این برآوردهای افزایش درآمد، همراه با از دست دادن سهام انویدیا، باعث شده است که سازنده تراشه در حال حاضر با 34 برابر درآمد مورد انتظار معامله می‌شود که از بیش از 40 کاهش یافته است. در ماه ژوئن و مطابق با میانگین دو ساله خود.

Broadcom، یکی دیگر از تولیدکنندگان تراشه که از رونق محاسبات هوش مصنوعی سود برده است، قبل از گزارش سه ماهه خود در روز پنجشنبه، 6.2 درصد سقوط کرد.

 

 

 

چنانچه در این نوشته کلمه ای یا متنی باعث ناراحتی شما شده به ما در قسمت نظرات اطلاع دهید

خروج از نسخه موبایل