پردازنده‌های Intel Arrow Lake-H برای لپ‌تاپ‌هایی که دارای Core Architecture Trio هستند: Lion Cove P-Cores، Skymont E-Cores، Crestmont LP-E Cores

پردازنده‌های Intel Arrow Lake-H برای لپ‌تاپ‌هایی که دارای Core Architecture Trio هستند: Lion Cove P-Cores، Skymont E-Cores، Crestmont LP-E Cores

CPUهای Arrow Lake-H اینتل اکنون دارای سه معماری هسته مختلف هستند، Lion Cove P، Skymont E و Crestmont LP-E.

Intel Core Ultra 200 “Arrow Lake-H” برای لپ‌تاپ‌ها هیبریدی‌ترین (بهترین) از همه آنها هستند، سه معماری منحصربفرد در هسته‌های P Lion Cove، هسته‌های Skymont E-Core و Crestmont LP-E

اینتل در حال آماده شدن برای راه اندازی سی پی یوهای دسکتاپ Arrow Lake-S “Core Ultra 200” در ماه اکتبر اما با نسخه های موبایلی نزدیک به CES 2025 دنبال می شود زیرا خانواده از دسکتاپ تا پلتفرم موبایل را در بر می گیرد. . با نزدیک‌تر شدن به عرضه این پردازنده‌ها، اینتل در حال آماده‌سازی برای خط تولید جدید است. وصله‌های اخیر PMU لینوکس برای پردازنده‌های Arrow Lake اطلاعات جدیدی را در مورد خط تلفن همراه، به‌ویژه نوع Arrow Lake-H به شرح زیر نشان می‌دهد:

ArrowLake-H یک نوع خاص از ArrowLake معمولی است. این ویژگی‌های PMU را در هسته‌های P lioncove و هسته‌های E skymont با ArrowLake معمولی به اشتراک می‌گذارد، به جز اینکه ArrowLake-H هسته‌های E crestmont uarch اضافی را اضافه می‌کند.

بنابراین ArrowLake-H شامل دو اتم اوارش متفاوت است. این با پلتفرم‌های هیبریدی قبلی اینتل که فقط یک نوع اتم را شامل می‌شود، کاملاً متفاوت است. در این مورد، تشخیص اوارش ها فقط بر اساس نوع هسته کافی نیست. بنابراین CPUID.1AH.EAX[23:0] یک شناسه مدل بومی منحصر به فرد برای هر uarch ارائه می دهد، این شناسه مدل بومی منحصر به فرد که نوع هسته را ترکیب می کند می تواند برای شناسایی منحصر به فرد uarch استفاده شود.

این سری پچ پشتیبانی PMU را برای ArrowLake-H معرفی می کند. علاوه بر به ارث بردن همان پشتیبانی PMU از ArrowLake معمولی، از شناسه مدل بومی برای شناسایی نوع دوم هسته uarch اتمی استفاده می کند و پشتیبانی PMU را فعال می کند. برای تمایز دو اتم uarch در sysfs، PMU اتم دوم به “cpu_atom2” نامگذاری شده است.

از طریق Kernel.org

این وصله نشان می‌دهد که پردازنده‌های Arrow Lake-H ترکیبی از معماری‌های Skymont و Crestmont را برای هسته‌های کارآمد خود خواهند داشت، برخلاف تراشه‌های تازه‌سازی Alder، Raptor و Raptor Lake که معمولاً فقط آن‌ها را می‌بینید. یکی از انواع هسته های کارآمد با Meteor Lake، شاهد استفاده اینتل از هسته‌های LP-E بودیم، اما این هسته‌ها بر اساس همان معماری E-Core بودند، در حالی که پردازنده‌های Arrow Lake-H معماری‌های هسته E متفاوتی را برای اهداف مختلف به کار خواهند برد. هسته‌های Skymont در کنار هسته‌های P Lion Cove روی کاشی محاسباتی اصلی قرار می‌گیرند در حالی که هسته‌های Crestmont LP-E روی کاشی SOC نمایش داده می‌شوند. اطلاعات گزارش های قبلی مربوط به یک سال قبل را تأیید می کند.

به خاطر داشته باشید که Arrow Lake-H تنها ترکیب تراشه های موبایل Arrow Lake نیست. ما همچنین Arrow Lake HX و Arrow Lake U را به ترتیب برای لپ‌تاپ‌های با کارایی بالا و کم مصرف داریم. سری Arrow Lake H برای نوت‌بوک‌های معمولی بازی ساخته شده است و دارای حداکثر 6 هسته P Lion Cove و 8 هسته E Skymont است. همچنین 2 هسته Crestmont LP-E وجود خواهد داشت. در حال حاضر، کد در دست بررسی است، اما پس از آماده شدن، می توان آن را با Linux Kernel نسخه 6.12 ادغام کرد. تراشه‌های HX مانند SKUهای دسکتاپ با 8 هسته P و 16 هسته E پیکربندی خواهند شد، در حالی که سری U تنها دارای 2 هسته P و 6/8 هسته E خواهد بود.

CPU های Intel Arrow Lake-H دارای طرح نامگذاری Core Ultra خواهند بود. 200H و همچنین گرافیک یکپارچه Xe-LPG را ارائه می دهد، اما عمدتاً با راه حل های GPU گسسته برای عملکرد بازی بالاتر جفت می شود. قبل از عرضه لپ‌تاپ‌های مبتنی بر Arrow Lake، بازار موبایل شاهد تراشه‌های Lunar Lake خواهد بود که اولین تراشه‌هایی هستند که حتی قبل از سری Arrow Lake-S رومیزی در بازار عرضه می‌شوند. انتظار می رود لپ تاپ ها به هدف GPU های لپ تاپ GeForce RTX 50 “Blackwell” NVIDIA.

منبع خبر: Phoronix

این داستان را به اشتراک بگذارید

< استفاده از xlink:href="#icn-shareFacebook"/> فیس بوک

< استفاده از xlink:href="#icn-shareTwitter"/> توییتر

خروج از نسخه موبایل