خودرو

چگونه ماشین را بشویید – و آیا باید زحمت بکشید؟

چگونه ماشین را بشویید – و آیا باید زحمت بکشید؟

برای هزاران نفر از رانندگان، شستن ماشین آنها به جای یک کار طاقت فرسا یک لذت است. استفاده از سطل و اسفنج به آنها زمان می دهد تا غرور و شادی خود را بررسی کنند و در عین حال بهتر به نظر برسد و از ارزش آن محافظت کند.

اگرچه برای بسیاری دیگر، این یک ضربه واقعی است. آن‌ها آن را تا زمانی که واقعاً ضروری باشد ترک می‌کنند و سپس آن را به یک ماشین خودکار یا یک کارواش دستی در پارکینگ سوپرمارکت یا یک پمپ بنزین بلااستفاده می‌سپارند.

اما آیا اینها برای ماشین شما مضر هستند؟ تفاوت هزینه چقدر است و آیا طبق نظر کارشناسان روش “صحیح” برای شستن ماشین وجود دارد؟

آیا شستن ماشین به ارزش آن می افزاید؟

هر کسی که ماشینی می‌خرد، اگر ماشینی تمیز باشد – از داخل و خارج – به وضوح جذاب‌تر می‌شود. از آنجایی که این روزها بیشتر تبلیغات آنلاین هستند، خریداران انتظار دارند تصاویر زیادی را ببینند و حتی از کوچکترین عکس‌ها در مورد نحوه مراقبت از آن فرضیاتی ایجاد می‌کنند.

جیم رونان، حراج‌دار که بیش از 30 خودرو می‌فروشد، می‌گوید: «اگر تبلیغی را ببینید و ماشین پر از موی سگ باشد یا زیرسیگاری ریخته شود، تقریباً می‌توانید تصور کنید که چه بویی می‌دهد. سال. ما خودروهای زیادی دریافت می کنیم که اصلاً آماده نشده اند و این بازار را محدود می کند. در یک حراج آنها معمولاً حدود 5 تا 10٪ کمتر از یک ماشین تمیز به فروش می رسند.”

da86daafd988d986d987 d985d8a7d8b4db8cd986 d8b1d8a7 d8a8d8b4d988db8cdb8cd8af d988 d8a2db8cd8a7 d8a8d8a7db8cd8af d8b2d8add985d8aa 66c538dee99e8
عکس توسط مت ووسپر

این بدان معناست که ارزش آن را دارد که مقداری زمان یا چند دلار برای شستشو سرمایه گذاری کنید. اما بهترین راه برای تمیز نگاه داشتن ماشین شما چیست؟

آیا کارواش خودکار کارش را خوب انجام می دهد؟

ممکن است خودروی شما از شستشو به‌نظر براق به نظر برسد، اما واقعیت این است که برس‌های چرخان احتمالاً برخی از قسمت‌های خودروی شما را از دست می‌دهند و «سایه‌های» کثیفی زیر اسپویلرها و پشت آینه‌های درب باقی می‌گذارند. همچنین به احتمال زیاد فقط به سطح بیرونی چرخ‌های شما می‌رسند و قسمت‌های داخلی پره‌های شما را کثیف می‌کنند.

اما بدتر از این آسیب نامحسوسی است که آنها می توانند به رنگ شما وارد کنند. گرد و غبار ماشین شما و مشتریان قبلی در موهای برس ها فرو می رود و سپس به بدنه شما کوبیده می شود. این «خراش‌های میکرو» ممکن است در ابتدا قابل مشاهده نباشند، اما هنگام تابش نور به سطح یا در نور شدید خورشید قابل مشاهده هستند. آنها مانند چرخش های ظریف به نظر می رسند و به مرور زمان سطح را کدرتر نشان می دهند.

همچنین این خطر وجود دارد که برس‌ها آسیب بزرگتر و واضح‌تری به اسپویلرها، آنتن‌ها و محفظه‌های آینه وارد کنند. مطمئن شوید که اشتعال را نیز روشن بگذارید، بنابراین چکمه‌های برقی خودکار، برس‌ها را با دستور حرکتی برای باز کردن درب عقب اشتباه نگیرید. سعی کنید و برف پاک کن ها را نیز تنظیمات خودکار را خاموش کنید، یا – حتی بهتر از آن – ببینید آیا تنظیمات «کارواش» در منوی سرگرمی اطلاعاتی وجود دارد یا خیر. در غیر این صورت ممکن است خودروی خود را آسیب دیده، پر از کف پیدا کنید و مشکلات خود را در یک ویدیوی TikTok ببینید.

چه کاری می توانم انجام دهم تا از شر چرخش رنگ خود خلاص شوم؟

بله، اگر خیلی عمیق نباشند. خمیر برش – که معمولاً به عنوان T-Cut شناخته می شود زیرا معروف ترین مارک است – دارای ساینده های ظریفی است که در لایه بالایی رنگ سائیده می شود و سطح را به یک لایه صاف یکنواخت تبدیل می کند که دوباره براق به نظر می رسد.

da86daafd988d986d987 d985d8a7d8b4db8cd986 d8b1d8a7 d8a8d8b4d988db8cdb8cd8af d988 d8a2db8cd8a7 d8a8d8a7db8cd8af d8b2d8add985d8aa 66c538e07cf4e

بسته به عمق خراش‌ها، ممکن است کار زیادی انجام شود و ممکن است از طریق رنگ ساییده شود، بنابراین ممکن است بخواهید آن را به متخصصی بسپارید که می‌تواند پانل‌ها را با ماشین پرداخت کند.

کارواش با دست – بهتر است؟

بله – اگر انسان‌ها ماشین شما را تمیز کنند به جای ماشین باید اطمینان حاصل شود که قطعات کثیف پنهان شده در پشت اسپویلر را از دست نمی‌دهند یا فقط صفحه چرخ را تمیز می‌کنند. اما پارچه‌ها، اسفنج‌ها و دستکش‌های شستشو که استفاده می‌کنند بیش از صدها خودرو در هفته بوده و در برخی مکان‌ها از آب نیز استفاده مجدد می‌شود. این می‌تواند همان نوع چرخش‌های شستشوی مکانیکی را معرفی کند، اگرچه بعید است که بد باشند.

یک خطر دیگر از کارواش دستی وجود دارد – پرت شدن لاستیک. ماموران به ناچار نوعی مایع تکمیل کننده لاستیک را روی لاستیک خودروی شما اعمال می کنند که باعث می شود آن را سیاه و نو به نظر برسانید. وقتی در خروجی شستشو ثابت هستید و پولتان را تحویل می‌دهید، این عالی به نظر می‌رسد، اما به محض اینکه رانندگی می‌کنید و با سرعت بالا می‌روید، از روی لاستیک پرت می‌شود و کنار ماشینتان اسپری می‌شود.

بهترین راه برای شستن ماشین با دست چیست؟

برای اینکه بفهمیم بهترین راه برای تمیز کردن ماشین شما چیست، از مردی که به طور گسترده به عنوان بهترین در جهان شناخته می شود، پرسیدیم. ریچارد تیپر 35 سال است که ماشین‌ها را به‌خوبی بررسی می‌کند و جزئیات آن را تمیز می‌کند و وظیفه تمیز کردن با ارزش‌ترین ماشین‌ها را بر عهده دارد. در جهان به استانداردهای برنده جایزه.

da86daafd988d986d987 d985d8a7d8b4db8cd986 d8b1d8a7 d8a8d8b4d988db8cdb8cd8af d988 d8a2db8cd8a7 d8a8d8a7db8cd8af d8b2d8add985d8aa 66c538e204744
ریچارد در حال شستن پورشه در پرفکشن والت

اینها نکاتی است که او برای تمیز نگه داشتن ماشین خود بدون خراب کردن بانک دارید.

تجهیزات ضروری

ون Tipper مملو از وسایل، ابزار و معجون است. اما او می گوید که آماتور مشتاق فقط به چند نکته اساسی نیاز دارد تا کار را به درستی انجام دهد. شما می توانید بیشتر آنها را با هزینه ای کمتر از هزینه تمیز کردن در یک کارواش دستی مناسب خریداری کنید.

da86daafd988d986d987 d985d8a7d8b4db8cd986 d8b1d8a7 d8a8d8b4d988db8cdb8cd8af d988 d8a2db8cd8a7 d8a8d8a7db8cd8af d8b2d8add985d8aa 66c538e3c187e

شلنگ (ترجیحاً با واشر فشار): تیپر می‌گوید: «شستن صحیح خودرو به مقدار قابل توجهی آب نیاز دارد و به زودی از استفاده از آب‌پاشی یا دویدن خسته می‌شوید. به سینک آشپزخانه با یک سطل. یک واشر فشار کار را آسان‌تر می‌کند و به شما امکان می‌دهد از فوم برفی استفاده کنید.”

فم برفی یک پتوی ضخیم از کف است که به بدنه می‌چسبد، کثیفی را نرم کرده و آن را شل می‌کند تا بتوان آن را شستشو داد. این کار تمیز کردن را بسیار آسان‌تر می‌کند، همان‌طور که ممکن است قبل از شستشو، یک قالب برشته را خیس کنید. ساده ترین راه برای اعمال آن با اتصال واشر فشار است، اما اگر صبور باشید می توان آن را با سمپاش دستی اختصاصی نیز انجام داد.

Tipper می‌گوید: «اگر ماشین شما فقط لایه‌ای از خاک یا گرد و غبار دارد، کف برف به این معنی است که ممکن است بتوانید بدون دست زدن به رنگ با دستکش از آن دور شوید. هر تماسی که برقرار می‌کنید می‌تواند باعث چرخش و خراش‌های کوچک شود، بنابراین می‌خواهید در صورت امکان از آن اجتناب کنید.»

یک سطل (یا دو) و دستکش شستشو: به ناچار مجبور می‌شوید در نقطه‌ای با ماشین دست و پنجه نرم کنید، بنابراین می‌خواهید آسیب ناشی از کثیفی را هنگام مالش آن به حداقل برسانید. پانل ها.

به گفته تیپر، دستکش شستشو اغلب مانند دستکش میکروفیبر است و بهتر از اسفنج است، زیرا خطوط صفحه را دنبال می کند و نسبت به رنگ بسیار مهربان تر است، زیرا کثیفی به جای ماندن روی آن، جذب آن می شود. سطح همچنین احتمال کمتری وجود دارد که هنگام پوشیدن آن، به جای نگه داشتن آن، آن را رها کنید.

da86daafd988d986d987 d985d8a7d8b4db8cd986 d8b1d8a7 d8a8d8b4d988db8cdb8cd8af d988 d8a2db8cd8a7 d8a8d8a7db8cd8af d8b2d8add985d8aa 66c538e5649e6

او می‌گوید به یک سطل یا ترجیحاً دو سطل نیز نیاز دارید. «استاندارد طلایی داشتن دو سطل است که هر کدام دارای کف کاذب به نام محافظ شن است که از افتادن دستکش شستشو در خاکی که در ته آن جمع می‌شود، جلوگیری می‌کند. از یک سطل برای آب تمیز و صابون استفاده می‌کنید و از سطل دیگر برای شستشو بعد از پاک کردن ماشین استفاده می‌کنید.

«سطل‌ها هر کدام فقط یک دلار هستند، بنابراین گرفتن دو سطل منطقی است، اما اگر مراقب باشید می‌توانید بدون محافظ سنگ‌ریزه کار کنید. فقط هرگز اجازه ندهید که دستکش در کف آب کثیف فرو برود و آن را خوب بشویید. خیلی مراقب باشید که آن را هم روی زمین نیندازید!»

شامپو ماشین (و نه مایع شوینده): تیپر می‌گوید: «بسیاری از مردم فقط یک سطل را پر می‌کنند و سپس مایع ظرفشویی می‌پاشند. “این بد است زیرا این شوینده های خانگی برای از بین بردن چربی طراحی شده اند. این برای تابه های کثیف شما خوب است اما مومی را که از رنگ ماشین شما محافظت می کند پاک می کند. چیزی که واقعا به آن نیاز دارید یک شامپو مخصوص ماشین است که PH خنثی باشد. چند دلار روی چیزهای مناسب سرمایه گذاری کنید و ماشین شما سپاسگزار خواهد بود.”

برس تمیز کردن چرخ ها: از آنجایی که چرخ ها کثیف ترین قسمت ماشین هستند، ممکن است بخواهید از یک برس یا دستکش جداگانه برای تمیز کردن آنها استفاده کنید تا بقیه قسمت ها را آلوده نکنید. ماشینی با چیزهای بدی که در آنجا پیدا می کنید. برس های اختصاصی دسترسی به بین پره ها را آسان تر می کند.

پارچه خشک‌کن: تیپر می‌گوید: «زمان و تکنولوژی از درخت بابونه خارج شده است. او ترجیح می دهد از یک جت هوا برای خشک کردن ماشین استفاده کند زیرا رنگ را لمس نمی کند، اما در صورت لزوم از یک پارچه مخصوص خشک کن استفاده می کند. اینها اساساً پارچه های میکروفیبر بسیار بزرگ هستند. می‌توانید از یک خانه معمولی استفاده کنید، اما زمان بیشتری طول می‌کشد زیرا آب کمتری جذب می‌کند.

چگونه چراغهای جلوی خود را تمیز کنم؟

برای نظافت عمومی، شستن چراغ‌های جلو با هیچ بخش دیگری از ماشین شما تفاوتی ندارد. اما تقریباً تمام لنزهای مدرن از پلاستیک ساخته شده‌اند که به راحتی خراشیده می‌شود و به مرور زمان نیز آسیب‌پذیر می‌شوند. این باعث می‌شود که آنها کدر شوند و در لمس آنها احساس خشن کنند.

این امر باعث می‌شود تمیز کردن چراغ‌های خودرو با دقت بسیار مهم باشد – به عنوان مثال وسوسه نشوید که آنها را با کمی دستمال در کنار جاده پاک کنید، اگر آنها در جاده پوشیده شده اند. نه تنها خراش ایجاد می کند، بلکه پوشش محافظ UV را نیز از بین می برد که به محافظت از پلاستیک در برابر نور خورشید کمک می کند.

اگر لنزهای شما کدر شوند، باعث می‌شود خودرو ناهموار به نظر برسد، خروجی نور را کاهش دهد و در نهایت منجر به خرابی MoT شود.

کیت‌هایی وجود دارند که با صیقل دادن سطح آن‌ها را بازسازی می‌کنند، اما ممکن است کار سختی باشند. نوکرهای حرفه‌ای نیز خدماتی را ارائه می‌دهند، اما بررسی کنید که هزینه آن بیشتر از قیمت چراغ‌های جلوی جدید نباشد.

پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین پس از تمیز کردن لنزها، آنها را با یک پوشش موم یا سرامیک با کیفیت خوب محافظت کنید.

شستشوی ماشین با دست – روش

1) سعی کنید یک نقطه سایه پیدا کنید و مطمئن شوید که ماشین خنک است تا از خشک شدن خیلی سریع آن جلوگیری شود. به خودتان زمان کافی بدهید و مطمئن شوید که قبل از اتمام کار هوا تاریک نخواهد شد، در غیر این صورت ممکن است صبح روز بعد ماشین شما نیمه تمیز به نظر برسد.

2) قبل از شستشو: “شما می خواهید قبل از اینکه ماشین را لمس کنیم تا جایی که ممکن است کثیفی را از بین ببرید، به این معنی که شستشو و خیس کردن، ترجیحا با استفاده از کف برف.” اگر روی حشرات یا فضولات پرندگان پخته شده است، آنها را با قرار دادن یک پارچه مرطوب روی آنها کاملا خیس کنید تا پاک شوند. از شستشو اجتناب کنید.

3) به چرخ‌ها بروید: تیپر می‌گوید: «به چند دلیل همیشه چرخ‌ها را قبل از هر چیز دیگری انجام می‌دهم. اولاً، ممکن است از برخی مواد شیمیایی بسیار تهاجمی برای کمک به تمیز کردن آلیاژهای خود استفاده کنید و نمی خواهید آنها در باد به پانل هایی که تازه تمیز کرده اید منتقل شوند.

da86daafd988d986d987 d985d8a7d8b4db8cd986 d8b1d8a7 d8a8d8b4d988db8cdb8cd8af d988 d8a2db8cd8a7 d8a8d8a7db8cd8af d8b2d8add985d8aa 66c538e7c9ca2

«دلیل دوم بیشتر روانی است. تمیز کردن چرخ‌ها کار سختی است، بنابراین اگر ابتدا آنها را انجام داده باشید، به نظر کار بسیار کمتری نسبت به انجام آن‌ها در زمانی که خسته می‌شوید، نیست.»

4) نوک دستکش: با دست گرفتن، از بالای ماشین شروع کنید و با استفاده از دستکش به سمت پایین حرکت کنید. به جای مالش در دایره، در خطوط مستقیم کار کنید. تیپر توضیح می‌دهد: «دایره‌ها راحت‌تر به نظر می‌رسند، اما چرخش‌های ظریف به این ترتیب معرفی می‌شوند. خطوط مستقیم نور را به یک شکل منعکس نمی کنند، بنابراین قابل توجه نیستند.”

قبل از اینکه دستکش خیلی کثیف شود، آن را در سطل دوم یا زیر شیر آب قبل از فرو بردن آن در آب تمیز و صابون بشویید. اگر ماشین به خصوص کثیف است یا در حال تمیز کردن نزدیک پایین ماشین جایی که گل آلودتر است، باید این کار را بیشتر انجام دهید.

در تابستان قبل از خشک شدن صابون باید بیشتر آبکشی کنید. Tipper می‌گوید: «شما نمی‌خواهید ماشین در این مرحله خشک شود، زیرا کار بیشتری برای شما ایجاد می‌کند.

5) خشک کردن سخت: در نواحی آب سخت، قطرات علامت های آبی باقی می گذارند، بنابراین باید قبل از خشک شدن آنها را پاک کنید. تیپر از آب فیلتر شده برای جلوگیری از ایجاد علائم استفاده می کند، اما اگر نیاز به استفاده از پارچه دارید، توصیه می کند همیشه در خطوط مستقیم حرکت کنید و قبل از خشک کردن آن، به طور مداوم پارچه را بشویید تا تمیز بماند. وقتی فکر می‌کنید کارتان تمام شده است، «بعد از چکه‌کردن» از نواحی یواشکی مانند پرکننده سوخت، دستگیره‌های در و آینه‌ها را بررسی کنید.

6) تریم کردن: با ظاهر خوب رنگ خودرو، ممکن است بخواهید تایرها را تکمیل کرده و با یک پانسمان اصلاح کنید. به جای روغن های پخت و پز از روغنی استفاده کنید که برای کار مناسب است – به خصوص محصولاتی که بادام زمینی دارند که می توانند باعث واکنش آلرژیک رهگذر شوند. اگر از ژل لاستیک استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که قبل از بیرون آوردن آن خشک است، در غیر این صورت نیروی گریز از مرکز آن را روی ماشین تمیز شما پرتاب می‌کند.

7) پولیش نهایی: اگر فرسوده نیستید، چند روش درمانی دیگر مانند پوشش پولیش یا موم را در نظر بگیرید. این درمان‌ها لازم نیست بعد از هر شستشو انجام شوند، اما کار یا تمیز کردن را آسان‌تر می‌کنند، زیرا پوشش‌ها از چسبیدن کثیفی به رنگ جلوگیری می‌کنند.

da86daafd988d986d987 d985d8a7d8b4db8cd986 d8b1d8a7 d8a8d8b4d988db8cdb8cd8af d988 d8a2db8cd8a7 d8a8d8a7db8cd8af d8b2d8add985d8aa 66c538e96296c

8) لعنت به پرندگان: پس از اتمام کار، به ناچار باران شروع به باریدن می‌کند یا دسته‌ای از مرغ‌های دریایی بی‌اختیار بالای سرشان پرواز می‌کنند. پس برای یک فنجان چای به داخل بروید و آه سنگینی بکشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا