چطوری میشه

وردپرس چیست؟ راهنمای یک مبتدی (سوالات متداول + مزایا و معایب)

وردپرس چیست؟ راهنمای یک مبتدی (سوالات متداول + مزایا و معایب)

WordPress یک پلت فرم انتشار آنلاین است که بیش از 43٪ از اینترنت را در اختیار دارد. این برای آسان کردن انتشار مطالب در اینترنت برای همه ایجاد شده است.

WordPress انعطاف پذیری بی نظیری را ارائه می دهد. شما می توانید هر چیزی از یک وبلاگ ساده تا یک سایت تجاری پیچیده ایجاد کنید.

منبع باز است، به این معنی که از طریق تلاش جامعه رشد و تکامل می یابد. این شبکه جهانی از مشارکت کنندگان تضمین می کند که وردپرس پیشرفته و در عین حال کاربر پسند باقی می ماند.

چه در حال راه‌اندازی یک وبلاگ، توسعه یک فروشگاه آنلاین یا مدیریت یک وب‌سایت شرکتی باشید، وردپرس شما را قادر می‌سازد تا با آسان‌کردن و در دسترس‌سازی فناوری‌های پیشرفته، دیدگاه خود را به واقعیت تبدیل کنید.

این راهنمای جامع شما را با وردپرس آشنا می کند و نشان می دهد که چگونه می تواند حضور آنلاین شما را متحول کند. شما یاد خواهید گرفت که چگونه مدیریت وب سایت را ساده می کند و به شما مزیت رقابتی می دهد.

WordPress explained for beginners

وردپرس چیست؟

WordPress یک وب سایت ساز و سیستم مدیریت محتوا است. این یک نرم افزار منبع باز است که هر کسی می تواند برای ساختن هر نوع وب سایتی از آن استفاده کند. قابل تصور است.

مت مولن‌ویگ و مایک لیتل آن را در سال 2003 تأسیس کردند. این ابزار یک ابزار وبلاگ‌نویسی به نام «b2/cafelog» بود.

WordPress به زودی به یک CMS و بعداً به یک پلتفرم ساخت وب سایت کامل تبدیل شد. طبق گزارش سهم بازار وردپرس، بیش از 43٪ از تمام وب سایت ها را در اختیار دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تکامل آن، به راهنمای ما در تاریخچه وردپرس و چگونگی تغییر آن در طول زمان.

به طور خلاصه، وردپرس نرم افزاری است که می توانید از آن برای ایجاد وب سایت ها، وبلاگ ها و فروشگاه های آنلاین برای فروش آنلاین محصولات استفاده کنید.

آموزش ویدیویی

مشترک شدن در WPBeginner

اگر دستورالعمل‌های مکتوب را ترجیح می‌دهید، به خواندن ادامه دهید.

چه تفاوتی وردپرس با WordPress.com دارد؟

در این مقاله، وقتی می گوییم وردپرس، در مورد WordPress.org صحبت می کنیم.

WordPress.com یک وب سایت جداگانه است که یک وب سایت و عنوان خدمات میزبانی وبلاگ. توسط مت مولنوگ، یکی از بنیانگذاران وردپرس راه اندازی شد.

اکثر مبتدیان اغلب این دو را به دلیل نام‌های مشابه اشتباه می‌گیرند.

WordPress.org نرم افزار منبع بازی است که میلیون ها وب سایت (از جمله WPBeginner) از آن استفاده می کنند. بنیاد وردپرس، یک سازمان غیرانتفاعی که از توسعه نرم‌افزار متن‌باز وردپرس محافظت می‌کند، از علائم تجاری آن محافظت می‌کند.

از سوی دیگر، WordPress.com یک پلت فرم میزبانی وب سایت و وبلاگ است که متعلق به Automattic (یک شرکت جداگانه) است که توسط یکی از بنیانگذاران وردپرس مت مولنوگ تأسیس شده است.

برای جزئیات بیشتر، به توضیح ما در تفاوت بین WordPress.org و WordPress.com.

چه نوع وب سایت هایی را می توانید با استفاده از وردپرس بسازید؟

شما می توانید هر نوع وب سایتی را با استفاده از وردپرس قابل تصور کنید، از وبلاگ های شخصی گرفته تا وب سایت های تجاری پیچیده.

کاربران از سرتاسر جهان از وردپرس برای درآمد آنلاین. برای اجرای عملیات تجارت الکترونیک به اندازه کافی انعطاف پذیر است و به اندازه کافی ساده است تا وب سایت های کوچک را به سرعت ایجاد کند.

در اینجا فقط برخی از انواع وب سایت هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از وردپرس ایجاد کنید:

برای استفاده از وردپرس به چه چیزی نیاز دارید؟

WordPress یک سازنده وب سایت خود میزبان است، به این معنی که برای استفاده از وردپرس به یک حساب میزبانی وب و یک نام دامنه نیاز دارید.

همه وب سایت ها نیاز به میزبانی وب دارند. جایی است که تمام فایل های وب سایت شما ذخیره می شود تا دیگران در اینترنت بتوانند به محتوای شما دسترسی داشته باشند.

نام دامنه آدرس وب سایت شما در اینترنت است (به عنوان مثال، wpbeginner.com).

اگر وب سایت شما یک خانه بود، میزبانی وب ساختمانی است که در آن زندگی می کند و نام دامنه آدرس خیابان آن خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، به راهنمای مبتدیان ما در مورد تفاوت بین میزبان وب و نام دامنه.

برای دریافت یک حساب میزبانی وب، باید با ارائه دهنده میزبانی وردپرس. اینها شرکت های شخص ثالثی هستند که راه حل های میزبانی را می فروشند.

توصیه می‌کنیم از Bluehost استفاده کنید. آنها یکی از بزرگترین شرکت های میزبانی در جهان و ارائه دهنده میزبانی وردپرس به طور رسمی توصیه می شوند.

نام دامنه معمولاً 14.99 دلار در سال هزینه دارد و میزبانی وب معمولاً از 7.99 دلار در ماه شروع می شود.

Bluehost به کاربران WPBeginner تخفیفی برای میزبانی با نام دامنه رایگان ارائه می دهد. اساساً می‌توانید فقط با 1.99 دلار در ماه شروع کنید.

برای دستورالعمل‌های گام به گام، راهنمای کامل ما را در نحوه ایجاد یک وب سایت. شما را از طریق راه اندازی کامل وردپرس راهنمایی می کند.

شما همچنین می توانید از راه حل های میزبانی وردپرس دیگر مانند Hostinger استفاده کنید یا Dreamhost.

اگر بودجه شما اجازه می دهد، می توانید با SiteGround شروع کنید ، یک ارائه دهنده میزبانی مدیریت شده وردپرس که عملکرد برتر، به روز رسانی آسان و امنیت پیشرفته را ارائه می دهد.

وردپرس چگونه کار می کند؟

وقتی وردپرس را نصب کردید ، یک داشبورد با کاربری آسان را با پیوندهایی به مناطق مختلف در ستون سمت چپ مشاهده خواهید کرد. از اینجا می توانید صفحاتی برای وب سایت خود ایجاد کنید یا پست های وبلاگ بنویسید.

WordPress admin dashboard

شما همچنین می توانید یک قالب طراحی وب سایت (موضوع) برای وب سایت خود انتخاب کنید. هزاران زمینه های وردپرس رایگان وجود دارد که شما می توانید انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید از میان تم‌های ممتازی که ویژگی‌های پیشرفته‌تری دارند، انتخاب کنید.

WordPress themes

همه این قالب‌های وردپرس به شما امکان می‌دهند تا وب‌سایت خود را با استفاده از یک رابط سفارشی‌کننده تم ساده یا یک ویرایشگر سایت مبتنی بر بلوک راه‌اندازی کنید.

از اینجا می توانید طراحی سایت خود را ویرایش و سفارشی کنید.

Theme customizer

نکته پاداش 💡: برای طراحی وب سایت خود به کمک نیاز دارید؟ می توانید از طراحی وب سایت وردپرس خدمات. با پرداخت هزینه ای ناچیز، طراحان متخصص وردپرس ما به شما کمک می کنند تا وب سایتی بسازید که نیازهای شما را برآورده کند.

با این حال، قدرت واقعی وردپرس از افزونه ها می آید.

افزونه های وردپرس مانند برنامه هایی برای وب سایت شما هستند. مشابه برنامه‌هایی که روی گوشی خود نصب می‌کنید، افزونه‌های وردپرس به شما امکان می‌دهند ویژگی‌ها و عملکردهای جدیدی را به وب‌سایت خود اضافه کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید یک فرم تماس، نمایش یک پنجره بازشو برای اعلام فروش یا بهینه سازی WordPress SEO (بهینه سازی موتور جستجو) با افزونه SEO.

می‌توانید از افزونه‌های تجارت الکترونیک مانند WooCommerce برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین یا استفاده از افزونه عضویت برای ایجاد یک وب سایت مبتنی بر اشتراک.

بیش از 60000 افزونه رایگان وردپرس تنها در فهرست پلاگین وردپرس وجود دارد. افزونه‌های وردپرس ممتاز پشتیبانی کامل و به‌روزرسانی‌های تضمینی را ارائه می‌دهند.

می‌توانید برخی از بهترین افزونه های وردپرس که توسط تیم متخصص ما انتخاب شده اند تا به شما در رشد سایت وردپرس خود کمک کنند.

توجه: اگر می‌خواهید ببینید که وردپرس چگونه در پشت صحنه از نقطه نظر فنی کار می‌کند، لطفاً اینفوگرافیک نحوه عملکرد وردپرس.

چه کسی دیگر از وردپرس استفاده می کند؟

WordPress نه تنها در میان مبتدیان، توسعه دهندگان وب و وبلاگ نویسان، بلکه توسط بسیاری از شرکت های Fortune 500، دانشگاه ها، سازمان های غیرانتفاعی، دولت ها در سراسر جهان و سایرین محبوب است.

در زیر برخی از برندها و سازمان‌های برتر استفاده‌کننده از وردپرس آمده است.

1. کاخ سفید

The White House

وب سایت رسمی کاخ سفید با استفاده از وردپرس ساخته شده است.

این دارای یک هدر بزرگ در بالا است و به دنبال آن آخرین به‌روزرسانی‌ها، اخبار و منابع ارائه می‌شود.

2. فیس بوک

Facebook

فیس بوک از وردپرس برای وب سایت شرکتی خود استفاده می کند.

این یک وب‌سایت تجاری معمولی با صفحه اصلی است که ویژگی‌های کلیدی برند را همراه با محصولات شاخص آن به نمایش می‌گذارد. همچنین یک بخش وبلاگ به نام اتاق خبر دارد.

3. نیویورک تایمز

The New York Times شکل>

نیویورک تایمز از وردپرس در وب سایت شرکتی خود استفاده می کند.

این شرکت را در پشت روزنامه نمادین به نمایش می گذارد.

4. مایکروسافت

Microsoft

مایکروسافت از وردپرس برای اجرای وب سایت وبلاگ خود استفاده می کند.

اخبار شرکت، اطلاعات و نکات برجسته محصول را نشان می دهد.

5. سونی موزیک

Sony Music

Sony Music یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موسیقی در جهان است که نماینده هنرمندان و لیبل های برتر است. آنها از وردپرس برای تقویت وب سایت شرکتی خود استفاده می کنند.

برای مثال‌های بیشتر، فهرست کامل معروف ترین مارک های استفاده کننده از وردپرس.

چرا از وردپرس برای ساختن وب سایت استفاده کنیم؟

اکنون، اگر به فکر راه اندازی یک وبلاگ یا یک وب سایت کسب و کار کوچک هستید، ممکن است تعجب کنید که چرا باید از وردپرس به عنوان پلت فرم وب سایت خود استفاده کنید.

ده‌ها سازنده وب‌سایت و بالقوه وجود دارد جایگزین های وردپرس موجود در بازار که می توانید از آنها برای ایجاد وب سایت خود استفاده کنید. با این حال، ما معتقدیم که وردپرس بهترین پلتفرم برای مبتدیان و کسب و کارهای کوچک است که ایجاد وب سایت را برای همه کاربران آسان و قابل دسترس می کند.

به همین دلیل است که بیش از 43٪ از همه وب سایت ها از وردپرس استفاده می کنند.

در اینجا فقط برخی از دلایل انتخاب وردپرس برای وب سایت شما وجود دارد.

1. وردپرس آزادی بیشتری به شما می دهد

WordPress یک نرم افزار رایگان (مانند آزادی) و منبع باز است. هر کسی می تواند از آن برای ایجاد و راه اندازی یک وب سایت استفاده کند.

متعلق به یک شرکت واحد نیست و جامعه وردپرس بزرگی پشت توسعه پروژه است.

بنیاد وردپرس، یک سازمان غیرانتفاعی، از علائم تجاری و کپی رایت وردپرس محافظت و محافظت می کند تا از توسعه مستمر، استقلال و آزادی آن اطمینان حاصل کند.

این بدان معناست که شما آزاد هستید که هر طور که صلاح می دانید از آن استفاده کنید. شما کنترل کامل و مالکیت کامل وب سایت و محتوای آن را خواهید داشت.

2. وردپرس آسان است

یکی از دلایلی که وردپرس را به سازنده وب سایت شماره 1 تبدیل می کند این است که استفاده از آن فوق العاده آسان است.

وقتی با نرم افزار آشنا می شوید، یک منحنی یادگیری مختصر وجود دارد، اما اکثر مبتدیان آن را به سرعت و به راحتی مدیریت می کنند وب سایت های خود را.

این دارای یک رابط کاربری بصری، یک ویرایشگر محتوای WYSIWYG، و یک ناحیه مدیریت کاربر پسند است.

نکته حرفه ای: به راهنمای ما در چگونه در یک هفته وردپرس را رایگان یاد بگیریم.

همچنین تعداد زیادی کمک و پشتیبانی رایگان وردپرس در دسترس است. می‌توانید در هر وب‌سایت انجمن فناوری سؤال بپرسید، و پاسخ‌هایی را از سایر کاربرانی که درست مثل شما شروع کرده‌اند، پیدا خواهید کرد.

شما همچنین می‌توانید به گروه WPBeginner فیس‌بوک ما بپیوندید. برای پرسیدن تمام سوالات مرتبط با وردپرس و دریافت کمک رایگان از کارشناسان ما و سایر کاربران WPBeginner.

3. وردپرس فوق العاده انعطاف پذیر است

وردپرس به شما امکان می دهد از تم ها و افزونه های شخص ثالث استفاده کنید. این بدان معناست که شما می توانید از بین هزاران الگوی حرفه ای طراحی شده برای وب سایت خود انتخاب کنید.

با استفاده از افزونه ها، می توانید هر ویژگی را به وب سایت وردپرس خود اضافه کنید. اکثر آنها رایگان هستند، اما می‌توانید افزونه‌های ممتاز را نیز خریداری کنید تا از پشتیبانی اولویت‌دار توسعه‌دهندگان برخوردار شوید.

همچنین افزونه های صفحه ساز وردپرس را بکشید و رها کنید که به شما امکان می دهد طراحی خود را کاملا سفارشی کنید. می‌توانید صفحات وب سفارشی طراحی کنید، الگوهای سفارشی ایجاد کنید، و بدون نوشتن کد، صفحات فرود با ظاهری حرفه‌ای ایجاد کنید.

4. وردپرس چند زبانه است

WordPress به طور کامل به بیش از 70 زبان ترجمه شده است. شما می توانید به راحتی زبان وب سایت خود را در حین نصب انتخاب کنید یا آن را از صفحه تنظیمات تغییر دهید.

Choose site language

می توانید ناحیه مدیریت وردپرس را به یک زبان نگه دارید و یک وب سایت به زبان دیگر ایجاد کنید. همچنین می‌توانید از افزونه چند زبانه وردپرس برای ایجاد یک وب سایت به چندین زبان.

موضوعات و افزونه‌های وردپرس را نیز می‌توان ترجمه کرد، و بسیاری از افزونه‌های برتر وردپرس قبلاً به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده‌اند.

5. وردپرس مقرون به صرفه است

سازندگان وب سایت های اختصاصی و پلتفرم های میزبانی شده با گزینه های قیمت گذاری متفاوتی عرضه می شوند. برای مجموعه ثابتی از ویژگی ها باید ماهیانه هزینه ای بپردازید.

با وردپرس، هزینه میزبانی ماهانه پرداخت می‌کنید و هر ویژگی را با استفاده از افزونه‌ها به وب‌سایت خود اضافه می‌کنید. اکثر آنها رایگان هستند یا جایگزین های رایگانی دارند که به شما امکان می دهد هزینه وب سایت وردپرس شما.

وقتی وب‌سایت شما شروع به رشد و کسب درآمد کرد، می‌توانید برای ارتقای سرویس میزبانی خود یا خرید مضامین و افزونه‌های ممتاز وردپرس هزینه بیشتری کنید.

برای دلایل بیشتر، مقاله ما را در ببینید. چرا باید از وردپرس استفاده کنید.

سؤالات متداول درباره وردپرس

ما WPBeginner را برای کمک به مبتدیان وردپرس ساختیم. از سال 2009، ما به میلیون‌ها مبتدی کمک کرده‌ایم تا با WordPress شروع به کار کنند و هر روز به سوالات مرتبط با وردپرس پاسخ می‌دهیم.

در اینجا برخی از متداول‌ترین سؤالات وردپرس که از مبتدیان می‌شنویم آمده است.

1. چرا وردپرس به صورت رایگان در دسترس است؟

WordPress یک نرم افزار منبع باز است که برای استفاده همه در دسترس است. رایگان است (مانند آزادی)، اما هزینه های دیگری نیز در بر دارد. به عنوان مثال، به هاست وردپرس و نام دامنه تا وب سایت خود را بسازید.

برای توضیح بیشتر، به مقاله ما مراجعه کنید چرا وردپرس رایگان است، که فلسفه پشت نرم افزار رایگان و وردپرس را توضیح می دهد.

2. مزایای استفاده از وردپرس چیست؟

استفاده از وردپرس برای وب سایت شما مزایای زیادی دارد.

استفاده از آن آسان است و برای مبتدیان و همچنین کاربران پیشرفته مناسب است. وردپرس همچنین به شما امکان دسترسی به هزاران افزونه را می دهد که به شما امکان می دهد ویژگی های جدیدی را به وب سایت خود اضافه کنید.

به‌علاوه، هزاران قالب و تم وجود دارد که می‌توانید به‌عنوان قسمت جلویی وب‌سایت خود انتخاب کنید.

3. معایب استفاده از وردپرس چیست؟

مانند هر چیز دیگری در جهان، استفاده از وردپرس دارای مزایا و معایبی است. ما مزایا را به تفصیل ذکر کرده‌ایم و آن‌ها به اندازه‌ای هستند که بر هر معایبی غلبه کنند. با این حال، در اینجا برخی از معایب استفاده از وردپرس وجود دارد:

  • باید کمی زمان صرف یادگیری اصول اولیه کنید. این به معنای مهارت های برنامه نویسی یا برنامه نویسی نیست، بلکه به این معناست که چیزها در کجا قرار دارند و چگونه از آنها استفاده کنید.
  • باید زمانی را صرف راه اندازی پشتیبان گیری، امنیت وردپرس و به‌روزرسانی‌ها. بسیاری از این وظایف را می توان به راحتی خودکار کرد و اکثر مبتدیان بدون هیچ مهارت خاصی آنها را مدیریت می کنند.
  • اگر مراقب نباشید، ممکن است در نهایت برای ابزارها و افزونه‌های شخص ثالث که ممکن است به آنها نیازی نداشته باشید، خرج کنید. پول خود را عاقلانه خرج کنید و در صورت امکان به جایگزین های رایگان تکیه کنید.

4. چگونه می توانم وردپرس را یاد بگیرم؟

آموزش وردپرس آسان است و مطالب آموزشی زیادی در آنجا وجود دارد. می‌توانید وردپرس را در اینجا در WPBeginner بدون آموزش‌های رایگان وردپرس و راهنماهای نحوه یادگیری بیاموزید.

ما بزرگترین سایت منبع وردپرس برای مبتدیان در جهان هستیم. همه منابع WPBeginner به صورت رایگان در دسترس هستند.

برای مبتدیان، توصیه می کنیم با آموزش های ویدیویی WordPress خود را شروع کنند. . این سری از ویدیوها شما را با اصول اولیه وردپرس و نحوه مدیریت وب سایت خود مانند کارشناسان وردپرس آشنا می کند.

بخش واژه نامه وردپرس ما تمام اصطلاحات فنی وردپرس را به زبان انگلیسی ساده برای مبتدیان توضیح می دهد.

همچنین می‌توانید با کلیک بر روی نماد جستجو در بالا، پاسخ سؤالات وردپرس خود را بیابید.

WPBeginner search

به کمک کمی بیشتر از کاربران واقعی نیاز دارید؟ برای دریافت به گروه WPBeginner Facebook ما بپیوندید پاسخ های سایر کاربران وردپرس و کارشناسان ما. پیوستن به آن رایگان است و بیش از 94000 عضو وجود دارد.

همچنین می‌توانید در کانال YouTube ما مشترک شوید< /a> برای آموزش های ویدئویی و راهنماهای معمولی وردپرس (بیش از 1000 آموزش ویدیویی رایگان).

5. آیا برای استفاده از وردپرس باید برنامه نویسی یاد بگیرم؟

خیر، برای استفاده از وردپرس یا ساخت وب سایت نیازی به یادگیری برنامه نویسی ندارید. اکثر کاربران وردپرس هیچ HTML/CSS نمی دانند یا مهارت های برنامه نویسی دیگری دارند.

یادگیری PHP، جاوا اسکریپت و MySQL می تواند برای کاربرانی که می خواهند توسعه دهندگان وردپرس شوند مفید باشد. با این حال، برای استفاده از وردپرس برای ساختن وب سایت خود، نیازی به کدنویسی نیست.

6. کدام شرکت میزبان وردپرس را انتخاب کنم؟

برای راه اندازی وب سایت خود به هاست وردپرس نیاز دارید و هزاران گزینه در آنجا وجود دارد. به دلیل رقابت شدید در صنعت میزبانی، تصمیم گیری برای مبتدیان می تواند بسیار گیج کننده باشد.

نگران نباشید زیرا ما تحقیق را برای شما انجام دادیم. می توانید در راهنمای میزبانی کامل وردپرس را انتخاب کنید، در مورد آن بخوانید. برای مبتدیان.

برای مبتدیان، توصیه می‌کنیم با Bluehost شروع کنند. یا Hostinger. آنها هر دو یک تخفیف سخاوتمندانه و یک نام دامنه رایگان ارائه می دهند.

مهمتر از آن، آنها برخی از بزرگترین نام ها در تجارت هستند و ارائه دهندگان میزبانی وردپرس را به طور رسمی توصیه می کنند.

اگر بودجه کمی بیشتر برای تهیه هاست پریمیوم دارید، SiteGround یا موتور WP .

7. چگونه یک وب سایت وردپرس راه اندازی کنم؟

شروع کار با وردپرس آسان است. شما می توانید به سادگی آموزش گام به گام ما را در چگونه یک وب سایت وردپرس بسازیم برای دستورالعمل های دقیق.

این شما را در کل فرآیند راهنمایی می‌کند و در کمترین زمان با یک وب‌سایت جدید وردپرس راه‌اندازی خواهید کرد.

اگر به کمک نیاز دارید، می توانید از وبلاگ رایگان وردپرس ما استفاده کنید. سرویس راه اندازی، که تیم متخصص ما وبلاگ وردپرس شما را به صورت رایگان راه اندازی می کند.

امیدواریم این مقاله توضیح دهد که وردپرس چیست و چگونه می توانید از آن استفاده کنید. همچنین ممکن است بخواهید راهنمای ما را در کارهایی که باید بعد از نصب وردپرس انجام دهید یا انتخاب های متخصص ما برای بهترین خدمات بازاریابی ایمیل برای رشد وب سایت شما.

اگر این مقاله را دوست داشتید، لطفاً در کانال یوتیوب برای آموزش های ویدیویی وردپرس. همچنین می‌توانید ما را در تویتر و فیس بوک.

مدیر مجله

یه پسر آبان ماهی با افکار پیچیده و تنیده از خشم علاقه زیادی به گسترش وب و وبسایت نویسی داره ،یه پسر از دل سنگ های آبی کهکشانی که هیچکس نمیتونه دستش رو بخونه و از 1399 تا حالا تو دنیای وب سرگردان و آموزش دیدن است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا