سلامت

یبوست در نوزادان و کودکان، چه زمانی باید نگران بود؟

یبوست در نوزادان و کودکان، چه زمانی باید نگران بود؟

یبوست در نوزادان و کودکان، چه زمانی باید نگران بود؟

یبوست کودک

یبوست ​​a>، بر خلاف اسهال، با مدفوع بسیار نادر و/یا سفت تعریف می شود. اغلب عملکردی است و ناشی از رژیم غذایی کم فیبر، تغییر در عادات (ریتم، رژیم غذایی)، دروغگویی طولانی مدت یا درمان گاه به گاه است که باعث افزایش یبوست می شود. به ندرت یبوست می تواند به دلیل ناهنجاری های دستگاه گوارش یا سایر بیماری های عمومی تر باشد. در کودکان، مراحل اصلی زندگی کودک مانند شیردهی، آموزش توالت رفتن یا حتی شروع به مدرسه وجود دارد که می تواند در رفت و آمد او اختلال ایجاد کند.

در بزرگسالان، حمل و نقل طبیعی است. زمانی در نظر گرفته می شود که دفعات مدفوع بین دو بار در روز و هر سه روز یک بار باشد. در نوزادان و کودکان، تعیین یک تعریف بر اساس تعداد دفعات یبوست دشوار است، زیرا این موضوع در شیرخواری که با شیر مادر تغذیه می‌شود، متفاوت است، که ممکن است پس از هر بار اجابت مزاج به دفع مدفوع در هفته، بدون آسیب‌شناسی باشد. در یک نوزاد تغذیه شده با شیر مصنوعی و در یک کودک متنوع. به عنوان یک راهنما، در نوزادان بالای 6 ماه، دفعات مدفوع معمولاً یک مدفوع نرم در روز است. در کودکان، تکرار مدفوع باید حداقل 3 بار در هفته باشد. یبوست زمانی در نظر گرفته می شود که کودک در دفع مدفوع مشکل داشته باشد، مدفوع بسیار نادر، اغلب حجیم و سفت است.اگر کودک شما به دفعات دفع مدفوع نداشته باشد. معمولاً اما علائم هشداردهنده ای مانند درد، استفراغ یا علائم نگران کننده دیگر را نشان نمی دهد، جای نگرانی نیست. فراوانی مدفوع می تواند به طور موقت متفاوت باشد، به ویژه بسته به عادات غذایی و فعالیت بدنی.

چگونه از یبوست در کودکان جلوگیری کنیم؟

تلاش‌های زودهنگام می‌تواند منجر به یبوست شود، بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که در تمرین‌های لگنی که می‌تواند برای کودک استرس‌زا باشد، عجله نکنید. کودکتان را کم کم دعوت کنید تا بعد از غذا از قابلمه استفاده کند، بدون اینکه آن را اجباری کنید. برخی از کودکان در 2 سالگی آماده خواهند بود در حالی که برخی دیگر تا 4 سالگی آماده نخواهند شد.
چند عادت خوب در سبک زندگی خطر یبوست را کاهش می دهد:

    عادات غذایی خوب: رژیم غذایی متعادل شامل میوه ها، سبزیجات و غذاهای غنی از فیبر.

  • آبرسانی خوب: کودک خود را به نوشیدن آب بیشتر دعوت کنید.

  • فعالیت بدنی منظم: فعالیت بدنی باعث تقویت روده می شود حمل و نقل.

  • آماده است، به کودک خود پیشنهاد دهید هر بار به توالت برود. روز بعد از غذا در زمان مشخصی، او را تشویق کنید که چند دقیقه در توالت بماند تا بدنش به این برنامه عادت کند.

  • اگر کودک شما هنوز با پاهای خود زمین را لمس نمی کند، یک صندلی پله و صندلی توالت را به آن اضافه کنید که در آنجا ثابت است.

  • وقت بگذارید و به کودک خود توضیح دهید که اجابت مزاج یک چیز کثیف نیست بلکه کاملاً طبیعی است. از هر گونه تفکر نامناسب در مورد بوها، زمان صرف شده در توالت و غیره خودداری کنید. برای اینکه باعث ناراحتی او نشود و در صورت تمایل هرگز از رفتن به آنجا تردید نکند.

چگونه یبوست را در کودک برطرف کنیم. ?

زمانی که متوجه مشکل دفع مدفوع در نوزاد خود می شوید، می توانید از آب غنی از منیزیم استفاده کنید که انتقال روده را بهبود می بخشد. آن را به بطری های شیر یا اگر به کودک خود شیر می دهید، آن را در یک شیشه بین شیردهی اضافه کنید. برای سهولت در حمل و نقل او، می توانید شکم کودک را در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید، زمانی که او به پشت دراز کشیده و پاهایش را روی شکمش بالا آورده است. این وضعیتی است که به او کمک می کند تا خود را تسکین دهد.

وقتی کودک تنوع غذایی را آغاز می کند، می توانید فیبر دریافتی رژیم غذایی را با آب میوه هایی مانند آلو، گلابی تکمیل کنید. یا آب سیب بدون شکر اضافه شده، با قاشق یا بطری.

در صورت بروز یبوست نگران کننده تر و به توصیه پزشک، شیاف ها یا سایر روش های درمانی به سرعت در دسترس هستند. یبوست را در نوزادان یا کودکان درمان کنید.

اگر کودک یا کودک شما یبوست داشته باشد، انجام برخی اقدامات اکیداً ممنوع است:

  • بدون نظر پزشک به او ملین یا هر نوع درمانی دیگری ندهید.
  • از دماسنج یا موارد مشابه برای تسهیل دفع مدفوع استفاده نکنید زیرا ممکن است به بدن آسیب برساند. مقعد کودک.

مدفوع کم در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، آیا او یبوست دارد؟

انتقال روده ای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند متفاوت است: برای برخی از کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، کاملاً معمول است که مدفوع به ندرت از چند روز تا یک ماه فاصله داشته باشد، بدون اینکه یبوست داشته باشد. کیفیت مدفوع باید نرمال یا کمی خشک بماند. اگر حمل و نقل او روزانه تنظیم می شد، نگران نباشید و ناگهان دفعات مدفوع کاهش می یابد. این پدیده عموماً پس از 4 تا 6 هفته اول نوزاد رخ می دهد. فقط مطمئن شوید که کودک شما در حال رشد است و در شرایط عمومی طبیعی است و هیچ علامتی مانند درد، استفراغ یا نفخ ندارد.

اگر یکی از این علائم وجود دارد، باید به سرعت با پزشک یا متخصص اطفال خود صحبت کنید.

اگر فرزندم یبوست دارد چه زمانی باید مشورت کنم؟

اگر کودک شما از این مشکل رنج می برد. از یبوست گذرا بدون علائم دیگر، احتمالاً یک دوره خفیف است که می توانید با توصیه های قبلی آن را برطرف کنید. اما اگر شک دارید، از مشاوره با پزشک اطفال یا پزشک عمومی دریغ نکنید.

از سوی دیگر، اگر یبوست با وجود درخواست چندین روز طول کشیده است. رعایت نکات بهداشتی و غذایی، اینکه کودک در هنگام اجابت مزاج گریه و عذاب بکشد، که شکم متورم و سفت است و شما بعد از رفتن به توالت خون را روی دستمال توالت بیابید، با پزشک مشورت کنید.

اگر مدفوع او با خون مخلوط شده است، در طول روز او را نزد یک متخصص بهداشت ببرید. که او تب، حالت تهوع و از دست دادن اشتها. همچنین به دفعات ادرار کردن او توجه کنید: عدم تخلیه مدفوع می تواند باعث ایجاد گره عفونت مجاری ادراری.

اگر کودک شما درد زیادی دارد، به طور مکرر استفراغ می کند و معده او متورم، متورم و دردناک است، وضعیت فوری است. در این مورد، با شماره 15 یا 112 تماس بگیرید.

به کودک یبوست چه چیزی بخوریم؟

غذا اولین عاملی است که بر دفعات مدفوع تاثیر می گذارد. در اینجا برخی از قوانین سبک زندگی و رژیم غذایی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در زندگی روزانه‌تان ادغام کرد تا ترانزیت روده‌ای فرزندتان را بهبود بخشد:

در کودکان زیر 3 سال

تا سن 6 ماهگی شیردهی یا تغذیه مصنوعی برای تامین نیازهای کودک کافی است. بین 4 تا 6 ماهگی، تنوع غذایی آغاز می‌شود که در حدود یک سالگی به پایان می‌رسد.

اگر در دوران شیردهی ابتدا متوجه مراحل یبوست در کودک خود شدید، مطمئن شوید. برای استفاده از دوزهای توصیه شده شیر خشک و آب. پودر اضافی باعث یبوست می شود. پزشکان در یک راهنمای برای کمک به شما ارائه کرده اند شیر کودک خود را انتخاب کنید .

اگر کودک شما قبلاً تنوع غذایی را تکمیل کرده است، مطمئن شوید که یک رژیم غذایی متعادل دارد. حداقل 3 بار در روز به او میوه و سبزیجات بدهید. غذاهای غنی از فیبر را ترجیح دهید که باعث انتقال روده می شوند مانند عدس، نخود، نان سبوس دار، سبزیجات سبز و غیره. از پزشک اطفال فرزندتان یا پزشک معالج.

در کودکان بالای 3 سال قدیمی

در ابتدا از آبرسانی کودک خود غافل نشوید. عمدتاً همراه با آب، اما همچنین با آب میوه یا سوپ تازه فشرده، زیرا میوه‌ها و سبزیجات به انتقال روده کمک می‌کنند.

توصیه‌های غذایی نسبت به کودکان زیر سه سال یکسان است: هدف تقویت جذب غذاهای غنی از فیبر است. پزشکان همچنین توصیه می‌کنند که برای ناهار و شام برنامه‌های ثابتی تنظیم کنید تا از میان وعده‌های غذایی پرچرب و بیش از حد شیرین اجتناب کنید.

در نهایت، حتی اگر محصولات لبنی به یبوست کمک کنند، احترام بگذارید. بدون تجاوز از آنها، مقدار شیر توصیه شده توسط پزشک با توجه به سن کودک. کودک شما برای ساختن توده استخوانی به کلسیم نیاز دارد.

مدیر مجله

یه پسر آبان ماهی با افکار پیچیده و تنیده از خشم علاقه زیادی به گسترش وب و وبسایت نویسی داره ،یه پسر از دل سنگ های آبی کهکشانی که هیچکس نمیتونه دستش رو بخونه و از 1399 تا حالا تو دنیای وب سرگردان و آموزش دیدن است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا