سلامت

اگر بیمار زوال عقل غذا نمی خورد چه باید کرد؟

اگر بیمار زوال عقل غذا نمی خورد چه باید کرد؟

اگر بیمار زوال عقل غذا نمی خورد چه باید کرد؟

نخوردن زوال عقل اغلب به دلیل اشکال در بلع و از دست دادن اشتها است. اما تغییرات خوردن حتی در مراحل اولیه این بیماری می تواند ظریف باشد. تمرکز بر راحتی، دسترسی، و غذاهای باکیفیت می تواند کمک کند.

زوال عقل یک اصطلاح کلینیکی برای از دست دادن حافظه و زوال شناختی است که برای فرآیند پیری معمول نیست. بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است که تا 80٪ از تشخیص های زوال عقل.

تغییرات خوردن در زوال عقل شایع است. تحقیقات انجام شده در سال 2015 نشان می دهد که 81.4٪ از افرادی که با زوال عقل یک اختلال خوردن یا بلع را تجربه می‌کند و تقریباً نیمی از افراد متوجه تغییر اشتها حتی با اشکال خفیف این بیماری می‌شوند.

برای مراقبان، این که بدانند وقتی فردی که مبتلا به زوال عقل است چه کاری انجام نمی‌دهد – یا نمی‌تواند. t — خوردن بخش مهمی از پیشگیری از سوء تغذیه است.

زمانی که شخصی با < a href="/health/dementia" class="content-link css-5r4717">زوال عقل نمی‌خواهد غذا بخورد، معمولاً به این دلیل نیست که آنها سرسخت یا جنگنده هستند.

A 2020 بررسی در مورد رفتار خوردن در زوال عقل نشان می دهد که تغییرات الگوی غذا خوردن اغلب به کندی شروع می شود و با کاهش حافظه مرتبط است. برای مثال، ممکن است به فروشگاه مواد غذایی بروید و به یاد نیاورید که چه چیزی را برای خرید نیاز داشتید یا چگونه آن را درست بپزید. این می تواند شما را به سمت گزینه های کم کیفیت و آماده یا به طور کلی وعده های غذایی ساده تر سوق دهد.

با پیشرفت زوال عقل، کاهش حافظه می تواند باعث از دست دادن یک وعده غذایی یا پرخوری شود، به خصوص اگر اشتهای شما شروع به کاهش کند. تغییر می کند.

مغز شما اشتهای شما را کنترل می کند، و از آنجایی که زوال عقل عملکرد مغز را تغییر می دهد، ممکن است به دفعات یا به همان اندازه احساس گرسنگی نکنید.

سایر عواملی که می توانند از ابتلا به زوال عقل جلوگیری کنند. خوردن شامل موارد زیر =”/health/depression” class=”content-link css-5r4717″>افسردگی

  • انزوا
  • اختلالات خواب
  • تغییر حس بویایی و طعم
  • تغییر هوس غذایی
  • شرایط همراه
  • اختلال ارتباطی
  • داروها
  • شما نمی‌توانید احساس گرسنگی یک فرد را تغییر دهید، اما به عنوان یک مراقب، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید فرد مبتلا به زوال عقل را تشویق کنید که غذا بخورد و بهترین استفاده را از چیزی ببرید. آنها مصرف می کنند.

    علاوه بر این، بسیاری از افراد مبتلا به زوال عقل نیز به دلیل شرایط پزشکی، مانند دیابت یا بیماری کبد، محدودیت های غذایی دارند. این امر می‌تواند غذا دادن به فرد مبتلا به زوال عقل را برای شما به عنوان یک مراقب چالش‌برانگیزتر کند.

    رد کردن علل درد

    افرادی که زوال عقل دارند می‌توانند کمتر از وضعیت جسمانی خود آگاه شوند و ممکن است مستعد آسیب یا عفونت است. علاوه بر این، آنها می توانند برای توضیح ناراحتی فیزیکی خود مشکل داشته باشند.

    اگر فرد مورد علاقه شما به طور ناگهانی علاقه خود را به خوردن از دست داده است، می تواند نشانه ای از درد یا ناراحتی باشد، مانند عفونت دستگاه ادراری (UTI)، ناراحتی معده، آبسه دندان یا حتی شکستگی استخوان.

    با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا نیاز به معاینه دارند یا خیر و آیا ممکن است برای عفونت یا آسیب به درمان نیاز داشته باشند. اغلب، اشتهای آنها پس از درمان بهبود می یابد.

    اولویت دادن به راحتی

    در زمان صرف غذا، توجه به دمای اتاق، وضعیت بدن، حمایت از صندلی، نور و جو کلی می تواند کمک کننده باشد.

    هنگامی که به راحتی جسمانی توجه شد، می‌توانید روی رفاه ذهنی تمرکز کنید. تبدیل کردن وعده‌های غذایی به یک تجربه اجتماعی و دادن زمان کافی برای پایان دادن، راه‌هایی برای حفظ تجربه‌ای مثبت در زمان صرف غذا هستند.

    کاهش حواس‌پرتی‌ها

    اگر تنها چیزی است که باید روی آن تمرکز کرد، غذا خوردن آسان‌تر است. می‌توانید با محدود کردن فعالیت‌های دوگانه، مانند صرف غذا و تماشای همزمان تلویزیون، به خوردن اولویت‌تان کمک کنید.

    با این حال، باید نشانه‌هایی را از فرد مورد علاقه‌تان بگیرید و ببینید که کدام محیط بهترین است. آنها ممکن است هنگام لذت بردن از چیزهای دیگر در طول وعده‌های غذایی بهتر غذا بخورند، یا ممکن است زمان‌های آرام و بدون وقفه وعده‌های غذایی را ترجیح دهند.

    استفاده از غذاهای غنی از مواد مغذی

    گاهی اوقات باید بهترین استفاده را از آن داشته باشید. کسی می خورد می‌توانید این کار را با تمرکز روی گزینه‌های دارای مواد مغذی انجام دهید. مانند شیک‌ها و سوپ‌های جایگزین غذا، یا هوشمندی با ترکیب غذاها.

    به طعم‌دار کردن غذاهای غنی از مواد مغذی با چاشنی‌ها یا سس‌هایی که عزیزتان از آن لذت می‌برد، توجه کنید.

    مهربان و صبور باشید.

    وقتی فردی که مبتلا به زوال عقل است نمی‌خواهد غذا بخورد، می‌تواند ناامیدکننده باشد، اما تنبیه او یا مسئول دانستن آنها برای رفتارهای معمولی وعده‌های غذایی کمکی نمی‌کند.

    به او اجازه دهید. به عنوان مثال، اگر لازم است، نامرتب باشند. می‌توانید با استفاده از رومیزی‌های پلاستیکی و سایر اقلام دور ریختنی سازگار شوید.

    اگر به دلیل اینکه غذا خوردن را به یاد نمی‌آورند، مدام غذای بیشتری می‌خواهند، به جای گفتن «نه»، چند وعده کوچکتر در دسترس داشته باشید.< /p>

    زمانی که دچار زوال شناختی می شوید، پیچیدگی می تواند ناامید کننده باشد و دلیل دیگری برای عدم موفقیت می‌خواهید غذا بخورید.

    می‌توانید وعده‌های غذایی را با این موارد ساده نگه دارید:

    • ارائه گزینه‌های متنوع
    • سرویس یک غذا در یک زمان برای جلوگیری از تصمیم‌گیری بیش از حد
    • توانایی های سازگاری، مانند استفاده از کاسه به جای بشقاب
    • انتخاب غذاهایی که به راحتی با انگشتان شما قابل برداشتن هستند
    • سرو کردن بشقاب های رنگی و کاسه هایی که غذا را بیشتر می کند. قابل مشاهده
    • تهیه مواد غذایی با بافت های آسان جویدنی و بلعیدنی
    • قبل از برش دادن مواد غذایی به قطعات اندازه لقمه
    • با استفاده از عوامل غلیظ کننده برای کمک به بلع مایعات
    • ارائه نی برای به حداکثر رساندن مصرف مایعات
    • ارائه غذا در دمای آماده برای خوردن

    وقتی نوبت به تهیه غذا برای فردی مبتلا به زوال عقل می رسد، انجمن آلزایمر موارد زیر را پیشنهاد می کند:

    با در نظر گرفتن این مفاهیم و استراتژی‌های زمان صرف غذا، گزینه‌های غذایی آسان بسیاری برای مراقبت از فردی که مبتلا به زوال عقل است، وجود دارد.

    سوپ‌ها

    سوپ‌ها راهی آسان برای افزودن تعداد زیادی غذای مغذی به یک غذا است. سوپ‌ها را می‌توان برای کام افراد سفارشی کرد، و مواد پخته شده معمولاً نرم‌تر و راحت‌تر مصرف می‌شوند.

    سوپ‌ها برای همه مناسب نیستند. اگر بلع مشکل است، ممکن است سوپ ها قبل از اینکه به راحتی بلعیده شوند نیاز به غلیظ شدن داشته باشند.

    بشقاب های میان وعده

    گزینه های غذایی زیاد ممکن است طاقت فرسا باشد، اما بشقاب های میان وعده، مانند برش خورده. -پنیر، کوفته و میوه، راهی برای ارائه مقادیر کمی از غذاهایی به اندازه لقمه ارائه می دهد که می توان آنها را با دست مصرف کرد.

    اسموتی

    زمانی که نیاز به تهیه آن دارید. اسموتی ها بیشتر از یک وعده غذایی استفاده می کنند و حجم زیادی برای کار کردن ندارند، اسموتی ها راهی برای تغلیظ میوه ها، سبزیجات و پروتئین به شکل نوشیدنی هستند.

    اسموتی‌ها در مقایسه با آبمیوه‌ها غلیظ‌تر هستند، که قورت دادن آنها را آسان‌تر می‌کند زیرا آهسته‌تر در گلو حرکت می‌کنند.

    غذاهای آرام پز

    غذاهایی که در آهسته پزها طبخ می شوند، معروف هستند مناقصه گوشت‌ها و سبزیجات در طول روز نرم می‌شوند و در عین حال طعم خود را حفظ می‌کنند.

    استفاده از این وسیله آشپزخانه همچنین فرصت پخت یک وعده غذایی کامل را برای صرفه‌جویی در زمان باز می‌کند.

    پاستا

    پاستا باید با مراقب باشید که برای فردی که مبتلا به زوال عقل است به اندازه کافی نرم شود و انتخاب پاستا نیز می تواند مهم باشد. نودل های کوچک، به جای رشته های پاستا، ممکن است گزینه بهتری باشند.

    غلات کامل، بدون گلوتن یا پاستای گیاهی گزینه هایی که می توانند مواد مغذی بیشتری را برای وعده غذایی فراهم کنند.

    علاوه بر این، سس ماکارونی فرصتی عالی برای پوره کردن در سبزیجات فراهم می کند که در غیر این صورت ممکن است اجتناب شده یا غیر اشتها آور

    زندگی با زوال عقل می تواند تأثیر بگذارد خوردن به طرق مختلف علاوه بر مشکلات مکانیکی در غذا خوردن، اشتهای شما کاهش می‌یابد و ممکن است دیگر همان غذاها را جذاب ندانید.

    وقتی فردی که مبتلا به زوال عقل است غذا نمی‌خورد، ممکن است بخواهید سعی کنید هر درد یا درد را برطرف کنید. ناراحتی که ممکن است احساس کنند، زمان صرف غذا را تا حد امکان راحت می کند، و غذایی با اندازه و بافت مناسب ارائه می دهد.

    توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد

    مدیر مجله

    یه پسر آبان ماهی با افکار پیچیده و تنیده از خشم علاقه زیادی به گسترش وب و وبسایت نویسی داره ،یه پسر از دل سنگ های آبی کهکشانی که هیچکس نمیتونه دستش رو بخونه و از 1399 تا حالا تو دنیای وب سرگردان و آموزش دیدن است

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا