اخبار روز

۳۷۲ زندانی استان مرکزی از پابندهای الکترونیک استفاده می کنند

۳۷۲ زندانی استان مرکزی از پابندهای الکترونیک استفاده می کنند

۳۷۲ زندانی استان مرکزی از پابندهای الکترونیک استفاده می کنند

به گزارش خبرنگار خالق، علی اسلامخواه ظهر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با بیان اینکه اولویت در تأمین امنیت جامعه نگهداری زندانیان است اظهار کرد: در حوزه اصلاحی زندانیان آموزش‌های اساسی در دستور کار است.

وی افزود: سال گذشته ۱۴۷ نفر و امسال ۱۵۷ نفر در دوره‌های آموزشی نهضت سوادآموزی شرکت کرده اند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مرکزی با اشاره به دوره‌های آموزشی مهارت اساسی زندگی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۱۳۰ نفر، سال گذشته ۲۸۲۵ نفر در ۹۴ دوره و امسال ۱۱۱۳ نفر در این دوره‌ها شرکت کرده اند.

اسلامخواه بیان کرد: ۳۱ گروه نمایشی (تئاتر) نیز تشکیل شده که به سایر استان‌ها و شهرستان‌ها اعزام می‌شوند، ۱۵ مسابقه و جشنواره نیز در سال جاری برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: دراستان مرکزی ۵ کتابخانه مشارکتی وجود دارد که منابع آن از کتابخانه استان و بخشی از سوی زندان تأمین می‌شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی وتربیتی استان مرکزی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۸.۲۳ درصد معادل ۱۶۰۰ نفر محکومین و امسال بیش از ۷۶ درصد معادل ۲۰۱۶ نفر در حوزه اشتغال کارگاهی و اشتغال اعزام به کار فعالیت داشته و سال گذشته بیش از ۲۱ میلیارد و در دو ماهه امسال ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان دریافت مزد داشته اند، همچنین در سال ۱۴۰۲ نیز ۹۱۷ نفر اشتغال خارج از زندان داشته اند.

اسلامخواه تصریح کرد: در حوزه حرفه آموزی، امسال ۲۰۳ نفر در دوره‌ها شرکت کرده اند که نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اقدامات اداره مراقبت بعد از خروج ادامه داد: در این راستا در حوزه اشتغال از سال گذشته تا ۳ ماهه امسال ۲۵۰ نفر از خدمات این اداره بهره مند شده اند و ۳۶۵ مورد اعطای کمک نقدی و غیرنقدی در حوزه مراقبت و خدمات اجتماعی زندانیان بعد از خروج صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه جمع کثیری از افرادی که وارد زندان می‌شوند مشکلات جسمی، بیماری یا اعتیاد و … دارند گفت: در این حوزه با حمایت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان اقداماتی صورت گرفته است. در مجموع، ویزیت پزشک عمومی از سال گذشته تا امسال ۵۶ هزار و ۶۷۲ مورد، پزشک تخصصی داخل زندان ۱۷۸۶ مورد و خدمات دندانپزشکی ۲۰۸۱ مورد انجام شده که از کل تعداد مراجعین به پزشکان، ۳۲۷ نفر در بیمارستان‌ها بستری شده اند.

اسلامخواه اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون ۵۹۸۷ واکسیناسیون هپاتیت، دوگانه و مننژیت و ۲۳۵ مورد واکسیناسیون آنفلوآنزا، دو هزار و ۳۹۹ مورد واکسیناسیون کرونا و ۱۲۴۸ مورد تست کرونا انجام شده است.

وی افزود: بازدید بهداشتی از اماکن، توزیع اقلام بهداشتی، انجام معاینات شغلی زندانیان و… از دیگر اقدامات در حوزه بهداشت زندانیان بوده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مرکزی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۱۴۵ نفر از ارفاقات آزادی مشروط استفاده کرده اند تاکید کرد: در حوزه قضائی و اجرای احکام، طی سال گذشته برای ۵۶۳ نفر عفو، ۶۳۲ نفر تخفیف عفو، ۲۱۸ مورد آزادی مشروط، ۲۷۷ مورد تعلیق اجرای مجازات و ۱۴۴ مورد تخفیف مجازات اعمال شده است.

وی در حوزه قصاص نیز ادامه داد: اقدامات سفیران نجات در سال گذشته منجر به اخذ رضایت در ۵ مورد قصاص شده است، سال ماقبل آن نیز ۷ مورد منجر به رضایت شده بود.

اسلامخواه اضافه کرد: پابند الکترونیکی به جای مجازات حبس استفاده می‌شود که محدوده خاصی دارد، امسال ۳۷۲ زندانی از این پابند الکترونیکی استفاده کرده اند.

وی در خصوص اقدامات ستاد دیه در حوزه جرایم غیرعمد اضافه کرد: سال گذشته ۳۲۶ نفر از سوی ستاد دیه آزاد شده اند که بالغ بر ۷ میلیارد تومان کمک بلاعوض بابت آزادی این افراد پرداخت شده و امسال نیز ۶۵ نفر آزاد شده اند.

همت محمدی رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان مرکزی نیز گفت: وظیفه اصلی سازمان، اجرای عدالت و برخورد با جرایم ارتکابی در نیروهای مسلح است و تلاش می‌شود که احکام بازدارنده باشند چراکه نیروهای مسلح جایگاه ویژه ای دارند.

وی افزود: در تجدیدنظر و دادگاه نظامی یک، تعداد پرونده‌ها صفر و در دادگاه نظامی دو نیز تعداد محدود و اندک بوده و همچنین ۷ نفر زندانی هستند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا