اخبار روز

۲۰ درصد باغ‌های استان سمنان نیازمند بهسازی و نوسازی جدی هستند

۲۰ درصد باغ‌های استان سمنان نیازمند بهسازی و نوسازی جدی هستند

۲۰ درصد باغ‌های استان سمنان نیازمند بهسازی و نوسازی جدی هستند

مهدی قرائیان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه طرح نوسازی و جایگزینی باغ‌ها در استان سمنان در دست اجرا است، بیان کرد: هدف از این طرح ارتقای باغ‌های استان به لحاظ کیفی و همچنین تولید است و تلاش داریم که باغ‌های جدید و مکانیزه را جایگزین باغ‌های قدیمی و تخریبی و فرسوده کنیم.

وی با بیان اینکه ۷۰ هزار هکتار باغ در استان سمنان وجود دارد، گفت: ۲۵ هزار هکتار از باغات استان در زمره باغ‌های درجه یک محسوب می‌شود که نیازی به بهسازی و بازسازی و.. ندارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه این باغ‌ها در سراسر استان بدون مشکل خاصی به تولید ارقام مختلف باغی مشغول هستند، ابراز کرد: برخی دیگر از باغات ما در استان هستند که مقداری به بهسازی و نوسازی و به خصوص تجهیز نیاز دارند که بتوان بهره‌وری آنها را ارتقا بخشید.

قرائیان میزان این باغات که موسوم به درجه دو هستند را ۳۰ هزار هکتار در سراسر استان سمنان دانست و تاکید کرد: برای این باغات نیز طرح ارتقای تجهیزات و نوسازی جزئی و تعمیرات در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه نوع سوم که اصطلاحاً درجه سه نیز به آن گفته می‌شود، باغاتی هستند که جنبه تخریبی و بسیار فرسوده و قدیمی دارند این باغات نیاز به بهسازی جدی و نوسازی یا جایگزینی با باغات مدرن تر دارند، گفت: میزان این باغات ۱۵ هزار هکتار معادل ۲۰ درصد از باغات کل استان است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه این اداره کل طرح نوسازی و جایگزینی باغ‌ها را در استان آغاز کرده است، بیان داشت: جمع‌آوری و جایگزینی باغات فرسوده و تخریبی با باغ‌های جدید و مکانیزه در دستور کار این طرح قرار دارد.

قرائیان با بیان اینکه روش کار در این طرح جمع‌آوری و حذف درختان نامرغوب، حساس و ضعیف است تا بتوانیم از طریق مختلف مانند پیوند سرشاخه، درختان جدید را جایگزین کنیم، بیان کرد: این کار به ارتقای تولید باغی استان هم منجر خواهد شد.

وی ایجاد باغ‌های پیوندی مقاوم به کم آبی را محور این طرح دانست و تاکید کرد: جهاد کشاورزی استان در اجرای طرح نوسازی باغات به دنبال ترویج کشت ارقام مقاوم به سرمازدگی نیز است تا بتوانیم از خسارات سرما زدگی نیز بکاهیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان همچنین با بیان اینکه این طرح در هشت شهرستان استان در دست اجرا است، گفت: کشاورزان و باغداران برای اطلاع از کم و کیف اجرای طرح می‌توانند به دفاتر و مراکز جهاد کشاورزی و یا به معاونت باغات ادارات جهاد کشاورزی مرکز شهرستان‌ها مراجعه کنند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا