اقتصاد

گسترش همکاری های بین المللی در حوزه کشاورزی/سازوکار جدید در بازار

گسترش همکاری های بین المللی در حوزه کشاورزی/سازوکار جدید در بازار

به گزارش خبرنگار خالق، رئیس جمهور کشور در هفته جاری به قاره آفریقا سفر کرده و با مقامات عالی رتبه کشورهای کنیا و اوگاندا دیدار داشته است. همچنین قرار است در ادامه با مقامات عالی زیمبابوه دیدار داشته باشد.

شیلات و فرصت‌های همکاری با کنیا

مشاور رئیس سازمان شیلات کشور در امور بین الملل درباره فرصت‌های همکاری ایران با کشورهای آفریقایی در حوزه شیلات و آبزی پروری اعلام کرد، در راستای پرورش و توسعه فرا سرزمینی آبزیان، سازمان شیلات ۶ کشور هدف را مشخص کرده است. سال ۸۷ ایران با کنیا تفاهم نامه ۵ ساله داشت و پیش بینی می‌شود با توجه به سفر رئیس جمهوری به این کشور و گفت و گو با مقامات عالی کنیا، در دور جدید همکاری‌ها گسترش پیدا کند.

پیش نویس تفاهم نامه بین دو کشور با ۱۷ بند تنظیم شده که شامل ۶ بخش است؛ همکاری مشترک در بخش آموزش، برگزاری نشست‌های تخصصی بین کارشناسان شیلات دو کشور، بهره برداری برای استفاده از ذخایر موجود در آب‌های آفریقا و اعزام ناوگان صیادی با هماهنگی این کشورها، تنظیم برنامه‌ها برای بهبود کیفیت پرورش آبزیان، توسعه آبزی پروری و در نهایت توسعه فعالیت‌های شیلاتی است.

مشاور رئیس سازمان شیلات کشور در امور بین الملل اظهار کرد، ایران در پرورش و تولید قزل آلا و تیلاپیا و همچنین فعالیت در آب‌های داخلی و دریای آزاد از طریق پرورش ماهی در قفس، تجربه‌های خوبی دارد. اشتراک گذاری این تجربیات بین دو کشور می‌تواند بستری برای توسعه همکاری‌ها باشد.

تراکتورسازی و بازار آفریقا

همزمان با سفر رئیس جمهوری به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، هیأتی از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران برای انجام مذاکرات و طی مراحل لازم جهت امضای تفاهم نامه ای بین رؤسای جمهور ایران و این کشورها به منظور انجام تبادلات صنعتی و اقتصادی در حوزه صنعت تراکتور در کشور زیمبابوه حضور دارند.

طرف زیمبابوه ای بیشتر تاکید بر انتقال تکنولوژی و راه اندازی خط تولید دارد که طرف ایران آمادگی کامل برای تحقق این امر را اعلام کرده است. تحقق این امر منوط به همراهی طرف آفریقایی و انجام سرمایه گذاری‌های لازم است.

در مذاکرات صورت گرفته بین طرف‌های ایرانی و آفریقایی حداقل تأمین ۲۰۰ دستگاه انواع تراکتور از سوی تراکتورسازی ایران طی سال اول مشخصاً مورد تاکید است، سپس راه اندازی خط تولید و ایجاد هاب منطقه، به منظور تأمین تراکتور مورد نیاز تمامی کشورهای این منطقه طی روز گذشته مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و همچنین در این گفت و گوها بر رفع موانع موجود از جمله بحث‌های مالی و تبادلات ارزی، برای تحقق این خواسته‌ها نیز راهکارهای از سوی دو طرف پیشنهاد شده است.

تشکیل کمیسیون صنایع در اتاق ایران

موافقت اعضای اتاق ایران با تشکیل کمیسیون مستقل صنایع غذایی در اتاق ایران از دیگر اخبار بخش کشاورزی در هفته جاری بود.

صنایع غذایی، تبدیل و تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی یکی از بسترهای تضمین امنیت غذایی در کشورها به شمار می‌رود. خلأ صنایع تبدیلی مؤثر در کشور سبب شده تا بخشی از محصولات کشاورزی تبدیل (۲۵ تا ۳۰ درصد) به ضایعات کشاورزی شده و از بین برود. تقویت صنایع غذایی به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی هزینه‌های تحمیلی به بخش کشاورزی را کاهش می‌دهد.

افزایش پرورش دام سنگین در بهار ۱۴۰۲

قیمت گوشت قرمز در یک ماه اخیر افزایش حدود ۷ درصدی داشت. در حال حاضر گوشت گوسفندی از هر کیلو ۴۸۵ هزار تومان به ۵۲۰ هزار تومان و بالاتر رسیده و گوشت گوساله نیز از هر کیلو ۳۹۰ به حدود ۴۴۰ هزار تومان قابل خرید از بازار است. البته این قیمت‌ها در برخی فروشگاه‌های زنجیره سطح شهر به ۳۹۰ تا ۴۱۰ هزار تومان می‌رسد و در فروشگاه‌های آنلاین بین ۳۹۰ تا ۵۸۵ هزار تومان در نوسان است. این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تعداد گاو و گوساله پروار شده در بهار امسال نزدیک به ٤٩٣ هزار رأس برآورد شد که نسبت به بهار سال قبل ۲۳.۳ درصد افزایش داشته است. بر اساس همین گزارش، تعداد گوساله متولد شده در فصل بهار ١٤٠٢ نیز ٣٧٥ هزار رأس بوده که نسبت به مدت مشابه سال ١٤٠١ حدود ۷.۸ درصد افزایش داشته است. همچنین در همین بازه زمانی ۲.۰۵ میلیون تن شیر گاو در دامداری‌های کشور تولید شد که ١٠.٧ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

اخبار بازار کالاهای اساسی

بازار گوشت قرمز و سفید نا به سامان بوده و این بازار از قیمت‌های مصوب پیروی نکرده و سلیقه بر این بازار حاکم است. قرار است با واردات گوشت نیاز بازار پوشش داده شود.

شکر همچنان با عرضه محدود رو به رو است و با وجود افزایش حدود ۵۳ درصدی همچنان قطره چکانی توزیع می‌شود.

بازار لبنیات هم با وجود وفور محصولات لبنی، افزایش قیمت‌ها از حجم بازار تقاضای آنها کاسته است. در این باره تولیدکنندگان لبنی پیشنهاد داده‌اند دولت یارانه شکر و روغن را که برای سلامت افراد مضر هستند به محصولات لبنی اختصاص دهد تا با کاهش قیمت تمام شده بازار تقاضا رونق بگیرد.

مشکل بازار محصولات لبنی محدود به بازار داخل نبوده و با اشباع بازار کشورهای همسایه و راه اندازی خط تولید در این کشورها پیش بینی می‌شود صادرات لبنی کاهش پیدا کند. البته این چالش می‌تواند با جایگزین بازارهای هدف جدید حل و فصل شود.

مجوزهای وزارت جهاد در هفته جاری

معرفی محصولات پسته، خرما، کشمش، انجیر، بادام درختی میوه‌های خشک کرده، سیب درختی درجه یک و دو، کیوی، پرتغال، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی گلخانه‌ای، تخم مرغ خوراکی و شیرخشک صنعتی برای تهاتر با کشورهای طرف تجاری ایران از دیگر اخبار هفته سوم تیر ۱۴۰۲ بود. همچنین وزارت جهاد کشاورزی در پایان هفته جاری لیست جدیدی از کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی برای تخصیص ارز به بانک مرکزی معرفی کرد. برنج، بذر و اندام‌های تکثیری گیاهی، افزودنی و مکمل خوراکی دامی، انواع سموم، کود، روغن، حبوبات، گوشت گوسفندی، مواد اولیه دارویی دامپزشکی، قند و شکر، ذرت دامی، (آبزیان، طیور و دام مولد و مواد ژنتیکی آنان)، خاک تورب و تجهیزات گلخانه که دارای فیش‌های فعال و اظهاریه گمرکی بودند، مشمول تخصیص ارز از بانک مرکزی شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا