اقتصاد

پیگیری توافقات نهایی ایران و روسیه برای کریدورهای بین‌المللی

پیگیری توافقات نهایی ایران و روسیه برای کریدورهای بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری خالق به نقل از وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی که برای شرکت در بیست و ششمین مجمع اقتصادی سالانه در سنپترزبورگ روسیه، به دعوت همتای روس وارد این کشور شده است، گفت: برنامه‌های بسیاری تدارک دیده شده است و در نشست‌ها و دیدارهای دوجانبه با مقامات اصلی روسیه، پیگیری توافقات اخیر در حوزه کریدوری، شبکه ترانزیتی، بندری، هوایی و کلیه بخش‌های حمل و نقلی، با طرف روسی اقدامات متعددی تعریف شده است که محور اصلی آن کریدور شمال به جنوب است.

بذرپاش ادامه داد: در این راستا با سایر کشورهایی که اعلام آمادگی کرده اند مذاکرات ادامه خواهد یافت و هر کشوری که متقاضی مشارکت در این خصوص باشد، توافقات لازم از سوی دولت ایران شکل می‌گیرد.

وی با بیان این‌که کشور روسیه در رأس این توافقات قرار دارد، اظهار کرد: نظر به موقعیت جغرافیایی کشور ایران و اتصال به دریای خزر و آب‌های آزاد خلیج فارس و دریای عمان، بسیاری از کشورها تمایل دارند که در این بخش همراهی کنند که در زمینه حمل و نقل دریایی نیز به کشور روسیه و سایر کشورهای همسایه از جمله حوزه خلیج فارس پیشنهادات متعددی داده شده است و برای سرمایه گذاری در پروژه‌های بندری ما اعلام آمادگی کرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: زنجیره کریدور شمال به جنوب تنها به بخش ریلی محدود نمی‌شود بلکه از دریا به دریاست یعنی این زنجیره اجزایی مختلف از جمله دریایی، ریلی، جاده‌ای و حتی هوایی دارد که زنجیره حمل و نقل ترکیبی به صورت موازی با سایر کشورها پیش می‌رود.

بذرپاش با اشاره به سفرهای متعدد برای پیگیری موارد یاد شده، در خاتمه ابراز امیدواری کرد: ان شاءالله بتوانیم توافقات خوب و سازنده و در راستای منافع مردم عزیز ایران داشته باشیم.

خالقداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان بامداد امروز پنج شنبه وارد فرودگاه پولکوف سنت‌پترزبورگ شد.

علیرضا حقیقیان، دستیار وزیرامورخارجه و مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه، علی اکبر صفایی، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، و استاد حسین، رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی، خالقداد بذرپاش را در این سفر همراهی می‌کنند.

بیست و ششمین مجمع اقتصادی سنت‌پترزبورگ با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، رؤسای جمهور کشورهای مشترک المنافع، نخست وزیران و وزرای اقتصادی بیش از یکصد و بیست کشور جهان برگزار می‌شود.

همچنین در حاشیه این اجلاس، نمایشگاهی از تازه‌ترین دستاوردهای صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل، بانک و بیمه، نوآوری‌های پزشکی و محصولات دانش‌بنیان نیز برگزار می‌شود.

برگزاری ۲۰۰ نشست تخصصی با موضوع راههای تقویت همگرایی اقتصادی بین کشورهای مستقل، بررسی راه‌های خنثی کردن تحریم‌ها علیه کشورهای مستقل، همکاری‌های بانکی و مذاکرات چندجانبه به منظور استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در مبادلات اقتصادی، از محورهای مهم بیست و ششمین مجمع اقتصادی سنت‌پترزبوزگ خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا