پیام واقعی چیست؟ اشتباهات در ارتباطات چیست؟
پیام واقعی چیست؟ اشتباهات در ارتباطات چیست؟
رایج ترین و بزرگ ترین اشتباهی که در برقراری ارتباط انجام می شود این است. اشتباه گرفتن پیامی که مردم می دهند با پیامی که واقعاً می خواهند بدهند…
ما اشتباه میفهمیم، ما را اشتباه میفهمند، صدمه میبینیم، عصبانی میشویم، عصبانی میشویم، کینهمان میشود، متنفریم…
بیشتر این موارد به دلیل عدم درک صحیح یکدیگر و عدم توانایی در توضیح صحیح خود است.
به هر حال، این مقاله شامل روش های ارتباطی است که می تواند زندگی را برای یکدیگر زیباتر کند. این شامل تاکتیکهایی برای وادار کردن کسی به انجام آنچه میخواهیم یا ایجاد تغییر رفتاری مورد نظر ما نیست.
پس بیایید شروع کنیم؛
رایج ترین و بزرگ ترین اشتباهی که در برقراری ارتباط انجام می شود این است
اشتباه گرفتن پیامی که مردم میدهند با پیامی که واقعاً میخواهند بدهند.
در این مورد، آنچه می تواند بر خطاهای ارتباطی غلبه کند، یک اقدام ترجمه دقیق است.
پس چگونه پیامی را که مردم واقعاً میخواهند بدهند، نه پیامی را که میدهند، ببینیم، یعنی چگونه آن را به درستی ترجمه کنیم؟
تلاش برای درک دلیل واقعی بهترین راهنمای ما خواهد بود.
اگرچه ممکن است سادهسازی و سطحیبودن بیش از حد به نظر برسد، اما دلیل واقعی مردم نیازهای آنهاست.
برخی از این نیازها عبارتند از: احترام، صداقت، حمایت، عشق، موفقیت، علاقه، اعتماد، شفقت، همدلی، امنیت مادی، وضوح، صراحت و غیره.
بنابراین، هنگامی که هر بیانیه، عمل یا رفتاری را مشاهده میکنید، بسیار مهم است که ما نیاز پشت آنچه گفته میشود را بشنویم.
به عنوان مثال؛
وقتی کسی می گوید “تو خیلی فراموشکار هستی”، ممکن است “مشکل حافظه” او نباشد که بخواهد توجه را به آن جلب کند.
شاید او می خواهد “نیاز به توجه” خود را بیان کند زیرا فکر می کند به اندازه کافی توجه نمی شود.
آنچه در اینجا با کلمات بیان می شود این است که فرد بسیار فراموشکار است، یعنی “ارزیابی” یا “قضاوت” وجود دارد.
اما پیامی که در واقع منتقل می شود نیاز به جلب توجه است.
مثال دیگری؛
اگر کسی کارهای زیادی را که در طول روز انجام داده است به ترتیب به شما بگوید.
این ممکن است به این معنی باشد:
1) او از شما می خواهد که بخشی از حجم کاری بیش از حد او را به عهده بگیرید، زیرا نگران اشتباه کردن و از دست دادن امنیت مالی است.
2) او باید از شما برای تلاشهایش برای شرکت/خانواده/دوستی قدردانی شود.
3) او می خواهد اعمالش دیده و پذیرفته شود، زیرا باید احساس کند که بخشی از تیم است.
بنابراین فرض کنید ما متوجه این احتمالات شدیم، آیا باید به درستی حدس بزنیم که چه چیزی نیاز است؟
نه، پیشبینی صحیح قطعاً در اینجا مهم نیست.
نکته مهم این است که او تلاشی صادقانه برای درک شما را ببیند و احساس کند.
وقتی فراموش میکنیم فرد را درک کنیم، احتمالاً به پاسخ خودمان فکر میکنیم، احساس میکنیم که منتظر زمان رفتن روی صحنه هستیم، روی آنچه باید بگوییم تمرکز میکنیم، نه روی طرف مقابل.
این نیاز به تایید را که یکی از مهمترین نیازهای بشر است تحت الشعاع قرار می دهد.
وقتی برای کسی علاقه و وقت نشان می دهید، آن شخص وجود و ارزش او را از طریق عمل شما تأیید می کند.
می دانید، به همین دلیل گفته می شود که نوزادان را باید با عشق در آغوش گرفت. برای او بسیار مهم است که احساس کند ارزش توجه دارد.
من فکر میکنم وقتی استفاده از این سبک ارتباطی را به عادت تبدیل کنیم، میتوانید نتایج مثبت را تصور کنید.
اگرچه افراد متفاوت و مخالف ما به نظر می رسند، اما در واقع سعی می کنند مانند ما بر مشکلات خود غلبه کنند.
وجود تلاش برای درک باعث می شود که فرد احساس کند مورد قضاوت قرار نمی گیرد و در نتیجه فرد احساس امنیت و آرامش می کند.
به لطف این پیوند، از یک محیط درگیری و تلاش برای برتری بر یکدیگر به محیطی برای پیشرفت بهتر با یکدیگر، شناخت و درک یکدیگر تبدیل میشود.
مطمئن باشید با این روش ارتباطی، در بسیاری از زمینه های زندگی خود احساس راحتی بیشتری خواهید کرد.
مراحل بعدی در مقاله دیگری است…
احساسات: نشانه هایی که جهت ما را در زندگی تعیین می کنند