اخبار روز

مشکلات ساکنین مسکن مهر آستانه اشرفیه

مشکلات ساکنین مسکن مهر آستانه اشرفیه

مشکلات ساکنین مسکن مهر آستانه اشرفیه

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-بهرام قربانپور: «مسکن مهر» یکی از پروژه‌های مهم و ارزشمندی است که اجرای آن در دولت نهم کلید خورد و در دولت دهم ادامه پیدا کرد. پروژه‌ای که امید هزاران زوج جوان، افراد مستأجر و بدون مسکن را زنده کرد و رؤیای خانه دار شدن بسیاری از افراد را تا حدودی به واقعیت تبدیل کرد.

اجرای مشکل دار یک طرح ملی

اما نحوه اجرای پروژه «مسکن مهر» در بسیاری از استان‌ها، شهرها و مناطق کشور با نواقصی همراه بود تا جایی که این نواقص و مشکلات بعد از گذشت یک دهه همچنان در مجتمع‌ها و واحدهای مسکن مهر پابرجا است.

مجتمع ۲۵۲ واحدی مسکن مهر آستانه اشرفیه در روستای استخر بیجار این شهرستان واقع شده است. این مجتمع مسکونی که با شکل و شمایل شهری در بافت روستایی ساخته شده، بعد از گذشت حدود یک دهه با مشکلات فراوانی مواجه است.

قرارگیری و جانمایی نامناسب مسکن مهر آستانه اشرفیه در فضای روستایی علاوه بر ایجاد محدودیت برای روستانشینان استخر بیجار، برای ساکنین این مجتمع ۲۵۲ واحدی نیز مشکلات فراوانی نظیر عدم برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های شهری و انباشت زباله‌ها ایجاد کرده است.

مشکلات ساکنین مسکن مهر آستانه اشرفیه

مسئولان به جای پاسخگویی، پاسکاری می‌کنند

«بشارتی» یکی از ساکنین مجتمع مسکن مهر آستانه اشرفیه در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز گله مندی از عدم مدیریت پسماند در منطقه و بی تفاوتی مسئولان در این بخش، اظهار کرد: سو مدیریت در بخش پسماند در روستای استخر بیجار و مجتمع ۲۵۲ واحدی مسکن مهر آستانه اشرفیه مشهود است.

وی با بیان اینکه مسئولان به جای پاسخگویی، پاسکاری می‌کنند، افزود: مسئولان به جای پاسخگویی به مطالبات مردم و ساکنین مسکن مهر آستانه اشرفیه، بهانه تراشی می‌کنند.

این شهروند اهل آستانه اشرفیه با تاکید بر پیگیری حل مشکلات زیست محیطی منطقه، بیان کرد: ساکنین مجتمع ۲۵۲ واحدی مسکن مهر آستانه اشرفیه با بحران جدی پسماند مواجه هستند.

پسماند مسکن مهر آستانه اشرفیه بلاتکلیف رها شده است

«نصیری نژاد» یکی دیگر از ساکنین مسکن مهر آستانه اشرفیه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: آلودگی زیست محیطی و پسماند ساکنین مسکن مهر آستانه اشرفیه را آزار می‌دهد.

وی با بیان اینکه پسماند مسکن مهر آستانه اشرفیه بلاتکلیف رها شده است، افزود: عدم ساماندهی پسماند و رهاسازی آن در اطراف مجتمع مسکن مهر آستانه اشرفیه چهره زشتی به این منطقه بخشیده است.

این شهروند اهل آستانه اشرفیه با اشاره به خطرات ناشی از آلودگی‌ها زیست محیطی و زباله، بیان کرد: عدم ساماندهی زباله و رهاسازی آن در طبیعت و پیرامون زندگی، باعث بروز انواع مشکلات و بیماری‌های ریوی و پوستی می‌شود.

نصیری نژاد، جمع آوری زباله و ساماندهی پسماند را مطالبات مهم شهروندان و ساکنین مسکن مهر آستانه اشرفیه برشمرد و اضافه کرد: ساکنین مسکن مهر و روستاییان استخر بیجار خواستار جمع آوری زباله‌ها و ساماندهی پسماند منطقه هستند.

وی با بیان اینکه حدود یک دهه از عمر مسکن مهر آستانه اشرفیه می‌گذرد و همچنان درگیر مشکلات بسیاری هستیم، افزود: خدمات در خور شانی برای ساکنین مسکن مهر آستانه اشرفیه ارائه نمی‌شود.

مسکن مهری‌ها در معرض انواع بیماری قرار دارند

«احمدی» یکی از بانوان ساکن در مجتمع ۲۵۲ واحدی مسکن مهر آستانه اشرفیه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: به علت وجود آلودگی زیست محیطی در پیرامون مجتمع، فرزندانمان را با استرس و دلهره برای بازی به بیرون می‌فرستیم.

وی با بیان اینکه در معرض انواع بیماری‌ها قرار داریم، افزود: چالش‌های زیست محیطی اهالی مسکن مهر آستانه اشرفیه را تهدید می‌کند.

این شهروند اهل آستانه اشرفیه با بیان اینکه وجود مشکلات زیاد موقعیت مسکن مهر را زیر سوال برده است، گفت: وجود مشکلات فراوان، عدم توجه مسئولان و همچنین نبود زیرساخت‌های اولیه شهری سبب شده تا قیمت مسکن مهر آستانه اشرفیه دچار اُفت شدید شود.

احمدی با تاکید بر فراهم سازی بسترهای اجرای طرح «مپ» در مجتمع ۲۵۲ واحدی مسکن مهر آستانه اشرفیه، بیان کرد: اجرای طرح مپ (تفکیک زباله از مبدا) نیازمند فضای مناسب است.

وی با بیان اینکه دفن زباله در اطراف مسکن مهر آستانه اشرفیه ممکن نیست، افزود: ساماندهی زباله در مجتمع ۲۵۲ واحدی مسکن مهر آستانه اشرفیه نیازمند همت استانی است.

مشکلات ساکنین مسکن مهر آستانه اشرفیه

اجرای طرح مپ با آموزش و تبلیغات رسانه‌ای محقق می‌شود

«پارسا نژاد» دهیار استخر بیجار آستانه اشرفیه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ساکنین مسکن مهر از طرح مپ استقبال نمی‌کنند و همین عدم استقبال از این طرح نوآورانه سبب شده تا وضعیت زباله اسفناک شود.

وی با بیان اینکه جمع کردن سطل زباله از روستا به عدم استقبال از طرح مپ همراه شده است، افزود: به منظور مدیریت زباله محل دپو شهرستان و اجرای طرح مپ، جمع آوری سطل‌های زباله مجتمع در دستور کار کار قرار گرفت اما این اقدام با عدم اجرای طرح مپ و در نتیجه انباشت زباله همراه شد.

دهیار استخر بیجار با بیان اینکه اجرای طرح مپ با آموزش و تبلیغات رسانه‌ای محقق می‌شود، گفت: بدون مقدمه چینی و آموزش‌های اولیه نمی‌توان طرحی پیاده سازی و اجرا کرد.

پارسا نژاد با بیان اینکه شهرداری آستانه اشرفیه از اجرای مصوبه کمیته صیانت سر باز می‌زند، اضافه کرد: طبق قانون مدیریت زباله‌ها در شهر توسط شهرداری و در روستاها توسط دهیاری‌ها است اما به دلیل تراکم جمعیت مسکن مهر آستانه اشرفیه، در کمیته صیانت این شهرستان مصوب شد که زباله‌های مسکن مهر توسط شهرداری آستانه اشرفیه به محل دپو زباله شهرستان انتقال داده شود اما شهرداری این مصوبه را به دلیل اینکه مسکن مهر از محدوده شهر خارج بوده، اجرا نکرد.

مصوبات کمیته صیانت شهرستان لازم الاجرا است

«مرتضی رحیمی نژاد» بخشدار مرکزی آستانه اشرفیه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مصوبات کمیته صیانت شهرستان لازم الاجرا است و در این راستا نباید کوتاهی صورت گیرد.

وی با تاکید بر تقویت خدمات دهی به مجتمع مسکن مهر آستانه اشرفیه، افزود: این مجتمع ۲۵۲ واحدی به دلیل بافت جمعیتی در روستا ساخته شده و قابلیت اجرایی طرح مپ در این روستا وجود ندارد.

بخشدار مرکزی آستانه اشرفیه با تاکید بر فراهم کردن شرایط رفاهی در مسکن مهر این شهرستان، بیان کرد: بر اساس مصوبات کمیته صیانت، مسئول جمع آوری زباله مجتمع ۲۵۲ واحدی مسکن مهر روستای استخر بیجار، شهرداری است و باید به اقداماتش جامه عمل بپوشاند.

دهیار مسئول اصلی پسماند روستا است

«رضا حسین زاده» رئیس محیط زیست آستانه اشرفیه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مدیریت زباله در روستاها متوجه دهیاری‌ها است.

وی با بیان اینکه دهیار مسئول اصلی پسماند روستا است، افزود: مجتمع ۲۵۲ واحدی مسکن مهر روستای استخر بیجار آستانه اشرفیه بدون هیأت مدیره توان پاسخگویی به مطالبات مردم را ندارد.

رئیس محیط زیست آستانه اشرفیه با تاکید بر اینکه با مسببان آلودگی زیست محیطی برخورد قاطع می‌شود. گفت: عدم مدیریت پسماند در روستای استخر بیجار ضمن نارضایتی اهالی آن مجتمع آلودگی زیست محیطی برای آن روستا به وجود آورده است.

اتخاذ تصمیم درست برای حل یک مسئله

مشکلات ساکنین مسکن مهر آستانه اشرفیه

به نظر می‌رسد عدم اجرای درست و اصولی و پایبندی به تعهدات از سوی پیمانکار پروژه مسکن مهر آستانه اشرفیه، بعد از گذشت حدود یک دهه به چالش بزرگ برای این منطقه تبدیل شده است که انتظار می‌رود برای جلب رضایت مندی عمومی، اجرای درست ساماندهی زباله در آستانه اشرفیه، مورد توجه قرار گیرد و از طرفی مسئولان باید به جای بهانه تراشی و پاسکاری مسائل، پاسخگوی شفاف، علمی و نتیجه گرا باشند و برای برون رفت از چالش‌های زیست محیطی و پسماند راه حل علمی و کارشناس محور ارائه دهند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا