سلامت

سیگار الکترونیکی: خطر، عوارض، اعتیاد

سیگار الکترونیکی: خطر، عوارض، اعتیاد

سیگار الکترونیکی: خطر، عوارض، اعتیاد

تأیید شده در 09/08/2022 توسط PasseportSanté

Cigarette électronique : danger, effets, addiction

سیگار الکترونیکی انقلابی برای بسیاری از افراد سیگاری است. عاری از اثرات بیماریزای تنباکو، ابزاری جذاب برای از شیر گرفتن است. با این حال، استفاده از آن به طور گسترده توسط جامعه علمی مورد تردید است، که همچنین خطر شروع سیگار کشیدن را محکوم می کند. آیا سیگارهای الکترونیکی برای سلامتی خطرناک هستند؟ تفاوت سیگار با سیگار چیست؟ ما با دکتر اولیویه گالرا، متخصص دخانیات در کلینیک سنت اورن در نزدیکی تولوز، حساب می کنیم.

سیگار الکترونیکی چیست؟

سیگار الکترونیکی دود نمی شود، بلکه “بخار” است، به این معنی که کاربر بخار حاصل از گرم کردن ملایم (حدود 60 درجه سانتیگراد) محلول مایع را استنشاق می کند. موجود در یک بطری پر کردن مجدد.

سیگار الکترونیکی کاملاً کلاسیک سیگار را شبیه‌سازی می‌کند: وقتی بخار از طریق دهانی استنشاق می‌شود، LED روشن می‌شود و در نتیجه از اخگرها تقلید می‌کند. ، کاربر بخار معطری را استنشاق می کند که از دستگاه خارج می شود.

سیگار الکترونیکی یا “ویپر” نوآوری داروساز چینی Hon Lik است. اولین مدل های خود را در سال 2005 با نام تجاری Ruyan® به بازار عرضه کرد. باید تا سال 2011 صبر کرد تا این سیگار وارد بازار فرانسه شود.

سیگار الکترونیکی به سرعت با موفقیت زیادی روبرو شد، زیرا در سال 2014، تقریباً 6 درصد از افراد 15 تا 75 ساله از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند (یعنی نزدیک به 3 میلیون نفر). با این حال، این ارقام متعاقبا افزایش پیدا نکرد.

ترکیب الکترونیک مایع الکترونیکی سیگار

مواد استنشاق شده توسط بخار در مایع الکترونیکی قرار دارند. این شامل:

  • عطری است که به بخار طعم می دهد. در حال حاضر بیش از 7700 طعم مختلف وجود دارد؛
  • نیکوتین، که در صورت استفاده از سیگار الکترونیکی در زمینه ترک سیگار، شکاف را پر می کند؛
  • پروپیلن گلیکول: مایع چسبناک بی بو. در صنعت و همچنین در فارماکولوژی، آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی (به عنوان یک افزودنی غذایی با نام E1520) استفاده می شود. از آن برای تقویت عطر سیگار الکترونیکی و تشدید احساس انقباض گلو استفاده می شود؛
  • گلیسیرین گیاهی همچنین در داروسازی ها (به ویژه در برخی شربت های سرفه) یا حتی به عنوان افزودنی غذا استفاده می شود. تحت نام E422)؛
  • الکل و آب.

مطالعه ای که بر روی افراد مبتلا به سرطان انجام شد، نشان می دهد که الکترونیک سیگار موثر نبود این کار اثربخشی متفاوتی را نشان می‌دهد: «سیگار الکترونیکی مؤثرترین روش برای ترک سیگار نیست. دکتر اولیویه گالرا، متخصص دخانیات، تأکید می‌کند که اغلب باعث کاهش مصرف دخانیات می‌شود، اما دیگر آن را ترک نمی‌کند: طبق آخرین گزارش ANSES، 63 درصد از ویپرها سیگاری‌های بخار باقی می‌مانند.

موثرتر از چسب‌ها

در سال 2019، یک مطالعه بریتانیایی نشان می‌دهد که در حالی که سیگارهای الکترونیکی در ترک سیگار مؤثرتر از چسب‌های نیکوتین هستند، با این حال، ترک نیکوتین را تضمین نمی‌کند. بر خلاف پچ: پس از یک سال، 18 درصد از شرکت‌کنندگانی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کردند به عهد پرهیز خود عمل کردند در حالی که تنها 9 درصد از شرکت‌کنندگانی که از سیگار الکترونیکی استفاده کرده بودند، پچ‌های پزشکی.

ویپرها بخار را متوقف نمی کنند

با این حال، 80 درصد از ویپرها پس از آن به بخارپز ادامه دادند: “در این مطالعه، درمان های جایگزین نیکوتین کمتر از دوز مصرف شده بودند و ناکارآمدی آنها را توضیح می داد. همچنین می بینیم که استفاده انحصاری از سیگارهای الکترونیکی اغلب اعتیاد به نیکوتین را حفظ می کند. دامی که با تجویز آهسته نیکوتین با یک (یا چند) پچ اجتناب می شود که اثر ساقه را از بین می برد و به افراد سیگاری اجازه می دهد تا به تدریج خود را از اعتیاد به نیکوتین رها کنند. این متخصص می‌گوید هنوز هم باید با دوز مؤثر تجویز شوند.

خطرات سیگارهای الکترونیکی برای سلامتی

سیگارهای الکترونیکی خطر شروع سیگار کشیدن را نشان می دهد. در فرانسه، مقامات عالی سلامت عمومی نسبت به مصرف بخارات بی اعتماد هستند. به گفته وی، سیگار الکترونیکی می تواند دروازه ای برای سیگار کشیدن و همچنین خطر “عادی سازی مجدد تنباکو” به دلیل تصویر بازاریابی مثبت آن باشد.

سرانجام، در سال 2014، WHO در گزارشی به این نتیجه رسید که اگرچه سیگارهای الکترونیکی بدون شک مضرات کمتری نسبت به سیگارهای معمولی دارند، اما خطر کمتری ندارند، به ویژه برای نوجوانان، بلکه برای جنینی که مادرش از این محصولات استفاده می کند.

Electronic-cigarette: معایب و اقدامات احتیاطی

دیگر نیازی به اثبات این موضوع نیست که خطرات سلامتی سیگارهای الکترونیکی در مقایسه با تنباکو به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

در واقع، سیگار الکترونیکی حاوی بسیاری از ترکیبات بیماریزای تنباکو مانند آرسنیک نیست. کروم یا بنزن همچنین بخار را از تشکیل تارهای حاصل از احتراق در امان می‌دارد. «مطمئناً در مواجهه با تنباکو که از هر 3 بار 2 مورد را به کام مرگ می کشد، استفاده از سیگارهای الکترونیکی ریسک بسیار کمتری دارد. با این حال، تأیید بی‌ضرر بودن کامل آن، به‌ویژه در مورد سلامت تنفسی، غیرمنطقی خواهد بود. در سال 2015 تغییری در دفاع ایمنی در جوندگانی که در معرض بخار سیگار الکترونیکی بودند نشان داد.

  • در سال 2017، مطالعه دوم نشان داد که سیگارهای الکترونیکی خطر ابتلا به سرطان ریه، سرطان مثانه یا حتی بیماری های قلبی عروقی را به همراه دارند.
  • Guillaume Beltramo، متخصص ریه در بیمارستان دانشگاه دیژون، در سال 2017 در مورد خطرات آلرژی و تحریک دستگاه تنفسی هشدار داد.
  • “مطالعات مختلف انسداد راه های هوایی ناشی از آن را تایید می کند. با بخار کردن و تایید خطرات برونشیت مزمن انسدادی ریه (COPD)”. و به دلایل خوب، در سال 2019، مقامات بهداشتی آمریکا هشداری در مورد اپیدمی ذات الریه شدید در ویپرها صادر کرده بودند.

    در نهایت، “سیگارهای الکترونیکی تحویل می دهند. این متخصص اضافه می‌کند که نیکوتین خیلی سریع، که باعث ایجاد یا حفظ وابستگی به نیکوتین در آنها می‌شود. رشد آن بیش از هر چیز گواه کمبودهای آموزشی نظام است. سیگار کشیدن عادت بدی نیست، یک آسیب شناسی واقعی سیستم پاداش دوپامینرژیک است که فرد سیگاری قربانی آن است نه مقصر آن. بیماری که می توان آن را به خوبی درمان کرد، به شرطی که از درمان های ترک به درستی استفاده کنیم. »

    سیگار الکترونیکی به لطف مقاومتی کار می کند که مایع الکترونیکی موجود در مخزن کلرومایزر (بخشی که فیلتر را تقلید می کند، گرم می کند. سیگار). مقاومت مایع الکترونیکی را به بخار تبدیل می کند که توسط بخار استنشاق می شود.

    سیگار الکترونیکی دو عنصر اساسی دارد: باتری و پاک کننده این دو قسمت توسط یک سیستم پیچ به هم متصل شده اند.

    باتری لیتیومی

    با قالبی پوشیده شده است که بدنه آن را تشکیل می دهد. سیگار الکترونیکی انرژی را ذخیره می کند که مقاومت سیگار الکترونیکی را گرم می کند. در اصل، کاملاً از اندازه و شکل استوانه ای سیگار کلاسیک تقلید می کرد. اکنون، باتری‌های مستطیلی شکل بزرگ‌تری (به نام جعبه‌ها) وجود دارند که امکان ذخیره انرژی بیشتری را فراهم می‌کنند. همچنین به صورت باتری (باتری بزرگ) یافت می شود.

    لازم است باتری به طور مرتب شارژ شود. ظرفیت آن بر حسب میلی آمپر در ساعت (mAh) بیان می شود. هر چه میلی آمپر ساعت بیشتر باشد، باتری از استقلال بیشتری برخوردار است.

    قدرت باتری امکان ارسال جریان بیشتر یا کمتر در مقاومت را فراهم می کند. برخی از باتری ها دارای یک سیستم تنظیم هستند که می توان قدرت بخار را تنظیم کرد.

    cleromizer

    این دستگاه از فیلتر سیگار کلاسیک کلیرومایزر از یک مخزن پیرکس شفاف حاوی مایع الکترونیکی، یک مقاومت و یک دهانه با ورودی هوا تشکیل شده است.

    سایر عناصر سیگار الکترونیکی

    مخزن

    اغلب از بالا (از درپوش بالایی) یا از پایین (از پایه پاک کننده) پر می شود.

    مقاومت

    تقریباً هر دو تا سه هفته یکبار باید تعویض شود. فتیله های پنبه ای آن، مایع الکترونیکی موجود در مخزن را با عمل مویرگی به سطح سیم مقاومتی منتقل می کند. واحد اندازه گیری آن اهم است.

    مقاومت با مقدار بیشتر از 1 اهم امکان استنشاق غیر مستقیم نزدیک به سیگار کلاسیک را فراهم می کند: مقاومت در برابر الهام وجود دارد. به طوری که بخار را مجبور به کشش محکم می کند. مقاومت با مقدار بیشتر از 1 اهم یا استنشاق مستقیم، به شما امکان می دهد بخار بیشتری را با سهولت بیشتری بدست آورید.

    توجه داشته باشید که هر چه جریان هوا از هوا بیشتر باشد دهانی، قرعه کشی بازتر خواهد بود. گاهی اوقات، چگالی کشش بخار را می توان توسط یک سیستم چرخشی یا “سیستم جریان هوا” تنظیم کرد. همچنین اندازه‌های دهانی متفاوتی وجود دارد.

    Electronic-cigarette-price

    Price of a کیت کامل

    قیمت یک کیت کامل برای یک سیگار الکترونیکی بسیار متغیر است: از ارزان‌ترین (حدود 15 تا 20 یورو) تا گران‌ترین، تا حدود 60 تا 75 یورو.

    قیمت e-liquid

    قیمت یک بطری مایع الکترونیکی 10 میلی لیتری بین 4.5 تا 6.90 یورو متغیر است. در نهایت، هزینه یک مایع در قالب 50 میلی لیتر بین 19.90 تا 24.90 یورو متغیر است.

    بازپرداخت سیگار الکترونیکی

    برخلاف دستگاه‌های نیکوتینی که در داروخانه‌ها یافت می‌شود، سیگار الکترونیکی یک وسیله پزشکی محسوب نمی‌شود و به این ترتیب، توسط تامین اجتماعی بازپرداخت نمی‌شود.

    توجه این مطلب نمی تواند جایگزین نشخه پزشکی شود و رسانه هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد 

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا