سرگرمی

سیری در سبزوار ، دیار سربداران

سیری در سبزوار ، دیار سربداران

سیری در سبزوار ، می خواهد شما را با شهری که به دیار سربداران معروف بوده و قدمت تاریخی بالایی دارد آشنا سازد. نام سربداران برگرفته از نام مدافعان دلاوری بود که در برابر حمله مغول ایستادگی کردند و در این راه حتی از بذل جان خود نیز نهراسیدند. با این که این شهر بر اثر حمله مغول با خاک یکسان گشت، اما دوباره آباد شد و بعد از حکومت آل بویه، حکومت شیعه بعدی به دست سربداران تشکیل شد. سربداران مدت ها بر قسمت هایی از ایران حکومت کردند و پایتخت این حکومت سبزوار بود. این شهر که به عنوان نمادی از تاریخ و علم ایران به شمار می رود، خاستگاه اندیشمندان و شاعران بزرگی در دوره های مختلف تاریخ بوده است.

سبزوار 2 سیری در سبزوار ، دیار سربداران

در این مطلب می خوانید :

معرفی شهر سبزوار

سبزوار، سومین شهر پرجمعیت استان خراسان رضوی، وسعتی برابر با ۲۰,۶۲۸ کیلومتر مربع دارد و در ارتفاع ۹۷۷٫۶ متری از سطح دریا قرار دارد. بلندترین نقطه سبزواررشته‌کوه جغتای است که ۲۹۲۴ متر ارتفاع دارد. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، سبزوار دارای سه بخش به نام‌های مرکزی، روداب و ششتمد است. در آخرین اسناد تاریخی، قدمت منطقه سبزوار، ۶ هزار سال تخمین زده شده بود، ولی با کشف یک ساطور متعلق به انسان‌های ابزارساز، تمام حدس و گمان‌ها بر هم زد و قدمت این منطقه به حدود ۱۲ هزار سال پیش تخمین زده شد.
بر اساس بررسی‌های علی آریایی و کلود سیبلت فرانسوی، حدود ۸۰ ساطور در این ناحیه کشف شد. در این بررسی‌ها به این موضوع اشاره شده که قدیمی‌ترین ردپای انسان ابزارساز در آسیای جنوب غربی در این محل شناسایی شده است که قدمتی برابر با یک‌میلیون و هشتصد هزار سال دارد. بقایایی از آتشکده آذربرزین مهر در نزدیکی سبزوار پیدا شده است. بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی از هزاره سوم قبل از میلاد تاکنون در شهرستان سبزوار شناسایی شده است که بیش از ۱۰۰ اثر آن به ثبت آثار ملی رسیده است.
نام قدیم سبزوار، بیهق است. زبان اکثریت مردم سبزوار فارسی است. گویش مردم سبزوار از مجموعه گویشهای اصیل خراسانی و با منشأ فارسی دری است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ شهر سبزوار با ۲۴۳٬۷۰۰ نفر جمعیت و ۳۸ کیلومتر مربع وسعت، سی و چهارمین شهر پرجمعیت ایران (بالاتر از ۷ مرکز استان) است.
سبزوار1 سیری در سبزوار ، دیار سربداران

جاذبه های گردشگری سبزوار

مصلی تاریخی سبزوار

در دوره حکومت سربداران، سبزوار پایتخت مورد علاقه آن ها بود. در آن زمان مصلی سبزوار خانقاه بزرگان سربداران بود و بعدها از آن به عنوان جایگاهی برای برپایی نمازعیدهای بزرگ استفاده شد. گفته می شود مصلی سبزوار، اولین مکان در ایران است که نماز جمعه در آن برگزار شده و همین موضوع به آن اهمیت ویژه ای بخشیده است. این بنا از یک چهار طاق تشکیل شده که گنبدی بر فراز آن و ایوانی در جلوی آن قرار دارد. معماری و طراحی این چهارطاق شباهت زیادی به سبک معماری دوره صفویه دارد و قدمت آن به قرن هشتم هجری قمری باز می گردد. در حال حاضر این مصلی به عنوان موزه نماز شناخته می شود. این اثر تاریخی توسط حاجی شجاع معمار اصفهانی ساخته و با کاشی های معرق و تزئینات گچی آراسته شده است.
آدرس: سبزوار، خیابان خواجه نظام الملک (شهدا)

%name سیری در سبزوار ، دیار سربداران

مسجد جامع سبزوار

این بنای تاریخی که متعلق به قرن هشتم است، ۴۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و شامل صحن، شبستان، ایوان های قبله و رواق است. ضلع جنوبی مسجد، ایوان قبله و محراب قرار دارد و کتیبه ای در بالای این ایوان دومناره ای دیده می شود که تاریخ ۱۲۹۲ هجری قمری بر روی آن حک شده است. طرفین این قسمت شبستان هایی به طاق ضربی بلند همزمان با بنای ایوان جنوبی ایجاد شده است.دالان سمت شرقی ایوان شمالی مسجد، کتیبه ای به صورت سنگ نوشته از دوران صفویه با تاریخ ۹۷۹ و ۱۱۳۶ به چشم می خورد که دستوری از طرف شاه طهماسب صفوی بوده و مبنی بر مراعات سکنه سبزوار است.
از تزئینات قابل توجه مسجد جامع، می توان به کاشی کاری های خشتی و هفت رنگ آن اشاره کرد. این تزئینات ویژگی های معماری قرن هشتم را به زیبایی به نمایش می گذارند. سبک معماری مسجد جامع با شهرهای کویری مطابقت دارد و ازجمله بخش های ارزشمند این بنا، می توان گنبد پشت ایوان جنوبی آن را نام برد که یک پوسته دارد. به شکل عرقچینی با ارتفاع ۱۲/۸۰ متر قرار گرفته است. از دیگر ویژگی های بارز این مسجد نوشتن آیات قرآن بر سر در و برخی دیوارهای مسجد است که استفاده از هنر اسلامی را هنگام بنای این مسجد نشان می دهد.
آدرس: خراسان رضوی سبزوار، بعد از چهارراه امامزاده یحیی، خیابان بیهق

مسجد جامع سیری در سبزوار ، دیار سربداران

بقعه امامزاده یحیی

این بقعه آرامگاهی مربوط به دوره قاجار است که در تقاطع خیابان های بیهق و اسرار شمالی واقع شده است. بنای مذکور شامل ایوان، گنبد، مناره ها و دو فضای ارتباطی است. گنبد بقعه با کاشی کاری های زیبای فیروزه ای رنگی پوشیده شده و نمای بنا از خیابان بیهق با کاشی های نفیس آراسته شده است. کهن ترین بخش بنا گنبد خانه آن است که به صورت مربع و چهارایوانی و به سبک معماری سده هفتم و هشتم هجری قمری ساخته شده است. تزئینات بقعه در سال ۱۳۸۰ نصب شده و در همان سال نیز به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.
آدرس: خراسان رضوی، سبزوار، خیابان بیهق، اسرار شمالی

امامزاده یحیی سیری در سبزوار ، دیار سربداران

آتشکده خانه دیو

یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی شهر سبزوار، آتشکده آذر برزین مهر یا همان خانه دیو است. این آتشکده که بازمانده از دوران ساسانیان است تا دوره سلجوقی از آن استفاده می شده است. معماری این آتشکده بسیار منحصر به فرد است و پلان آن را می توان با پلان آتشکده تخت سلیمان مقایسه کرد. آتشکده آذر برزین مهر از بناهای جالب در روستا فشتنق است و چهارطاقی آن یکی از چارطاقی های منفرد ایران است که در یکی از صعب العبورترین مناطق کوهستانی شمال غربی سبزوار و بر فراز قله صخره ای و سخت واقع شده است؛ همچنین مانند دیگر چارطاقی های منفرد ایران ، این بنا چشم اندازی باز و وسیع دارد. به مرور زمان بخش های زیادی از گنبد، پایه ها و طاق های آن تخریب شده اند و با توجه به ویژگی های معماری خانه دیو، قدمت آن را ۲۰۰۰ سال تخمین زده اند.
آدرس: خراسان رضوی، روستای فشتنق

آتشکده خانه دیو سیری در سبزوار ، دیار سربداران

منار مسجد سبزوار

این مسجد در روستای باستانی خسرو شیر قرار دارد. در حال حاضر آنچه از این بنا باقی مانده ایوان جنوبی آن است که تزئینات گچی، کتیبه های پخته و دیوارهای آن از عظمت و اهمیت این بنا در آن دوران حکایت می کنند؛ سبک معماری بنای یاد شده از نوع مساجد دو ایوانی بوده و به احتمال زیاد در دوره ی ایلخانی احداث شده است.
آدرس: خراسان رضوی،۱۰۰ کیلومتری شمال غربی سبزوار، ۲۰۰ متری روستای خسرو شیر

منار مسجد سیری در سبزوار ، دیار سربداران

آتشکده ی میر مظفر

این آتشکده در روستای بابا لنگر سبزوار واقع شده است و با توجه به شواهد معماری متعلق به دوران پیش از اسلام است. آتشکده میر مظفر بر بالای کوهی مرتفع و مشرف به منطقه احداث شده است. این بنا به شکل یک چارطاقی بر روی تپه سنگی به ارتفاع ۲۰۰ متر قرار گرفته است. مصالح به کار رفته در بنای نام برده شده سنگ و ساروج است و در دیواره های آن فسیل هایی با قدمت ۱۰۰ میلیون سال دیده شده است.
آدرس: خراسان رضوی، ۷۵ کیلومتری سبزوار، روستای بابا لنگر

آتشکده میر مظفر سیری در سبزوار ، دیار سربداران

خانه اسکویی

خانه اسکویی باغ و عمارتی با مساحت ۱۰ هکتار است که در ۴ کیلومتری غرب سبزوار و در روستای آبارش قرار دارد. این عمارت در میان باغی بنا شده و از دو طبقه تشکیل شده است؛ طبقه اول بنا از فضاهایی مانند تالار ستون دار شرقی و شمالی، تالار پذیرایی، حجره های نشمین و غیره تشکیل شده است. همچنین در این عمارت بخش هایی مانند هشتی، حوضخانه، آب انبار، بادگیر و مطبخ وجود دارد که آن را به زیبایی تکمیل کرده اند. از جمله عناصر تزئینی خانه اسکویی می توان به آجرکاری های نمای بنا، گچ بری های قسمت سرستون ها و حوضخانه اشاره کرد. مالک این باغ و عمارت خاندان اسکویی هستند و قدمت آن متعلق به دوره قاجار است.
آدرس: خراسان رضوی، ۴ کیلومتری شهر سبزوار، روستای ابارش، خانه ی اسکویی

خانه اسکویی سیری در سبزوار ، دیار سربداران

آرامگاه بقراط

این اثر تاریخی آرامگاه حاج محمد تقی سبزواری ملقب به “بقراط التولیه” پزشک و ادیب گرانمایه سبزواری است. بنای این آرامگاه دارای شکل هندسی هشت ضلعی و شامل گنبد خانه ای است با گنبد گرد چین بسیار زیبا که پیرامون آن چهار صفه در اضلاع اصلی و چهار فضای جانبی در اضلاع فرعی آن احداث شده است؛ تزئینات آجری به کار رفته در آرامگاه بقراط متاثر از معماری غربی و مربوط به دوره قاجار است. این بنا درون مجموعه ای تاریخی مرکب از آرامگاه های حکیم حاج ملا هادی سبزواری، آرامگاه امین التجار مشهدی، کاروانسرای حاج فرامرز خان و آب انبار حاج کریم قرار دارد.
آدرس: خراسان رضوی، سبزوار، میدان کارگر، جنب دبیرستان مشکاتی

آرامگاه بقراط سیری در سبزوار ، دیار سربداران

یخدان های سبزوار

این یخدان ها متعلق به دوره قاجار هستند و در آن دوره کاربری داشته اند. هر یخدان از بخش های استخر، مخزن گنبد دار و دیوارهای بلند ساخته شده است. دیوارهای بلند یخ دان مانع از گرم شدن آب در تابستان می شود. یخدان ها به شکل مخروطی بوده و ضخامت دیوار آن در پایین ۵ متر و در بالا کمتر می شود. دیواره و کف این بنا آجری است و چال یا گودال یخ دان عمقی در حدود ۵ تا ۱۰ متر وشعاعی در حدود ۴ تا ۶ متر دارد.
آدرس: خراسان رضوی، جنوب شهر سبزوار

یخدان های سبزوار سیری در سبزوار ، دیار سربداران

آبشار برغمد

این آبشار فصلی در ۳۰ کیلومتری سبزوار و در جاده اسفراین واقع شده است. با توجه به طبیعت خشک این منطقه، آبشار برغمد محل مناسبی برای تفرج به شمار می رود و دره منتهی به آبشار با درختان زیبای گردو پوشیده شده است؛ همچنین این منطقه زیستگاه گونه های مختلف جانوری است. برای رسیدن به محل آبشار باید حدود نیم ساعت کوهپیمایی کرد.
آدرس: خراسان رضوی، کیلومتر ۳۰ جاده ی سبزوار – اسفراین

آبشار برغمد سیری در سبزوار ، دیار سربداران

کویر دوشاخ یا کویر سبزوار

کویر دوشاخ یا کویر سبزوار از کویرهای زیبای خراسان جنوبی است که در غرب شهر سبزوار واقع شده است؛ نام این کویر را به دلیل شکل آن که از شرق و غرب به سمت شمال متمایل می شود دوشاخ گذاشته اند. طول و عرض کویر سبزوار ۱۰۰ و ۴۰ کیلومتر است. سطح کویر توسط زمین ها و گنبدهای نمکی پوشیده شده است. کال شور جاجرم و کال شور سبزوار از رودهایی هستند که به این کویر می ریزند.
آدرس : محور ارتباطی تهران مشهد از شمال غربی این کویر عبور می کند.

کویر دوشاخ 800x533 سیری در سبزوار ، دیار سربداران

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی سبزوار می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای سبزوار

روستای افچنگ

اگر از اهالی سبزوار نشان طبیعت آرامش‌بخش در همان حوالی را بپرسید، بی‌شک به افچنگ اشاره می‌کنند. یک منطقه­ خوش آب‌ و هوا در دلِ کویر با چشمه‌سارهای خروشان و بافت سنّتی و زیبایی که به بافت روستای ماسوله در استان گیلان شبیه است. مسابقات کشتی محلی در نوروز، ورزش‌های زمستانی و برف­گیر بودن از دیگر جاذبه‌های افچنگ است.

روستای افچنگ سبزوار سیری در سبزوار ، دیار سربداران

روستای دلبر

دلبر، یکی دیگر از مناطق زیبای حاشیه شمالی سبزوار است. این تفرج­گاه تابستانی ۲۷ کیلومتر از شمال‌غربیِ سبزوار فاصله دارد. رودخانه‌ دلبر به طول ۳۵ کیلومتر، که از دامنه‌های کوه میمستان و النگ­بید سرچشمه می‌گیرد، و پس از آن در مسیر دره‌ای زیبا جاری می‌شود، مهم‌ترین جاذبه این منطقه‌ است.

روستای دلبر سیری در سبزوار ، دیار سربداران

روستای بلاش آباد

از جاذبه ها و مناطق طبیعی سبزوار می توان روستای بلاش آباد را نام برد. این روستا از ییلاقات معروف سبزوار محسوب می شود و با توجه به طبیعت زیبا، آب و هوای مطبوع و پوشش گیاهی غنی، مکانی دلپذیر برای گشت و گذار و سفرهای کوتاه مدت است.
آدرس: خراسان رضوی، سبزوار، ۱۵ کیلومتری شمال غربی سبزوار

روستای بلاش آباد سیری در سبزوار ، دیار سربداران

غذاهای محلی سبزوار

کمه جوش

یکی از غذاهای محبوب و درعین‌حال خوشمزه و مشهور سبزوار کمه جوش است. اگر از مردم سبزوار نام غذاهای محلی‌شان را بپرسید غیرممکن است که کمه‌جوش در اول لیست انتخابی آنها نباشد. کمه جوش از غذاهای محبوب در سبزوار و مردم ناحیه غرب خراسان است.این غذا با روش تهیه تقریبا مشابه با اندکی تغییر در سایر شهرهای خراسان با اسم‌های مختلف طبخ می‌شود. ادویه‌های مورد استفاده در این غذا از نکات متمایز آن در بین سایر دستور پخت‌ها در شهرهای دیگر است.
کمه به‌ نوعی ماست چکیده یا تقریباً خشک گفته می‌شود که در بین مردم محلی بسیار محبوب است و اصل این غذا با توجه ‌به شیوه زندگی گذشتگان، امرارمعاش و خوردوخوراک بر پایه محصولات دامی است.

کمه جوش سیری در سبزوار ، دیار سربداران

اوجیج (اشکنه)

نام اشکنه به‌عنوان یک غذای محلی در اغلب نقاط خراسان و البته ایران وجود دارد و در هر نقطه دستور تهیه ویژه خود را دارد. اشکنه یا همان اوجیج در سبزوار یک غذای محلی است و بسیار آسان طبخ می‌شود.برای تهیه اشکنه، اندکی پیاز را در روغن سرخ کنید. برای استفاده از روغن حیوانی و یا سایر روغن‌های موجود در بازار حق انتخاب دارید. سپس به پیازداغ آماده شده گوجه‌فرنگی رنده شده یا رب اضافه کنید بعد از آن آب، خشتلی یا همان رشته تف داده شده آش که در سبزوار مرسوم است، ادویه دلخواه و نمک را اضافه کنید.

اوجیج سیری در سبزوار ، دیار سربداران

آش بادمجان سبزوار

از دیگر غذاهای معروف و محبوب سبزوار، آش بادمجان است. در سرتاسر ایران بسته به هر خطه، پخت انواع آش مرسوم و رایج است. آش بادمجان نیز از جمله‌ی آن غذاهاست که با دستور پخت کمی متفاوت در شهرهایی مثل ملایر، سبزوار و … پرطرفدار است.
این آش محبوب دارای ترکیباتی مثل بادمجان، انواع حبوبات، بلغور گندم و … است که امروزه به ترکیب آن گوشت نیز اضافه می‌کنند. سیرداغ و پیازداغ و نعناداغ جزو جدایی‌ناپذیر آش‌های ایرانی نیز از مواد موردنیاز برای تهیه این آش هستند. حتماً در نظر داشته باشید که برای تهیه این آش حبوبات را از دو روز قبل بخیسانید.

آش بادمجان سیری در سبزوار ، دیار سربداران

آش ماست

در ایران آش ماست طرفداران زیادی دارد و البته شیوه پخت آن نیز در هر نقطه از ایران متفاوت است. آش ماست یک وعده بسیار غنی و خوشمزه است که در عین سادگی به‌عنوان یک غذای کامل محسوب می‌شود. آش ماست را می‌توان به‌عنوان پیش‌غذا نیز در کنار سایر غذاهای ایرانی در مهمانی‌ها آماده و سرو کرد.در استان خراسان، آش ماست را به روش‌های مختلفی می‌پزند و در بعضی دستورها حبوباتی نظیر لپه نیز استفاده می‌شود. امروزه به ترکیبات آش ماست، مرغ نیز اضافه می‌کنند.
آش ماست به‌طورکلی از ترکیب سبزیجاتی همچون اسفناج یا برگ چغندر، تره و نعناع با برنج پخته شده درست می‌شود. بهتر است برای پخت این آش از برنج نیم‌دانه استفاده شود.

آش ماست سیری در سبزوار ، دیار سربداران

آش جوش‌ بره یا جوشواره

این آش که با نام توپر هم شناخته می شود ، یک غذای محلی دیگر سبزوار است. سبزی مورداستفاده در آن بین محلی‌ها به آجار معروف است و از تیره سبزی تره و با طعمی تند است. گیاه گیزریج به زبان محلی که از تیره جعفری است نیز برای عطر آش به آن اضافه می‌شود. طرز تهیه این آش محلی سبزوار بسیار ساده است و در حداقل زمان می‌توان آن را آماده کرد.سبزی‌های مورداستفاده در آش جوشواره بومی و محلی هستند و در فصل آخر سال، درست در زمانی که سبزه‌ها و گیاهان سر از خاک بیرون می‌آورند برداشت می‌شوند. به همین دلیل آش جوشواره یک غذای مناسبتی است که بیشتر در شب چهارشنبه‌سوری طبخ می‌شود.

آش جوش بره سیری در سبزوار ، دیار سربداران

قورمه جوش

یک غذای محلی که در روستاهای سبزوار رایج قورمه جوش می باشد. این غذای لذیذ با سبزی تازه و انواع ترشی‌های محلی سرو شده و در مواد اولیه آن از عدس، قرمه، نمک و ادویه و گاهی سیب‌زمینی استفاده می‌شود.قورمه نوعی روش آماده‌سازی گوشت گوسفند است که از دیرباز در بین اقوامی که دامداری بخشی از زندگی آنها را تشکیل می‌داد، مرسوم بوده است. در این روش، گوشت گوسفند را در روغن دنبه خودش و کمی آب و نمک به‌طور کامل سرخ و پس از آماده‌سازی در پوست نگهداری می‌کنند.

قورمه جوش سیری در سبزوار ، دیار سربداران

هتل های سبزوار

هتل کاملیا

هتلی است که در سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را به عنوان هتلی سه ستاره آغاز کرد. مساحت این هتل ۳۸۶۰ مترمربع می‌باشد و در پنج طبقه بنا شده ‌است. هتل ۳ ستاره کاملیا سبزوار دارای ۵۰ باب واحد اقامتی با امکانات و خدمات رفاهی مناسب و دکوراسيون زيبا و رنگ‌های مختلف می‌باشد. محوطه بیرونی هتل دارای فضای سبز بوده و با آلاچیق‌ های زیبایی طراحی شده است. هتل کاملیا از هتل‌های سه ستاره در استان خراسان رضوی است که در حد فاصل شهرهای نیشابور و شاهرود قرار دارد.
آدرس: سبزوار-بلوار سربداران

هتل کاملیا سیری در سبزوار ، دیار سربداران

هتل جهانگردی سبزوار

یکی از هتل‌های با تجربه در صنعت گردشگری هتل جهانگردی می باشد که قبل از وقوع انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد. این هتل در دو طبقه همکف و اول بنا شده و دارای ۲۱ واحد اقامتی است. هتل دو ستاره جهانگردی سبزوار در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد. قابل توجه میهمانان گرامی هتل جهانگردی سبزوار فاقد آسانسور می‌باشد، همچنین در بخش ورودی به لابی دارای تعدادی پله است.
آدرس:سبزوار-میدان مادر

هتل جهانگردی سبزوار سیری در سبزوار ، دیار سربداران

اقامتگاه بوم گردی ننه کلو بابا کلو سبزوار

اقامتگاه خانه‌ای قدیمی با ۵ باب اتاق است که پیشینه آن به دوران پهلوی و حدود ۸۰ سال پیش باز می‌گردد. این خانه در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ مرمت شد و به‌عنوان اقامتگاه به بهره‌برداری رسید. در گویش محلی بومیان این منطقه، ننه کلو و بابا کلو به معنای مادر بزرگ و پدر بزرگ می‌باشد. قابل توجه مهمانان گرامی، به‌دلیل القاء حس نوستالژیک، اتاق‌های این اقامتگاه فاقد تخت، حمام و سرویس بهداشتی می‌باشند. برای آسایش هرچه بیشتر مهمانان، حمام و سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در محوطه اقامتگاه تعبیه شده‌است.
آدرس: سبزوار-۲۵ کیلومتری شمال سبزوار – -جاده شهرک توحید – -روستای طبس – -کوی سلمان ها

اقامتگاه بوم گردی ننه کلو بابا کلو سبزوار 800x512 سیری در سبزوار ، دیار سربداران

سوغات سبزوار

مهم‌ترین سوغاتی‌های سبزوار عبارت‌اند از کلوچه زنجبیلی و ادویه‌های مشهور سبزواری.

کلوچه زنجبیلی سیری در سبزوار ، دیار سربداران

صنایع دستی سبزوار

گیوه دوزی

یکی از قدیمی‌ترین پاپوش‌هایی که در ایران استفاده می‌شد، گیوه است. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به دوام، راحتی استفاده، عمر طولانی و قابلیت شستشو اشاره کرد. به همین دلیل هم در بین کشاورزان و دامدارن استفاده از گیوه بسیار رواج داشت. رویه‌ی گیوه‌ها از رج‌های الیاف پنبه بافته می‌شود و به همین علت، گردش هوا در درون کفش جریان دارد. در گذشته این صنایع دستی سبزوار با کفی‌هایی از جنس کرباس یا کتان ساخته می‌شدند. اما هم‌اکنون برای افزایش سرعت کار و کاهش هزینه، از کفی‌های پلاستیکی استفاده می‌شود.
اگر اهل پیاده‌روی باشید، پوشیدن گیوه به حفظ سلامت پای شما کمک شایانی خواهد کرد. همچنین تنوع رنگ این محصول می‌تواند نظر افراد سخت‌پسند را نیز جلب کند.

گیوه دوزی سبزوار سیری در سبزوار ، دیار سربداران

نمد مالی

یکی از هنرهای سنتی میهن ما نمدمالی بوده است که به وسیله‌ی فشار به مواد مرطوب، قطعات نمد را تولید می‌کردند. حال جنس این قطعات از چیست؟ باید گفت این سوغاتی سبزوار از پشم بلند گوسفندان منطقه تهیه می‌گردد. یکی از محاسن و مزایای اقتصادی خرید نمد نیز پرداخت هزینه‌ی کم‌تر در نسب با قالی یا فرش است. البته خیال نکنید از این محصول تنها برای ساخت زیرانداز استفاده می‌شود. با نمد می‌توان انواع کلاه، بالاپوش و حتی کیف را هم تولید کرد. همچنین الیاف این بافته‌ها در کنترل درد و رماتیسم نیز مؤثراند. در نتیجه با خرید این محصول در کنار زیبایی، سلامت را نیز به خانه‌ی خود خواهید آورد.

%name سیری در سبزوار ، دیار سربداران

سفال‌گری

در بین سوغات سبزوار محصولات سفالی جایگاه ویژه‌ای دارند. دستان هنرمندی که خاک را به گل و گل را به کوزه، گلدان، پارچ، کاسه یا مجسمه تبدیل می‌کند، ارزش بوسیدن دارد. از طرف دیگر این اشیاء ما را با مادر اصلی‌مان (زمین) نیز پیوند می‌دهد. می‌توانید در هنگام گردش در شهر سبزوار یک گلدان سفالی بخرید و با خود به شهرتان بیاورید. حال این گلدان آماده است که از خاک و آب پر شود، تا یک بذر را به گیاهی سبز تبدیل کند. با این کار شما نه یک جسم سفالی که حیات را به‌عنوان سوغات، ارمغان آورده‌اید.

 سبزوار e1682668857409 800x525 سیری در سبزوار ، دیار سربداران

مسگری

عنصر مس در تاریخ زندگی بشر نقشی حیاتی داشته است. چه زمانی که انسان از آن برای ساخت انواع ظروف استفاده می‌کرد و چه اکنون که درون کابل‌های برق، روشنایی زندگی او را تأمین می‌کند. با وجود چندین معدن مس در اطراف شهر، پس تعجب نکنید یکی از سوغات سبزوار انواع سازه‌های مسی باشد. تنوع این محصول تنها به موارد معمول از جمله قابلمه، سینی و لیوان محدود نمی‌شود. خوشبختانه مسگران این شهر با درک شرایط کنونی برای گسترش بازار خود، حتی انواع زیورآلات و قاب‌های مسی را نیز تولید می‌کنند. پس چه قصد میل یک غذای سالم را داشته باشید و چه زینت دادن خانه، این محصولات کنار شما هستند.

مسگری سبزوار سیری در سبزوار ، دیار سربداران

سبد بافی

از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران، می‌توان شاهد زنان و مردانی بود که در حال تولید سبد هستند. هرکس به اقتضای محیطش از مواد بومی موجود برای این کار استفاده می‌کند؛ برخی با حصیر، برخی با گیاه سوف و برخی نیاز با ترکه‌ی گیاه ارغوان. مردمان سبزواری نیز با جمع‌آوری این گیاهان و خشک کردن آن‌ها، مواد خام هنرشان را آماده می‌کنند. پس از آن نوبت به درهم تنیدن تار و پود این گیاهان خشک شده می‌رسد. آخر سر نیز محصول نهایی سبدهایی است که بوی طبیعت را در خود حفظ کرده‌اند. حتی خرید با آن‌ها علاوه بر لذت بصری، می‌تواند حس‌وحال دیگری برای شما بسازد. پس به‌هیچ‌وجه خرید این سوغات سبزوار را از دست ندهید.

سبد بافی سیری در سبزوار ، دیار سربداران

خراطی

استان خراسان رضوی در گذشته یکی از بزرگترین رویش‌گاه‌های چنار در ایران بود. از همین رو صنایع چوب نیز در این خطه پا گرفت. بخشی از کار با چوب مربوط به خراطی است و خراطان، با تراش چوب اشیایی چون نی‌ قلیان، شمعدان و… تولید می‌کنند. از همین رو می‌توانید این وسایل تزئینی را به عنوان یادگاری از صنایع دستی سبزوار، با خود به خانه بیاورید.

 e1682668761581 سیری در سبزوار ، دیار سربداران

رستوران های سبزوار

رستوران عادل

یکی از رستوران های سبزوار که از کیفیت قابل قبولی برخوردار است رستوران عادل می باشد. در منوی این رستوران انواع غذاهای ایرانی به چشم می خورد. امکانات این رستوران شامل صندلی، پارکینگ خیابانی رایگان و پرداخت الکترونیک می باشد. فرودگاه بین المللی سبزوار حدود ده کیلومتر تا رستوران عادل سبزوار فاصله دارد. از جمله جاذبه های گردشگری که در اطراف این رستوران قرار دارند می توان به موزه نفت سبزوار، پارک لاله سبزوار، رباط فرامرز خان و مزار حمید سبزواری (شاعر معاصر) می باشد. رستوران فست فود کاج، رستوران پردیس، کافه گشنیز و پیتزا پازل نیز در نزدیکی رستوران عادل قرار دارند.
آدرس:خراسان رضوی ، سبزوار چمران

رستوران عادل 800x450 سیری در سبزوار ، دیار سربداران

رستوران تشریفات سبزوار

رستوران تشریفات یکی دیگر از بهترین رستوران های سبزوار می باشد. سبک آشپزی در این رستوران به صورت ایرانی می باشد. از امکانات رستوران تشریفات داشتن فضای باز می باشد. فرودگاه بین المللی سبزوار حدود بیست و نه کیلومتر تا رستوران تشریفات سبزوار فاصله دارد.
آدرس: شهر سبزوار ، روستای ییلاقی ، انتهای روستا

رستوران تشریفات 800x450 سیری در سبزوار ، دیار سربداران

رستوران پردیس

در منوی این رستوران که از رستوران های سبزوار می باشد انواع غذاهای ایرانی به چشم می خورد. امکانات این رستوران شامل صندلی، پارکینگ خیابانی رایگان و پرداخت الکترونیک می باشد. فرودگاه بین المللی سبزوار حدود ده کیلومتر تا رستوران پردیس سبزوار فاصله دارد. از جمله جاذبه های گردشگری که در اطراف این رستوران قرار دارند می توان به پارک لاله سبزوار، موزه نفت سبزوار، رباط فرامرز خان و مزار حمید سبزواری (شاعر معاصر) اشاره کرد. همچنین رستوران عادل، رستوران فست فود کاج، پیتزا پازل و کافه گشنیز در نزدیکی رستوران پردیس سبزوار قرار دارند.
آدرس:خراسان رضوی ، سبزوار ، بلوار دکتر شریعتی ، مقابل پمپ بنزین شرکت نفت

رستوران پردیس سیری در سبزوار ، دیار سربداران

رستوران وزرا

در منوی این رستوران که از رستوران های سبزوار می باشد انواع غذاهای ایرانی به چشم می خورد. فرودگاه بین المللی سبزوار حدود ده کیلومتر تا رستوران وزرا فاصله دارد. از جمله جاذبه های گردشگری که در اطراف این رستوران قرار دارند می توان به موزه نفت سبزوار، پارک لاله سبزوار، مسجد پامنار و بازار حاج زمان سبزوار اشاره کرد. همچنین کافه نیمکت، رستوران البرز، پیتزا پازل و کافه گشنیز در نزدیکی رستوران وزرا قرار دارند.
آدرس: خراسان رضوی ، سبزوار ، میدان نجار آباد ، مطهری ۲

%name سیری در سبزوار ، دیار سربداران

 

رستوران فست فود کاج سبزوار

اگر به غذاهای فست فودی علاقه دارید می توانید به این رستوران بروید. در رستوران فست فود کاج که از رستوران های سبزوار می باشد انواع غذاهای فست فودی سرو می شود. فرودگاه بین المللی سبزوار حدود ده کیلومتر تا این رستوران فاصله دارد. از جمله جاذبه های گردشگری که در اطراف فست فود کاج قرار دارند می توان به موزه نفت سبزوار، پارک لاله سبزوار، رباط فرامرز خان و مزار حمید سبزواری (شاعر معاصر) اشاره کرد. همچنین رستوران عادل، کافه گشنیز، رستوران پردیس و پیتزا پازل در نزدیکی رستوران فست فود کاج قرار دارند.
آدرس: خراسان رضوی ، سبزوار ، ابومسلم

رستوران کاج سیری در سبزوار ، دیار سربداران

رستوران البرز

در این رستوران انواع غذای ایرانی سرو می شود و از رستوران های خوب سبزوار می باشد. از امکانات این رستوران می توان به صندلی، پارکینگ خیابانی رایگان و پرداخت الکترونیک اشاره کرد. فرودگاه بین المللی سبزوار حدود نه کیلومتر تا رستوران البرز سبزوار فاصله دارد. از جمله جاذبه های گردشگری که در اطراف این رستوران قرار دارند می توان به موزه نفت سبزوار، رباط فرامرز خان، آرامگاه بقراط و مسجد پامنار اشاره کرد. همچنین کافه نیمکت، کافه گشنیز، رستوران وزرا و رستوران فست فود کاج در نزدیکی این رستوران قرار دارند.
آدرس: خراسان رضوی ، سبزوار ، خیابان اسد آبادی

رستوران البرز سیری در سبزوار ، دیار سربداران

بهترین زمان سفر به سبزوار

با توجه به گرمای تابستان و خشکی هوا در زمستان، دو فصل بهار و پاییز بهترین زمان سفر به سبزوار خواهند بود. در نتیجه می‌توانید بدون نگرانی از آفتاب داغ یا سرمای استخوان‌سوز، در تفرجگاه سبزوار بگردید و لذت ببرید.

روش های سفر به سبزوار

فاصله شهر سبزوار از طریق جاده ۴۴ با مشهد در شرق ۲۲۰ کیلومتر و با تهران در غرب ۶۷۰ کیلومتر است.

سفر به سبزوار با هواپیما

فرودگاه شهید الهامی‌نژاد که در سال ۱۳۸۲ افتتاح شده است، در ۱۰کیلومتری سبزوار و در جاده­ شاهرود ـ سبزوار قرار دارد، بلیط هواپیما سبزوار در حال حاضر از تهران و بالعکس وجود دارد. پروازهای سبزوار در تمام روزهای هفته توسط شرکت‌های ماهان، آتا و آسمان انجام می‌شود.

سفر به سبزوار با خودروی شخصی

جاده­ شماره­ ۴۴ سبزوار را از غرب به شاهرود و دامغان در استان سمنان، و از شرق به نیشابور و مشهد متصل می‌کند، جاده­ شماره ۸۷ هم این شهر را از شمال به بجنورد و اسفراین و از سمت جنوب به فردوس و گناباد و جاده­ بیرجند می‌رساند. جاده­ ۸۷۵ هم این شهر را به قوچان در خراسان رضوی و در نهایت به مرز باجگیران وصل می­‌کند.

سفربه سبزوار با قطار

ایستگاه راه‌آهن سبزوار، در ۴۹ کیلومتری این شهر و در سلطان‌آباد قرار دارد. اگر با خرید بلیط قطار سبزوار به این شهر سفر کرده‌اید باید با تاکسی­‌های خطی از این ایستگاه به سبزوار بروید.

سفر به سبزوار با اتوبوس

در میان تمامی وسایل نقلیه عمومی، اتوبوس راحت‌ترین و در دسترس‌ترین آن‌هاست. بلیط آن به نسبت دیگر وسایل حمل‌ونقل ازران‌تر است و در هر ساعت از شبانه‌روز، حرکت دارد. همه‌روزه اتوبوس‌هایی از پایانه شرق تهران به سمت سبزوار حرکت می‌کنند، این مسیر با اتوبوس به مدت ۷ ساعت و نیم طول می‌کشد که البته این عدد با توجه به توقف‌های اتوبوس در طول مسیر می‌تواند متفاوت باشد.

بهترین زمان سفر به سبزوار چه موقع است؟

هوای سبزوار اغلب کوهستانی و معتدل است به همین دلیل پیشنهاد ما برای سفر به سبزوار فصل بهار و تابستان است.

بهترین جاهای دیدنی سبزوار کدامند؟

روستای افچنگ، ارتفاعات بفره، روستای دلبر، آرامگاه حاج ملاهادی، خانه­ جعفرزاده، خانه­ الداغی،خانه ­ی اولیا، کاروانسرای فرامرزخان، مناره­ ی خسروگرد.

از سبزوار چی سوغات بیاوریم؟

انواع حوله، گیوه‌دوزی، نمدمالی، خرّاطی، مسگری، سفالگری، منبَّت‌ چوب، گلیم‌بافی و کلوچه‌ زنجبیلی سوغات سبزوار است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

[امتیاز: 0 میانگین: 0]

حتما بخوانید : رودخانه ششمند سبزوار

منبع : سیری در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا