اخبار روز

سطح زیرکشت در وَرزنه به یک پنجم کاهش یافته است

سطح زیرکشت در وَرزنه به یک پنجم کاهش یافته است

سطح زیرکشت در وَرزنه به یک پنجم کاهش یافته است

به گزارش خبرنگار خالق، سعید رحیمی بعد از ظهر پنجشنبه در کارگروه مقابله با گردوغبار استان اصفهان که با حضور دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار و معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست کشور در محل استانداری برگزار شد، اظهار داشت: شهرستان ورزنه ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که با توجه به خشکسالی‌ها در این چند سال اخیر یک پنجم زمین‌ها را کشت کردیم و اراضی که بایر به کانون ریزگرد تبدیل شدند.

وی با اشاره به خشکیدگی تالاب بین المللی گاوخونی، خاطرنشان کرد: چند سالی است که شرکت آب منطقه‌ای اصفهان حقابه تالاب را به دلایل مختلف نمی‌دهد؛ از جمله اینکه می‌گویند خشکسالی است یا آب نیست و زمانیکه آب وجود دارد نیز دلایل خود را می‌آورد و متأسفانه خود این تالاب یک مرکز ریزگرد می‌شود.

فرماندار ورزنه افزود: با توجه به اینکه سال‌ها پساب شهر اصفهان و صنایع سنگین در این تالاب رسوب کرده اگر این کانون فعال شود، ریزگردهایی که امسال با آن مواجه بودیم سراسر اصفهان بزرگ را درگیر می‌کند.

رحیمی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای باید به وظیفه قانونی خود در قبال تالاب عمل کند، گفت: الگوی کشت ورزنه نیز باید تغییر کند تا با همین حداقل آبی که در دسترس است، از مساحت بیشتری از اراضی حاصلخیز استفاده شود زیرا این اراضی حاصل‌خیز بدلیل رسوبات توفان‌هایی که تپه‌های ماسه‌ای روی زمین‌های کشاورزی ایجاد می‌کند در حال از بین رفتن است و در صورت تداوم این شرایط در آینده امکان کشت نخواهیم داشت.

همچنین خالقداد مرادمند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این جلسه با اشاره به اینکه واگذاری اراضی ملی برای بخش کشاورزی در دهه ۶۰- ۷۰ اتفاق افتاده و حق آبی اختصاص یافته است، اظهار داشت: هم اینک اراضی بسیاری از شهرستان‌ها بدلیل اینکه آب تأمین نمی‌شود، اصلاً کشت نمی‌شود و از طرفی این‌ها حقوق مکتسبه دارند طبق قوانین امور اراضی و گاهی وجوه معوقه بسیار زیادی دارند.

وی اضافه کرد: برنامه‌ای در این زمینه باید در دستور کار قرار گیرد و این مهم کار یک دستگاه نیست و با همکاری وزارت نیرو محیط زیست مسائل آبی اراضی تعیین تکلیف شود و بتوانیم از منشأ کانون گردوغبار شدن جلوگیری کنیم زیرا در پایین دست حوضه شهرستان‌هایی چون هرند و برخوار درگیر این معضل شدند.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا