اخبار روز

روایت همتی نو/ «از نوجوان برای نوجوان» سرلوحه تبلیغ وتبیین شد

روایت همتی نو/ «از نوجوان برای نوجوان» سرلوحه تبلیغ وتبیین شد

روایت همتی نو/ «از نوجوان برای نوجوان» سرلوحه تبلیغ وتبیین شد

خبرگزاری خالق – گروه استان‌ها، سعید خلخالی: امتیاز هر ملت و کشوری به نیروی توانمند و خلاق جوان آن است که اگر از این بُعد غنی باشد، می‌تواند به رشد و شکوفایی خود امیدوار باشد و اگر در قشر جوان و نوجوان دارای کاستی باشد، با ترس از آینده خود مواجه است.

در کشور ما ایران نیز این موضوع اهمیت بسیاری دارد و در اسناد بالادستی آموزشی و پرورشی نیز به وضوح بر این موضوع تأکید شده است؛ در فصل اول قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش، بر تقویت و تحکیم مبانی اعتقادی و معنوی دانش‌آموزان از طریق تبیین و تعیین اصول و معارف احکام دین مبین اسلام، بر اساس عقل، قرآن و سنت معصومین (ع)، رشد فضائل اخلاقی و تزکیه دانش‌آموزان بر پایه تعالیم عالیه اسلام، ارتقای بینش سیاسی بر اساس اصل ولایت فقیه در زمینه‌های مختلف جهت مشارکت آگاهانه در سرنوشت سیاسی کشور، شناخت و شکوفا کردن و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان و تقویت روح بررسی و تحقیق و ابتکار و خلاقیت در تمام زمینه‌های علمی، فنی، فرهنگی و علوم بررسی با تأکید بر نفی روحیه مدرک‌گرایی و امثال آن تصریح شده است.

فارغ از مباحث و مبانی فکری و اعتقادی، موضوع توانمند کردن نسل آینده از حیث علمی و عملی نیز مورد توجه جدی قرار گرفته و در فصل دوم قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش به طور مفصل به ابعاد علمی و عملی آموزشی اشاره شده که با مطالعه آن بر اهمیت این موضوع بیش از پیش پی می‌بریم.

تأکید رهبر انقلاب بر نسل نوجوان

علاوه بر آن، رهبر معظم انقلاب نیز مکرر بر توجه به این نسل حیاتی برای آینده کشور تأکید دارند، ایشان در بیانات خود در جشن تکلیف دانش‌آموزان در ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۵ می‌فرمایند «عزیزان من! امروز ملّت ما و کشور ما دشمنانی دارد؛ دشمنانی که سعی می‌کنند از هر راهی برای نفوذ در کشور و تسلّط بر این کشور استفاده کنند»، در بخش دیگری می‌فرمایند «یکی از راه‌هایی که آنها در پیش می‌گیرند، نفوذ در جوانان و نوجوانان ما است، متوجه این نفوذ باشید، سعی کنید به خودتان مصونیّت ببخشید نه فقط به خودتان، [بلکه] به پیرامونیان خودتان -به کسانی که با آنها هم‌کلاس هستید، هم‌درس هستید، هم‌بازی هستید- در مقابل دشمنان مصونیّت ببخشید».

تذکرهای مستقیم رهبر انقلاب به خودِ نوجوانان، نه به مسئولان و تصمیم‌گیران، این واقعیت را روشن می‌کند که اراده و تلاش جوانان و نوجوانان می‌تواند بیش از قوانین و برنامه‌ها مؤثر باشد همانطور که در بخش دیگر سخنان خود در جشن تکلیف نوجوانان اضافه می‌کنند «در محیط مدرسه و خانه، به‌عنوان یک نوجوان شاداب، فعّال، کاری، مثبت، حضور خودتان را مؤثّر قرار بدهید، سعی کنید در اطرافیان خودتان اثر بگذارید؛ هم در مدرسه، هم در محیط خانه، هم در محیط بازی، روی همسالان و دیگران سعی کنید اثر بگذارید؛ می‌توانید اثر بگذارید».

حال با توجه به این موضوع، می‌توان فهمید تولید محتوای مناسب برای این نسل آینده‌ساز تا چه اندازه می‌تواند علاوه بر ساخت امروز کشور، زیربنای رشد و تعالی آینده کشور را نیز تضمین کند.

لزوم فهم زبان گفتگو با نوجوان

البته امروز با رشد تکنولوژی و فراگیری رسانه‌های بصری، زبان گفتگو با جوانان و نوجوانان نیز با تحولاتی روبرو شده که در کنار توجه به محتوا باید به فرم‌های مناسب انتقال پیام نیز دقت شود، فرم‌هایی که علاوه بر تطبیق با فضای اجتماعی و فرهنگی جامعه، باید بر بسترهایی منتقل شود که بیشترین دسترسی را برای آنان فراهم کند.

نکته حائز اهمیت برای اثرگذاری بر جوانان و نوجوانان، ایفای نقش مستقیم آنان در این مسیر است تا علاوه بر نقش‌آفرینی، اعتماد به نفس لازم برای عهده‌داری مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی در آنان شکل بگیرد؛ یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که این نسل، نیاز خود را بهتر و واقعی‌تر می‌شناسند پس بیان مسائل از نگاه و زبان آنان، دلنشین‌تر خواهد بود.

حال تعدادی از جوانان و نوجوانان مشهدی با درک این مهم، دور هم جمع شدند تا به بخشی از این دغدغه اساسی پاسخ دهند؛ آنان با راه‌اندازی نشریه نوجوانانه «نوفکران» تلاش می‌کنند تا ضمن تولید تولید محتوای مناسب برای هم‌سالان خود، نقشی در «جهاد تبیین» مورد تأکید رهبر معظم انقلاب ایفا کنند.

روایت همتی نو/ «از نوجوان برای نوجوان» سرلوحه تبلیغ وتبیین شد

از نوجوان برای نوجوان

جواد شعیبی، جوان ۱۹ ساله مشهدی است که در رشته مدیریت مالی تحصیل می‌کند؛ او در رابطه با راه‌اندازی این نشریه به خبرنگار خالق می‌گوید: از آذرماه ۱۴۰۱ بعد از ایده‌های فراوان به این رسیدیم که «نوفکران»، نشریه نوجوان با شعار «از نوجوان برای نوجوان» را راه‌اندازی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا حوزه نوشتن و اندیشه را برای نوجوان انتخاب کرده‌اید، ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند نوجوان را جذب کند، محتوا است؛ گفتیم چرا در حوزه بزرگسال و موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دیگر حوزه‌ها کار کنیم، سن دانش‌آموزی یکی از سنین بسیار مهم است که متأسفانه در نظام آموزشی ما به این سن توجه کافی نمی‌شود.

«بیانیه گام دوم» محور تولیدات نوجوانانه

مدیرمسئول نشریه نوفکران خاطرنشان کرد: در پی صحبت‌هایی که رهبر معظم انقلاب در حوزه جهاد تبیین و بیانیه گام دوم داشتند، موضوعات مغفول بسیاری وجود دارد که حدود ۲۰ سرفصل محتوایی از بیانیه گام دوم برای پرداخت در نشریه احصاء شده که تلاش می‌کنیم متن‌ها و محتوای نشریه بر مبنای این نکات تولید شود.

وی با بیان این‌که تاکنون چهار شماره از این نشریه منتشر شده است، بیان کرد: یک شماره به موضوع دختران در جامعه پرداخته شد، شماره دیگر به پیشرفت‌های نوجوانان پرداختیم و در شماره سوم به موضوع خوش غیرتی و شهید الداغی پرداخته شد.

شعیبی اضافه کرد: تلاش شده تا تمام موضوعات بر مبنای گام دوم، با جنبه‌های سرگرمی و از نگاه و دیدگاه نوجوان مورد بررسی قرار گیرد.

مدیر مسئول نشریه نوفکران با بیان این‌که کار نشریه را با حمایت‌های سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با تحریریه‌ای چهار نفره آغاز کردیم، خاطرنشان کرد: بعد از تولید دو نسخه اول، همکاران ما به هفت نفر رسید اما پس از ارزیابی و بررسی نشریات تولید شده، احساس کردیم نیاز به تقویت بیشتری وجود دارد که منجر به وقفه حدود دو ماهه در تولید نشریه شد.

وی افزود: در این مدت به سراغ مطالب مهم‌تر و بهتر و انتشار فراخوان همکاری رفتیم که نتیجه آن، همکاری با ۱۷ نفر در هیئت تحریریه شد که افراد نوجوانی با توانمندی‌هایی همچون گویندگی، مجری‌گری و حوزه‌های دیگر هستند.

تحریریه‌ای تازه نفس با حضور یک معلم

شعیبی با بیان این‌که در حال حاضر ۱۳ نوجوان در بازه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال در تحریریه فعال هستند، گفت: از آنجایی که فضای فکری نوجوانان، فضای خاص و متفاوت است، یک معلم نیز در هیئت تحریریه حضور دارد تا در موارد نیاز بتوانیم از دانش وی در نوع مطالب و نحوه برقراری ارتباط با این قشر بهره بگیریم.

وی تصریح کرد: نوفکران در حال حاضر در دو حوزه فرهنگی و اجتماعی و با تلفیقی از هنر تولید می‌شود که رفته رفته قالب‌های متنوع دیگری نیز به محتوای نشریه اضافه می‌شود؛ به تازگی پادکست نیز به قالب‌های تولیدی نشریه اضافه شده و تلاش می‌کنیم بتوانیم در کنار آن، مطالب دیگری را در قالب نشریات اقماری ولی تخصصی همچون نشریه ورزشی تولید کنیم.

مدیرمسئول نشریه نوفکران با بیان این‌که دغدغه جدی دانش آموزان، «مطالبه‌گری» است، اظهار کرد: در افق این نشریه پیش‌بینی کردیم با برقراری ارتباطات با آموزش و پرورش و مجموعه‌های مختلف دیگر، شبکه مسائل مناطق دانش آموزان را مورد بررسی قرار داده و به زبانی نرم‌تر و با افق دید بلندتر، آنها را حل کنیم.

روایت همتی نو/ «از نوجوان برای نوجوان» سرلوحه تبلیغ وتبیین شد

استقبال والدین از نوفکران

وی اضافه کرد: ظرفیت انتشار نشریه بر بازنشر در شبکه‌های اجتماعی است که این کار را برای نسخه سوم انجام دادیم و قریب به ۲۰ هزار بازدید داشت که بازخوردهای مثبت و خوبی دریافت کردیم؛ بخش زیادی از بازخوردها از والدین دانش آموزان بود که از نشریه ابراز رضایت داشتند و طراحی و محتوا را مفید دانستند، بخشی نیز از نوجوانانی بود که حتی در برخی موارد درخواست همکاری بود.

وی گفت: پیشنهاد شد در نسخه چهارم از هوش مصنوعی برای برخی طرح‌ها استفاده شود که علاوه بر ورود این تکنولوژی، رنگ و لعاب تازه‌ای به صفحات نشریه بدهیم که جلوه نشریه را نیز تغییر داد.

شعیبی با بیان این‌که در حال حاضر عکاس، گوینده، طراح و مجری نوجوان داریم و به دنبال جذب تصویربردار و تدوینگر نوجوان نیز هستیم تا یک تیم نوجوان و پویا تشکیل دهیم، یادآور شد: موضوعاتی مثل گفتگو با نوجوان موفق، حمایت از تشکل‌های نوجوانان و مطالبه‌گری قسمت‌های ثابت نشریه به شمار می‌روند.

ورود هوش مصنوعی به تولید نشریه

وی به تشریح نسخه چهارم این نشریه پرداخت و بیان کرد: در نسخه چهارم به مسئله امید و آینده پرداختیم، نگاهی به وضعیت سلبریتی‌ها و مواضع مخرب آنان برای نوجوانان، گپ با نوجوان موفق، معرفی ورزشکار موفق و نوشتارهایی در باب امید و امیدآفرینی در این نسخه گنجانده شده است.

مدیرمسئول نوفکران تصریح کرد: هدف‌گذاری ما برای این نشریه این است که در قله فعالیت، به یک کانون نوجوانانه برسیم تا اگر یک نوجوان در خود استعدادی در تولید محتوا و رسانه دید، بتوانیم به او کمک کنیم تا بروز و ظهور پیدا کرده و رشد کند.

وی در خصوص بازتاب این نشریه در خارج از استان نیز اشاره کرد و گفت: اولین مصاحبه ما با یک خبرنگار نوجوان در استان لرستان بود و پس از آن، بیشتر از شهرهای داخل استان مثل چناران، فریمان، گناباد و درگز مورد حمایت قرار گرفتیم و در برخی از این شهرها نیز همکار جذب کردیم.

روایت همتی نو/ «از نوجوان برای نوجوان» سرلوحه تبلیغ وتبیین شد

ابتدای راهی امیدبخش

در ادامه این گفتگو، با عرفان شعیبی، سردبیر این نشریه هم‌کلام می‌شویم؛ او که پیش‌تر در دوران دانش‌آموزی و دانشجویی فعالیت مطبوعاتی داشته، به خبرنگار خالق می‌گوید: از آنجا که پیش‌تر این حوزه فعالیت داشتم، بعد از ارائه ایده‌های مختلف و با طرح پیشنهادهایی برای پرداخت به رده سنی نوجوانان، کار شروع شد و در واقع ابتدای راه هستیم اما تا امروز موفق پیش رفتیم.

وی افزود: فرآیند انتخاب همکاران در رده سنی نوجوان را برای حضور در تحریریه آغاز کردیم و به دنبال افرادی بودیم که در جامعه کنشگری داشته باشند، برخی معرفی شدند و برخی بعد از دو شماره اول، درخواست همکاری دادند.

سردبیر نشریه نوفکران با بیان این‌که در حال طراحی فرآیندی برای جذب افراد مستعد و توانمند نوجوان هستیم، خاطرنشان کرد: در نسخه‌های اولیه طبیعی است که مقداری درگیر آزمون و خطا هستیم ولی رفته رفته، هم با استفاده از تجربیات گذشته و هم کسب تجربه‌های جدید، کیفیت کار ارتقا پیدا کرد.

وی اضافه کرد: برای رشد و توانمندسازی اعضای هیئت تحریریه برنامه‌هایی داریم تا در حین کار، در حوزه نگارش و حوزه فکر نیز رشد داشته باشند.

ایستادگی در مقابل گمراهی

عرفان شعیبی به بازنشر مطالب خلاف واقع و گمراه کننده در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: به‌طور جدی به بحث جهاد تبیین می‌پردازیم تا بتوانیم حقایق را در بستر فضای مجازی بیان کنیم.

وی بیان کرد: این نشریه از نوجوان و برای نوجوان است که تلاش می‌کنیم بتوانیم پایگاهی فرهنگی و اجتماعی خوب را برای نوجوانان ایجاد کنیم.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا