حوادث

رشد ۵.۵ برابری چاقی ایرانی‌ها در ۲۰ سال گذشته/ افزایش کالری مصرفی ایرانی‌ها

رشد ۵.۵ برابری چاقی ایرانی‌ها در ۲۰ سال گذشته/ افزایش کالری مصرفی ایرانی‌ها

رشد ۵.۵ برابری چاقی ایرانی‌ها در ۲۰ سال گذشته/ افزایش کالری مصرفی ایرانی‌ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد رئیس‌زاده امروز در دومین همایش جامع گوارش و کبد، نهمین همایش بین‌المللی هپاتیت ایران(THC9) و اولین همایش جامع اندوسکوپی‌های گوارشی ایران که به صورت همزمان در سالن همایش‌های رازی درحال برگزاری است، اظهار کرد: اگر کیفیت آموزش نباشد کیفیت ارائه خدمات هم افت خواهد کرد و پزشکی ما نام بلندی که امروز دارد را دیگر نخواهد داشت. از این منظر یکی از وجوه مهم برگزاری این کنگره‌های آموزشی و توانمندسازی روزبه‌روز اعضای جامعه پزشکی است. وزارت بهداشت، نظام پزشکی و همه انجمن‌های مهم و بزرگ علمی وظیفه دارند در این راستا تلاش و کوشش کنند.

وی ادامه داد: در دو دهه اخیر تعداد افراد چاق در کشور ما پنج و نیم برابر شده است. مصرف کالری هر نفر در چند دهه اخیر از متوسط 2000 کیلوکالری در روز به 3 هزار کیلوکالری افزایش پیدا کرده است. این موضوع ارتباط بسیار نزدیکی با بیماری‌های کبدی دارد و متاسفانه توجه کافی به این قضیه نشده است. باید سیاستگذاری درستی برای کنترل این عوامل خطر یعنی بحث چاقی و مشکلات متابولیک یا سوخت و ساز بدن داشته باشیم که بزرگترین قدم مدیریت سبک زندگی، تحرک و ورزش روزانه و مدیریت مصرف چربی و نمک است که در کشور ما هنوز متاسفانه راهبرد مشخصی برای کنترل این موارد وجود ندارد.

رئیس‌زاده افزود: بیماری‌های گوارشی در حال حاضر فشار مضاعفی را به اقتصاد سلامت و اقتصاد جوامع وارد می‌کند، به خصوص بیماری‌های کبدی که آمار رو به رشدی دارد که این موضوع به بحث چاقی و اضافه وزن گره خورده و این بیماری‌ها روند رو به رشدی را در دنیا سپری می‌کند. بیماری‌های کبد بحث بسیار مهمی در دنیا و کشور ماست. به خصوص بیماری‌های کبدی غیرالکلی و سندرم متابولیک که بسیار شایع هستند و از آن به عنوان یک سونامی در حال وقوع در دنیا نام برده می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان این‌که بحث کبد چرب به خصوص کبدچرب غیرالکلی موضوع بسیار مهمی است که مغفول واقع شده است؛ تصریح کرد: این مشکل اپیدمی ترسناکی است که در حال رخ دادن است و قابل کنترل نیست و رو به ازدیاد است. نکته مهم‌تر اینکه جوامع بشری به طور ادواری دچار یکسری همه‌گیری‌ها مثل کرونا می‌شود و اگر مشکلات متابولیک (سوخت و سازی) کبدی کنترل نشود در مواجهه با این اپیدمی‌ها جامعه بسیار آسیب پذیر خواهند بود؛ یعنی وقتی فرد دچار بیماری متابولیک است در مواجهه با اپیدمی آسیب پذیرتر است و خطر ابتلای شدید و کشندگی بیماری بالاتر می‌رود.

به گزارش تسنیم، سندرم متابولیک مجموعه‌ای از عوامل خطرزای مربوط به سوخت و ساز بدن است که در یک فرد وجود دارند. این عوامل خطرزا شامل مقاومت به انسولین، فشار خون، اختلالات چربی خون و افزایش خطر انعقاد خون است.

انتهای پیام/

منبع :تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا