اخبار روز

حدنگاری ۱۰۰ درصدی اراضی منابع طبیعی استان مرکزی

حدنگاری ۱۰۰ درصدی اراضی منابع طبیعی استان مرکزی

حدنگاری ۱۰۰ درصدی اراضی منابع طبیعی استان مرکزی

به گزارش خبرنگار خالق، حسین دلاوری ظهر چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: سالانه بیش از ۵۶ هزار سند در دفتر اسناد استان صادر می‌شود. از سال ۸۸ به بعد تمامی اسناد دفترچه‌ای حذف شده و اسناد به صورت تک برگی صادر می‌شود که این نوع سند مزایای ویژه ای دارد و امکان اختلاف و تعارض را به حداقل می‌رساند.

وی افزود: برای ثبت شرکت‌ها نیز نیاز به مراجعه حضوری ارباب رجوع وجود ندارد و فرایند سیستمی شدن در سایر حوزه‌ها نیز انجام شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی در وصول مطالبات بانک‌ها در سال گذشته رتبه نخست را در کشور کسب کرده و در تشکیل پرونده‌های اجرایی نیز رتبه پنجم را دارد.

دلاوری ادامه داد: از مجموع ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار اراضی استان مرکزی، دو میلیون هکتار، ملی بوده که تثبیت شده و از ۹۰۰ هزار هکتار باقی مانده ۴۷۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است که باید سنددار شود و سند به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار گیرد که ۲۶۱ هزار هکتار معادل ۵۵ درصد آن تاکنون حدنگاری شده است.

دلاوری اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه باید تمامی اراضی سنددار شوند که این مهم با همکاری اشخاص و ارگان‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی تصریح کرد: هویت بخشی به اراضی کشاورزی یکی از اقدامات و اهداف مهم در ثبت اسناد و املاک است.

دلاوری ادامه داد: اراضی کشاورزی روستاها بدون هزینه برای کشاورز نقشه برداری می‌شود و اگر کشاورز در چند نقطه زمین داشته باشد به ازای همه آنها پرونده تشکیل می‌شود و سپس با مراجعه به اداره ثبت، سند حدنگاری برای کشاورز صادر می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان مرکزی افزود: املاک نیروهای مسلح استان ثبتی و سنددار شده و امور املاک اوقاف با رشد ۱۵ درصدی در حال انجام است.

دلاوری بیان کرد: در سال گذشته ۷۰ هزار جلد و امسال نیز ۱۵ هزار و ۸۲۰ سند تک برگ صادر شده است. در راستای اجرای قانون ساماندهی اراضی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ۹۰ هزار جلد سند صادر شده است.

دلاوری در خصوص رفع تداخلات اراضی ملی گفت: تاکنون این مهم به میزان ۶۰ درصد در استان با همکاری جهاد کشاورزی و منابع طبیعی انجام شده و قرار است تا پایان شهریور ماه به ۱۰۰ درصد برسد.

دلاوری خاطرنشان کرد: سال قضائی گذشته هزار و ۶ شرکت و در ۳ ماهه سال جاری ۲۱۲ شرکت در استان ثبت شده است. سالانه بیش از ۳۴ هزار استعلام به دادگاه‌ها در استان پاسخ داده می‌شود.

وی در پایان بر تشویق کشاورزان به صدور سند کشاورزی تاکید کرد.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا