اقتصاد

بزرگترین نیروگاه تجدید پذیر با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات احداث می‌شود

بزرگترین نیروگاه تجدید پذیر با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات احداث می‌شود

به گزارش خبرگزاری خالق به نقل از وزارت نیرو، محمود کمانی در دومین همایش «توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع کشور» بیان کرد: سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان به شدت افزایش پیدا کرده است. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی در سال جاری به ازای یک دلار سرمایه گذاری در سوخت فسیلی، ۱.۷ دلار به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر سرازیر می‌شود.

وی افزود: پیشتازی انرژی خورشیدی و خودروهای برقی بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر نیرو برخی اظهارات نادرست درباره گران بودن انرژی‌های تجدیدپذیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: ارزان‌ترین برق تولیدی در جهان با اختلاف زیاد در توربین‌های بادی و نیروگاه‌های فتوولتائیک تولید می‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ ظرفیت تولید برق در جهان ۳ برابر خواهد شد که ۹۱ درصد از آن از انرژی تجدیدپذیر تأمین خواهد شد.

کمانی با اشاره به اهمیت احداث شهرک‌های تخصصی خورشیدی در کشور گفت: احداث نیروگاه خورشیدی تا سقف ۳ مگاوات در شهرک‌های تخصصی خورشیدی و دارای زیرساخت‌های متناسب با سطح خدمات مورد نیاز است که برق تولیدی آن جهت فروش به ساتبا، عرضه در تابلوی سبز تهاتر برق صنعت و یا تأمین برق استخراج کنندگان رمز ارز قابل استفاده است.

وی بر این اساس از احداث اولین شهرک خورشیدی در قزوین خبر داد و افزود: نرخ خرید برق تجدیدپذیر نهایی شده و به‌زودی توسط وزیر نیرو ابلاغ می‌شود.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: ابلاغ قیمت تعیین شده کمک بسیار خوبی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور خواهد بود و امیدواریم برای فعالان این صنعت جذاب باشد.

همچنین از کمانی احداث بزرگ‌ترین ظرفیت نیروگاه تجدید پذیر توسط صنایع خبر داد و خاطرنشان کرد: یک شرکت صنعتی احداث هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را عملیاتی می‌کند.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: احداث این نیروگاه که بزرگ‌ترین نیروگاه تجدیدپذیر است، برگ زرینی در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور خواهد بود.

بنا بر این گزارش پیرو تصویب ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان و در راستای شفاف‌سازی این قانون، دومین همایش «توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع کشور» امروز (۲۶ تیر) توسط انجمن سازندگان و تأمین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر در سالن همایش‌های هتل پارسیان اوین با حضور رئیس ساتبا و صالحی رئیس هیئت مدیره انجمن ساتکا برگزار شد.

شایان ذکر است؛ طبق آئین نامه ماده ۱۶ صنایع با دیماند بالای مصرف یک مگاوات باید سالانه درصدی از برق مورد نیاز خود را از طریق منابع تجدیدپذیر تأمین کند. در غیر این صورت وزارت نیرو موظف است درصد ذکر شده از برق مصرفی این صنایع را با تعرفه برق تجدیدپذیر از صنایع اخذ کند.‌

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا