اقتصاد

برگزاری جلسه شورای عالی استاندارد با حضور رئیس جمهور

برگزاری جلسه شورای عالی استاندارد با حضور رئیس جمهور

به گزارش خبرنگار خالق، مهدی اسلام پناه امروز در نشست خبری جایزه ملی کیفیت اظهار داشت: سومین جلسه شورای عالی استاندارد در دولت سیزدهم امروز با ۸ صورت جلسه و با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. در دو جلسه قبلی ۲۲ دستور جلسه داشتیم که ۸۹ درصد آن محقق شده است.

رئیس سازمان ملی در ادامه با اشاره به موضوع تسهیل‌گری در واردات و صادرات گفت: بسته‌ای به عنوان بهار خدمت در مورخ ۵ فروردین در اجلاسیه مدیران دولت در سالن اجلاس رونمایی شد که بر اساس آن دستگاه‌ها مکلف شدند تسهیل‌گری‌های را در رابطه با مسائل مرتبط با خود داشته باشند.

وی افزود: بنابراین سازمان ملی استاندارد طی ۴۵ روز کاری بر این موضوع تمرکز کرد تا بسته تدوین شود و بر اساس آن تسهیل‌گری در خصوص واردات و صادرات داشته باشد که بر اساس آن از ابتدای سال تاکنون کمترین دل‌نگرانی در حوزه صادرات و واردات وجود ندارد. بنابراین شرایط را برای واردات و صادرات به نحوی تسهیل‌گری کرده‌ایم که واردکننده و صادرکننده هیچ مشکلی نداشته باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد بیان داشت: بر اساس این بسته اکنون شرایط برای واردات خودرو به نحوی رقم خورده است که میلیون‌ها خودرو می‌تواند فوراً وارد کشور شود و این موضوع در واقع تسهیل‌گری واردات است.

اسلام پناه اظهار داشت: این شرایط در ماه‌های گذشته امکان نداشت لذا سازمان ملی استاندارد برای شکستن بازار انحصاری خودرو تلاش خود را انجام داده و بر اساس تسهیل‌گری واردات میلیون‌ها خودرو می‌تواند به کشور وارد شود.

وی درباره برگزاری جایزه ملی کیفیت بیان داشت: مدل بومی برای جایزه ملی کیفیت نداشتیم و لذا با موافقت رئیس‌جمهور ساز و کار بومی‌سازی جایزه ملی کیفیت راه‌اندازی شد.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران عضو مؤسسه اندازه‌شناسی و استانداردسازی کشورهای اسلامی (اسمیک) است که ۵۷ کشور در آن عضویت دارند، گفت: در ۲۰ ماه گذشته از عمر دولت سیزدهم، ایران به عضویت هیأت مدیره اسمیک درآمده و کمک کرد تا گفتمان‌ها در خصوص این جایزه در بین این کشورها شکل بگیرد.

اسلام‌پناه خاطرنشان‌کرد: به شرکت‌ها و بنگاه‌های برنده در این جایزه، سه نوع گواهی حضور، گواهی سطح اهتمام و گواهی سطح اشتهار یک تا چهار ستاره اعطا می‌شود.

وی بیان داشت: بیش از ۵۰۰ بنگاه و شرکت در این جایزه شرکت کرده‌اند که رشد حدود ۱۰ درصدی نشان می‌دهد که ۱۴۷ واحد توانستند از فیلترهای سازمان ملی استاندارد عبور کرده و ارزیابی شوند.

وی اظهار داشت: شاخص‌های ارزیابی این جایزه بر اساس مشترکات جهان اسلام است و جمهوری اسلامی ایران پیشران این جایزه در بین ۵۷ کشور عضو اسمیک است که مقرر شده به عنوان مدل مشترک کشورهای اسلامی یاد شده اجرایی شود.

اسلام پناه گفت: در این دوره شرکت‌ها و بنگاه‌هایی در حوزه‌های پتروشیمی، لبنی، صنایع تبدیلی، واحدهای بیمارستانی، دامپروری، شرکت‌های خدماتی، بازرسی و غیره حضور دارند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به سهم ۵۳ درصدی کشورهای همسایه و مسلمان از تجارت کالایی با کشورمان (که ۲۷ کشور از ۵۷ کشور عضو اسمیک را شامل می‌شود)، یادآور شد: ایران با برخی از این کشورها بازار مشترک دارد که از جمله آنها بازار «حلال» قابل ذکر است و به همین دلیل دامنه شمول این جایزه، جهان اسلام در نظر گرفته شد.

گفتنی است، مراسم اختتامیه جایزه ملی کیفیت ایران با مشارکت شرکت‌های برتر در روز دوشنبه (۲۶ تیر) با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا