سرگرمی

امامزاده اسیری بم

امامزاده اسیری بم

امامزاده اسیری بم یکی از اماکن مذهبی بم می باشد . امامزاده علی بن الحسن المثنی که با یک واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد یکی از امامزاده‌های شهرستان بم به شمار می‌آید که در مرکز شهر و در چهارراه بوعلی قرار دارد. وی که به علی الخیر معروف بود در زمان خلافت عباسیان در جریان مهاجرت شماری از خانواده‌های علویان، به ایران می‌آید. حاکم بم که از طرف عباسیان بر قدرت منصوب شده بود پس از آنکه هویت اصلی امامزاده علی بن الحسن المثنی (امامزاده اسیری) آشکار شد، دستور قتل وی را صادر کردپس از شهادت رساندن این سید حسنی جسدش را به دار می آویزند.

امامزاده اسیری بم2 امامزاده اسیری بم

بدن مطهر مدتی بالای دار بود تا اینکه طایفه ای به نام چیت ساز شبانه او را از دار پایین آورده و در محل کنونی دفن می کنند؛ محل دفن این امامزاده قبلاً باغی بوده که اسرا را در آن نگهداری می کردند. خانواده چیت ساز شبانه جسد علی بن الحسن المثنی را در باغ به خاک می‌سپارند. به همین سبب این امامزاده را با نام امامزاده اسیری نیز می‌شناسند.

مرقد این امامزاده جلیل القدر در خیابان طباطبایی بم واقع شده و از زیارتگاه های مشهور شهر بم و استان کرمان به شمار می آید؛ بنای قدیمی ساختمان بقعه تخریب و بنائی جدیدی باگنبد کاشی کاری شده ساخته شده و ضریحی فلزی برروی قبر امامزاده نصب شده است.این امامزاده در مرکز شهر بم قرار دارد و مشخصه‌اش چهار درب آهنی بزرگ و نرده‌دار است. حرم وسط محوطه بیرونی قرار گرفته و گنبدی نارنجی‌رنگ بین چهار گنبد فیروزه‌ای وجود دارد که هرکدام از این گنبدها مربوط به یکی از چهار رواق یا به عبارت دیگر شبستان‌ها هستند.

در حال حاضر گنبدی فیروزه‌ای بر روی تربت خانه امامزاده علی بن الحسن المثنی (امامزاده اسیری) احداث کرده‌اند که در میان ۴ گنبد کوچکتر بر روی شبستان‌ها قرار دارد و به زیبایی در میان کویر می‌درخشد.

امامزاده اسیری بم5 امامزاده اسیری بم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

[امتیاز: 1 میانگین: 5]

           

منبع : سیری در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا