اخبار روز

آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: گرد و غباری معضلی آب و هوایی بوده که سال‌های زیادی است بسیاری از استان‌های کشور را درگیر کرده است، معضلی که بخشی از آن ناشی از بیابان‌های داخلی و بخش زیادی از هم ناشی از بیابان‌های کشورهای همسایه است.

در سال‌های گذشته دولت‌های مختلف برای حل این معضل وعده‌های فراوانی داده‌اند و با وجود راهکارهای مختلف هنوز بخش زیادی از این وعده‌ها چه در داخل کشور و چه خارج از کشور عملیاتی نشده است.

۲۰ اردیبهشت ماه امسال علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با نماینده دفتر آسیا و اقیانوسیه، پدیده گرد و غبار را یک واقعیت تلخ ناشی از تغییرات اقلیمی برشمرد و بر ضرورت آماده سازی دستورالعمل‌های ملی و بین المللی برای مقابله با این پدیده تاکید کرد.

همچنین علی سلاجقه با اشتفان پریزنر هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در ایران درباره همکاری‌های محیط زیستی با محوریت مشارکت در برگزاری کنفرانس بین المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار دیدار کرد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان ملل، میزبان کنفرانس بین‌المللی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار خواهد بود.

به گفته دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران، این کنفرانس روزهای ۱۸ و ۱۹ شهریور ماه امسال در تهران برگزار می‌شود و هدف آن، بررسی چالش‌ها و مشکلات کشورهای متأثر از گرد و غبار و ارائه راه حل‌های عملی برای برخورد با این چالش و معضل جهانی است.

سفیر ایران در سازمان ملل، برخی اقدامات تهران در راستای مدیریت پایدار جنگل را برشمرد و گفت: منابع محدود، جنگل زدایی، تغییرات آب و هوایی و دسترسی محدود به بازارها و منابع مالی به عنوان چالش‌های اصلی کشورهای با پوشش کم جنگل است.

ایروانی تاکید کرد که گسترش همکاری‌های بین المللی با مدیریت سازمان ملل متحد جهت ارائه کمک‌های لازم برای رفع چالش‌های کشورهای یاد شده به منظور مدیریت پایدار جنگل ضروری است.


وضعیت گرد و غبار در استان‌ها طی روز دوشنبه


هوای کرمانشاه از ابتدای امسال پنج روز غبارآلود بوده است

ایران میزبان کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: هوای کرمانشاه از ابتدای امسال پنج روز غبارآلود بوده است.

احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: توده گردوغبار بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی از ابتدای هفته جاری جو استان کرمانشاه را تحت تأثیر قرار داد به صورتی که کیفیت هوای استان کاهش یافت.

وی افزود: روز گذشته کیفیت هوای تعدادی از شهرهای استان کرمانشاه به حد بحرانی و خطرناک رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: همچنان با شکل گیری توده گردوغبار در کشور عراق انتظار می‌رود تا روز سه شنبههوای استان غبارآلود باشد.

در همین ارتباط مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با اشاره به شکل گیری توده غبار رقیق درکشور عراق، گفت: هوای نواحی مرزی استان کرمانشاه تا صبح سه شنبه مجدد غبارآلود می‌شود.

فیروز دولتشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی تداوم شرایط ناپایدار که با گسترش کم فشار و وزش باد در سطح زمین همراه است امروز نیز به شکلی ضعیف‌تر از روزهای گذشته شرایط را برای شکل گیری گردوخاک روی کشور عراق مهیا می‌کند بنابراین تا صبح فردا (سه شنبه) احتمال غبارآلود شدن مجدد هوا به شکلی نسبتاً رقیق و عمدتاً در نواحی مرزی دور از انتظار نیست.

ادامه گفتگوی مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه را در لینک هوای نواحی مرزی استان کرمانشاه مجدد غبارآلود می‌شود دنبال کنید.


گرد و خاک شهرهای خوزستان را فرا گرفت

شاخص هوای سرپل ذهاب در وضعیت هشدار قرار دارد

روز گذشته نیز گرد و غبار شهرهای خوزستان را فرا گرفت، در همین ارتباط سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: میزان گرد و خاک در شهرهای دزفول ۲۸۸، سوسنگرد ۲۷۱، اهواز ۲۶۷، حمیدیه ۲۴۴ و شوشتر ۲۰۴ میکروگرم بر متر مکعب رسید.

میرشکار افزود: این میزان در شهرهای اندیمشک ۱۹۰، رامهرمز ۱۶۱، بهبهان ۱۵۶، ماهشهر ۱۲۴ و شادگان ۱۱۰ میکروگرم بر متر مکعب ثبت شد.

وی ادامه داد: حد مجاز گرد و خاک ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است. پدیده گرد و خاک تا عصر امروز یک شنبه در استان فعال می‌باشد.

اداره کل هواشناسی خوزستان دیروز در اطلاعیه‌ای نسبت به وقوع تندبادهای متوسط تا شدید در استان هشدار داد.


وزش باد شدید و طوفان مناطق گسترده‌ای از استان یزد را درنوردید

آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

همچنین وزش باد شدید و طوفان نیز روز گذشته مناطق گسترده‌ای از استان یزد را فرا گرفت به نحوی که آسمان اغلب نقاط استان را غبارآلود کرد.

در برخی بلوارهای شهر یزد، وزش باد شدید سبب شکستن چند درخت در خیابان سلمان، بلوار شهید صدوقی و برخی دیگر از خیابان‌های یزد شد.

دید افقی در بسیاری از مناطق به ویژه در محور یزد – میبد، یزد – تفت و یزد – مهریز باعث توقف خودروها و کندی تردد خودروها در سطح شهر شد.

میزان گرد و غبار در هوای یزد به حدی رسید که تابلوهای نشانگر آلاینده به وضعیت قرمز رسید.


تمام مدارس شهرستان سرخس امروز تعطیل شد

در همین ارتباط روابط عمومی آموزش و پرورش سرخس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اطلاعیه هواشناسی شهرستان، همه مدارس (روستایی – شهری) در همه مقاطع تحصیلی (ابتدایی، متوسطه اول و دوم) روز دوشنبه در دو نوبت صبح و عصر تعطیل است.

گرد و غبار شدید و هجوم ریزگردها علت این تعطیلی اعلام شده است.


فعالیت با تاخیر مدارس پیش دبستانی و ابتدایی ۳ شهر لرستان

کارگروه اضطرار آلودگی هوای لرستان نیز روز دوشنبه تصمیم گرفت فعالیت آموزشی مدارس پیش دبستانی و ابتدایی سه شهر پلدختر، کوهدشت و رومشکان را با ۲ ساعت تاخیر آغاز کند.

دبیرخانه کارگروه اضطرار آلودگی هوای لرستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر ورود موجی از گرد و غبار به کشور و به تبع آن وقوع آلودگی هوا در استان لرستان جلسه کارگروه تخصصی اضطرار آلودگی هوای در روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۲.۲.۲۴ رأس ساعت ۱۹ با حضور همه اعضا تشکیل شد.

در این کارگروه مقرر شد مدارس پیش دبستانی و ابتدایی سه شهرهای پلدختر، کوهدشت و رومشکان در نوبت صبح روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۲.۲.۲۵ با دو ساعت تأخیر فعالیت‌های آموزشی خود را شروع کنند و در سایر شهرهای استان برنامه‌های آموزشی طبق روال روزهای عادی خواهد بود.

در این اطلاعیه‌ای تاکید شده که همه افراد جامعه به خصوص افراد حساس و دارای بیماری زمینه‌ای، بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی از تردد غیر ضرور خودداری کنند و حتی الامکان در شرایط خروج از منزل از ماسک استفاده کنند، همه افراد جامعه از فعالیت‌های سنگین ورزشی در هوای آلوده اجتناب کنند.


هوای استان قزوین به واسطه آلودگی و ریزگردها در وضعیت ناسالم قرار گرفت

آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

روز گذشته نیز شاخص روزانه آلودگی هوا در شهر قزوین به ۹۷ پی‌پی‌ام و در شهر بویین زهرا و الوند به ترتیب به ۱۱۲ و ۱۳۳ پی پی ام رسید.

این در حالی است که با این سطح از شاخص وضعیت هوا در این شهرها در وضعیت ناسالم قرار گرفت.

گروه‌های حساس شامل کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و زنان باردار است و این افرد باید تا حد امکان از تردد در اماکن سرباز خودداری کردند.

گفتنی است وزش بادهای به نسبت شدید شمالی همراه با گرد و خاک نیز تا روز دوشنبه در استان تداوم داشته است.


هوای کرج ناسالم شد

آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

بر اساس آخرین داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفیت آلودگی هوای استان البرز، شاخص بر خط کیفیت هوا ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ایستگاه کرج هم‌اکنون بر روی عدد ۱۶۹ قرار گرفته و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای تمامی گروه‌ها قرار دارد.

بر همین اساس شاخص آلودگی هوا در شهرستان‌های فردیس، ساوجبلاغ و نظرآباد به ترتیب ۵۸، ۱۴۵ و ۸۷ است که بر این مبنا کیفیت هوای فردیس در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و دیگر شهرستان‌ها در وضعیت قابل قبول قرار دارد.

گرد و غبار و تردد خودروها عامل کاهش کیفیت هوای کرج شده است.

بر این اساس ساکنان کرج به ویژه گروه‌های حساس از جمله بیماران قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان به غیر از موارد ضروری از خانه خارج نشوند.


هوای غبارآلود ایلام

آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

ساسان رستمی کارشناس پیش بینی هواشناسی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هوای استان با توجه به وزش باد تا روز دوشنبه غبارآلود بود، توده گرد و غبار از ابتدای هفته وارد استان شده بود کیفیت هوا را کاهش داد.

وی افزود: دید افقی در شهرهای دره‌شهر تا ۲ کیلومتر، آبدانان ۶ کیلومتر، دهلران و سیروان هشت کیلومتر، ایلام ۹ کیلومتر رسید.

رستمی اضافه کرد: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید بر روی کشورهای عراق و سوریه باعث تشکیل توده گرد و غبار در کانون‌های ریزگرد این کشورها و نفوذ آن به نوار مرزی استان شده است و این روند تا روز دوشنبه ادامه داشت.


وزش باد شدید در انتظار سیستان و بلوچستان

آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان از وزش باد شدید در شمال استان خبر داد.

محسن حیدری با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح زرد جوی، در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: آخر وقت سه شنبه تا ظهر چهارشنبه (۲۶ الی ۲۷ اردیبهشت) وزش باد شدید و خیزش گردوخاک برای مناطق شمالی استان پیش‌بینی می‌شود.

وی توصیه کرد در زمان غبار آلود شدن هوا از ترددهای غیر ضروری خودداری و از سازه‌های گلخانه‌ها محافظت شود و برای کاهش خسارات احتمالی تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.


تصاویری از گرد و غبار


آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

آغاز ایرانگردی گرد و غبار/ معضلی که هر سال تکرار می‌شود!

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا