سرگرمی

روستای ایله تایباد

روستای ایله تایباد

۱۴ فروردین ۱۴۰۲

روستای ایله تایباد در منطقه ای كوهستانی در ۴۵ كیلومتری شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی واقع شده است. این روستا دارای چشم اندازهای زیبای طبیعی است كه در فصل بهار دو چندان می شود. وجود كوههای مرتفع با دره های سرسبز و چشمه های جوشان جمعیت زیادی را در فصل بهار به این روستا می كشاند. تنگل پیر، یکی از جاذبه‌ های طبیعی این منطقه است.
آب این روستا از قنات و سد سیمانی (ساخته شده در سال ۱۳۵۶) تامین میشود. بلند ترین ارتفاعات شهرستان تایباد در این روستا قرار دارند كه بلندترین كوه آن برقاكوه (برقع كوه) معروف به بام تایباد با ارتفاع ۲۰۶۰ متر می باشد كه بسیار مورد توجه كوهنوردان شهرستان است. زیباترین تفریحگاه روستا تنگل پیر درخت سیب است كه دره ای است سرسبز با درختان سر به فلك كشیده و چشمه های پر آب فراوان كه در فصل بهار میزبان بسیاری از گردشگران می باشد.

روستای ایله تایباد2 روستای ایله تایباد

جاهای دیدنی روستای ایله تایباد

در این دره سرسبز یک مزار قدیمی نیز وجود دارد که در کنار درخت گردویی بزرگ و کهنسال واقع شده است. از کنار آن نهری زیبا با آبی خنک و گوارا می گذرد. درباره این مزار، اطلاعات مکتوب و موثّقی در دست نیست. ولی بزرگان روستا معتقدند که مزار متعلق به فردی مسلمان است که در صدر اسلام برای ترویج دین اسلام به این محل آمده و به دست ایرانیان کشته شده است. در گذشته، مردم هرسال در این محل، قربانی می کردند و هنوز هم برخی برای زیارت به این محل می روند. در نزدیکی این مزار و در پای کوه برقاکوه در روی تپه ای باستانی و صعب العبور، دیوارهای گلی روستایی قدیمی معروف به قلعه بچه خودنمایی می ‌کند که به احتمال زیاد متعلق به دوران قبل از اسلام است.

علاوه بر این ایله دارای ۲ اثر تاریخی ثبت شده است که شامل حوض انبار و حمامی قدیمی است و هر دو از آثار ملی ایران به شمار می روند. در اصطلاح محلی بَرقَ كوه به كوه بلندی در جنوب روستای ایله و آبقه اطلاق می شود كه جنس سنگهای تشكیل دهنده آن آهكی است. چون در هنگام تابش خورشید بر سنگهای آهكی، انعكاس نور در برخورد با كوه به چشم می آید به آن برقع كوه یعنی كوه درخشان گفته می شود.

شغل مردم روستا كشاورزی و دامداری می باشد. محصول آن گندم، نخود، زعفران، پیاز، تنباکو، زیره سبز و … است. اكثرمردم روستا به علت كمی زمینهای كشاورزی و یا ادامه تحصیل و اقتضای شغلشان به شهرهای تایباد و مشهد و… مهاجرت كرده اند. اكثر جوانان روستا دارای تحصیلات دانشگاهی می باشند. به نسبت جمعیت بیشترین میزان با سواد در بین روستاهای شهرستان متعلق به این روستا می باشد.

نحوه دسترسی

روستای ایله در ۴۵ كیلومتری جنوب غرب شهرستان تایباد در بخش پایین ولایت و در بین روستاهای آبقه و پشته قرار دارد.

روستای ایله تایباد1 روستای ایله تایباد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

[امتیاز: 0 میانگین: 0]

           

منبع : سیری در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا