پی پال چیست؟ | کامل‌ترین آموزش استفاده از پی پال برای ایرانیان

پی پال چیست؟ | کامل‌ترین آموزش استفاده از پی پال برای ایرانیان

پی پال چیست؟ | کامل‌ترین آموزش استفاده از پی پال برای ایرانیان

آیا می‌دانید پی پال چیست و کار با پی پال چگونه است؟ با انواع حساب پی پال آشنایی دارید؟ کاربردهای پی پال را تا چه حد می‌دانید؟ اگر شما با پی پال و کاربردهای آن آشنا شوید، می‌توانید تجارت خود را در سطح جهانی ارتقا دهید. آن هم به این دلیل که پی پال کار پرداخت الکترونیکی را برای صاحبان کسب‌وکارها به مقدار قابل توجهی آسان خواهد کرد. اما عدم آگاهی از این موضوع که نحوه استفاده از پی پال برای ایرانیان چگونه است، باعث بروز مشکلات مربوط به تراکنش‌های مالی، مدیریت کیف پول دیجیتالی پی پال و تداوم ارتباطات با سایر شرکت‌ها در سطح جهان خواهید شد.

شما با مطالعه این مقاله از پلازا می‌توانید با سیستم پرداخت ارزی پی پال، انواع حساب و مزایا و معایب استفاده از آن آشنا شوید. در ادامه به خوبی فرا می‌گیرید که چگونه می‌توانید با وجود محدودیت‌های مختلف در ایران از سیستم پی پال بهره‌مند شوید.

فهرست مطالب

پی پال چیست و چه کاربرد و ویژگی‌‌هایی دارد؟

اگر پی پال را در حد اسم و توضیحات کوتاه اطرافیان می‌شناسید و تصمیم دارید که از آن برای انجام تراکنش‌های مالی خود استفاده کنید یا اگر می‌خواهید با کاربردهای انواع حساب پی پال در ایران بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

به طور ساده پی پال یک سیستم پرداخت آنلاین است. افتتاح حساب در آن به شما اجازه انجام تراکنش‌های مالی مختلف را می‌دهد. خرید، ‌پرداخت، حواله‌ داخلی و خارجی پول انواع تراکنش‌های مالی در این سیستم پرداخت ارز هستند. آنچه باعث برتری پی پال نسبت به برخی از رقبای قدیمی خود شده، مجازی بودن تمام جوانب کار است. به این معنی که شما به کارت اعتباری فیزیکی نیاز ندارید. انواع حساب‌های پی پال شما، انجام تراکنش‌ها و کاربردهای مختلف آن در بستر فضای ایمنی هستند که پی پال برای کاربران خود فراهم کرده است. این ویژگی مهم پی پال است که در کنار کاربردهایش توجه کاربران را به خود جلب کرده است.

کاربردهای پی پال

در ادامه 5 کاربرد از کاربردهای پی پال را به شما معرفی خواهیم کرد تا استفاده بهتری از این سیستم پرداخت داشته باشید.

پرداخت در سایت‌های خارجی

اگر شما هم برای خرید اقلامی از سایت‌های خارجی با مشکلاتی مواجه هستید، باید بگوییم که بسیاری از سایت‌های معتبر همچون Amazon و Ebay درگاهی در سایت‌های خود قرار داده‌اند. این درگاه برای افرادی که در پی پال حساب کاربری دارند، امکانی فراهم کرده که هزینه‌های سفارش‌های ثبت شده خود را به صورت آنلاین بپردازند.

رزرو هتل خارجی

برای رزرو هتل‌های خارجی و تسهیل سفر خود نیاز دارید که هزینه را با یک سیستم پرداخت آنلاین بپردازید. بسیاری از سایت‌های رزرو هتل خارجی درگاه پرداخت پی پال را دارند. در نتیجه شما با انواع حساب پی پال می‌توانید هزینه این سایت خارجی را بپردازید.

دریافت درآمد دلاری

افرادی که فریلنسری کار می‌کنند، می‌توانند برای شرکت‌های خارجی کار کنند. در عوض حقوق خود را از طریق حساب کاربری پی پال خود دریافت خواهند کرد.

پرداخت حواله ارزی

استفاده از انواع حساب پی پال به شما اجازه می‌دهد که مبلغ مورد نظر خود را از از حسابی به حساب عضوی دیگر ارسال کنید. بدون اینکه دردسری در کارتان وجود داشته باشد.

انجام پرداخت‌های تکرارشونده

اگر شما هم قصد دارید که به صورت دوره‌ای مثلاً ماهیانه، قسط وام و قبوض خود را پرداخت کنید، پی پال امکاناتی در اختیار شما می‌گذارد که پرداخت این وجوه به سهولت انجام می‌شود.

مزایای استفاده از پی پال

با توجه به آنچه که گفتیم با مفهوم سیستم پی پال و سرویس‌هایی که در اختیار شما قرار خواهند گرفت آشنا شدید، اما در ادامه به مزایای استفاده از پی پال خواهیم پرداخت.

سطح بالای امنیت

با توجه به اینکه پی پال سیستم جهانی است و امکان انتقال، خرید و فروش و پرداخت قبوض با آن میسر است، امنیت آن را در سطح بالایی قرار داده‌اند. در این سال‌ها کاربران بدون نگرانی از مسائلی مانند دزدی حساب‌‌های پی پال به مدیریت کیف پول و انجام تراکنش‌های مالی پرداخته‌اند.

استفاده از تخفیف‌های ویژه

افرادی که از حساب پی پال استفاده می‌کنند با «کد تخفیف شگفت انگیز» و کد تخفیف‌هایی که به مناسبت‌های مختلف مانند تعطیلات کریسمس به آنها داده می‌شوند، آشنایی دارند.

پرداخت Friends and Family پی پال

هنگامی که تصمیم به پرداخت هزینه از پی پال می‌رسد، شما دو گزینه پیش رو دارید. اولین مورد، Friends and Family و دومین راه Goods and Services خواهد بود. راه اول برای ارسال یا دریافت ارز میان شما و دوستان یا خانواده است. اما با انتخاب دومین گزینه شما پرداخت قبض، هزینه سفارش و سایر مواردی را انجام خواهید داد که با آن می‌توانید از خدمات سایت‌های خارجی استفاده کنید.

پی پال مانند سایر سیستم‌های پرداخت ارزی برای ارائه خدمات مختلف کارمزد دریافت می‌کند اما قابلیت «پرداخت Friends and Family» اجازه می‌دهد تا افرادی که در شبکه دوستان و خانواده از حساب پی پال استفاده می‎‌کنند، وجوهی را بدون کارمزد برای استفاده شخصی ارسال و دریافت کنند.

توجه داشته باشید برای استفاده از هر گزینه، با توجه به این که ایران متحمل تحریم‌های مختلف است، مشکلاتی پیش پای شما قرار می‌گیرند. در این حالت شما می‌توانید دو روش مختلف را علاوه بر آنچه پیش از این توضیح دادیم، برگزینید. اولین مورد، Send Money و دومین گزینه Paypal Invoice است.

پرداخت با Send Money

در این روش شما باید از فرد یا سایتی که می‌خواهید به آن ارز یا ارز دیجیتال ارسال کنید، حساب پی پال بگیرید. در این شرایط باید دقت کنید که آدرس حساب، قابلیت انتقال و دریافت ارز را دارد. هنگامی که در فیلد مشخص این اطلاعات را وارد کنید، پی پال نوتیفیکیشنی ارائه می‌دهد که بر مبنای آن متوجه درست بودن اطلاعات اکانت می‌شوید.

پرداخت با PayPal Invoice

گاهی پیش می‌آید که هنگام پرداخت هزینه سفارش از سایت خارجی، از سوی اکانت پی پال سایت فروشنده برای شما صورت حسابی ارسال می‌شود. این صورت حساب به شفافیت هزینه‌های شما کمک می‌کند. زیرا دارای اطلاعاتی همچون مبلغ، مشخصات شخص پرداخت کننده و حساب پی پال دریافت کننده است. کافی است شرکت واسط را برای پرداخت ارزی انتخاب کنید. با عضویت و پرداخت حق اشتراک یا کارمزد، سفارش خود را تکمیل کنید.

کاربری آسان

سیستم پی پال به گونه‌ای طراحی شده که شما و هر کاربری به سهولت و بدون هیچ‌گونه پیچیدگی خاصی، خرید و فروش را انجام می‌دهد.

معایب پی پال

سیستم پی پال هم معایبی هرچند محدود دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

دریافت هزینه برای استفاده از خدمات

پیش از این نیز توضیح دادیم که پی پال سرویسی به اسم پرداخت Friends and Families دارد که می‌توان ارسال و دریافت وجه را به صورت رایگان انجام داد. اما سایر خدماتی که به کاربران ارائه می‌شوند، غیررایگان هستند. به این معنی که 5 تا 10 درصد هزینه کل خرید از حساب پی پال با نام مالیات بر ارزش افزوده از حساب شما کم می‌شود.

البته توجه به این نکته را فراموش نکنید که پرداخت ارزی با Friends and Families در صورتی که در آمریکا و برخی کشورهای دیگر (به صورت مستقیم از سایت پی پال) انجام شود، رایگان است. اگر بخواهید از سایت‌های واسط برای پرداخت Friends and Families استفاده کنید، باید با توجه به نوع پرداخت کارمزدی را بپردازید.

مسدود شدن حساب‌های پی پال

اگر پروتکل‌های امنیتی و الگوریتم‌های مربوط به سیستم پی پال هنگام استفاده از خدمات این سیستم رعایت نشود، مدیران سایت، حساب‌های خطاکار را بدون هیچ‌گونه گزارش و اطلاعی مسدود می‌کنند. این در حالی است که خارج کردن حساب از حالت مسدود بودن، زمانبر و هزینه‌بردار است.

دریافت ارز با پی پال

برای اینکه پولی را با حساب پی پال دریافت کنید باید به پرداخت‌کننده شماره تماس یا آدرس ایمیلی را اطلاع دهید که حساب پی پال با آن ساخته شده است. اگر هنوز حساب پی پال ندارید، سایت پی پال از شماره آدرس ایمیلی درخواست می‌کند تا کار افتتاح حساب پی پال انجام شود. سپس وجه واریزشده به حساب شده در امنیت کامل به دست شما خواهد رسید.

انواع حساب پی پال

شاید بپرسید که انواع های حساب پی پال کدامند؟ در پاسخ نیز باید بگوییم که پی پال به این موضوع توجه داشته که شما با اهداف متفاوتی تصمیم به ساخت اکانت در این سیستم پرداخت می‌کنید. برای همین سه نوع حساب را در دسترس شما قرار می‌دهد. این حساب‌ها شامل حساب تجاری، پریمیر و شخصی هستند که ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

  • حساب شخصی Personal: این حساب ابتدایی‌ترین نوع حساب است که کاربردهای پی پال را به شکل محدودتری نسبت به دو نوع حساب دیگر در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هر کاربری می‌تواند از این نوع حساب استفاده کند. اما باید توجه داشت که کار با پی پال، آن هم با حساب شخصی، بیشترین کارمزد را به همراه دارد.
  • حساب پریمیر Primier: نوعی دیگر از حساب است که تمام قابلیت‌های حساب شخصی را دارد. اما علاوه بر آن، امکان دریافت کارت اعتباری، کارت بانکی و حساب بانکی برای دارندگان این حساب مهیاست. علاوه بر این کارمزدی کمتر از نوع حساب شخصی به تراکنش‌های مالی حساب‌های پریمیر اختصاص داده می‌شود.
  • حساب تجاری Business: این حساب مختص صاحبان کسب‌وکارهاست. کمترین کارمزد را نسبت به سایر حساب‌ها برای تراکنش‌های مالی دارد. در ضمن با این حساب می‌توان از مشتریانی که حساب پی پال ندارند، پول دریافت کرد. اما فراموش نکنید که حساب برای صاحبان کسب و کارهاست.

نکات مهم در استفاده از پی پال برای ایرانیان

هنگامی که تصمیم می‌گیرد کار با پی پال را برای پرداخت ارز یا ارز دیجیتال انتخاب کنید، باید به اصول و نکاتی که در ساخت حساب کاربری و پرداخت ارز وجود دارند توجه داشته باشید . البته ایرانیان به دلیل تحریم‌های موجود دسترسی‌های محدودتری نسبت به حالت عادی به انواع حساب پی پال دارند. شاید بپرسید که محدودیت‌های پی پال چیست.

مهم‌ترین محدودیتی که وجود دارد، تغییر آی پی شماست. در واقع استفاده از فیلترشکن‌ها یا VPNها برای استفاده از پی پال برای ایرانیان الزامی است. رعایت این نکته مستلزم پرداخت هزینه VPN است. در ضمن، اگر سرعت اینترنت شما به اندازه کافی نباشد، ممکن است VPN قطع شود. در نتیجه سیستم متوجه می‌شود که هویت شما دروغ است و به سرعت حساب را مسدود می‌کند.

به این ترتیب محدودیت‌های استفاده از پی پال برای ایرانیان را در این بخش متوجه شدید.

افتتاح حساب در پی پال در ایران

برای اینکه بتوانید از ایران کار با پی پال را انجام دهید، باید پیش از هر کاری آی پی سیستم خود را تغییر دهید. راحت‌ترین روش استفاده از VPN است. پس از آن وارد سایت پی پال شوید. سپس بر دکمه «ثبت نام» کلیک کنید. با کلیک بر این گزینه باید اطلاعات مختلفی را ثبت کنید. در نهایت نوع حساب را با پاسخ به این سؤال که «آیا‌ حساب کاربری شما شخصی یا تجاری باشد؟» تعیین خواهید کرد.

آنچه اهمیت دارد، صحت اطلاعاتی است که وارد می‌کنید. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل، آدرس پستی، محل تحصیل و شماره تماس است.

روش مطمئن تر در ساخت حساب پی پال از ایران استفاده از شرکت های واسط اانجام این فرایند است. پیش از این اشاره کردیم که تحریم بودن ایران فرآیند استفاده از خدمات متنوع پی پال را دشوار ساخته است. اما کسب‌وکارهایی در ایران و حتی خارج از ایران فعالیت می‌کنند که نقش واسط ایرانیان و شرکت پی پال را بر عهده دارند. آنها به افرادی که در افتتاح حساب با مشکل روبه‌رو می‌شوند، کمک می‌کنند. بنابراین متقاضیان خدمات آنها باید در این سایت‌های واسط عضو شده و حق اشتراک خود را پرداخت کنند تا کار افتتاح حساب برای آنها از سوی شرکت واسط انجام شود.

توجه داشته باشید برخی سایت‌های واسط محدودیت‌هایی را تعیین کرده‌اند. برای مثال در یک سایت واسط برای پرداخت ارز برای مبالغ زیر ۱۰۰ دلار را انجام نمی‌شود. از طرفی سرویس (goods and services) امکان استفاده از Send Money را در برخی شرکت‌های واسط ندارد. در ضمن گاهی پیش می‌آید که فرآیند پرداخت وجه با Send Money تا 24 ساعت طول می‌کشد تا درخواست ثبت، بررسی و تأیید شود.

سوالات متداول

پی پال چیست؟

پی پال یک سیستم پرداخت ارزی است که امکان پرداخت در سایت‌های خارجی و دریافت درآمد دلاری، پرداخت دوره‌ای هزینه‌ها و سایر تراکنش‌های مالی را آسان کرده است.

کاربردهای پی پال چیست؟

با پی پال می‌توانید در سایت‌های خارجی درگاه امنی را برای پرداخت هزینه سفارش استفاده کنید. برای رزرو هتل از سایت‌های خارجی مشکلی نداشته باشید و پرداخت بین اعضای پی پال به سهولت انجام می‌شود.

محدودیت‌های استفاده از پی پال برای ایرانیان چیست؟

تغییر آی پی، هزینه کردن برای فیلترشکن و اختلالات اینترنت که منجر به برگشتن آی پی ایران و مسدود شدن حساب فرد می‌شود، از محدودیت‌های ایرانیان برای کار با پی پال است.

برای دریافت وجه در پی پال باید چه اطلاعاتی به پرداخت کننده داد؟

شماره تماس یا ایمیلی که حساب پی پال با آن ساخته شده برای پرداخت و دریافت وجه لازم است.

کلام آخر

در این مطلب از پلازا به شما توضیح دادیم که پی پال چیست. آن را یک سیستم پرداخت ارزی اعلام کردیم که امکان پرداخت در سایت‌های خارجی و دریافت درآمد دلاری، پرداخت دوره‌ای هزینه‌ها و سایر تراکنش‌های مالی را برای شما آسان کرده است. سپس توضیح دادیم که انواع حساب تجاری، پریمیر و شخصی در اختیار شما قرار خواهد گرفت اما نوع تجاری کمترین کارمزد را از صاحب حساب کم می‌کند. بعد از توضیح درباره کاربردهای پی پال به محدودیت‌های استفاده از پی پال برای ایرانیان اشاره کردیم. تغییر آی‌پی، استفاده از VPN و احتمال مسدود شدن حساب در اثر قطعی اینترنت و شک کردن پی پال به خدشه‌دار شدن حساب کاربران خود از محدودیت‌های ایرانیان است.

کدام یک از کاربردهای پی پال برای شما اهمیت بیشتری دارند؟

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل