سریال و انمیشن

15 فیلم ایرانی با بالاترین امتیاز IMDB

15 فیلم ایرانی با بالاترین امتیاز IMDB

تاریخ سینمای ایران بسیار غنی است و از دوره‌های پرچالشی که کشور تجربه کرده‌، جان سالم به‌دربرده‌است. اما تاثیرگذارترین وجهه سینمای ایران، سینماگران و بازیگران بااستعدادی هستند که هیچگاه فردیت خود را فدای سیستم نکرده و بر باورها و اصول خود باقی مانده‌اند.

هنرمندان ایرانی سینمای منحصربه‌فرد خود را می‌سازند که با ویژگی‌های خاص آن‌ها همسو است، و با وجود سختی‌هایی که با آن روبرو هستند خاموش نمی‌شود، بلکه راهی برای نمایش پیام‌های خود پیدا می‌کند. مجموعه فیلم‌های زیر فقط مقدمه‌ای برای ورود به سینمای جذاب ایران است و شما را به جستجوی فیلم‌های دیگر تشویق می‌کند.

تعدادی از این فیلم‌ها به سبک زندگی روستایی و کارگری می‌پردازد، برخی دیگر به سنت‌های اقلیت‌های قومی اشاره دارد، فیلم‌هایی وجود دارد که به طبقه متوسط و ​​مدرن جامعه سر می‌زند و همچنین آثار متعددی در نقد وضعیت اجتماعی کشور وجود دارد.

حالا بهتر است با سخنان عمیق و حکیمانه‌ای را که چند سال پیش اصغر فرهادی در هنگام سخنرانی خود در مراسم اسکار بر زبان آورد، به سراغ اصل مطلب برویم: «در این زمان بسیاری از ایرانیان در سراسر جهان ما را تماشا می‌کنند و من تصور می‌کنم آنها بسیار خوشحال هستند.

آنها نه فقط به خاطر یک جایزه مهم، یا یک فیلم یا یک فیلمساز، بلکه به خاطر اینکه زمانیکه سیاستمداران درباره جنگ، تهدید و خشونت حرف می‌زنند، نام کشورشان، ایران از دریچه فرهنگ باشکوه آن بر زبان می‌آید، فرهنگی غنی و کهن که زیر غبار سنگین سیاست پنهان شده‌است، خوشحال هستند.

من با افتخار این جایزه را به مردم کشورم تقدیم می‌کنم، مردمی که به همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام می‌گذارند و از خصومت و کینه بیزار هستند». در اینجا فیلم‌هایی را از سینمای ایران به شما معرفی می‌کنیم، که بیشترین امتیاز را در سایت IMDb به‌دست آورده‌اند.

1. مادر (Mother)

11

  • امتیاز IMDb فیلم: 8.5 از 10
  • تاریخ انتشار: 1990
  • کارگردان: علی حاتمی
  • بازیگران: رقیه چهره‌آزاد، محمدعلی کشاورز، فریماه فرجامی، اکبر عبدی، امین تارخ، جمشید هاشم‌پور و حمیده خیرآبادی

فیلم مادر به نویسندگی و کارگردانی علی حاتمی، درباره خانواده‌ای بزرگ است که بعد از مدت‌ها به دلیل بیماری مادر خانواده دور هم جمع می‌شوند. درحقیقت تا قبل از آن مادر در خانه سالمندان بوده و هر کدام از فرزندان در جایی از کشور یا دنیا مشغول زندگی خود بوده‌اند.

حالا مادر به خانه برگشته و همه فرزندان به دیدن او آمده‌اند. هر کدام از فرزندان خلق‌وخو و شخصیت خود را دارند و باید با کنار هم بودن دست‌وپنجه نرم کنند. اما فرای این داستان معمولی، فیلم مادر علی حاتمی سرشار از احساسات ناب است.

احساساتی که پیوند عمیق فرزندان را به مادر و به یکدیگر نشان می‌دهد. سکانس‌های تاثیرگذاری در فیلم مادر وجود دارد که هر کدام در نوع خود بی‌نظیرند. اکبر عبدی در این فیلم یکی از نقش‌های ماندگار خود را ایفا می‌کند.

اما در فیلم مادر بازی‌های درخشان‌ زیادی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بازی درخشان رقیه چهره‌آزاد، محمدعلی کشاورز، فریماه فرجامی، اکبر عبدی، امین تارخ، جمشید هاشم‌پور و حمیده خیرآبادی اشاره کرد.

فیلم مادر علی حاتمی در سال 1368 یعنی هشتمین دوره جوایز فیلم فجر در 9 رشته مختلف نامزد جایزه شده و 3 مورد از آنها را به خانه برد. در این جشنواره سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به رقیه چهره‌آزاد، جایزه بازیگر نقش دوم مردم به اکبر عبدی و جایزه بهترین چهره‌پردازی به عبدالله اسکندری رسید. همچنین جالب است بدانید که موسیقی شاهکار فیلم مادر را گروه کامکارها ساخته‌اند.

2. مارمولک (The Lizard)

12

  • امتیاز IMDb فیلم: 8.4 از 10
  • تاریخ انتشار: 2004
  • کارگردان: کمال تبریزی
  • بازیگران: پرویز پرستویی، بهرام ابراهیمی، رضا سعیدی، رعنا آزادی‌ور و مائده طهماسبی

پرویز پرستویی در این فیلم یک زندانی است که به دلیل سرعت و قدرتش در بالا رفتن از دیوار به رضا مارمولک معروف است. حالا رضا مارمولک در بیمارستان در اتاقی مشترک با یک روحانی بستری شده‌است.

او از این فرصت استفاده کرده و با لباس روحانی هم‌اتاقی خود فرار می‌کند. در ادامه رضا مارمولک طی یک مجموعه از اتفاقات عجیب و کمدی در لباس روحانی مسجدی در یک دهکده مرزی قرار می‌گیرد و این موقعیت‌های طنز زیادی در فیلم درست می‌کند.

در انتهای فیلم یک توسعه شخصیتی در رضا مارمولک ایجاد شده و فیلم از این طریق پیام خود را می‌رساند. رضا مارمولک با بازی بدون‌نقص بازیگران به رهبری پرویز پرستویی یکی از بهترین کمدی‌های تاریخ سینمای ایران است. این فیلم‌ را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و از آن لذت برد.

فیلم مارمولک در بیست‌ودومین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه که نوشته پیمان قاسم‌خانی است و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شده‌است. جالب است بدانید که سال‌ها بعد یک سریال با نام مارمولک در سینمای ترکیه به تقلید از فیلم مارمولک ساخته شده‌است، که حتی بعضی از دیالوگ‌های این فیلم را هم تکرار می‌کند.

3. جدایی نادر از سیمین (A Separation)

13

  • امتیاز IMDb فیلم: 8.3 از 10
  • تاریخ انتشار: 2011
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: لیلا حاتمی، پیمان معادی، ساره بیات، شهاب حسینی و بابک کریمی

جدایی نادر از سیمین یک درام اجتماعی جذاب است که بارها ارزش تماشا دارد. داستان این فیلم درباره زوجی است که قرار است از یکدیگر جدا شوند. علت این جدایی این است که زن ایران را جای مناسبی برای زندگی نمی‌داند و قصد دارد مهاجرت کند.

اما همسر او که از پدر پیر و بیمارش مراقبت می‌کند، مایل است در ایران بماند. آنها یک فرزند دختر هم دارند و این مشکل را دوچندان می‌کند. اما مشکل اصلی زمانی ایجاد می‌شود که زن داستان یعنی سیمین از خانه می‌رود. حالا نادر مجبور است یک پرستار استخدام کند تا از پدرش مراقبت کند.

اما معلوم می‌شود که پرستار رفتار مناسبی با پدر نداشته و همین موضوع یک درگیری بغرنج را ایجاد می‌کند. همسر خانم پرستار هم به این درگیری وارد شده و چالش بزرگتر و بزرگتر می‌شود. جدایی نادر از سیمین چالش‌های اخلاقی و گره‌های زیادی در روایتش ایجاد کرده و مخاطب را دچار تردید می‌کند.

فیلم جدایی نادر از سیمین جوایز معتبر بین‌المللی زیادی به‌دست آورده‌است که از آن جمله می‌توان به جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، گلدن گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان، جایزه هیئت داوران، جایزه خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین، جایزه ایندیپندنت اسپیریت بهترین فیلم خارجی‌زبان و جایزه سزار بهترین فیلم خارجی‌زبان اشاره کرد.

همچنین گاردین جدایی نادر از سیمین را یکی از برترین فیلم‌های اخیر سینما نامید. جدایی نادر از سیمین جزو ۲۵۰ فیلم تمام دوران‌ها در وبسایت IMDb و در متاکریتیک جزو ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ است.

4. بچه‌های آسمان (Children of Heaven)

14

  • امتیاز IMDb فیلم: 8.2 از 10
  • تاریخ انتشار: 1997
  • کارگردان: مجید مجیدی
  • بازیگران: رضا ناجی، میر فرخ هاشمیان و بهاره صدیقی

بچه‌های آسمان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های سینمای ایران است، که روایتی لطیف و تاثیرگذار دارد. بچه‌های آسمان داستان خواهر و برادری به نام علی و زهرا را روایت می‌کند.

علی کفش‌های زهرا را گم می‌کند و حالا باید فکری برای حل این مشکل کند. این خواهر و برادر در خانواده‌ای فقیر زندگی می‌کنند و توان خرید کفش‌های دیگری را ندارند. در همین حین مسابقه‌ای در مدرسه برگزار شده که جایزه نفر سوم آن کفش است. علی می‌خواهد تمام تلاشش را به‌کار ببندد تا در مسابقه برنده شده و کفش‌ها را به خواهرش بدهد. اما علی به جای نفر سوم، نفر اول مسابقه می‌شود و به جای کفش جایزه بهتری می‌برد. اما این برای زهرا و علی ناامیدکننده است.

پایان‌بندی این فیلم یکی از بهترین پایان‌های سینمای ایران است. در این سکانس علی پاهای خسته از دویدنش را در حوض پر از ماهی گذاشته و ماهی‌ها دور پاهای او می‌چرخند.

بچه‌های آسمان یکی از آثار سینمایی موردتحسین منتقدان است و در کشورهای آسیایی هم محبوبیت بالایی دارد. این اثر زیبا برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره بین‌المللی فیلم ورشو، جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان جشنواره بین‌المللی فیلم نیوپورت، جایزه پرنده نقره‌ای بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم سنگاپور، جایزه لوکاس جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان، جایزه فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال و جایزه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال شده‌است.

5. کلوزآپ (Close-Up)

15

  • امتیاز IMDb فیلم: 8.2 از 10
  • تاریخ انتشار: 1990
  • کارگردان: عباس کیارستمی
  • بازیگران: حسین سبزیان، محسن مخملباف و حسن فرازمند

داستان فیلم کلوزآپ یا نمای نزدیک براساس یک داستان واقعی ساخته شده‌است و جالب‌تر اینکه تقریبا همه بازیگران در آن نقش خود را بازی می‌کنند. فیلم کلوزآپ درباره فردی به نام حسین سبزیان است که به دلیل شباهتش به محسن مخملباف کارگردان، به خانه خانواده آهن‌خواه رفته و خود را به جای او معرفی می‌کند.

او از اعضای خانواده آهن‌خواه می‌خواهد در ساخت فیلم جدیدش به او کمک کنند. اما چیزی نمی‌گذرد که پدر خانواده به او شک کرده و متوجه همه‌چیز می‌شود. داستان این فیلم بسیار جالب است و بازی‌ها بسیار بکر و طبیعی هستند. عباس کیارستمی با ساخت این فیلم یک تجربه سینمایی خاص را رقم زده که نمونه‌اش در سینمای جهان کمتر دیده می‌شود.

فیلم کلوزآپ عباس کیارستمی موفق به دریافت جوایز و افتخارات بزرگی شده‌است، که از آن میان می‌توان به قرار گرفتن در فهرست ۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما براساس رتبه‌بندی نشریه سایت‌اندساوند، قرار گرفتن در فهرست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب بنیاد فیلم بریتانیا، جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم جشنواره فیلم تورین، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم دانکرک، جایزه ویژه منتقدان از جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر اشاره کرد.

6. سوته‌دلان (Desiderium)

16

  • امتیاز IMDb فیلم: 8.2 از 10
  • تاریخ انتشار: 1978
  • کارگردان: علی حاتمی
  • بازیگران: بهروز وثوقی، جمشید مشایخی، شهره آغداشلو و فخری خروش

سوته‌دلان درباره سه برادر است که هر کدام مشکلات خاص خود را دارند. برادر بزرگتر که جمشید مشایخی نقش آن را بازی می‌کند، از مادر و برادر کوچک خود که معلول ذهنی است مراقبت می‌کند.

ازطرفی فخری خروش سال‌ها است که منتظر ایجاد شرایط برای ازدواج با جمشید مشایخی است. برادر کوچک مجید که نقش او را بهروز وثوقی بازی می‌کند، عاشق دختری می‌شود که ابتدا فقط تصویر او را می‌بیند.

این عاشقانه از جنس نابی است که شخصیت مجید به تصویر می‌کشد. فیلم سوته‌دلان چالش‌های اخلاقی را بررسی می‌کند و در راه رسیدن به این هدف، لحظات احساسی زیبایی را به شما نشان می‌دهد. جالب است بدانید موسیقی فیلم سوته‌دلان را حسین علیزاده ساخته‌است.

7. ابد و یک روز (Life and a Day)

17

  • امتیاز IMDb فیلم: 8.2 از 10
  • تاریخ انتشار: 2016
  • کارگردان: سعید روستایی
  • بازیگران: پریناز ایزدیار، نوید محمدی، پیمان معادی، شبنم مقدمی، ریما رامین‌فر و مهدی قربانی

ابد و یک روز در سی‌وچهارمین دوره جشنوراه فیلم فجر در 10 رشته نامزد و موفق به 9 مورد از جوایز شد. این فیلم که اثر سعید روستایی کارگردان جوان ایرانی است، درباره دختری به نام سمیه است که قرار است به زودی با پسری از افغانستان ازدواج کند.

اما موضوع به این سادگی نیست چون تصمیم ازدواج سمیه براساس مشکلات خانواده او که شامل اعتیاد، فقر، بیکاری و مسائل خانوادگی است، گرفته شده‌است. در فیلم ابد و یک روز بازی بازیگران بسیار احساسی است و صحنه‌های دراماتیکی را رقم می‌زند.

این اثر سینمایی در زمان اکران خود مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و مخاطبان هم آن را خیلی دوست داشتند. در این فیلم معظلات اجتماعی در دل یک خانواده آشفته بررسی می‌شود و تجربه زندگی واقعی در این سطح از جامعه برای مخاطب به تصویر کشیده می‌شود.

8. رنگ خدا (The Color of Paradise)

18

  • امتیاز IMDb فیلم: 8.1 از 10
  • تاریخ انتشار: 1999
  • کارگردان: مجید مجیدی
  • بازیگران: حسین محجوب و محسن رمضانی

رنگ خدا داستان محمد پسر نابینایی را تعریف می‌کند که بعد از مرگ مادرش به‌نوعی توسط پدرش رها می‌شود. پدر محمد می‌خواهد با زن دیگری ازدواج کند و مدام بین نگه داشتن و رها کردن محمد تردید دارد.

محمد برای مدتی در کنار یک هنرمند نجار، نجاری و تراش چوب را یاد می‌گیرد. اما چیز عجیبی که درباره محمد وجود دارد این است که او می‌تواند صداهای طبیعت را به گونه‌ای متفاوت درک کند.

محمد رابطه خاصی با طبیعت و خدا دارد و جذابیت فیلم دقیقا همین است. فیلم رنگ خدا نوعی صداقت کودکانه دارد که شما را شیفته خود می‌کند. این فیلم شما را وارد دنیای متفاوت می‌کند که هر جایی نمی‌توانید آن را تجربه کنید.

رنگ خدا جوایز بیشماری به‌دست آورده‌است که از آن جمله می‌توان به؛ جایزه بهترین فیلم انجمن منتقدان فیلم اروگوئه، بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره بین‌المللی فیلم سینه مانیلا و جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم سن دیگو اشاره کرد.

9. خانه دوست کجاست (Where Is the Friend’s House?)

19

  • امتیاز IMDb فیلم: 8.1 از 10
  • تاریخ انتشار: 1987
  • کارگردان: عباس کیارستمی
  • بازیگران: بابک احمدپور، احمد احمدپور و خدابخش دفاعی

خانه دوست کجاست یک فیلم لطیف و شاعرانه به نویسندگی و کارگردانی عباس کیارستمی کارگردان صاحب‌سبک ایرانی است، که نامش را از روی یکی از اشعار سهراب سپهری برداشته‌است.

این فیلم بخش اول از سه‌گانه کوکر است که دو فیلم زیر درختان زیتون و زندگی و دیگر هیچ دو قسمت دیگر آن هستند. داستان خانه دوست کجاست درباره دانش‌آموزی به نام احمد است.

احمد به اشتباه دفتر دوستش را به خانه می‌برد. و وقتی او متوجه این موضوع می‌شود به بهانه خریدن نان از خانه خارج شده و سعی می‌کند خانه دوستش محمد را پیدا کرده و دفتر را به او پس بدهد. احمد گمان می‌کند اگر دفتر را به احمد نرساند ممکن است از مدرسه اخراج شود.

یک روز کامل احمد به دنبال خانه دوستش می‌گردد و آن را پیدا نمی‌کند. درنهایت احمد مجبور می‌شود به خانه برگردد. اما او تصمیم می‌گیرد که تکالیف دوستش را انجام دهد تا او از مدرسه اخراج نشود.

از افتخارات این فیلم می‌توان به پلنگ برنزی جشنواره فیلم لوکارنو در سال ۱۹۸۹ اشاره کرد. این فیلم برنده جایزه سینمای هنر و تجربه در دومین جشنواره برخوردهای سینمایی کن ۱۹۸۹، جایزه گریفون برنزی و مدال طلای شهر جشنواره فیلم جیفونی ۱۹۹۰، جایزه بهترین فیلم جشنواره سلطنتی بلژیک ۱۹۹۰، جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم رم ۱۹۹۵ و چندین عنوان دیگر شده‌است.

همچنین خانه دوست کجاست براساس بنیاد فیلم بریتانیا در فهرست 50 فیلمی که قبل از 14 سالگی باید ببنید، قرار دارد. این اثر سینمایی دوست‌داشتنی در سایت راتن تومیتوز امتیاز 100 را دریافت کرده‌است، یعنی منتقدان و مطبوعات آن را یک فیلم کامل و بدون‌نقص می‌دانند.

10. کلاه‌قرمزی و پسرخاله (Redhat and Cousin)

20

  • امتیاز IMDb فیلم: 8.1 از 10
  • تاریخ انتشار: 1995
  • کارگردان: ایرج طهماسب
  • بازیگران: ایرج طهماسب، فاطمه معتمدآریا، حمید جبلی، مرضیه محبوب، مرتضی احمدی، حمیده خیرآبادی، مهری مهرنیا، فرخ‌لقا هوشمند، اکبر دودکار، حسن پورشیرازی، سید مهرداد ضیایی و حسن زارعی

کلاه‌قرمزی و پسرخاله فیلم خاصی در این فهرست است، که نقش اصلی آن را عروسکی به نام کلاه‌قرمزی با صداپیشگی درخشان حمید جبلی بازی می‌کند. کلاه‌قرمزی یک آگهی در تلوزیون می‌بیند و تصمیم می‌گیرد به تهران و پیش شخصیت آقای مجری که مجری برنامه کودک است با بازی ایرج طهماسب برود.

بنابراین کلاه‌قرمزی به خانه پسرخاله‌اش می‌رود و اینطور است که شخصیت عروسکی دوم یعنی پسرخاله به ما معرفی می‌شود. جالب است که صداپیشگی پسرخاله هم به عهده حمید جبلی هنرمند است. کلاه‌قرمزی و پسرخاله دنباله‌ها و پیش‌درآمدهای زیادی دارند، که هر کدام در نوع خود بسیار محبوب هستند.

11. باشو، غریبه کوچک (Bashu, the Little Stranger)

21

  • امتیاز IMDb فیلم: 8.0 از 10
  • تاریخ انتشار: 1989
  • کارگردان: بهرام بیضایی
  • بازیگران: سوسن تسلیمی، پرویز پرستویی و عدنان عفراویان

باشو، غریبه کوچک یک فیلم محبوب ایرانی به کارگردانی بهرام بیضایی است که خیلی از منتقدان و فیلمسازان آن را بهترین اثر سینمای ایران می‌دانند. این فیلم درباره پسری به نام باشو است، که به‌دلیل جنگ و از بین رفتن خانه و خانواده‌اش از جنوب فرار کرده و طی اتفاقاتی به جنگلی در شمال ایران می‌رسد.

باشو به خانه زنی پناه می‌برد که شوهرش به جنگ رفته و با فرزندانش تنهاست. باشو و زن با اینکه زبان یکدیگر را نمی‌فهمند اما به‌نوعی مکمل یکدیگر می‌شوند. زن به باشو غذا و سرپناه می‌دهد و باشو در کارها به زن کمک می‌کند. اما شوهر زن با این موضوع مخالف است و همین باعث می‌شود که باشو از خانه زن هم برود.

البته چیزی نمی‌گذرد که زن باشو را پیدا کرده و او را پیش خود برمی‌گرداند. درنهایت شوهر زن از جنگ برگشته و به هر حال حضور باشو را در خانه و خانواده‌اش می‌پذیرد.

باشو غریبه کوچک جوایز و افتخارات زیادی به دست آورده‌است، که از آن میان می‌توان به جایزه بهترین فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم هنر و تجربه اوبرویلیه فرانسه ۱۹۹۰، جایزه اول جشنواره فیلم و هنر فرانسه ۱۹۹۱، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم آدانا ترکیه ۱۹۹۱ و دیپلم افتخار منتقدان حرفه‌ای بلژیک به خاطر انتخاب به عنوان یکی از پنج فیلم برتر سال ۱۹۹۲ اشاره کرد.

12. گاو (The Cow)

22

  • امتیاز IMDb فیلم: 7.9 از 10
  • تاریخ انتشار: 1969
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: عذت‌الله انتظامی، علی نصیریان و مهین شهابی

گاو فیلمی به کارگردانی داریوش مهرجویی است، که فیلمنامه آن را هم خودش نوشته‌است. البته گاو درحقیقت از روی داستان گاو از کتاب عزادارن بیل نوشته غلامحسین ساعدی نوشته شده‌است.

گاو داستان مردی روستایی با بازی درخشان عزت‌الله انتظامی را به تصویر می‌کشد. روزی گاو این مرد که تنها منبع درآمد او هم است، می‌میرد. بعد از این اتفاق مرد روستایی دچار جنونی وحشتناک شده و خود را به‌عنوان گاوی که از دست رفته معرفی می‌کند. اطرافیان سعی می‌کنند او را متقاعد کنند که گاوش مرده‌است، اما او نمی‌تواند این حقیقت را بپذیرد.

فیلم گاو یکی از پرافتخارترین آثار سینمای ایران است. این فیلم در جشنواره‌های فیلم ونیز، کن، برلین، مسکو، لندن، لس‌آنجلس، ایتالیا، اتریش و فرانسه و دیگر جشنواره‌ها به نمایش درآمده‌است.

در بسیاری از نظرسنجی‌ها، گاو به‌عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران انتخاب می‌شود، که از آن جمله می‌توان به رای‌گیری منتقدان سینمای ایران در سال‌های ۱۳۵۱، ۱۳۶۷ و ۱۳۷۸ اشاره کرد. موسیقی فیلم گاو را هرمز فرهت ساخته‌است.

13. هامون (Hamoun)

23

  • امتیاز IMDb فیلم: 7.9 از 10
  • تاریخ انتشار: 1990
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: خسرو شکیبایی، عزت‌الله انتظامی، حسین سرشار، بیتا فرهی، جلال مقدم و فتحعلی اویسی

داریوش مهرجویی کارگردان بزرگ سینمای ایران فیلم هامون را به گفته خود با الهام از داستان بوف کور صادق هدایت ساخته‌است. این فیلم درباره مردی به نام هامون است که با همسرش مهشید به مشکل خورده، باید تز دکترای خود را تکمیل کند و فرصت کمی برای سروسامان دادن به زندگی خود دارد.

در این آشفتگی هامون دچار بحران هویت شده و داستان وارد فضاهای سورئال می‌شود. هامون یک فیلم فلسفی است که سوژه‌های زیادی برای فکر کردن به شما می‌دهد. این فیلم دغدغه‌های شخصی و اجتماعی زیادی را بررسی می‌کند و در عین‌حال نوعی شاعرانگی در آن دیده می‌شود. هامون در زمان خود فیلم بسیار متفاوتی بود و هنوز هم ایده‌های تازه‌ای دارد.

این اثر سینمایی افتخارات زیادی به دست آورده‌است که از آن میان می‌توان به 6 جایزه جشنوراه فجر از 12 نامزدی است. هامون همچنین برنده جایزه خورشید طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم سائو پائولو برزیل و جایزه برنز بهترین فیلم بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم هیوستون آمریکا شده‌است.

14. درباره الی (About Elly)

24

  • امتیاز IMDb فیلم: 7.9 از 10
  • تاریخ انتشار: 2009
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: ترانه علیدوستی، گلشیفته فراهانی، پیمان معادی، شهاب حسینی، احمد مهران‌فر و صابر ابر

فیلم زیبای درباره الی درباره دختری به نام الی است که همراه با چند خانواده به قصد تفریح به ویلایی در شمال ایران می‌رود. این سفر ابتدا با خوشحالی شروع می‌شود، اما چیزی نمی‌گذرد که یک اتفاق همه چیز را تغییر می‌دهد.

الی ناپدید می‌شود و همراهان او نمی‌دانند که باید در دریا به دنبال او بگردند یا خیر. همین اتفاق باعث ایجاد درگیرهای زیادی بین خانواده‌های همراه الی شده و به‌تدریج حقایقی درباره این سفر روشن می‌شود که تا قبل از آن گفته نشده‌است.

دیالوگ‌های فیلم درباره الی درخشان است و پیچش‌های داستانی جذابی در آن وجود دارد. درباره الی فیلم بسیار شناخته‌شده اصغر فرهادی است، که دربازیگران مهم زیادی در آن بازی می‌کنند.

این فیلم افتخارات زیادی به دست آورده که از آن میان می‌توان به؛ خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۰۹، جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم ترایبکا،  جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم سیاتل و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم هنگ‌کنگ اشاره کرد.

15. آواز گنجشک‌ها (The Song of Sparrows)

25

  • امتیاز IMDb فیلم: 7.9 از 10
  • تاریخ انتشار: 2008
  • کارگردان: مجید مجیدی
  • بازیگران: رضا ناجی، مریم اکبری و کامران دهقان

آواز گنجشک‌ها یکی دیگر از آثار شاعرانه مجید مجیدی است که مانند بچه‌های آسمان، کودکان در آن نقش مهمی دارند. این فیلم درباره مردی به نام کریم با بازی رضا ناجی است.

کریم مردی ساده و تلاشگر است که در یک مزرعه از شترمرغ‌ها مراقبت می‌کند. روزی یکی از شترمرغ‌ها فرار کرده و کریم به هر کاری برای پیدا کردن و برگردندان او دست می‌زند. اما شترمرغ گم‌شده پیدا نمی‌شود و درنتیجه کریم از شغلش اخراج می‌شود.

ازطرفی کریم مجبور می‌شود برای خرید سمعک گوش برای دختر ناشنوایش به تهران برود و آنجا برای خودش شغلی پیدا می‌کند. شغلی که کریم در تهران پیدا می‌کند در ظاهر مزایایی چشمگیر برای او دارد، اما درعوض مشکلاتی در جریان ساده و روان زندگی او ایجاد می‌کند.

هر کدام از این مشکلات باعث توسعه شخصیت کریم شده و به‌نوعی دید او را در زندگی تغییر می‌دهد. آواز گنجشک‌ها پر از سکانس‌های تماشایی و مفاهیم عمیق انسانی و اخلاقی است.

این فیلم را بسیاری از منتقدان سینما تحسین کرده و به اثر سینمایی محبوب بسیاری از بزرگان سینما تبدیل شده‌است. بازی افراد نابازیگر و بکر شخصیت‌ها یکی از ویژگی‌های مثبت این فیلم است.

همچنین می‌توان به روایت جذابی که گره‌های داستانی خوبی در آن ایجاد می‌شود، به‌عنوان علل موفقیت آواز گنجشک‌ها اشاره کرد. تماشای این فیلم شما را به فکر فرو برده و چالش‌های اخلاقی زیادی در ذهنتان ایجاد می‌کند.

جالب است بدانید رضا ناجی برای بازی در نقش اصلی این فیلم برنده جایزه خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم برلین شده‌است. البته این فقط یک مورد از موفقیت‌های فیلم زیبای آواز گنجشک‌ها است.

از دیگر افتخارات این فیلم می‌توان به نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان، قرار گرفتن در فهرست پنج فیلم برتر خارجی هیئت ملی منتقدین آمریکا در سال ۲۰۰۹، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم دمشق و جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، تدوین، موسیقی و چهره‌پردازی جشنواره فیلم فجر اشاره کرد.

منبع: مایکت

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا