سریال و انمیشن

15 شرور دی‌ سی که ابر انسان نیستند

15 شرور دی‌ سی که ابر انسان نیستند

تقابل بین شخصیت‌های «مرد پولادین» (Man of Steel) و «شوالیه‌ی تاریکی» (The Dark Knight) ثابت می‌کند که وجود قدرت‌های خارق‌العاده برای قدرتمند شدن یک شخصیت کمیک در زمینه‌های مختلف همیشه الزامی نیست.

اولی ثابت کرده که یکی از قدرتمندترین ابرقهرمانان به شمار می‌رود و حسادت‌برانگیزترین طیف ابرقدرت‌ها را در تمام دنیای بزرگ کمیک در سرتاسر جهان به خودش اختصاص داده است. از سوی دیگر، اگرچه بتمن به خودی خود به عنوان یکی از شاخص‌ترین ابرقهرمانان تاریخ ثابت شده است، اما بخش بزرگی از شهرت او ناشی از این واقعیت است که او هیچ قدرتی ندارد.

با این حال همچنان از طریق آمیزه‌ای از هوش سرشار، ابزارهای مبتکرانه، تعهد فوق‌العاده به تمرین برای فراتر رفتن از محدودیت‌های فیزیکی و ذهنی عادی و همچنین منابع و ثروت عظیمش، شاهکارهای خارق‌العاده‌ای را مدیریت می‌کند و به دستاوردهای شگفت‌انگیزی رسیده است.

این موضوع در مورد بسیاری از شرورهای دنبای دی‌سی نیز صدق می‌کند. تعداد زیادی از این شخصیت‌های بدنام، با وجود نداشتن هیچ قدرت منحصربه‌فردی، نشان داده‌اند که به اندازه‌ی هر شرور دیگری با قدرت‌های فوق‌العاده مانند «دارک‌ساید» (Darkseid) یا «پارالاکس» (Parallax)، بی‌رحم، تهدیدآمیز و مخرب هستند و بسیاری از آن‌ها به همان میزان نمادین و ماندگار شده‌اند.

این لیست ادای احترامی به 15 شرور بدون ابرقدرت دنیای دی‌سی است که بازی را جور دیگری به نفع خود تغییر می‌دهند.

15. اسپرت مستر (Sportsmaster)

اسپرت مستر (Sportsmaster)

  • قدرت‌ها و توانایی‌ها: مهارت‌های رزمی و ورزشی حرفه‌ای، استراتژیست نخبه، استفاده‌ی ماهرانه از تجهیزات ورزشی
  • تجهیزات و سلاح‌ها: راکت تنیس، توپ و چوب بیسبال، انواع چاقو و تیغه
  • تاریخ معرفی: سال 1947- #85 All-American Comics

در دنیای کمیک‌های دی‌سی، «اسپرت مستر» نام مستعار لارنس «کراشر» کراک است که از سال 1947 به عنوان یک شرور کمیک ایفای نقش می‌کرده است. او زندگی خود را به عنوان یک ورزشکار شکست ‌خورده آغاز کرد که به دلیل شکست‌های متعددش عصبی و ناراحت شد و به همین دلیل بعدها به زندگی جنایت‌کارانه روی آورد.

او با پیدا کردن راه‌هایی برای استفاده‌ی بجا از توانایی‌های ورزشی‌اش در طول سال‌ها، مهارت‌های خود را تقویت کرده و از یک تاکتیک‌دان ماهر به یک جنگجوی قدرتمند تبدیل شده است

او به استاد استفاده از ورزش به عنوان سلاح تبدیل می‌شود

اگرچه اسپورت مستر هیچ ابرقدرتی ندارد، اما در طول سال‌ها حضورش در صفحات مختلف کمیک‌های دی‌سی، بارها نشان داده است که می‌تواند دردسرساز باشد. او اغلب با همسرش، «هانترس» (Huntress) متحد می‌شود و از مهارت‌های ورزشی دقیق، قدرت و چابکی در سطح المپیک و ذهن بسیار آماده‌اش برای ایجاد سلاح‌های خطرناک ورزشی مانند توپ‌های بیسبال‌ انفجاری یا چوب هاکی با لبه‌های تیز استفاده می‌کند. او با استفاده از همه‌ی این توانایی‌ها به شکلی ویرانگر، به دشمنی سرسخت برای انجمن عدالت آمریکا و قهرمانان جوان سریال انیمیشنی «عدالت‌جویان جوان» (Young Justice) تبدیل شده است.

14. دو چهره (Harvey Dent/ Two-Face)

دو چهره (Harvey Dent/ Two-Face)

  • قدرت‌ها و توانایی‌ها: هوش خارق‌العاده، مهارت‌های قضایی و جنایی، استاد استتار و فریب
  • تجهیزات و سلاح‌ها: سکه‌ی دو رو، مواد منفجره، چاقو
  • تاریخ معرفی: سال 1942- #66 Detective Comics

هاروی دنت با نام مستعار «دو چهره»، یکی از شرورهای کلاسیک داستان کمیک بتمن است که با بازی‌های ماندگار تامی لی جونز در «بتمن برای همیشه» (Batman Forever) و آرون اکهارت در «شوالیه تاریکی»، روی پرده‌ی سینما به تصویر کشیده شده است.

سقوط و ویرانی او از جایگاه والای یکی از محترم‌ترین دادستان‌های تاریخ گاتهام بسیار تماشایی و هولناک بود. او که زمانی سنگر قانون و عدالت بود، توسط یک اوباش اسید به صورتش پاشیده شد و نیمی از چهره‌اش را به شکلی وحشتناک سوزاند. این حادثه‌ی شوکه کننده ذهن او را تا مرز جنون پیش برد و روانش را دو پاره کرد.

وقتی که یکی از شهروندان ممتاز گاتهام به یک هیولا تبدیل شد

دنت اکنون به عنوان یکی از پیچیده‌ترین شرورهای دنبای بتمن شخصیتی دو‌گانه دارد و سرنوشت قربانیانش را با پرتاب یک سکه‌ی نمادین رقم می‌زند. او که زمانی یک وکیل نابغه بود، حالا به خاطر ذهن تیزش بسیار خطرناک است. ذهنی که زمانی در خدمت قانون بود، اما اکنون به ابزاری برای انتقام و ویرانی بدل گشته است.

نارضایتی‌ دو چهره نسبت به از دست دادن زندگی‌ عادی‌اش پس از تلاش‌های بی‌شائبه‌ای که برای به ثمر رسیدن کارهای درست انجام می‌داد، او را به شخصیتی به شدت خشن، شرور، بی‌رحم و کینه‌توز تبدیل کرده است که هیچ چیز برای از دست دادن ندارد. او به عنوان یک شرور شناخته شده، هر زمان که از سایه بیرون می‌آید گاتهام را به وحشت می‌اندازد و و برای بتمن و متحدانش دردسرهای بسیاری ایجاد می‌کند.

13. هارلی کویین (Harley Quinn)

هارلی کویین (Harley Quinn)

  • قدرت‌ها و توانایی‌ها: چابکی و انعطاف‌پذیری، هوش بالا، مهارت‌های بازیگری، جنون و بی‌نظمی
  • تجهیزات و سلاح‌ها: چوب بیسبال، اسلحه‌های مسخره، مواد شیمیایی، تفنگ
  • تاریخ معرفی: سال 1999- Harley Quinn #1

هارلی کویین، این شخصیت زیبا و مسحور کننده که در طول سال‌ها لشکر بزرگی از طرفداران را مجذوب خود کرده است، زمانی روانپزشکی به نام دکتر هارلین کویینزل بود؛ تا اینکه پرونده‌ی بدنام‌ترین بیمار تیمارستان آرکهام به او سپرده شد. او که شیفته‌ی هرج و مرج و تاثیر رهایی‌بخش آن بر روانش بود، برای همیشه به هارلی کویین شهرت یافت و به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای دی‌سی تبدیل شد.

بر خلاف تصور بسیاری، سابقه‌ی حضور هارلی کویین در کمیک‌ها بسیار کوتاه است

با ترکیبی از دانسته‌های روانپزشکی و تمایل به هرج و مرج، هارلی اغلب می‌تواند غیرقابل کنترل، به طرز خطرناکی اغواگر، زیرک و در عین حال بسیار خطرناک باشد. بی‌توجهی او به امنیت شخصی و اشتیاق همیشگی‌اش برای خشنود کردن جوکر و حفظ محبت‌های او، به این معناست که هارلی کویین حاضر است هر کاری انجام دهد یا به هر کسی صدمه بزند تا او را خوشحال کند. با این حال، علی‌رغم تمایل به خشونتی که در وجودش نهفته است، هارلی در نهایت دارای ویژگی‌های مثبتی است که اغلب او را صرفا به عنوان یک قربانی نشان می‌دهند، قربانی‌ای که درد درونی‌اش باعث شد اشتباه کند و عاشق خطرناک‌ترین پسر بد دنیا شود.

جالب است بدانید که هارلی با وجود شهرت و محبوبیت بسیار سریع و فراوانی که نسبت به دیگر شخصیت‌های دی‌سی به دست آورد، ابتدا به عنوان یکی از کاراکترهای فرعی سریال انیمیشنی «بتمن: سریال انیمیشنی» (Batman: The Animated Series) در سال 1992 معرفی شد و پس از آن به دنیای کمیک‌ها راه یافت.

برای مقایسه باید بگوییم که تاریخ معرفی بتمن و جوکر به ترتیب به سال‌های 1939 و 1940 بازمی‌گردد. با اینکه هارلی کویین از همان ابتدای معرفی در بین طرفداران بسیار محبوب بود، اما در سال‌های اخیر، بازی مارگو رابی در فیلم‌های «جوخه‌ی انتحار» (SuicideSquad) و نقش‌آفرینی لیدی گاگا در فیلم «جوکر: جنون مشترک» (Joker: Folie à Deux) – که امسال اکران خواهد شد – باعث افزایش بیشتر محبوبیت بی‌نظیر او شده است.

12. چشر (Cheshire)

چشر (Cheshire)

  • قدرت‌ها و توانایی‌ها: سم‌شناسی، مهارت‌های شکار و بقا، استتار
  • تجهیزات و سلاح‌ها: تیغه‌های مخفی، سوزن‌های سمی، تیروکمان، چاقو
  • تاریخ معرفی: سال 1983- New Teen Titans Annual #2

چشر که در ابتدا با نام جید نگوین شناخته می‌شد، شخصیتی سرسخت در دنیای کمیک‌های دی‌سی است که در کودکی والدینش را از دست داد و به خاطر قرار گرفتن در محیط‌های بی‌ثبات و خطرناک، مجبور شد از همان سنین پایین مهارت‌های بقا را یاد بگیرد. کودکی دشوار چشر او را در بزرگسالی به یک مجرم حرفه‌ای تبدیل کرد و نام خود را از لبخند شیطانی‌ای که اغلب هنگام انجام کارهای شرورانه‌‌ بر لب دارد گرفته است.

او یک جنگجو و توطئه‌گر خطرناک است

با ترکیبی از ذهن استراتژیک و زرادخانه‌ای از سلاح‌ها و مهارت‌های مرگبار در مبارزه، چشر به عنوان یکی از مرگبارترین آدمکش‌های دی‌سی شناخته می‌شود. او که اغلب نقش یک شخصیت شرور را برای «تایتان‌های نوجوان دی‌سی» (DC’s Teen Titans) بازی می‌کند، با شخصیت‌هایی مانند «کمان‌دار قرمز» (Red Arrow) – که از او یک دختر دارد – نیز درگیر بوده است. با این حال، تنها مهارت‌های رزمی‌ چشر نیست او را بسیار خطرناک می‌کند، بلکه تمایلش برای استفاده از هر کسی – حتی دختر خودش – به عنوان یک مهره در نقشه‌های بزرگتر، او را به سطح دیگری از بدذاتی و شرارت ارتقا می‌دهد.

11. کاپیتان کلد (Captain cold)

کاپیتان کلد (Captain cold)

  • قدرت‌ها و توانایی‌ها: کنترل سرما، تطبیق‌پذیری با هوای سرد، مهارت‌های جنایی و رزمی
  • تجهیزات و سلاح‌ها: تفنگ سرمایش با ویژگی شلیک اشعه‌ی منجمد کننده، ایجاد سپرهای یخی و تبدیل اشیا به اسلحه‌های یخی
  • تاریخ معرفی: سال 1957- Showcase #8

یکی دیگر از شرورهای کمیک بوک شخصیت «فلش» (Flash)، کاپیتان کولد، در محیطی آزار دهنده و پر از توهین بزرگ شد که او را به سمت یک زندگی جنایتکارانه سوق داد. علی‌رغم این شرایط اما، او همیشه به اصول اخلاقی خود پایبند بود. با این حال پس از استفاده از نوعی فناوری به نام سیکلوترون برای ایجاد یک تفنگ انجمادی که او را به مسیری تاریک‌تر هدایت کرد، لئونارد اسنارت (کاپیتان کلد در ابتدا به این نام شناخته می‌شد) به سرعت خود را به عنوان یکی از خطرناک‌ترین شرورهای سنترال سیتی تثبیت کرد.

یک رهبر ذاتی با تیم مخصوص خودش

اسنارت که قادر به ایجاد سرمای شدید و دمای انجماد با سلاح خود است، سریعا مقیاس دزدی‌هایش را ارتقا می‌دهد، که این کار او را در مسیر درگیری های مکرر با فلش قرار می‌دهد. اگرچه او هیچ ابرقدرتی ندارد، اما ذهن تاکتیکی و ویژگی‌های رهبری ذاتی‌اش به او کمک می‌کند تا تیمی به نام «روگز» (Rgues) را رهبری کند که در زمان همکاری با یکدیگر، شکست‌ناپذیرند. کاپیتان کولد فریبنده و بسیار خطرناک است به دلیل هرج و مرجی که می‌تواند با سلاح، ذهن یا تیمش ایجاد کند، اغلب بیشتر از یک دردسر ساده به حساب می‌آید.

10. مترسک (Scarecrow)

مترسک (Scarecrow)

  • قدرت‌ها و توانایی‌ها: هوش و معلومات بسیار بالا، مهارت‌های شیمیایی، مهارت‌های روانشناسی، ایجاد توهم
  • تجهیزات و سلاح‌ها: گاز ترس، توانایی کنترل ذهن
  • تاریخ معرفی: سال 1941- World’s Finest Comics #3

دکتر جاناتان کرین معروف به مترسک، به لطف نقش‌آفرینی تکان دهنده‌ی کیلین مورفی و حضور در هر سه فیلم سه‌گانه‌ی شاهکار کریستوفر نولان یعنی «شوالیه‌ی تاریکی» دیگر نیازی به معرفی ندارد. دکتر کرین در اصل یک استاد روانشناسی بود که وسواس زیادی به مطالعه‌ی ترس و تاثیرات آن بر روان انسان پیدا کرد. او بعدها به دلیل آزمایش‌های غیراخلاقی‌اش که تحت تاثیر دوران کودکی آسیب‌زا و پر از آزار و اذیت خود به انجام آن‌ها می‌پرداخت از دانشگاه اخراج شد.

سلاح او ترس است

کرین با بردن تحقیقات روان‌شناختی پیچیده‌ی خود به مکانی مخفی، شخصیت «مترسک» را خلق کرد. موجودی تاریک که آن را در کنار گازی به نام «گاز ترس» استفاده می‌کند. یک گاز مرموز و خطرناک که باعث تشدید ترس در قربانی‌ها می‌شود و آن‌ها را به به سطحی از وحشت عمیق و فلج‌ کننده می‌کشاند. با تبدیل شدن به یک جنایتکار، کرین علی‌رغم نداشتن هیچ ابرقدرتی، از ذهن تاریک، گاز ترس و شخصیت مترسک خود برای ایجاد وحشت و پارانویای جهنمی در قربانیانش استفاده می‌کند و اغلب بسیاری از آن‌ها، از جمله خود بتمن را تا مرز جنون پیش می‌برد، زیرا ذهن انسان توانایی محدودی دارد و نمی‌تواند به طور نامحدود در برابر فشار و ترس مقاومت کند.

9. ارباب آینه (Mirror Master)

ارباب آینه (Mirror Master)

  • قدرت‌ها و توانایی‌ها: کنترل آینه‌ها، ایجاد توهم، حرکت در بعد آینه‌ای، هوش بالا
  • تجهیزات و سلاح‌ها: تمام آینه‌های دنیا
  • تاریخ معرفی: اسکادر در سال 1959- The Flash #105، مک‌کالوچ  سال 1989- Animal Man #8

در دنیای فلش، «ارباب آینه» عنوانی است که به دو ابرشرور مختلف اطلاق می‌گردد. در ابتدا این لقب متعلق به سم اسکادر بود و سپس به جانشین او، ایوان مک‌کالوچ رسید. ارباب آینه‌ی اصلی، اسکادر، در ابتدا یک جنایتکار خرده‌پا بود اما پس از کشف راهی برای دستکاری آینه‌ها و استفاده از آن‌ها برای انجام کارهای شگفت‌انگیز، خیلی زود متوجه شد که می‌تواند از طریق آن‌ها سفر کند، توهمات گیج‌ کننده ایجاد کند و حتی افراد را در بعد دیگر به دام بیندازد. طبیعی است که اسکادر از این ویژگی‌ها برای گسترش و ارتقای فعالیت‌های مجرمانه خود استفاده کرد.

عنوان «ارباب آینه» بعدها به کس دیگری منتقل شد

چیزی که ارباب آینه را خطرناک می‌سازد این است که تسلطش بر فناوری آینه‌ها، توانایی‌های خارق‌العاده‌ای به او بخشیده است، در حالی که در واقع هیچ ابرقدرتی ندارد. با افزایش تاریکی و خطر کارهایی که او می‌تواند با آینه‌ها انجام دهد، مشخص می‌شود که چرا ارباب آینه‌ یک دشمن سرسخت و قدرتمند است. پس از مرگ اسکادر،  ایوان مک کالوچ (که همچنین با نام یتیم اسکاتلندی شناخته می‌شود) این عنوان را به دست می‌گیرد و جنبه‌ای تاریک‌تر به آن می‌بخشد.

8. ویکتور زز (Victor Zsasz)

ویکتور زز (Victor Zsasz)

  • قدرت‌ها و توانایی‌ها: روان‌پریشی که باعث افزایش قدرتش می‌شود، مهارت‌های رزمی، استقامت بسیار بالا
  • تجهیزات و سلاح‌ها: انواع سلاح‌های سرد مثل چاقو، شمشیر، تیغه و تبر
  • تاریخ معرفی: سال 1992- Batman: Shadow of the Bat #1

ویکتور زز وارث یک خانواده‌ی ثروتمند است که پس از از دست دادن والدین خود در سنین جوانی، به مسیری تاریک و نگران کننده کشیده شد. مسیری که او را در وضعیتی دائمی از ناامیدی قرار داد و اعتیاد به قمار نیز این وضعیت را تشدید می‌کرد. در نهایت، او همه چیز را از دست می‌دهد و سعی می‌کند به زندگی خود پایان دهد، اما توسط یک بی‌خانمان نجات می‌یابد. با این حال، این عمل پیامدهای بدتری را به همراه دارد آینده‌ای غیرقابل ‌پیش‌بینی را برای زز رقم می‌زند.

او در عوض به یک قاتل روان‌پریش تبدیل می‌شود

ویکتور به جای شکرگزاری برای فرصت دوباره‌ی زندگی، ناجی خود را به قتل می‌رساند و یک بینش وحشتناک در او متجلی می‌شود؛ اینکه همه‌ی زندگی بی‌معنی است و او باید تا حد امکان افراد بیشتری را بکشد تا خود را از ابتذال و یکنواختی زندگی نجات دهد. در پی این ماجرا، زز به یک قاتل حرفه‌ای پرکار تبدیل می‌شود که علی‌رغم نداشتن هیچ قدرت فوق‌العاده‌‌ای، فقط با استفاده از هوش و بی‌رحمی مطلق خود و فرو رفتن در اعماق روان‌پریشی، شهر گاتهام را به وحشت می‌اندازد.

7. پنگوئن (Penguin)

پنگوئن (Penguin)

  • قدرت‌ها و توانایی‌ها: هوش فوق‌العاده، مهارت‌های رهبری، مهارت‌های تجاری، شناگر ماهر
  • تجهیزات و سلاح‌ها: چتر، سلاح‌های گرم، جانوران دریایی
  • تاریخ معرفی: سال 1941- Detective Comics #58

پنگوئن، یکی دیگر از شرورهای نمادین کمیک بوک بتمن که زمانی با نام اسوالد کابلپات شناخته می‌شد، با نوعی ناهنجاری به دنیا آمد که باعث ایجاد پاهای پره‌دار و بینی منقارمانند در او شد. پنگوئن یکی از مشهورترین و سرسخت‌ترین دشمنان بتمن در دنیای دی‌سی است که به لطف تولد در یک خانواده‌ی مافیایی از همان ابتدا یک زندگی پر از تجمل و امتیازات غیرقانونی داشت. با این حال، آزار و اذیت‌های مداومی که به خاطر تفاوت‌هایش تحمل می‌کرد، تمام این داشته‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده بود و به تدریج از او ابرشروری بی‌رحم ساخت.

او به یکی از بدترین عناصر جنایتکار گاتهام تبدیل شد

اسوالد با پذیرش تمسخر و لقب پنگوئن که توسط آزار دهندگانش به او داده شده بود، به پا خاست و جایگاه خود را به عنوان یکی از بی‌رحم‌ترین جنایتکاران شهر گاتهام که امپراتوری خود را با استفاده از ترس و خشونت بنا نهاده بود، تثبیت کرد. این صعود او را بارها و بارها در تقابل مستقیم با تلاش‌های بتمن برای پاکسازی گاتهام قرار داد و پنگوئن را به یکی از دردسرسازترین و خطرناک‌ترین دشمنان بتمن تبدیل کرد، حتی با وجود اینکه هرگز هیچ قدرت فوق‌العاده‌ای نداشت.

6. لیدی شیوا (Lady Shiva)

لیدی شیوا (Lady Shiva)

  • قدرت‌ها و توانایی‌ها: استاد هنرهای رزمی، قدرت بدنی فوق‌العاده، سرعت و چابکی، هوش خیره کننده، اعتماد به نفس بسیار بالا
  • تجهیزات و سلاح‌ها: دستان خالی، سلاح‌های سرد
  • تاریخ معرفی: سال 1975- Richard Dragon, Kung Fu Fighter #5

لیدی شیوا که در اصل با نام ساندرا وو-سان متولد شد، یکی دیگر از رزمی‌کاران ماهر و مرگبار دنیای دی‌سی است. مانند بسیاری از شرورهای دیگر، تمام فعالیت‌های او نیز در نهایت توسط میل به انتقام هدایت می‌شود و داستان زندگی‌اش سرشار از تراژدی است. در گذشته، او و خواهرش کارولین در روستایی زندگی می‌کردند که توسط یک باند تبهکار مورد حمله قرار گرفت و به طور کامل نابود شد. نکته‌ی غمگین ماجرا اینجاست که کارولین نیز مانند بسیاری دیگر در این حادثه جان خود را از دست داد و فقدان او باعث شد تا مسیر زندگی خواهرش تغییر کند.

او به عنوان یکی از ماهرترین مبارزان دنیای دی‌سی شناخته می‌شود

ساندرا با هدف یادگیری به سفرهای طولانی و گسترده‌ای رفت و از استادان مختلف هنرهای رزمی در سراسر جهان آموخت. او در نهایت خود را با مجموعه‌ای از مهارت‌های رزمی کشنده مسلح کرد و با غلبه بر غم و درماندگی خود، به این فلسفه رسید که مبارزه ناب‌ترین تجلی زندگی است و این باور او را به کل دگرگون کرد. تمایل ساندرا به کشتن، این ابرشرور بدون ابرقدرت را به موجودی خطرناک تبدیل کرده است، در حالی که مهارت‌های بی‌نظیر او به حدی بالاست که حتی به عنوان مربی بتمن عمل کرده و به طور گسترده‌ای در تمام نبردهای تن به تنی که شرکت کرده شکست‌ناپذیر بوده است.

5. پرومتئوس (Prometheus)

پرومتئوس (Prometheus)

  • قدرت‌ها و توانایی‌ها: تسلط بر فناوری، هوش فوق‌العاده، مابغه‌ی رزمی
  • تجهیزات و سلاح‌ها: دستکش پرومته، سلاح‌های انرژی، تله‌های مرگبار، هک سیستم‌ها
  • تاریخ معرفی: سال 1998- New Years’s Evil: Prometheus #1

به عنوان موضوعی تکراری برای تبهکاران دنیای دی‌سی، پرومتئوس نیز دوران کودکی غم‌بار و آزار دهنده‌ای را تجربه کرده و مجبور شده شاهد کشته شدن پدر و مادرش در مقابل چشمانش باشد. با وجود اینکه آن‌ها مجرم بودند و به همین دلیل جانشان را از دست دادند، اما این واقعه باعث شد تا او نفرتی عمیق نسبت به هر چیزی که به سیستم قضایی یا مجریان قانون مربوط است پیدا کند. پرومتئوس با گذاشتن این نام روی خودش، به نوعی به نسخه‌‌ای شرورانه‌ از بتمن تبدیل شد.

او به نوعی شکارچی قهرمانان است

پرومتئوس خود را وقف نابودی قهرمانان می‌کند، زیرا آن‌ها نماد عدالت هستند و با وجود اینکه هرگز قدرت‌های فراطبیعی نداشته، به سراسر جهان سفر می‌کند و با هوش و استعداد فوق‌العاده‌ای که دارد، تا جایی که ممکن است از مجرمان بزرگ و مزدوران خطرناک می‌آموزد. او بعدها موفق به یافتن دستگاهی به نام «کلید روح» (Ghost Key) می‌شود و از آن برای دسترسی به ابعاد دیگر و حتی برج دیده‌بانی لیگ عدالت استفاده می‌کند. پرومتئوس ابرشرور بدون ابرقدرتی است که نقطه‌ی قوتش در توانایی‌اش برای برنامه‌ریزی و پیش‌بینی حرکات دشمنانش نهفته و جنبه‌ی خطرناک شخصیتش از علاقه‌ی شدید او به خشونت بی‌حد و حصر نشات می‌گیرد.

4. بلک مانتا (Black Manta)

بلک مانتا (Black Manta)

  • قدرت‌ها و توانایی‌ها: هوش بالا و استراتژیست ماهر، مهندس و مخترع، شناگر ماهر، مقاومت فیزیکی زیاد
  • تجهیزات و سلاح‌ها: زره بلک مانتا، تفنگ انرژی، هلمت، زیردریایی
  • تاریخ معرفی: سال 1967- Aquaman #35

اگرچه چندین داستان مختلف برای منشا بروز این شخصیت وجود دارد، اما یکی از برجسته‌ترین آن‌ها بلک مانتا را به عنوان پسری جوان به تصویر می‌کشد که او را ربوده‌اند و مجبور به کار بر روی یک کشتی است. در این کشتی بلک مانتا با مشکلات متعدد و رفتارهای زننده‌ای مواجه می‌شود که او را رنجیده خاطر و خشمگین می‌سازد. بلک مانتا بعدها با آکوامن روبرو می‌شود که در نجات او از وضعیتی که گرفتارش است شکست می‌خورد و همین موضوع باعث ایجاد کینه‌ای عمیق در او نسبت به این ابرقهرمان می‌گردد.

او از فناوری مانند یک ابرقدرت استفاده می‌کند

مانتا با طراحی یک لباس ویژه که قابلیت استفاده در نبردهای زیر آب را دارد، بخش زیادی از وقت و انرژی خود را صرف تلاش برای انتقام از آکوامن می‌کند. ذهن درخشان و فناوری‌های نوآورانه‌ی این ابرشرور بدون ابرقدرت، او را به فردی بسیار خطرناک تبدیل کرده است، زیرا بی‌وقفه در حال طرح‌ نقشه‌های شیطانی و ساخت ابزارهای مخرب برای اجرای آن‌هاست. علاوه بر این‌ها او فردی غیرقابل پیش‌بینی و فوق‌العاده نفرت‌انگیز است که به شدت وسواس انتقام دارد و برای رسیدن به هدف خود از هیچ کاری دریغ نمی‌کند.

3. آماندا والر (Amanda Waller)

آماندا والر (Amanda Waller)

  • قدرت‌ها و توانایی‌ها: مقاومت روانی، آگاهی از اطلاعات سری، مهارت‌های رهبری، استراتژیست نخبه
  • تجهیزات و سلاح‌ها: سلاح‌های گرم، تجهیزات مخفی‌کاری، تیم‌های عملیاتی
  • تاریخ معرفی: سال 1986- Legends #1

اگر بی‌اخلاقی یک ابرقدرت بود، آماندا والر در صدر لیست قدرتمندترین ابرشرورهای جهان قرار می‌گرفت.  این ابرشرور بدون ابرقدرت دنیای دی‌سی مدیر یک سازمان مخفی دولتی به نام «گروه تحقیقات پیشرفته‌ی اتحاد ابرانسان‌ها – Aف.R.G.U.S» است که بر انواع تهدیدات، چه انسانی و چه غیرانسانی را نظارت می‌کند و به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. سابقه‌ی شرورانه‌ی والر شگفت‌انگیز است زیرا او به طور منظم تیم‌های جوخه انتحار را گرد هم می‌آورد  و به نحوی موفق می‌شود از همه آنها شرورتر و بی‌رحم‌تر باشد.

نمود عینی فلسفه‌ی «هدف، وسیله را توجیه می‌کند»

او که با عنوان «دیوار» (The Wall) شناخته می‌شود، به حد افراط سختگیر است. والر برای انجام ماموریت‌های خود دست به هرکاری می‌زند و در این مسیر بدون هیچ اهمیتی به دیگران، هر کسی را که لازم باشد قربانی می‌کند. آماندا فاقد هرگونه اصول اخلاقی و وجدان است و با اعتقاد به فلسفه‌ای که در آن هدف وسیله را توجیه می‌کند، می‌تواند به سردی یخ و بی‌رحم‌تر از بسیاری از شرورترین شخصیت‌های دنیای دی‌سی باشد. او به خاطر موقعیتی که دارد و این واقعیت که توسط قانون محافظت می‌شود، از نفوذ و قدرت زیادی برخوردار است، اما به طور مرتب از این موقعیت برای رسیدن به اهداف شخصی خود سواستفاده می‌کند.

2. جوکر (Joker)

جوکر (Joker)

  • قدرت‌ها و توانایی‌ها: هوش خارق‌العاده، دیوانگی، مهارت‌های بازیگری
  • تجهیزات و سلاح‌ها: مواد شیمیایی، اسلحه‌های عجیب و غریب، کارت‌های بازی، اسلحه‌ی گرم
  • تاریخ معرفی: سال 1940- Batman #1

شخصیتی شیطانی که که به هیچ عنوان نیاز به معرفی ندارد. جوکر، دشمن اصلی بتمن، و یکی از آزار دهنده‌ترین، سادیستیک‌ترین، درک نشده‌ترین و محبوب‌ترین شرورهای تاریخ کل کتاب‌های کمیک در هر دو کمپانی مارول و دی‌سی به شمار می‌رود. با پیشینه‌ای که مبدا آن همواره در حال تغییر است یا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، او گاهی اوقات به عنوان یک قربانی تراژیک خشونت به تصویر کشیده می‌شود که در نتیجه‌ی تمام عذاب‌هایی که کشیده دچار فروپاشی روانی شده و به سمت پلیدی گرایش پیدا کرده است. در بیشتر نسخه‌ها، داستانی با این مضمون روایت می‌شود که او به نحوی در یک مخزن مواد شیمیایی می‌افتد و پوستش سفید می‌شود.جوکر با آن گریم شکل دلقک، زخم‌های وحشتناک و لبخند خون‌آلود ترسناکش، به یک چهره‌ی کالت در ژانر ابرقهرمانی تبدیل شده است که محبوبیتش گاهی حتی محبوبیت خود بتمن را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

او از بی‌رحم‌ترین و خطرناک‌ترین شرورها در هر دنیایی بالاتر ایستاده است

جوکر، با وجود نداشتن هیچ قدرتی، یک قاتل زنجیره‌ای است که از خشونت و شکنجه‌ی شدید قربانیان خود لذت می‌برد. او اغلب با استفاده از جهان‌بینی پیچیده و بی‌ثبات خود، جنگ روانی بی‌رحمانه‌ای را علیه عزیزان دشمنانش به راه می‌اندازد و هر کجا که پا بگذارد، باعث هرج‌ و مرج می‌شود. او به خاطر کارهایی مانند شکستن کمر بتمن و فلج کردن او، قتل رابین، و آغاز کل خط زمانی «بی‌عدالتی»، با برنامه‌ریزی سوپرمن برای کشتن لوئیس لین در دوران بارداری‌اش شناخته شده است. این‌ها تنها گوشه‌ای از جنایت‌های او هستند، همانطور که گوین جورج از MENSXP توضیح می‌دهد: «برخلاف بسیاری از شرورها که ممکن است به نوعی اصول اخلاقی پایبند باشند یا خط قرمزهایی را برای خود تعریف کنند، جوکر هیچ محدودیتی ندارد. بی‌رحمی او افسانه‌ای است. در کمیک‌ها، او جیسون تاد (رابین سابق) را با یک دیلم تا سرحد مرگ کتک زده، دختر و همسر گوردون را به ضرب گلوله مجروح کرده و تقریبا تیم دریک (رابین دیگر) را به قتل رسانده است».

1. لکس لوتر (Lex Luthor)

لکس لوتر (Lex Luthor)

  • قدرت‌ها و توانایی‌ها: ثروت هنگفته، هوش بسیار بالا، استراتژیست ماهر، مهارت‌های رهبری
  • تجهیزات و سلاح‌ها: زره‌های قدرتمند، سلاح‌های انرژی، روبات‌ها و ماشین‌های جنگی، کریپتونایت
  • تاریخ معرفی: سال 1940- Action Comics #23

درست است که لکس لوثر هیچ ابرقدرتی ندارد، اما حسادت شدیدش به توانایی‌های سوپرمن و تلاش بی‌وقفه‌ای که برای به دست آوردن قدرت انجام می‌دهد، او را به خطرناک‌ترین ابرشرور بدون ابرقدرت تبدیل کرده است. اگرچه او از بسیاری جهات شبیه تمام انسان‌های معمولی دیگر است اما ویژگی‌های خطرناکی – از جمله هوش استثنایی، منابع مالی نامحدود و سنگ‌دلی بیش از حد – دارد که او را به یک عامل واقعی هرج و مرجِ جهان بدل می کند.

او مردی است که می‌تواند جهان را تکان دهد

هوش سرشار و موقعیت تاثیرگذار لکس به عنوان مالک و مدیرعامل یک شرکت چند میلیارد دلاری به نام «لکس‌کورپ» (Lexcorp)، به او دسترسی، منابع و توانایی طراحی هرگونه نقشه‌ی شیطانی را می‌دهد که حتی ویران کنندگی بالقوه‌ی آن‌ها نیز کل جهان را در معرض خطر قرار داده است. قدرت سوپرمن ممکن است به او توانایی‌های فیزیکی خارق‌العاده‌ای بدهد، اما لکس قادر است جهان را با ذهن خود و استفاده‌ی حیله‌گرانه از آن به حرکت درآورد. این امر او را در لحظات سادیستی‌اش به خطرناک‌ترین فرد در این فهرست تبدیل می‌کند، زیرا توانایی‌های او فراتر از قدرت بدنی است و به حوزه‌های پیچیده‌تری همچون سیاست، اقتصاد و فناوری گسترش می‌یابد.

منبع: مایکت

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا