سریال و انمیشن

بهترین اپلیکیشن های بررسی میزان آلودگی هوا

بهترین اپلیکیشن های بررسی میزان آلودگی هوا

در این مطلب، قصد داریم به معرفی بهترین اپلیکیشن‌های بررسی میزان آلودگی هوا بپردازیم. این اپلیکیشن‌ها نه تنها اطلاعات دقیق در مورد شاخص‌های کیفیت هوا ارائه می‌دهند، بلکه اغلب شامل قابلیت‌هایی مانند هشدارهای فوری، نقشه‌های آلودگی و توصیه‌های بهداشتی نیز هستند.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های بزرگ زیست‌محیطی است که به طور مستقیم بر سلامت انسان‌ها و کیفیت زندگی آنها تاثیر می‌گذارد. در سال‌های اخیر و با افزایش آلودگی کلان‌شهرها، نیاز به ابزارهایی برای بررسی و پایش مداوم وضعیت هوا بیشتر شده است. خوشبختانه، حالا به لطف اپلیکیشن‌ها، دسترسی به اطلاعات دقیق و لحظه‌ای در مورد میزان آلودگی هوا، از همیشه ساده‌تر شده است. این اپلیکیشن‌ها با استفاده از داده‌های معتبر و تحلیل‌های پیشرفته، به کاربران این امکان را می‌دهند تا از کیفیت هوا در منطقه‌ اطراف یا هر نقطه دیگری از جهان آگاه شوند و اقدامات لازم برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌شان را انجام دهند. با پلازا همراه باشید تا با بهترین اپلیکیشن های آلودگی هوای iOS و اندروید آشنا شویم.

فهرست مطالب

بهترین اپلیکیشن‌های آلودگی هوا

برای اطلاع از وضعیت آلودگی هوا، برنامه‌های زیادی در دسترس قرار دارند. این برنامه‌ها می‌توانند به‌صورت لحظه‌ای شما را از شاخص‌های آلودگی هوا مطلع کنند. اما کدام یک از آن‌ها انتخاب بهتری هستند؟

۱. برنامه AirScope

برنامه شاخص آلودگی هوا

AirScope Pollen & Air Quality
تعداد دانلود بیش از ۱ هزار
امتیاز ۴.۵ از ۵
تاریخ آخرین به‌روزرسانی ۲۸ تیر ۱۴۰۳

برنامه AirScope یکی از اپلیکیشن‌های جدید برای سنجش آلودگی هوا است. این برنامه امکان دسترسی به داده‌های آلودگی هوا در میلیون‌ها شهر مختلف را دارد و علاوه بر آن، پیش‌بینی وضعیت هوا برای ۵ روز بعدی را نیز در اختیارتان قرار می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این برنامه، نمایش نقشه شاخص آلودگی هوا به صورت زنده و تا ۱۰ روز قبل است. همچنین در برخی مناطق، امکان مشاهده داده‌های ریز مربوط به آلاینده‌ها نیز وجود دارد.

۲. اپلیکیشن My Air Quality

برنامه شاخص آلودگی هوا

My Air Quality
تعداد دانلود بیش از ۵ هزار
امتیاز ۴.۴ از ۵
تاریخ آخرین به‌روزرسانی ۲۵ تیر ۱۴۰۳

این برنامه الودگی هوا، میزان آلودگی را با اموجی به شما نشان می‌دهد و از این جهت متفاوت از دیگر اپلیکیشن‌ها است. با توجه به رنگ و چهره اموجی، می‌توانید ببینید وضعیت هوا تا چه اندازه آلوده است. برنامه My Air Quality همچنین امکان نمایش شاخص آلودگی برای چند شهر به صورت همزمان را دارد و وضعیت آب و هوا را نیز پیش‌بینی می‌کند. امکان نمایش آلاینده‌های مختلف از جمله PM2.5 و PM10 نیز از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن است.

همچنین بخوانید :

۳. برنامه DoE AQMS

برنامه های شاخص الودگی هوا

برنامه DOE
تعداد دانلود بیش از ۲۰۰ هزار
امتیاز ۳.۸ از ۵
تاریخ آخرین به‌روزرسانی ۱۹ دی ۱۴۰۱

اپلیکیشن DoE AQMS، برنامه سامانه پایش کیفی هوای کشور و متعلق به سازمان محیط زیست است. این برنامه با جمع‌آوری داده‌های ایستگاه‌های کنترل کیفیت هوای این سازمان در مناطق مختلف کشور، قادر است وضعیت هوای هر استان و شهر را به‌صورت جداگانه برای شما نشان دهد. در صفحه اول برنامه و با انتخاب استان و سپس شهر، می‌توانید وضعیت هوای فعلی و همچنین وضعیت هوا در روز گذشته را نیز مشاهده کنید.

این برنامه شاخص آلودگی هوا همچنین دارای جدول شاخص آلودگی است و کیفیت هوا را براساس شاخص‌های مختلف دسته‌بندی و هرکدام را به‌صورت جداگانه توضیح می‌دهد. از اپلیکیشن می‌توانید به‌عنوان برنامه شاخص روزانه آلودگی هوا تهران و دیگر شهرهای کشور استفاده کنید.

۴. برنامه IQAir AirVisual

اپلیکیشن شاخص روزانه آلودگی هوا

IQAir AirVisual
تعداد دانلود بیش از ۵ میلیون
امتیاز ۴.۷ از ۵
تاریخ آخرین به‌روزرسانی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

یکی از بهترین برنامه های شاخص کیفیت هوا، اپلیکیشن IQAir AirVisual است. این برنامه با استفاده از سنسورهای اختصاصی و همچنین ایستگاه‌های پایش هوای کشورهای مختلف از جمله ایران، شاخص هوای بیش از ۱۰ هزار شهر مختلف در سرتاسر جهان را نشان می‌دهد و از بیش از ۱۰۰ کشور مختلف پشتیبانی می‌کند. از طریق آن می‌توانید وضعیت هوای یک شهر را طی یک ماه گذشته یا ۴۸ ساعت قبل مشاهده و زیرنظر قرار دهید.

همچنین بخوانید :

علاوه بر آلودگی، می‌توانید به وضعیت آب و هوا طی ۷ روز بعدی هم دسترسی پیدا کنید. از دیگر قابلیت‌های شاخص برنامه می‌توان به نقشه‌های ۲ و ۳ بعدی از آلودگی هوا در نقاط مختلف کره زمین و همچنین نقشه شاخص دمایی اشاره کرد.

۵. برنامه Plume Labs: Air Quality App

برنامه های شاخص الودگی هوا

Plume Labs: Air Quality App
تعداد دانلود بیش از ۱۰۰ هزار
امتیاز ۴.۴ از ۵
تاریخ آخرین به‌روزرسانی ۱۶ مهر ۱۴۰۲

یکی دیگر از اپلیکیشن های شاخص آلودگی هوا تهران که بهترین انتخاب برای افرادی است که می‌خواهند فعالیت‌های هوازی خود را با توجه به کیفیت هوا برنامه‌ریزی کنند، Plume Labs: Air Quality App است. این برنامه یک رابط کاربری مدرن و زیبا دارد که در آن با توجه به میزان آلودگی هوا، فعالیت‌هایی که آسیبی به سلامت شما نمی‌زنند را نشان می‌دهد.

میزان ذرات معلق، بهترین روز سال از نظر کیفیت هوا و دما از دیگر شاخص‌هایی هستند که در این برنامه نشان داده می‌شوند. شما حتی می‌توانید از قبل یک فعالیت مثل دوچرخه‌سواری را به برنامه بدهید و برنامه بهترین وقت روز برای انجام آن فعالیت را با توجه به میزان آلودگی هوا به‌شما اطلاع می‌دهد.

  • دانلود اپلیکیشن Plume Labs: Air Quality App برای: اندروید | iOS

۶. برنامه Air Matters

برنامه های شاخص الودگی هوا

 Air Matters
تعداد دانلود بیش از ۱۰۰ هزار
امتیاز ۴.۰ از ۵
تاریخ آخرین به‌روزرسانی ۱۴ مهر ۱۴۰۲

اپلیکیشن آلودگی هوا Air Matters کیفیت هوای بیش از ۱۸۰ کشور از جمله ایران را به‌صورت یکجا به‌اطلاع شما می‌رساند. برنامه همچنین در صورت بالا رفتن سطح آلاینده‌ها شما را مطلع خواهد کرد. کاربران می‌توانند میزان آلودگی را از طریق آی‌مسیج، تلگرام یا واتساپ با دیگر دوستان خود نیز به‌اشتراک بگذارند. اپلیکیشن Air Matters قابلیت اتصال به دستگاه‌های هوشمند تصفیه هوا Philips و دیگر برندها را نیز دارد.

۷. برنامه Airly

اپلیکیشن شاخص روزانه آلودگی هوا

Airly
تعداد دانلود بیش از ۵۰۰ هزار
امتیاز ۳.۶ از ۵
تاریخ آخرین به‌روزرسانی ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

ایرلی یکی دیگر از برنامه های شاخص الودگی هوا است که می‌توانید برای استفاده مدنظر قرار دهید. این اپلیکیشن تمام امکانات پایه‌ای مثل ارسال نوتیفکیشن در مورد وضع هوا، مشاهده وضعیت لحظه به لحظه آلودگی و اطلاع از میزان آلاینده‌های مختلف را دارا است. در کنار سطح آلودگی می‌توانید به نقشه گرمایی نقاط مختلف، فشار هوا و رطوبت نیز مطلع شوید.

همچنین بخوانید :

۸. برنامه Check Air Quality

برنامه های شاخص الودگی هوا

Check Air Quality Index
تعداد دانلود
امتیاز ۴.۱ از ۵
تاریخ آخرین به‌روزرسانی ۹ بهمن ۱۴۰۲

یکی از بهترین برنامه های شاخص کیفیت هوا، Check Air Quality است. برنامه‌ای که شاید ساده‌ترین برنامه این فهرست باشد. بعد از انتخاب شهر، اپلیکیشن در یک صفحه شاخص آلودگی را همراه با توضیحات مربوط به عدد نشان داده شده برایتان نشان می‌دهد. در زبانه‌های دیگر برنامه می‌توانید جزییات بیشتری مثل سطح آلاینده‌های مختلف را هم مشاهده کنید. همچنین می‌توانید چندین شهر را به‌صورت همزمان به برنامه اضافه و وضعیت آلودگی هوای آن‌ها را هم در هر لحظه چک کنید. برنامه رایگان است ولی برای خلاص شدن از تبلیغات باید ۱۰ دلار پرداخت کنید.

  • دانلود اپلیکیشن Check Air Quality برای: iOS

۹. برنامه Haze: Air Quality & Weather

برنامه های شاخص الودگی هوا

Haze: Air Quality & Weather
تعداد دانلود
امتیاز ۴.۳ از ۵
تاریخ آخرین به‌روزرسانی ۱۴ دی ۱۴۰۲

اپلیکیشن شاخص روزانه آلودگی هوا Haze علاوه بر آلودگی هوا، برای اطلاع از وضعیت آب و هوایی نیز کاربرد دارد. با این اپلیکیشن آلودگی هوای iOS می‌توانید چندین شهر مختلف را ذخیره و از وضعیت آن‌ها مطلع شوید. همچنین می‌توانید وضعیت هوای چند موقعیت مختلف را نیز با هم مقایسه کنید. برنامه دارای ۳ ویجت مختلف برای قراردادن در صفحه خانه است و وضعیت آب و هوا را نیز پیش‌بینی می‌کند.

  • دانلود اپلیکیشن Haze Air Quality & Weather برای: iOS

۱۰. برنامه Shoot! I Smoke

برنامه های شاخص الودگی هوا

Shoot! I Smoke
تعداد دانلود بیش از ۵۰ هزار
امتیاز ۳.۱ از ۵
تاریخ آخرین به‌روزرسانی ۲۷ بهمن ۱۴۰۱

یک اپلیکیشن جالب برای سنجش شاخص روزانه آلودگی هوا. این برنامه برخلاف برنامه‌های بالا، شاخص آلودگی را به‌صورت استاندارد و با عدد نشان نمی‌دهد بلکه با توجه به میزان آلودگی هوا، به‌شما می‌گوید فعالیت در این هوا معادل کشیدن چند نخ سیگار است. برنامه این میزان را به‌صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه به‌شما نشان می‌دهد و می‌تواند یک جایگزین بسیار خوب برای کسانی باشد که علاقه‌ای به آمار و ارقام مختلف سایر برنامه‌ها ندارند و به‌دنبال یک راه ساده‌تر برای اطلاع از وضعیت هوای شهر خود می‌گردند.

همچنین بخوانید :

۱۱. برنامه AQI (Air Quality Index)

اپلیکیشن شاخص روزانه آلودگی هوا

Shoot! I Smoke
تعداد دانلود بیش از ۱۰۰ هزار
امتیاز ۳.۵ از ۵
تاریخ آخرین به‌روزرسانی ۱۴ خرداد ۱۴۰۳

اپلیکیشن AQI بیش از ۱۰ هزار ایستگاه مختلف در سرتاسر جهان دارد و میزان آلاینده‌های مختلف موجود در هوا را به‌اطلاع شما می‌رساند. در این برنامه علاوه بر میزان آلودگی لحظه‌ای هوا، می‌توانید از شاخص آلودگی در گذشته نیز مطلع شوید. همچنین می‌توانید از وضعیت آب و هوا و میزان رطوبت و حتی آلودگی صوتی نیز مطلع شوید. اپلیکیشن همچنین دارای رتبه‌بندی آلوده‌ترین شهرها و کشورهای جهان است و بسته به میزان شاخص هوا، توصیه‌های بهداشتی نیز در اختیارتان قرار می‌دهد.

سوالات متداول

۱. چرا استفاده از برنامه‌های شاخص آلودگی هوا مهم است؟

استفاده از این برنامه‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا از سطح آلودگی هوا در محل زندگی خود یا مکان‌هایی که قصد سفر به آن‌ها دارید آگاه شوید. با این اطلاعات، می‌توانید اقدامات لازم برای محافظت از سلامت خود و خانواده‌تان انجام دهید.

۲. آیا این برنامه‌ها در ایران هم کارایی دارند؟

برخی از برنامه‌های شاخص آلودگی هوا مانند IQAir، AirVisual و Plume Labs اطلاعات مربوط به شهرهای ایران را نیز پوشش می‌دهند. همچنین می‌توانید از برنامه سامانه پایش کیفی هوای کشور نیز استفاده کنید.

۳. کدام برنامه شاخص آلودگی هوا بیشترین دقت را دارد؟

دقت برنامه‌ها بستگی به منابعی که داده‌ها را از آن‌ها دریافت می‌کنند، دارد. می‌توان گفت برنامه DOE بیشترین دقت را دارد.

سخن پایانی

با کمک برنامه های شاخص الودگی هوا، می‌توانید در هر لحظه از وضعیت آلودگی هوای شهر خود مطلع شوید تا بسته به میزان آلودگی، فعالیت‌های خارج از خانه را زمان‌بندی کنید. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند اطلاعات دقیقی از وضعیت هوای مناطق مختلف در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید به بهترین شکل از سلامت خود و اطرافیان محافظت کنید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا