بررسی داستان و معرفی بازیگران فیلم نیلگون

بررسی داستان و معرفی بازیگران فیلم نیلگون

فیلم نیلگون، اثری عاشقانه و اولین تجربه کارگردانی حسین سهیلی‌زاده در سینما است. این فیلم از حضور ستارگانی چون میترا حجار، محمدرضا فروتن و سام درخشانی بهره برده است.

روایت یک داستان عاشقانه با بازیگران محبوب ایرانی موضوع فیلم نیلگون است. این فیلم به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده و تهیه‍‌کنندگی ایرج محمدی، براساس فیلمنامه بابک کایدان ساخته شده است. ژانر فیلم سینمایی نیلگون درام و عاشقانه، و محصول سال 1398 است. گرچه قرار بود این فیلم اولین بار در سی‌وهشمین جشنواره فیلم فجر به روی پرده رود، ولی به دلیل به پایان نرسیدن فیلمبرداری و مراحل فنی، متاسفانه فیلم به جشنواره نرسید. پس از آن نیز با شیوع بیماری کرونا، اکران فیلم مدام به تعویق افتاد و درنهایت تاریخ اکران فیلم نیلگون 19 اردیبهشت 1403 اعلام شد. حسین سهیلی‌زاده کارگردانی است که برای سریال‌های تلویزیونی و آثاری در شبکه نمایش خانگی نظیر سریال مانکن (1398-1397) شناخته می‌شود. وی این بار با کارگردانی فیلم نیلگون قدم به سینما گذاشته است.

در یکی از مقالات پلازا بهترین فیلم‌های ایرانی 1403 را معرفی کرده‌ایم و در این مقاله قصد داریم به بررسی فیلم نیلگون بپردازیم. داستان فیلم را بخوانیم، با بازیگران آن آشنا شویم و درنهایت نیز مروری بر نمرات و نقد آن داشته باشیم. در ادامه با ما همراه شوید.

فهرست مطالب

داستان فیلم نیلگون

بررسی فیلم نیلگون معرفی فیلم ایرانی نیلگون

خلاصه فیلم سینمایی نیلگون که از سوی منابع موثق منتشر شده، بسیار کوتاه است. این فیلم داستانی عاشقانه درباره زندگی دختر و پسری جوان (با بازی محمدرضا فروتن و میترا حجار) است که در مواجهه با مسائل مختلف خانوادگی و اجتماعی قرار می‌‌گیرند. در این فیلم به تماشای یک رابطه عاشقانه با همه چالش‌های پیش‌روی عاشقان می‌نشینیم تا ببینیم این زوج در رویارویی با مشکلات مسیر عشق چه واکنشی نشان می‌دهند و چگونه بر آنها غلبه می‌کنند.

بازیگران فیلم نیلگون

فیلمبرداری فیلم نیلگون در پاییز 1398 در جزیره قشم و شهر تهران انجام شد. در این فیلم بازیگرانی نظیر محمدرضا فروتن، میترا حجار و سام درخانی جلوی دوربین رفته‌اند. در ادامه با هنرپیشه های نیلگون آشنا می‌شویم.

محمدرضا فروتن

محمدرضا فروتن بازیگر، خواننده، مجری و صداپیشه ایرانی است. وی متولد 7 دی 1347 در شهر تهران و فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد است. آقای فروتن بازیگری را از سال 1373 با فیلم هدف آغاز کرد. او با حضور در یکی از قسمت‌های سریال سرنخ قدم به تلویزیون گذاشت، حضوری بسیار درخشان که بلافاصله راه وی را به بازی در فیلم‌های مسعود کیمیایی باز کرد. بدین ترتیب محمدرضا فروتن با بازی در فیلم مرسدس (1376) و فیلم اعتراض (1378) به شهرت رسید. وی بازیگر نقش اول مرد در فیلم قرمز (1377) بود، یک نقش‌آفرینی که جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را برای او به ارمغان آورد. فیلم نیلگون و فیلم ماهی سفید، که هر دو محصول سال 1398 هستند، آخرین کارهای این بازیگر در سینما به شمار می‌روند.

محمدرضا فروتن را در تلویزیون با نقش مرتضی در سریال از یاد رفته (1388) و نقش سیدحشمت در سریال سرزمین مادری (1387-1392) می‌شناسیم. وی با سریال رالی ایرانی (1391) قدم به شبکه نمایش خانگی گذاشت و پس از آن او را در سریال مانکن (1398)، سریال جزیره (1400) و سریال عقرب عاشق (1402) نیز دیدیم.

همچنین بخوانید :

میترا حجار

میترا حجار بازیگر ایرانی متولد 11 بهمن 1355 در شهر مشهد است. او فعالیت هنری خود را از سال 1376 با فیلم غریبانه، ساخته احمد امینی، آغاز کرد. بلافاصله فرصت همکاری با بزرگانی چون مسعود کیمیایی و بهرام بیضایی برای وی فراهم شد و در سال 1378 برای بازی در فیلم متولد ماه مهر، به کارگردانی احمدرضا درویش، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر شد. وی در سال 1382 به فرانسه و سپس آمریکا مهاجرت کرد تا تحصیلات خود را در رشته کارگردانی ادامه دهد. خانم حجار در حال حاضر در ایران زندگی می‌کنند و اخیرا او را در آثاری نظیر فیلم بی‌مادر (1400)، و سریال بر سر دوراهی (1397) دیدهایم. میترا حجار در شبکه نمایش خانگی در سریال رقص روی شیشه (1397) و سریال جزیره (1400) حضور داشته است.

سام درخشانی

سام درخشانی بازیگر و مجری ایرانی، متولد 31 تیر 1354 در شهر تهران است. او دانشجوی انصرافی دانشگاه از رشته تئاتر است و یک دوره آموزش بازیگری را در آموزشگاه بازیگری حمید سمندریان گذرانده است. سام درخشانی در سال 1378 با مجموعه شب‌زدگان در تلویزیون و فیلم طلسم طلایی در سینما، بازیگری را آغاز کرد. از شناخته‌شده‌ترین آثار او در تلویزیون می‌توانیم سریال آوای باران (1392)، سریال پژمان (1392) و سریال نابرده رنج (1390) را نام ببریم. آخرین حضور او در سریال‌های تلویزیونی مربوط به سریال لیسانسه‌ها 2 بود که سال 1396 از شبکه 3 سیما پخش می‌شد. سام درخشانی یکی از بازیگران نسبتا فعال در شبکه نمایش خانگی است و در سال 1402 سه سریال با حضور وی، از جمله سریال داوینچیز، منتشر شد. جدیدترین کارهای او روی پرده سینما نیز فیلم 2888 (1400) و فیلم تگزاس 3 (1402) هستند.

آناهیتا درگاهی

آناهیتا درگاهی بازیگر ایرانی متولد 7 بهمن 1365 در شهر تهران است. او از 7 سالگی آموزش نقاشی را در کلاس‌های عباس کاتوزیان آغاز کرد و امروزه کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه هنر تهران را دارد. خانم درگاهی تاکنون چندین نمایشگاه در ایران و خارج از کشور برگزار کرده است. او علاوه بر بازیگری و نقاشی، تهیه‌کنندگی یک موزیک ویدئو از رضا کیانیان و یکی از کنسرته‌ای آرین کشیشی را نیز عهده‌دار بوده است. خانم درگاهی بازیگری را در کلاس‌های فرزاد موتمن آموخت و اولین بار با فیلم آخرین بار کی سحر را دیدی؟ قدم به عرصه بازیگری گذاشت. این فیلم تاثیر بسزایی در شناخته‌شدن وی داشت. آخرین کارهای وی در عرصه بازیگری شامل سریال قطب شمال (1403)، سریال ساخت ایران 3 (1401) و فیلم مرد بازنده (1400) هستند. آناهیتا درگاهی و اشکان خطیبی در سال 1395 با هم ازدواج کردند.

همچنین بخوانید :

همایون ارشادی

همایون ارشادی بازیگر ایرانی متولد 5 فروردین 1326 در شهر اصفهان است. او پس از کسب دیپلم برای ادامه تحصیل در رشته معماری به ایتالیا رفت و یازده سال بعد به ایران بازگشت. او با فیلم کاکادو (1373) قدم به دنیای بازیگری گذاشت و در سال 1375 با عباس کیارستمی آشنا شد. این آشنایی سبب شد که آقای کیارستمی نقش اول فیلم طعم گیلاس (1376) را به وی بدهد و ارشادی با یک بازی درخشان، همه نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرد. در همان سال بازی او در فیلم درخت گلابی نیز فوق‌العاده عالی و چشم‌نواز بود. همایون ارشادی در سال 2007 در فیلم بادبادک باز، به کارگردانی مارک فوستر، اولین حضور خود در یک فیلم بین‌المللی و هالیوودی را تجربه کرد. از دیگر آثار بین‌المللی وی می‌توانیم فیلم Zero Dark Thirty (2012)، فیلم A Most Wanted Man (2014) و فیلم Ali & Nino (2016) را نام ببریم.

نقد فیلم سینمایی نیلگون

همانطور که در مقدمه اشاره شد، فیلم نیلگون اثری به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده محصول سال 1398 است. اکران این فیلم ابتدا به دلیل شیوع کرونا و سپس به خاطر صف شلوغی از فیلم‌ها که در انتظار اکران در سینما بودند، تا بهار 1403 به تعویق افتاد. پیش از اکران انتظار می‌رفت فیلم نیلگون به عنوان اولین فیلم سینمایی حسین سهیلی‌زاده، با استقبال گرمی روبرو شود به خصوص که از حضور بازیگرانی چون میترا حجار و محمدرضا فروتن نیز بهره برده است. اما متاسفانه این امر رخ نداد و فیلم نیلگون با فروش 499 میلیون تومانی، یکی از کم‌مخاطبترین فیلم‌های سینمای ایران در بهار 1403 بود.

اما چرا اینطور شد؟ آقای سهیلی‌زاده با ساخت آثاری نظیر سریال مانکن و سریال عقرب عاشق نگاه‌ها را به سوی خود جلب کرده و هیاهویی برای خود آفرید، اما متاسفانه در کارگردانی یک فیلم سینمایی چندان موفق نبود. یکی از دلایل کم‌مخاطب بودن فیلم نیلگن را می‌توانیم در دیالوگ‌های سطحی و پوچ آن بدانیم. این فیلم در دیالوگ‌نویسی یک مشکل جدی دارد که به راحتی قابل اغماض نیست.

مشکل دوم فیلم نیلگون بازی بازیگران است. در حالی که مخاطب با خواندن نام بازیگرانی چون محمدرضا فروتن و سام درخشانی، انتظار تماشای یک فیلم عالی با بازی‌های درخشان را دارد، ولی متاسفانه در عمل اینگونه نیست و کارگردان موفق نشده بهترین ورژن این بازیگران را کسب کند. یک حفره بزرگ دیگر در فیلم نیلگون نیز تدوین آن است. این فیلم سرشار از سکانس‌ها و صحنه‌های نابجا است که به راحتی می‌توانستند حذف شوند و یا حداقل با ترتیبی درست در جای خود قرار گیرند.

همچنین بخوانید :

سخن پایانی

از اینکه بار دیگر در یکی از مقالات پلازا با شما همراه شدیم بسیار خرسندیم. این بار با معرفی فیلم ایرانی نیلگون کنار شما بودیم تا با هم داستان فیلم را بخوانیم، با بازیگران آن آشنا شویم و در نهایت نیز نگاهی اجمالی به میزان فروش فیلم و نقد آن داشتیم. نظر شما درباره فیلم نیلگون چیست؟ آن را تماشا کرده‌اید؟ به نظر شما دلایل فروش کم فیلم در سینماها چیست؟ خوشحال می‌شویم نظر خود درباره بازی بازیگران، داستان فیلم، کارگردانی و …. را با ما در میان بگذارید. در بخش “دیدگاه شما” می‌توانید پیشنهادات، نظرات و انتقادات خود را نیز ثبت کنید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل