(تصاویر) معروف‌ترین فیلم‌های بروس لی: از بدترین تا بهترین

(تصاویر) معروف‌ترین فیلم‌های بروس لی: از بدترین تا بهترین

بروس لی حضور کوتاهی در دنیای سینما داشت و تنها فرصت حضور در چند فیلم سینمایی را پیدا کرد. اما پنج فیلم بروسلی به نمادهای شناخته‌شده‌ای در سینمای رزمی تبدیل شده‌اند. شخصیت حرفه‌ای و مهارت‌های باورنکردنی بروس لی، او را به یک افسانه تکرارنشدنی در سینمای رزمی تبدیل کرده و شاید به همین دلیل با گذشت سال‌ها از آخرین هنرنمایی‌هایش در هنر هفتم هنوز هم هواداران ژانر رزمی آثار او را برای چندمین بار و با دقت بیشتری تماشا می‌کنند.

تاثیری که این استاد دوست‌داشتنی هنرهای رزمی روی سینما داشت احتمالا غیرقابل انکار است. فیلمهای بروسلی علاقه مردم به ورزش‌های رزمی را بیشتر کرد و همین استقبال غیرقابل انتظار باعث شد فیلم‌های رزمی اهمیت بیشتری برای استودیوهای سینمایی پیدا کنند. بنابراین صحنه‌های حرفه‌ای مبارزه‌های رزمی در دنیای سینما به لطف تلاش‌های بروس لی در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی رنگ و بوی تازه‌ای گرفت. اما متاسفانه حضور استاد دوست‌داشتنی هنرهای رزمی دوام چندانی در دنیای سینما نداشت. در ادامه می‌توانید تمام فیلم های بروسلی را با بالاترین نمره IMDb مشاهده کنید:

  • Enter The Dragon (نمره: ۷.۶)
  • Fist of Fury (نمره: ۷.۲)
  • The Way of the Dragon (نمره: ۷.۲)

Game Of Death

بازیگران بروسلی، سامو هونگ، کیم تای چونگ، بلو یانگ
کارگردان بروس لی، رابرت کلوز
سال انتشار ۱۹۷۸
ژانر اکشن، رزمی
نمره IMDb ۵.۹
امتیاز راتن تومیتوز ۴۶

بروس لی قبل از پایان پروژه تولید این فیلم جان خود را از دست داد و فیلم پنج سال پس از مرگ او اکران شد و در واقع این عنوان اخرین فیلم بروسلی قبل از مرگ او به شمار می‌رود. در فیلم Game of Death بروس لی با همان لباس زرد همیشگی‌اش تلاش می‌کند تا به یک برج راه پیدا کند. او در راه رسیدن به این ساختمان غول‌پیکر مجبور است با رزمی‌کاران متفاوتی درگیر شود. به همان میزان که بروس لی به هدفش نزدیک می‌شود، دشمنان او هم حرفه‌ای‌تر و قدرتمندتر می‌شوند. شاید جالب باشد بدانید که کریم عبدالجبار هم در این فیلم حضور کوتاهی دارد.

درگیری‌های رزمی فیلم Game of Death در سطح خوبی دنبال می‌شود و همه انتظاراتی که از یک فیلم بروس لی وجود دارد را برآورده می‌کند اما این فیلم یک مشکل بسیار بزرگ دارد؛ قبل از این‌که فیلمبرداری به صورت کامل انجام شود، بروس به شکل مشکوکی درگذشت. بنابراین تعداد قابل توجهی از سکانس‌های فیلم اصلا فیلم‌برداری نشدند و هیچ تدوینگری هم نمی‌توانست فیلم را کامل کند. اما استودیو همه تلاشش را کرد تا فیلم Game of Death کامل شود. ترکیب صحنه‌های فیلم‌های قبلی بروس لی با بازیگرانی که تصویر صورت او روی صورت آن‌ها قرار می‌گرفت در کنار تصاویری از خاکسپاری این بازیگر دوست‌داشتنی در نهایت همه سکانس‌های باقی‌مانده آخرین فیلم بروس لی را کامل کردند.

بنابراین کاملا مشخص است که چرا فیلم Game of Death با وقفه‌ای طولانی به سالن‌های سینما راه پیدا کرد. با توجه به همه مشکلاتی که فیلم دارد به‌سختی می‌توان آن را حتی یک عنوان سینمایی دانست و می‌تواند بدترین فیلم بروسلی باشد. با این حال هواداران استاد تکرارنشدنی سینما و رزم از صحنه به صحنه این فیلم هم لذت می‌برند.

The Big Boss

بازیگران بروسلی، ماریا یی، جیمز تین، هان یینگ چیه
کارگردان لو وی، وو چیا سیانگ
سال انتشار ۱۹۷۱
ژانر اکشن، رزمی
نمره IMDb ۶.۹
امتیاز راتن تومیتوز _

این فیلم که در سال ۱۹۷۱ اکران شد، بروس لی را به یک ستاره سینمایی تبدیل کرد و می‌‌توان گفت زیباترین فیلم بروسلی محسوب می‌شود. او در این فیلم نقش شخصیتی به نام چنگ چائوآن را برعهده داشت که رزمی‌کار است و به تایلند مهاجرت می‌کند تا در کنار پسرعموهایش کار کند. پس از مدتی، دو پسرعموی چائوآن مفقود می‌شوند و او تصمیم می‌گیرد به خانواده‌اش کمک می‌کند تا آن‌ها را پیدا کنند. چائو آن متوجه می‌شود پسرعموهایش توسط یک باند خلافکاری محلی ربوده شده‌اند اما این بزرگترین دغدغه او نیست. چائوآن به مادرش قول داده که هرگز از توانایی‌های رزمی‌اش برای دعوا و جدال استفاده نمی‌کند.

اگرچه چائوآن در ابتدا خیلی مراقب و ترسو به نظر می‌رسد اما شخصیت‌های فیلم و شرایط زمینه‌ای فیلم‌نامه او را تحت تاثیر قرار می‌دهند تا در نهایت مبارزات همیشگی‌اش را آغاز کند و فیلم دقیقا از همین جا شروع به اوج‌گیری می‌کند و صحنه‌های درگیری را یکی جذاب‌تر از دیگری می‌کند. شاید اولین فیلم بروس لی موفقیتی تاریخی برای او به همراه داشت اما به اندازه فیلم‌های بعدی او چشم‌گیر نبود. بنابراین فیلم The Big Boss در لیست بهترین فیلم های بروسلی در جایگاه چهارم را تصاحب می‌کند و از طرف دیگر قدیمی ترین فیلم بروسلی نیز محسوب می‌شود.

Fist of Fury

بازیگران بروسلی، نورا میائو، هان یینگ چیه، ماریا یی
کارگردان لو وی
سال انتشار ۱۹۷۲
ژانر اکشن، رزمی
نمره IMDb ۷.۲
امتیاز راتن تومیتوز ۶۹

تمرکز فیلم Fist of Fury روی ملی‌گرایی چینی قرار دارد. بروس لی که این‌جا نقش شخصیتی به نام چن ژن را برعهده گرفته که به دلیل مرگ استاد بی‌نظیرش در دنیای هنرهای رزمی به خانه بازمی‌گردد. در حالی که چن ژن هنوز عزادار مرگ استادش است، اختلاف جدیدی میان مدرسه هنرهای رزمی او و یک مدرسه جودوی ژاپنی شکل می‌گیرد.

پس از آن‌که چن ژن و دوستانش توسط ژاپنی‌ها مورد توهین و تحقیر قرار می‌گیرند،‌ این اختلاف شدیدتر می‌شود و به یک درگیری تغییر می‌کند. در این میان چن ژن متوجه می‌شود استادش به قتل رسیده و این حقیقت تلخ آتش نفرت دو مدرسه را داغ‌تر از قبل می‌کند.

داستان اصلی فیلم Fist of Fury یکی از سوژه‌های محبوب سینمای رزمی بوده و بازسازی‌های متعددی از آن ساخته شده که در معروف‌ترین آن‌ها جکی چان بازیگر نقش اصلی است. اما هیچکدام از فیلم‌های این فرانچایز به‌اندازه هنرنمایی تکرارنشدنی بروس لی به‌یادماندنی نیستند. روایت حماسی انتقام شاگرد از سرنوشت تلخ استاد روایتی تکراری در سینمای رزمی است اما کم‌تر فیلمی در این سطح موفق شده به فیلم Fist of Fury نزدیک شود.

Enter The Dragon

بازیگران بروسلی، جان ساکسون، بلو یانگ، جیم کلی
کارگردان رابرت کلوز
سال انتشار ۱۹۷۳
ژانر اکشن، رزمی
نمره IMDb ۷.۶
امتیاز راتن تومیتوز ۸۸

این فیلم مدتی پس از مرگ بروس لی منتشر شد و در حقیقت تنها فیلم کارنامه کاری او لقب می‌گیرد که بازیگران هالیوودی هم در آن حضور دارند. برخلاف فیلم‌های قبلی بروس لی در این فیلم سه پروتاگونیست حضور دارند؛ لی (با هنرنمایی بروس لی) و راپر (با نقش‌آفرینی جان ساکسون) در کنار ویلیامز (با حضور جیم کلی). هر سه شخصیت پس‌زمینه شخصی خودشان را به تصویر می‌کشند و در نهایت پس از ملاقات یکدیگر در یک رقابت هنرهای رزمی حضور پیدا می‌کنند. در این میان لی تلاش می‌کند تا اطلاعات بیشتری از هان (با هنرنمایی شین کین) که آنتاگونیست داستان است، کسب کند.

Enter The Dragon یکی دیگر از فیلم های بروسلی است؛ یک عنوان بی‌بدیل در سینمای رزمی بود که با کمک سبک بصری چشم‌نوازی که داشت به یک عنوان کلاسیک تبدیل شد. بسیاری از درگیری‌های جذاب فیلم فراموش‌نشدنی هستند و در نبرد پایانی به اوج می‌رسند. جایی که بروس لی اوج هنرنمایی و توانایی‌هایش را به زیباترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد. اما در بهترین حالت باید به مقام دوم در لیست نه‌چندان طولانی فیلم‌های بروس لی قانع باشد.

The Way of the Dragon

بازیگران بروسلی، چاک نوریس، مالیزا لونگو، رابرت وال
کارگردان بروس لی
سال انتشار ۱۹۷۲
ژانر اکشن، رزمی
نمره IMDb ۷.۲
امتیاز راتن تومیتوز ۸۷

کارگردانی این فیلم بروسلی برعهده خود او بود. فیلم The Way of The Dragon سرنوشت شخصیتی به نام تنگ لانگ را روایت می‌کرد که برای کمک به بستگانش راهی رم می‌شود تا در برابر یک باند جنایتکار به آن‌ها کمک کند. اما چین چینگ‌هوآ (با هنرنمایی نورا میائو) احساس می‌کند تنگ لانگ بیش از حد بی‌کفایت است و احتمالا نمی‌تواند کمک بزرگی برای آن‌ها باشد. اما تصورات اشتباه او وقتی رنگ می‌بازد که تنگ لانگ به تنهایی گروهی از اراذل را زمین‎گیر می‌کند.

بزرگترین تفاوت فیلم The Way of The Dragon از جایی نشات می‌گیرد که اندکی شوخ‌طبع هم به نظر می‌رسد. اگرچه فیلم‌های بروس لی چندان کمدی نیستند اما این فیلم لحظات جذابی را تدارک دیده تا متفاوت‌ترین فیلم استاد فقید هنرهای رزمی باشد.

این سینمایی بروسلی که از همان دقیقه نخست تا آخرین ثانیه هیجان‌انگیز است از یک نبرد نهایی خاطره‌انگیز هم بهره می‌برد. لحظاتی که تنگ لانگ در برابر یک استاد کاراته با نام کلت (با نقش‌آفرینی چاک نوریس) قرار می‌گیرد. این نبرد خشن، طاقت‌فرسا و فراموش‌نشدنی احتمالا یکی از به‌یادماندنی‌ترین مبارزات رزمی تاریخ سینما هم باشد.

دو ورزشکار آماده و ماهر در کنار دوربین‌هایی که عجله‌ای برای کات تصویر درخشان خود ندارند، باعث شده‌اند فیلم The Way of The Dragon یکی از واقع‌گرایانه‌ترین مبارزات سینمایی را به تصویر بکشد. نبرد نهایی این فیلم حتی از نبرد پایانی فیلم Enter The Dragon هم جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

اما آن‌چه فیلم The Way of The Dragon را بهترین سینمایی بروسلی تبدیل می‌کند، حضور او در نقش کارگردان و نویسنده است. سبک خاص بروس لی در عناوین رزمی در این فیلم خودش را نشان داد و همین سبک خاص به فیلم The Way of The Dragon کمک شایانی کرده تا بالاتر از همه فیلمهای بروسلی به بهترین فیلم او هم تبدیل شود.

اختیارهای گسترده و آزادی عملی که بروس لی در فرایند تولید این فیلم داشت به آن کمک کرده تا بالاتر از همه فیلم‌های قبلی او بدرخشد. ترکیب درک عمیق بروس لی از کنگ فو و سینما فیلم The Way of The Dragon را به بهترین اثر او تبدیل کرده که می‌تواند یک شاهکار تکرارنشدنی در سینمای رزمی هم باشد.

منبع: ویجیاتو

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

خروج از نسخه موبایل