فیلم یادگار جنوب؛ برسی داستان و معرفی بازیگران

فیلم یادگار جنوب؛ برسی داستان و معرفی بازیگران

فیلم یادگار جنوب اثری در ژانر درام و عاشقانه است که اخیرا به روی پرده سینماها آمده است. این فیلم، دومین فیلم به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری، پس از فیلم جان‌دار، است.

در آخرین روزهای تیرماه فیلم جدیدی به روی پرده سینماها آمد که آن را به عنوان پرستاره‌ترین فیلم جشنواره فیلم فجر 1401 می‌شناسند. فیلم یادگار جنوب کاری به نویسندگی و کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری است. این دونفر از سوی رسانه‌ها “جوان‌ترین فیلمسازان سینمای ایران” لقب گرفته‌اند و پیش از این نیز فیلم بلند جاندار و سه فیلم کوتاه را با هم کارگردانی کرده‌اند. ژانر فیلم سینمایی یادگار جنوب درام و عاشقانه است. تهیه‌کنندگی آن برعهده مجتبی رشوند بوده و پویان شعله‌ور نیز تدوین آن را برعهده داشته است. فیلم یادگار جنوب اولین بار در سال 1401 در چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر منتشر و با استقبال خوبی از سوی منتقدین روبرو گشت. از 20 تیر 1403 این فیلم به روی پرده سینماها رفت و تاکنون فروش خوبی، بیش از 3 میلیارد تومان، داشته است.

در مقاله بهترین فیلم‌های ایرانی 1403 از پلازا مرور کوتاهی بر جدیدترین آثار ایرانی داشتیم و در این مقاله قصد داریم به طور اختصاصی به بررسی فیلم یادگار جنوب بپردازیم. داستان فیلم را بخوانیم، با بازیگران آن آشنا شویم و نگاهی به افتخارات فیلم و نقدهای منتقدین بیندازیم.

فهرست مطالب

خلاصه فیلم سینمایی یادگار جنوب

بررسی فیلم یادگار جنوب معرفی فیلم ایرانی یادگار جنوب

داستان فیلم یادگار جنوب درباره عشق میان یک و دختر پسر است، درحالی که شرایط آنها روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. وحید از کودکی در خانواده‌ای بزرگ شده که یک دختر دارند. اکنون این دختر و پسر عاشق هم شده‌اند، اما برادر دختر جلوی ازدواج آنها را می‌گیرد. دختر دست به خودکشی می‌زند و به کما می‌رود و اکنون وحید دنبال یافتن راهی برای بودن در کنار معشوقه‌اش است، در حالی که توطئه‌ای قرار است زندگی وی را بیش از پیش تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم یادگار جنوب

فیلم یادگار جنوب یک اثر کم بازیگر و البته پرستاره است. این فیلم عاشقانه که اوایل تابستان 1401 در تهران، گرمسار و قشم فیلمبرداری شده، از حضور بازیگرانی چون الناز شاکردوست، وحید رهبانی و پژمان جمشیدی بهره برده است. در ادامه با هنرپیشه های یادگار جنوب آشنا می‌شویم.

الناز شاکردوست در نقش رعنا

الناز شاکردوست بازیگر ایرانی متولد 7 تیر 1363 در شهر تهران است. او از کودکی به بازیگری علاقه داشت و در تئاترهای مدرسه حضور می‌یافت، تا جاییکه در سال 1376 برنده جایزه بهترین بازیگر جشنواره فجر دانش‌آموزی شد. او فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده معماری دانشگاه تهران است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1382 با فیلم اینجا آخر دنیا آغاز کرده است. وی اولین بار با فیلم باد در علفزار می‌پیچد (1386) نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد و در سال 1397 سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم شبی که ماه کامل شد را به دست آورد. در میان آثار سینمایی وی می‌توانیم فیلم من می‌ترسم (1397)، فیلم ابلق (1399) و فیلم بی‌بدن (1402) را نام ببریم.

وحید رهبانی در نقش وحید

وحید رهبانی بازیگر، کارگردان تئاتر و مترجم ایرانی، متولد 29 فروردین 1358 در شهر تهران است. وی فعالیت در تئاتر را از 17 سالگی آغاز کرد و سپس برای تحصیل در رشته کارگردانی تئاتر در دانشگاه یورک به کانادا رفت. در آنجا علاوه بر تحصیل، 10 تئاتر را نیز به روی صحنه برد. وحید رهبانی در ایران با فیلم دوئل (1382) قدم به سینما گذاشت و اخیرا حضور وی در آثاری نظیر فیلم مصلحت (1399)، فیلم شیشلیک (1399) و فیلم هناس (1400) توجه مردم را به خود جلب کرده است. او برای بازی در فیلم مصلحت نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشنواره فیلم فجر شد. بینندگان تلویزیون رهبانی را با سریال خانه ما (1379) و سریال گاندو (1398) می‌‌شناسند.

پژمان جمشیدی در نقش صالح

پژمان جمشیدی، فوتبالیست سابق و بازیگر ایرانی، متولد 20 شهریور 1356 در تهران است. او فعالیت حرفه‌ای خود را با فوتبال در سال 1372 آغاز کرد و در تی‌مهایی نظیر سایپا، پرسپولیس و تیم ملی ایران بازی کرده است. آقای جمشیدی در سال 1390 با مجموعه ساختمان پزشکان برای اولین بار به عنوان بازیگر جلوی دوربین رفت. در سال 1392 بازیگر نقش اول سریال پژمان بود و نامش به عنوان یک بازیگر بر سر زبان‌ها افتاد. وی تاکنون افتخارات بسیاری کسب کرده و امروزه به عنوان یکی از پول‌سازترین و فعال‌ترین بازیگران سینمای ایران شناخته می‌شود. پژمان جمشیدی برای بازی در فیلم سوءتفاهم (1396)، فیلم شیشلیک (1399) و فیلم علفزار (1400) نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است. او از سال 1398 تا کنون ایفاگر نقش فریبرز باغ بیشه در سریال زیرخاکی بوده است.

مسعود کرامتی در نقش عمو حیدر

مسعود کرامتی بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان ایرانی است. او متولد 9 مرداد 1335 در شهر تهران، و فارغ‌التحصیل رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. فعالیت هنری وی از سال 1355 آغاز شد و سپس به عنوان عروسک‌گردان فیلم شهر موش‌ها (1366) وارد سینما شد. در سال 1367 با فیلم میهمان ناخوانده بازیگری در سینما را تجربه کرد و سال بعد اولین فیلمش در مقام کارگردان، فیلم پاتال و آرزوهای کوچکش، در سینما اکران شد. آخرین اثر به کارگردانی وی سریال یادداشت‌های یک زن خانه‌دار است که سال 1394 از شبکه 5 پخش می‌شد. از جدیدترین کارهای سینمایی او به عنوان بازیگر می‌توانیم فیلم نوبت لیلی (1401) و فیلم روایت ناتمام سیما (1401) را نام ببریم.

همچنین بخوانید :

همانطور که اشاره شد، فیلم یادگار جنوب فیلم کم بازیگری است. به غیر از 4 هنرمندی که معرفی کردیم، چند بازیگر دیگر نیز در این فیلم حضور دارند که در ادامه نام و نقش آنها را با هم می‌خوانیم.

  • سحر دولتشاهی در نقش حرا
  • صابر ابر در نقش صاحب کار رعنا
  • ساناز سعیدی در نقش شیدا

نقد فیلم سینمایی یادگار جنوب

گرچه تاریخ اکران فیلم یادگار جنوب در سینماها 20 تیر 1403 بود، اما این فیلم اولین بار در چهل‌ویکمین جشنوراه فیلم فجر، در بهمن 1401، به روی پرده رفته است. 7 نامزدی، 2 برد و یک دیپلم افتخار نتیجه حضور فیلم در این جشنواره بود. پژمان جمشیدی دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد، و سیمرغ بلورین نیز در بخش بهترین طراحی لباس و بخش بهترین صداگذاری و صدابرداری به این فیلم تعلق گرفت. نامزدی سیمرغ بلورین در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز به ترتیب نصیب وحید رهبانی و سحر دولتشاهی شد. فیلم یادگار جنوب در چهل‌ویکمین دوره جشنوراه فیلم فجر نامزدعنوان بهترین فیلم نیز شده بود. این فیلم 96 دقیقه‌ای نامزد بهترین چهره‌پردازی، بهترین تدوین، بهترین فیلمبرداری، و بهترین فیلمنامه نیز شده است.

خبرگزاری تسنیم/ محمد خاجی:

فیلم یادگار جنوب دومین ساخته مشترک جوان‌ترین فیلمسازان سینمای ایران، یعنی حسین دوماری و پدرام پورامیری، پس از فیلم جاندار، است. این دو این بار به سراغ داستانی چندلایه و پرتعلیق رفته‌اند و برای روایت داستان خود از ساختار غیرخطی بهره برده‌اند. آنها قصه خود را بدون شتاب و به آرامی روایت می‌کنند و به موازات پیشرفت داستان، اطلاعات جدیدی در اختیار بیننده قرار می‌دهند تا مخاطب با فراغ بال در جریان روابط، سوابق و انگیزه شخصیت‌ها قرار گیرد. البته ممکن است این نوع داستان‌گویی با چنین سرعت آرامی برای برخی مخاطبین کسل‌کننده باشد.

این فیلمسازان جوان با این فیلم نشان دادند که به عناصری چون فرم، تکنیک، اسلوب قصه‌گویی و روایت‌پردازی مسلط شده‌اند و شاهد کارگردانی منسجم‌تری از آنان هستیم. داستان فیلم کشش و تعلیق مناسبی دارد، شخصیت‌پردازی نسبتا عالی است، و قاب‌های زیبایی از جنوب ایران نیز در کنار موسیقی درخشان بامداد افشار ثبت شده که همگی سبب جذاب‌تر شدن فیلم یادگار جنوب شده‌اند.

همچنین بخوانید :

البته انتقاداتی نیز به فیلم وارد است. برای مثال شخصیت عمو حیدر ناتمام و فاقد جزئیات کافی است و بازی وحید رهبانی نیز می‌توانست ظریف‌تر و باورپذیرتر باشد. از سوی دیگر این سوال نیز پیش می‌آید که در میان همه شخصیت‌ها، چرا فقط حرا لهجه غلیط جنوبی دارد و بقیه به فارسی بدون لهجه سخن می‌گویند.

سخن پایانی

در این مقاله از پلازا با معرفی فیلم ایرانی یادگار جنوب کنار شما بودیم. داستان فیلم را خواندیم، با بازیگران آن آشنا شدیم و نگاهی به نقد فیلم و افتخارات آن انداختیم. نظر شما درباره فیلم ایرانی یادگار جنوب چیست؟ آن را تماشا کرده‌اید؟ به نظر شما بازی کدام بازیگر درخشان‌تر بود؟ نظرت، انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق بخش دیدگاه شما در پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل