اربابان موقعیت _ بهترین فیلم‌ها در مورد خدمتکاران

اربابان موقعیت _ بهترین فیلم‌ها در مورد خدمتکاران

سینما بستری برای ارائه دیدگاه‌ها و فلسفه‌های مختلف است. هر هنرمندی به نوعی با ساخت فیلمش درونمایه مورد نظرش را به مخاطبان ارائه می‌دهد تا کلیت فیلم بتواند باور پذیرجلوه کند. یکی از این درونمایه‌ها، فیلم‌هایی در مورد خدمتکاران و طبقه پایین جامعه است.

حضور این خدمتکاران در درونمایه داستان، نابرابری و اختلاف طبقاتی را برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که واکنش آن‌ها نسبت به این نابرابری و حقارت چیست. در نتیجه فیلم‌های جنایی و کارآگاهی هیجان انگیزی خلق می‌شود.

همه از پیچ و تاب داستان‌های کلاسیک و حتی امروزی در قصه‌های کارآگاهی یا انواع قصه‌ها خبر دارند و نکته مشترک همه آن‌ها وجود یک خدمتکار از طبقه پایین یا میانی جامعه است. نقش خدمتکاران نه تنها در خانه‌های ثروتمندان، بلکه در دنیای سینمای بزرگ جهان نیز مهم است، که اغلب به این موضوع می‌پردازد که چگونه حضور خدمتکاران نابرابری طبقاتی را برجسته می‌کند. یا اینکه چگونه زندگی خدمتکاران و کارفرمایان آنها با یکدیگر پیوند تنگاتنگی دارد.

بر همین اساس و با توجه به این موضوعات ما در جدیدترین فهرست در مورد فیلم‌هایی صحبت می‌کنیم که در آنها پرسنل خدمات پس زمینه بی‌چهره خانه ثروتمندان نیستند، بلکه شخصیت‌های اصلی توطئه‌های مهم هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی بهترین فیلم‌ها در مورد خدمتکاران بپردازیم.

فیلم Knives out

فیلم چاقو کشی یک فیلم جنایی – معمایی سال 2019 است که ریان جانسن با ظرافت تمام آن را کارگردانی کرده است. این فیلم داستان یک خانواده عجیب را روایت می‌کند که به تازگی پدرشان به قتل رسیده و برای حل معمای قتل از یک کارگاه حرفه‌ای به نام بلانک با بازی دنیل کریگ کمک می‌گیرند.

بلانک متوجه می‌شود تک تک اعضای این خانواده مسخره می‌توانند مظنون باشند؛ در نتیجه در کشمکشی از جنس راز‌ها و دروغ‌ها قرار می‌گیرد. اما بیشترین چیزی که توجه بلانک را به خودش جلب می‌کند، رفتار مشکوک خدمتکار زیبای این خانواده یعنی مارتا با بازی آنا د آرماس است که در پشت ظاهر زیبا و فریبنده‌اش، رازی را پنهان می‌کند.

فیلم Knives out بعد از اکران توانست به موفقیت بزرگی برسد و بسیاری از منتقدان فیلم را از نظر فیلمنامه، طنز داستان، عملکرد دنیل کریگ و آنا د آرماس تحسین کردند. ریان جانسن توانست با یک لوکیشن محدود و البته با شکوه، چند شخصیت دروغگو و مسخره و همچنین یک قتل مشکوک، روایتی معمایی و در عین حال کمدی را خلق کند که مخاطب را تا پایان همراه خود نگه دارد.

فیلم The help

فیلم خدمتکاران در سال 2011 منتشر شد. فیلمی با درونمایه بیداری و مبارزه مدنی علیه اختلاف طبقاتی. پیش از این در مورد پایین بودن طبقه اجتماعی خدمتکاران در فیلم صحبت کردیم که همین موضوع می‌تواند عامل کنش این خدمتکاران شود؛ حال فرض کنید این خدمتکاران در دوره نژاد پرستی آمریکا زندگی می‌کنند و سیاه پوست هستند. این ایده باعث خلق فیلم خدمتکاران شده است.

فیلم خدمتکاران توسط تیتس تیلور کارگردانی شده اما اسمی که در بین عوامل بسیار به چشم می‌آید،حضور کریس کلمبوس در مقام تهیه کنندگی است. کریس فیلم‌های درخشانی مثل مجموعه هری پاتر و تنها در خانه را در کارنامه خود دارد. بازیگر نقش اول این فیلم وایولا دیویس است که بابت بازی در این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد.

از طرفی حضور اما استون در این فیلم توانست تبدیل به یکی دیگر از دلایل موفقیت این فیلم شود. اکتاویا اسپنسر نیز بابت بازی در این فیلم موفق به دریافت اسکار بهترین نقش مکمل زن شد.

به طور کلی فیلم خدمتکاران روایتی مستقیم از یک خدمتکار دارد که تلاش می‌کند تا از حقوق برابر صحبت کند. آن هم در یک اجتماع نژاد پرست و دارای اختلاف طبقاتی بسیار زیاد. این فیلم جایزه سینمایی ام تی وی را تحت عنوان بهترین فیلم را دریافت کرد.

فیلم The Favourite

رقابت برای ندیمه شدن، موضوعی است که در فیلم سوگولی دنبال خواهید کرد. ملکه آن که در اوایل قرن هجدم تخت سلطنت را اشغال می‌کند، امور کار‌هایش را به دوستش سارا می‌سپارد. ورود یک خدمتکار به نام ابیگل، باعث ایجاد کشمکش بین عمو زاده‌های سارا و خود ابیگل می‌شود. اکنون چه کسی تبدیل به شخص مورد اعتماد ملکه آن می‌شود؟ خدمتکار زجر کشیده و تحقیر شده یا عمو زاده‌های اشرافی؟

فیلم سوگولی در سال 2018 به کارگردانی یورگوس لانتیموس منتشر شد. لانتیموس پیش از این آثار کشتن گوزن سال مقدس 2017 و فیلم خرچنگ سال 2015 را در کارنامه خود دارد. همچنین اخیرا با فیلم Poor things توانست موفقیت بالایی بدست بیاورد.

فیلم سوگولی با انتشار خود توانست موفقیت‌های بسیار بالایی بدست آورد؛ ده نامزدی جایزه اسکار، برنده هفت جایزه بفتا و برنده جایزه بنیاد فیلم آمریکا، بخشی از افتخارات این فیلم است. این فیلم با سبک همیشگی لانتیموس در ژانر کمدی سیاه، می‌تواند مخاطب را پای روایت تاریخی خود بنشاند.

فیلم Parasite

اما می‌رسیم به فیلم خاص و عجیب بونگ جون هو یعنی انگل. این فیلم که توسط یکی از کاربلدترین کارگردان‌های کره‌ای ساخته شده، در مورد ارتباط بین قشر فقیر و قشر مرفه جامعه است. انگل داستان خانواده فقیری را روایت می‌کند که برای استخدام در بین یک خانواده ثروتمند برنامه‌ای ترتیب می‌دهند. آن‌ها بدون آنکه نشان دهند باهم نسبت خانوادگی دارند به مرور به خانواده ثروتمند نفوذ می‌کنند بعد از آن اتفاقات عجیبی برای هر دو خانواده می‌افتد.

فیلم انگل با روایت خاصش و همچنین کارگردانی منحصر به فردش توانست برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در سال 2019 شود. به طور کلی منتقدان فیلم را یک تجربه منحصر به فرد و شدیدا عجیب توصیف می‌کردند و خیلی از آن‌ها با تحسین بونگ جون هو ، او را کارگردانی توصیف کردند که در ژانر تریلر یا دلهره آور استاد است و آن را به خوبی می‌شناسد. پیش از این فیلم‌های خاطرات قتل سال 2003 و اوکجا 2017 را از این کارگردان دیده بودیم.

فیلم Mothering Sunday

اگر کمی به تاریخچه بهترین فیلم‌ها در مورد خدمتکاران توجه کنید، متوجه می‌شوید که بیشتر این فیلم‌ها در ژانر درام تاریخی قرار دارند. چرا که در قرن گذشته این مفهوم اختلاف طبقاتی و خدمتکار طغیان‌گر بیشتر به چشم می‌آید. فیلم یکشنبه مادرانگی فیلمی درام تاریخی داستان زن خدمتکاری را دنبال می‌کند که با جوانی نجیب‌زاده در رابطه‌ای عاطفی قرار دارد.

خدمتکار که جین (با بازی اودسا یانگ) نام دارد به دلیل اینکه در طبقه اجتماعی پایینی نسبت به معشوق خود یعنی پل(جاش کانر) دارد مجبور به تحمل کشمکش‌هایی می‌شود که آن را از طریق هنر نوشتن به آینده منتقل می‌کند.

فیلم یکشنبه مادری محصول سال 2021 به کارگردانی ایوا هوسون است که بر اساس رمانی به همین نام به نویسندگی گراهام سوئیفت ساخته شده.

فیلم The Butler

در بین این لیست، فیلم سرخدمتکار، فیلمی بر اساس واقعیت است. این فیلم داستان یوجین آلن را روایت می‌کند که سال‌ها خدمتکار کاخ سفید بود. کارگردان این اثر لی دنیلز است که فیلم‌های ارزشمند سال 2009 و مهمانی هیولا سال 2001 را در کارنامه هنری خود دارد. بازیگران اصلی این فیلم فارست ویتاکر، اپرا وینفری و پاملا رید هستند.

فیلم سرخدمتکار سال‌های تاریخی که سیسیل گیل در کاخ سفید و رویداد‌های سیاسی گذارنده را به نمایش می‌گذارد.

فیلم Diary of the chambermaid

خدمتکاران تاریخ سینما همیشه در وجود خود نوعی حس قدرت طلبی و جاه طلبی را به طور ناخودآگاه دارند. این جاه طلبی به مرور و با توجه به رویداد‌های محرک فعال می‌شود و خدمتکار دست به طغیان می‌زند. فیلم خاطرات یک خدمتکار در مورد همین موضوع است.

خدمتکار داستان ما زنی به نام سلستین (لئا سیدوکس) است که به استخدام یک زوج به شدت ظالم و عجیب به نام لانر در می‌آید. آقای لانر یک مرد متجاوز و خود رای است که اغلب با خدمتکاران خود رابطه نامشروع دارد و خانم لانر یک زن ظالمی است که خدمتکار خود را تحقیر می‌کند و مورد آزار قرار می‌دهد. در این بین سلستین با گذشته تلخ خود روبه رو می‌شود و باعث خلق رویداد‌های خاصی در این خانواده می‌شود.

فیلم Gosford Park

بعد از فیلم Knives out این دومین فیلم با ژانر معمایی در این لیست است. فیلم گاسفورد پارک به کارگردانی رابرت آلتمن در سال 2001 منتشر شد. در این فیلم بازیگرانی مثل Eileen Atkins, Bob Balaban و Alan Bates هنر نمایی می‌کنند.

فیلم داستان یک مهمانی اشرافی را روایت می‌کند؛ مهمانی شامی که در آن بریتانیایی‌های ثروتمند و خدمتکارانشان قرار دارد. این مهمانی در خانه‌ای روستایی در گاسفورد پارک برگذار می‌شود. پس از شام، قتلی در این مهمانی رخ می‌دهد که فیلم به بررسی این قتل از دیدگاه خدمتکاران می‌پردازد.

فیلم The Handmaiden

سینمای کره، سهم نسبتا بزرگی در فیلم‌هایی در مورد خدمتکاران دارد. فیلم کنیز محصول سال 2016 فیلمی کره‌ای در ژانر تریلر روانشناختی با موضوع اغواگری و دروغ است که پارک چان-ووک آن را کارگردانی کرده.

این فیلم داستان مردی را در دهه 1930 کره جنوبی روایت می‌کند که هدفش ازدواج با زنی ثروتمند است. او برای رسیدن به هدفش خدمتکاری دروغین را برای آن زن استخدام می‌کند تا اهدافش را پیش ببرد. این فیلم به طور کلی توسط منتقدان نمره‌های خوبی را دریافت کرد و واکنش مثبتی از تماشاگران گرفت.

فیلم Roma

به غیر از فیلم Parasite فیلم رما محصول کشور مکزیک سال 2018، پر افتخار‌ترین فیلم در این لیست است. این فیلم که تم آن سیاه و سفید است داستان یک خانواده با طبقه اجتماعی متوسط را در دهه 1970 روایت می‌کند. کارگردان این فیلم آلفونسو کوارون است که فیلم مهم هری پاتر و زندانی آزکابان را در بین آثار خود دارد.

داستان فیلم در مورد کلیو (یالیتزا آپاریچیو) است که برای خانواده‌ای در سمت خدمتکار کار می‌کند. او بسیار به خانواده نزدیک است و خودش را بخشی از آن می‌داند. داستان آنجایی دچار گره می‌شود که کلیو از یکی از دوستانش باردار می‌شود و پدر بچه ناپدید می‌شود.

این فیلم جوایز بزرگی چون اسکار بهترین فیلم خارجی، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری را دریافت کرده است. همچنین در مراسم گلدن گلوپ نیز جایزه بهترین فیلم خارجی و بهترین کارگردانی را برنده شد. از افتخارات دیگر این فیلم می‌توان به جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز اشاره کرد.

سخن آخر

فیلم‌هایی که در این لیست به شما معرفی کردیم، همگی یک نقطه مشترک دارند؛ آن هم وجود یک شخصیت اصلی خدمتکار است که به دلیل فشار‌های اختلاف طبقاتی و حقارت‌های ناشی از آن دست به طغیان و توطئه می‌زنند و روایتی هیجان انگیز، درام و تلخ را رقم می‌زنند.

منبع: ویجیاتو

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

خروج از نسخه موبایل