(تصاویر) معرفی سریال اکلایت (The Acolyte)؛ جدیدترین عضو دنیای جنگ ستارگان

(تصاویر) معرفی سریال اکلایت (The Acolyte)؛ جدیدترین عضو دنیای جنگ ستارگان

هیچ فیلم یا سریالی در دنیای Star Wars (جنگ ستارگان) نیست که ابتدای داستانش، با همان ابتدای آن اثر آغاز شود. به‌عنوان مثال جورج لوکاس در ساخت فیلم ۱۹۷۷، اینطور وانمود کرد که انگار دارد فصل میانی یک سریال طولانی را می‌سازد؛ برای همین هم به خودش زحمت نداد که مفاهیمی مانند «شوالیه‌های جدای»، «جنگ‌های کلونی» یا «دوران کسل» را توضیح دهد.

لوکاس نقطه‌ی آغازینی برای این مجموعه ایجاد کرد که حالا خیلی از نویسندگان و کارگردانانِ بعد از او، تلاش کردند تا این مسیر را ادامه دهند: اینکه فقط مستقیم وارد داستان شوند و فقط به سمت جلو ادامه دهند. سریال The Acolyte (اکلایت) موفق شد که تا حدی این تکلیف را انجام دهد.

جدیدترین عضو دنیای تلویزیونیِ جنگ ستارگان، مسیر خود را با بحرانی شروع می‌کند که از خیلی وقت پیش آغاز شده بود و همین حالا هم در حال پیشرفت است؛ دقیقا به همان سبک اصیلی که قبلا در این دنیا اجرا شده بود. این سریال مسیر خود را با یک معرفی محکم و یک سری لحظات برجسته آغاز می‌کند که امیدوارکننده است. سریال The Acolyte با یک قتل آغاز می‌شود. یک زن نقابدار مرموز وارد یک مغازه نودل فروشی می‌شود و یک استاد جدای به نام ایندارا را طعمه می‌کند تا با او وارد یک نبرد شود؛ مبارزه‌ای که با کشته شدن ایندارا به پایان می‌رسد.

محتمل‌ترین مظنون این جنایت، اوشا، جدای سابقِ در حال تمرین (یا پاداوان) است که به خاطر یک اتفاق غم‌انگیزِ شخصی، نتوانست برنامه را ادامه دهد و آموزش را نصفه رها کرد. او از آن زمان به‌عنوان مکانیک سفینه فضایی کار می‌کند. اما با وجود اینکه او در اعماق فضا زندگی می‌کند، توسط صاحب نودل‌فروشی به‌عنوان قاتل شناسایی می‌شود. در این زمان، معلم سابق اوشا، سول، وارد داستان می‌شود که به سختی باور می‌کند این بانوی جوانِ شیرین و آسیب‌دیده، بتواند کسی را با خونسردی بکشد. اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که آیا سول تا به حال به این موضوع اشاره کرده که اوشا یک خواهر دو قلو به نام «مِی» دارد؟ کسی که همه تصور می‌کردند سالیان پیش، در یک آتش‌سوزی بزرگ، به همراه دیگر اعضای خانواده‌ی اوشا مرده است!

داستان سریال اکلایت در پایانِ دورانِ Star Wars: The High Republic جریان دارد؛ چیزی حدود ۱۰۰ سال پیش از ماجراهای فیلم Star Wars: Episode I – The Phantom Menace (جنگ ستارگان: قسمت اول – تهدید شبح). در این سریال، «سول» که یک جدایِ محترم و محبوب است، به همراه اعضای تیم خود درباره یک سری جنایت‌های مختلف تحقیق می‌کند که او را با گذشته‌ی خیلی دور خود ارتباط می‌دهد؛ ماموریتی که باعث می‌شود او یک سری نیروهای شرور را هم فاش کند. در سال ۲۰۱۹ و نمایش اولیه‌ی فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker (جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر) بود که لزلی هدلند تمایل خود برای ساخت اثری از دنیای جنگ ستارگان را مطرح کرد.

او یک ایده‌ی برای یک سریال جدید استار وارزی برای لوکاس فیلم فرستاد که جزئیات دقیقی داشت و برای یک مجموعه‌ی ۵ فصلی متریال داشت. بنابراین فرایند ساخت این سریال از اواسط سال ۲۰۲۰ آغاز شد. همین حالا هم برنامه‌هایی برای ساخت فصل‌های بعدی وجود دارد اما هنوز استودیوی سازنده به فصل دوم چراغ سبز نشان نداده است. دیزنی اعلام کرده که در همان روز اول پخش، ۴.۸ میلیون نفر و در طی ۵ روز اول، چیزی حدود ۱۱.۱ میلیون نفر این سریال را تماشا کردند؛ با چنین آماری، فصل اول سریال اکلایت بیشترین تعداد بیننده‌ی این سرویس استریم را در سال ۲۰۲۴ کسب کرده است؛ البته آمارِ ۵ روز اول آن، کمتر از سریال Ahsoka (آسوکا) بود که ۱۴ میلیون بیننده رسید.

اتفاق عجیبی که درباره سریال اکلایت به وجود آمده، تفاوت فاحشی است که بین امتیازات منتقدان و بینندگان وجود دارد. دوره‌ی حیاتِ دنیای Star Wars در دیزنی، همیشه مملو از بحث‌هایی درباره کیفیت، استاندارد و اشباعِ بیش از حد بود که ترکیبی از پروژه‌های خوب و بد است. ۱۵۰ نفر از منتقدان راتن تومیتوز به رضایت ۸۵ درصدی رسیدند و ۳۲ منتقد سایت متاکریتیک هم میانگین نمره‌ی ۶۷ را برای آن ثبت کردند. اما نکته‌ی عجیب این است که ۷۵ هزار بیننده‌ای که در سایت IMDB نظر نوشتند، میانگین امتیاز ۳.۴ از ۱۰ را به آن دادند. خیلی‌ها اینطور پیشبینی کردند که بینندگان با این حرکت، قصد دارند کاری کنند که این سریال کمترین امتیاز کاربران در ۵۰ سال اخیرِ تاریخ استار وارز را کسب کند.

طبق گزارش سایت Whip Media، سریال اکلایت موردانتظارترین مجموعه‌ی جدیدِ ماه ژوئن ۲۰۲۴ بود. اما زمانی‌که پخش این سریال آغاز شد، نقدهای منفی زیادی در راتن تومیتوز، متاکریتیک و IMDB ثبت شد. اینطور عنوان شده که بعد از آغاز پخش، یک کمپینِ بمب‌گذاریِ نقد به راه افتاده است؛ زیرا اینطور به نظر می‌رسد که بخش زیادی از این نظرات، توسط هوش مصنوعی تولید شده باشد یا اکانت‌های جدید آن‌ها را ثبت کردند. در عرض تنها ۳ هفته، بیشتر از ۱۰ هزار بیننده در راتن تومیتوز نظر ثبت کردند؛ رقمی بیشتر از ۲ برابرِ تمام نظرات که پروژه‌های دیگر دنیای جنگ ستارگان که سال‌ها قبل منتشر شده بودند، دریافت کردند.

منتقدان به‌صورت کلی معتقد بودند که سریال The Acolyte یک مجموعه‌ی پاداوان با پتانسیل تبدیل شدن به یک استاد است؛ با پذیرفتنِ ریسک‌های تازه در افسانه‌های جنگ ستارگان و در عین حال سرگرمی مسری از بازی با تله‌های مختلف کهکشانی دور، بسیار دور. منتقد سایت گاردین اینطور نوشته که سریال اکلایت شانس این را دارد که با خالقان و همچنین مخاطبان، شروع کاملا تازه‌ای داشته باشد و مجبور نباشد هیچ تکلیف و مشقی را حل کند. باتوجه‌به نظراتی که منتقدان مطرح برای این سریال ثبت کردند و آماری که از تعداد بینندگان منتشر شده، مشخص است که سریال اکلایت ارزش تماشا کردن را دارد و زمان سرگرم‌کننده‌ای را برای مخاطب فراهم می‌کند.

سریال های مشابه سریال اکلایت

سریال The Mandalorian

سریال مندلورین

بازیگران: پدرو پاسکال، کارل ویترز و ورنر هرتسوک

سال پخش: ۲۰۱۹ تاکنون

خلاصه داستان: بعد از داستان‌های جنگو و بوبا فت، یک جنگجوی دیگر در دنیای جنگ ستارگان ظاهر شده است. داستان سریال مندلورین بعد از سقوط امپراطوری و پیش از ظهور فرست اوردر جریان دارد. ما داستان یک مبارز تفنگ‌دار تنها هستیم که در قسمت‌های دور و خارجی کهکشان قرار دارد؛ در فاصله دوری از قدرت و نفوذ جمهوری جدید. مندلورین مجموعه‌ای است که در آن سبک وسترنی و فضایی ترکیب شده است؛ اولین لایو اکشن سریالی که از مجموعه استار وارز ساخته شده است. داستان این مجموعه از ۵ سال بعد از زمانی آغاز می‌شود که رویدادهای فیلم Return of the Jedi به پایان رسیده بود.

سریال Firefly

سریال فایرفلای

بازیگران: ناتان فیلیون، جینا تورس و آلن تودیک

سال پخش: ۲۰۰۲

خلاصه داستان: پانصد سال در آینده، یک خدمه خائن و مرتد سوار یک وسیله نقلیه فضایی کوچک می‌شوند و در تلاش هستند که با استفاده از آن، در طی سفر به بخش‌های ناشناخته کهکشان، جان سالم به در ببرند. آن‌ها در همین حین هم باید تلاش کنند که از دست جناح‌های متخاصم و همچنین ماموران مقامات که در حال تعقیب آن‌ها هستند، فرار کنند تا به‌دست آن‌ها دستگیر نشوند.

سریال Star Trek: The Next Generation

سریال پیشتازان فضا: نسل بعدی

بازیگران: پاتریک استوارت، جاناتان فریکس و لوار بارتون

سال پخش: ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۴

خلاصه داستان: «ستاره‌های جدید، داستان‌های جدید و دنیاهای جدید برای کشف» ۷۰ سال بعد از دوره کاپیتان کرک، کاپیتان ژان لوک-پیکارد به همراه همکاران رنگارنگ خود (از جمله یک کلینگون)، به یک سفر هفت ساله فضایی می‌رود؛ سفری که در آن با شکل‌های جدیدی از زندگی و دشمنان مختلف برخورد می‌کند. از جمله آن‌ها می‌توان به بورگ، کیو و فرنگی اشاره کرد. سریال نسل جدید، سومین مجموعه در مجموعه Star Trek و همچنین دومین دنباله مستقیم Star Trek: The Original Series محسوب می‌شود.

منبع: زومجی

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

خروج از نسخه موبایل