معرفی سریال ترکی آخرین تابستان (Son Yaz)

معرفی سریال ترکی آخرین تابستان (Son Yaz)

سریال ترکی آخرین تابستان (Son Yaz) اثری در ژانر و جنایی است که سال 2021 از تلویزیون ترکیه پخش می‌شد. این اثر داستان رابطه بین یک دادستان با پسر یکی از بزرگترین خلافکاران ترکیه را به تصویر کشیده است.

سریال آخرین تابستان، به ترکی Son Yaz  به انگلیسی Last Summer، یک تله‌نوولا محصول کشور ترکیه است. سانر عیار (Saner Ayar) خالق این سریال است که در 2 فصل در سال 2021 منتشر شد. ژانر سریال ترکی آخرین تابستان اکشن، جنایی و درام است و بازیگرانی نظیر آلپرن دویماز و علی عطای در آن بازی می‌کنند. این سریال در دو کشور ترکیه و فرانسه پخش شده و بینندگان استقبال خوبی از آن داشته‌اند. داستان سریال درباره یک دادستان دولت فدرال است که پیشنهاد غیرمنتظره‌ای از رهبر یک باند جنایتکار دریافت می‌کند.

معرفی سریال Son Yaz 2021 موضوع این مقاله از پلازا است. اگر از طرفدران سریال‌های ترکی هستید، در این مقاله با ما همراه شوید تا تعداد قسمت‌های سریال را بدانیم، داستان آن را بخوانیم و سپس با ابزیگران سریال آشنا شویم. در مقاله بهترین سریال‌های ترکی نیز برترین سریال‌های کشور ترکیه در طول تاریخ را معرفی کرده‌ایم.

فهرست مطالب

زمان پخش و تعداد قسمت های سریال آخرین تابستان

بررسی سریال ترکی آخرین تابستان معرفی سریال Son Yaz 2021

همانطور که در مقدمه اشاره شد، این سریال در دو کشور ترکیه و فرانسه به روی آنتن رفته است. زمان پخش سریال آخرین تابستان در ترکیه 1 ژانویه 2021 (12 دی 1399) تا 16 اکتبر 2021 (24 مهر 1400) بود. در این مدت بینندگان به تماشای 26 قسمت سریال، که هر قسمت حدود 140 دقیقه بود، نشستند.

ولی در فرانسه اوضاع کمی فرق می‌کرد. پخش سریال ترکی آخرین تابستان در فرانسه از 9 مارس 2024 (19 اسفند 1402) آغاز شد و در 17 آگوست 2024 (27 مرداد 1403) به اتمام خواهد رسید. بینندگان فرانسوی این سریال را در 93 قسمتِ 45 دقیقه‌ای تماشا می‌کنند.

خلاصه سریال ترکی آخرین تابستان

داستان سریال آخرین تابستان پیرامون یک دادستان دولت به نام سلیم کارا روایت می‌شود. این دادستان آرمانگرا حدود هشت سال پیش طی محاکمه‌ای رهبر یک باند جنایتکار، سلجوک تاشکین، را به زندان فرستاد. اکنون سلجوک برای او پیغام فرستاده که حاضر است به عنوان شاهد در دادگاهی برای نابودی باند شرکت کند، ولی یک شرط دارد: سلیم باید از پسر سلجوک، یعنی آکگون گوکالپ تاشکین، مراقبت کند تا آسیبی به او نرسد.

همچنین بخوانید :

بازیگران سریال آخرین تابستان

سریال ترکی آخرین تابستان از حضور بازیگران بی‌شماری بهره برده است. در این بخش قصد داریم مرور کوتاهی بر بیوگرافی 4 تن از آنان داشته باشیم و سپس به اختصار با نام و نقش بقیه بازیگران نیز آشنا می‌شویم.

علی آتای در نقش سلیم کارا

دورسون علی آتای (Dursun Ali Atay) بازیگر، موسیقیدان، فیلمنامه‌نویس و کارگردان ترکیه‌ای است. وی متولد 20 آوریل 1976، برابر با 31 فروردین 1355، در شهر ریزه ترکیه است. علی آتای فارغ‌التحصیل دپارتمان تئاتر دانشگاه هنرهای زیبای مدرن معمار سنان است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1999 آغاز کرده است. اولین سریالی که در آن حضور داشت سریال بهار دوم بود که بین سال‌های 1998 تا 2001 پخش می‌شد. وی با نقش مجنون در سریال کمدی لیلی و مجنون (2011) به شهرت رسید. از دیگر آثار او در مقام بازیگر می‌توان فیلم Sen Aydınlatırsın Geceyi (2013) فیلم Ayla (2017)، و سریال Masum (2017) را نام برد. علی آتای سابقه کارگردانی 4 فیلم را نیز در کارنامه خود دارد که نویسندگی فیلمنامه همه آنها برعهده خودش بوده است. علی آتای و هازال کایا در سال 2019 با هم ازدواج کردند.

آلپرن دویماز در نقش آکگون گوکالپ تاشکین

آلپرن دویماز (Alperen Duymaz) بازیگر و مدل ترکیه‌ای، متولد 3 نوامبر 1992 (12 آبان 1371) در شهر آنکارا است.  وی در دوران دبیرستان به موسیقی و مدلینگ علاقمند شد، و بعدها از گروه تئاتر کنسرواتور دولتی دانشگاه هاجه تپه آنکارا فارغ‌التحصیل شد. آلپرن بازیگری را با سریال Tatlı Küçük Yalancılar آغاز کرد و در سال 2015 نقش اصلی سریال Acı Așk را به وی سپردند. او با نقش امرا در سریال Çukur (2018)، نقش کرم کرکماز در سریال Çarpışma (2018-2019) و نقش ایاز کرکماز در سریال Zemheri (2020) به شهرت رسید. آلپرن در کنار حضور در 9 سریال تلویزیونی، در یک فیلم به نام Direniş Karatay (2018) نیز بازی کرده است.

عارف پیشکین در نقش سلجوک تاشکین‎

عارف پیشکین (Arif Pişkin) بازیگر ترکیه، متولد 30 نوامبر 1970 (9 آذر 1349) در شهر استانبول است. او در سال 1990 برای ادامه تحصیل در دپارتمان تئاتر هنرهای نمایشی کنسرواتور دولتی دانشگاه آنادولو قبول شد و به اسکیشهر رفت. در دوران تحصیل در چند تئاتر حضور یافت و پس از فارغ‌التحصیلی کمپانی تئاتر اسکیشهر را افتتاح کرد. گرچه عارف پیشکین فعالیت گسترده‌ای در تئاتر داشت، اما خود را محدود به این فضا نکرده و در سال 1988 با فیلم A Month و در سال 1994 با سریال Kurtulus قدم به سینما و تلویزیون گذاشت. وی با نقش اوزکان در سریال Bandit Will Not Rule the World (2015) نام خود را به عنوان بازیگر، مطرح کرد. در میان آخرین کارهای او نیز می‌توانیم سریال اینترنتی Bird Fligh، سریال تلویزیونی Gaddar و فیلم The Color of Victory، هر سه محصول سال 2024، را نام ببریم.

حفسنور سنجاقتوتان در نقش یاگمور کارا

حفسنور سنجاقتوتان (Hafsanur Sancaktutan) بازیگر جوان ترکیه‌ای متولد 20 مارس 2000، برابر با 1 فروردین 1379، در شهر استانبول است. او خیلی زود متوجه علاقه خود به بازیگری شد و از 15 سالگی به عنوان بازیگر تئاتر، روی صحنه رفت و چند جایزه محلی نیز کسب کرد. در سال 2018 با نقش فیدان در سریال گلپری، برای اولین بار جلوی دوربین رفت. چهار سال بعد به عنوان یکی از بازیگران اصلی سریال عشق شما را می‌گریاند (2019) او را در نقش ادا مریم دیدیم. حفسنور را اخیرا با نقش لیلا در سریال Ya Çok Seversen، که پخش آن از سال 2023 آغاز شده، دیده‌ایم.

همچنین بخوانید :

با توجه به محدودیت واژه‌ها در مقاله، در فهرست زیر به اختصار نام و نقش برخی دیگر از هنرپیشه های آخرین تابستان را برای شما آماده کرده‌ایم.

  • سزر کوچ (Sezer Koç) در نقش امل یامان
  • هلیل بابور (Halil Babür) در نقش سونر سانجاکتار
  • یاسمین یازیچی (Yasemin Yazici) در نقش ناز یامان
  • عطا ندیم آرمان (Ata Nedim Arman) در نقش آلتای کارا
  • چنگیز اوکوما (Cengiz Okuyucu) در نقش احمد تونالی
  • یونس نارین (Yunus Narin) در نقش ارای دوران
  • فوندا اریگیت (Funda Eryigit) در نقش کنان کارا
  • سبنم دونمز (Sebnem Dönmez) در نقش سراپ گوک
  • سینان توزکو (Sinan Tuzcu) در نقش متین یامان
  • اردم سانلی (Erdem Sanli) در نقش کان گوک
  • کن سارپ ایکلیر (Can Sarp Ikiler) در نقش آردا آتس
  • امره کارائیل (Emre Karayel) در نقش فاتح دوگونای
  • دیلای کونوک (Dilay Konuk) در نقش بارمه

نقد سریال ترکی آخرین تابستان

سریال آخرین تابستان در سال 2021 منتشر و با استقبال خوبی از سوی بینندگان روبرو شد. نمرات سریال Son Yaz در وبسایت IMDb، که حدود 42000 نفر در این رای‌دهی شرکت کرده‌اند، 8.1 از 10 است که نمره بسیار خوبی محسوب می‌شود. متاسفانه نقدهای زیادی برای این سریال نوشته نشده، ولی در ادامه نگاهی گذرا به بخش‌هایی از نقد سونال ام درباره سریال آخرین تابستان داریم.

North America TEN/ سونال ام:

ساده است: فصل اول سریال آخرین تابستان به کمال بسیار نزدیک است. هر قسمت تاثیرگذار و هر شخصیت فریبنده است و هر داستان شما را وادار می‌کند توقف کرده و درباره آن تفکر کنید. این سریال یکی از بهترین سریال‌هایی است که تاکنون تماشا کرده‌ام.

آکگون شاید یکی از جذاب‌ترین قهرمانان مردی باشد که تاکنون دیده‌ایم. او دچار لغزش می‌شود، تصمیم‌های بدی می‌گیرد و بیشتر از اینکه درست باشد، اشتباه می‌کند. …. اما زمانی که به اشتباهاتش پی می‌برد، حتی زندگی خود را به خطر می‌اندازد تا آنها را اصلاح کند.

یاگمور شخصیتی است که می‌تواند الگویی برای دختران جوان باشد. او در اینجا یک رهبر مونث قوی، توانا و باهوش است و نیازی به تائید دیگران ندارد.

آیا سلیم کارا مرد خوبی است؟ این سوالی است که بارها در طول سریال از خود پرسیدم. در اولین دیدار او قطعا یک مدعی العموم خوب است. بی‌وقفه در جستجوی حقیقت، بی‌پروا و مدبر، ترسناک و به همان اندازه مقتدر است. اما به خانواده‌اش عشق نمی‌ورزد و نمی‌تواند ببیند چگونه تصمیماتش به آنها آسیب می‌رساند.

همچنین بخوانید :

کنان نیز به سادگی قلب و روح خانواده کارا و سریال آخرین تابستان است. او به عنوان یک زن ناراضی از رابطه‌اش خارج می‌شود و تنها شرط وی برای بازگشتن این است که سلیم به ارزش و منزلت وی پی ببرد. این قطعا یک پیام قدرتمند برای بسیاری از زنان در هر موقعیتی است و به خوبی به تصویر کشیده شده است.

فصل اول سریال با تعلیق‌های مناسب روح ما را آزرده کرده است. آکگون که بیشتر فصل را صرف یافتن راهش به سوی نور کرده، تا از مسیری که به خاطر انتخاب‌های پدرش به قاتل شدن می‌رسد، دوری کند. سلیم، که کنان انگیزه و نیرویی برای متعادل کردن تاریکی وی بود، اکنون تنها مانده و در یک مسیر غم‌انگیز موازی، یاگمور و آلتای اکنون غرق همان اندوهی هستند که آکگون در کودکی تجربه کرده است.

سخن پایانی

در این مقاله از پلازا با بررسی سریال ترکی آخرین تابستان با شما همراه شدیم. داستان سریال را خواندیم، با بازیگران آن آشنا شدیم و نگاهی به نمرات و نقد سریال داشتیم. نظر شما درباره سریال Son Yaz چیست؟ آن را تماشا کرده‌اید؟ آیا شما هم از طرفداران سریال‌های ترکی هستید؟ نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق بخش “دیدگاه شما” در پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل