10 فیلم برتر وودی آلن که حتما باید دید!

10 فیلم برتر وودی آلن که حتما باید دید!

10 فیلم برتر وودی آلن کدامند؟ آلن استوارت کونیگزبرگ؛ با نام هنری وودی آلن (Woody Allen) نویسنده، کارگردان، بازیگر، موسیقی‌دان و کمدین مشهور در سینمای جهان است که جوایز زیادی را در جشنواره‌های معتبر از آن خود نمود. این نابغه فیلم‌سازی از جمله هنرمندان مولف در سطح جهان به شمار می‌رود که آثاری بسیار درخشان را در کارنامه هنری خود دارد.

شاید شما هم تا کنون حداقل یک فیلم از آثار این هنرمند بزرگ را تماشا کرده‌اید. عموم فضاهای آثاری وی دیالوگ محور همراه با طنزی فلسفی است که این فیلمساز را از مابقی همکارانش ممتمایز می‌کند. وودی آلن طی شش دهه دوران حرفه‌ای خود، چندین اثر سینمایی برنده جایزه اسکار ساخته‌ است. آلن در دسته فیلمسازان هالیوودی قرار دارد که تحت تاثیر سینمای هنری اروپا؛ به عنوان فیلمساز موج نوی هالیوود محسوب می‌شود. در این مقاله از از پلازا قصد داریم تا شما مخاطبان محترم را با 10 فیلم برتر وودی آلن که حتما باید دید! آشنا نماییم.

مروری کوتاه بر زندگینامه وودی آلن

مروری کوتاه بر زندگینامه وودی آلن

پیش از پرداختن به موضوع اصلی این مقاله ابتدا باید بدانیم که وودی آلن کیست؟ آلن استوارت کونیگزبرگ (Allen Stewart Konigsberg) اول دسامبر سال 1935 میلادی در خانواده‌ای ثروتمند و یهودی ساکن بروکلین نیویورک به دنیا آمد. هشت سالگی خود در مدرسه یهودیان سپری نمود و پس از آن در دبیرستان میدوود تحصیلات خود را ادامه داد. در در آن مقطع زمانی آلن موهای قرمز رنگ داشت که باعث می‌شد تا میان دوستان و هم‌کلاسی‌های خود اقب قرمز را بگیرد. وی جهت کسب درآمد، به نوشتن قطعات طنز و فروش آن‌ها روی آورد. در واقع قطعات مذکور در ستون‌های طنز روزنامه‌ها چاپ می‌شدند.

در سال 1953 میلادی در دانشگاه سینمایی نیویورک ثبت‌نام تمود و خیلی زود در دوره‌ای به نام تولیدات سینمایی مردود شد و به آنجا را ترک کرد. وی پس از آن به مدت دو سال با دستمزد هفته‌ای 20 دلار، نویسندگی برای کمدینی مشهور دیوید آلبر (David Alber) آغاز کرد. پس از آن وارد حوزه تلویزیون شد و به نگارش متون برنامه‌های تلویزیونی پرداخت.

وودی آلن طی پنج سال فعالیت در تلویزیون، در نهایت استعداد نهان خود را در حرفه بازیگری امتحان کرد. نخستین حضور وی در مقام بازیگر، سال 1960 در کلوپی در منهتن رقم خورد. نوع کمدی متفاوت و خلاق وی مئوجب شد تا خیلی زود تمام نگاه‌ها به سویش معطوف گردد. نخستین فیلم‌نامه اآلن تحت عنوان تازه چه خبر پوسی‌کت؟ (?What’s New Pussycat) 1965 و نخستین اثری که کارگردانی آن را به عهده داشت چه خبر، تایگر لی‌لی؟ (?What’s Up, Tiger Lily) 1966 نام دارد.

همچنین بخوانید :

10 فیلم برتر وودی آلن

وودی آلن (Woody Allen) کمدین، بازیگر، کارگردان، نویسنده، کمدین و موسیقی‌دان آمریکایی، در دهه 60 میلادی فعالیت فیلم‌سازی خودش را آغاز نمود. وی تا کنون هنگام نگارش این مقاله 19 بار کاندید جایزه اسکار و چهار بار برنده آن شده، که جوایز مذکور شامل یک اسکار برای بهترین کارگردانی و سه اسکار هم به خاطر بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را از آن خود کرده است.

 در این بخش از مقاله بهترین فیلم‌ های وودی آلن قصد داریم تا 10 فیلم برتر این فیلمساز و کمدین بزرگ جهان را بر اساس امتیازشان در سایت IMDb خدمت شما مخاطبان محترم پلازا معرفی نماییم.

همچنین بخوانید :

1. آنی هال (Annie Hall)

فیلم آنی هال (Annie Hall) اثری رمانتیک و کمدی که در سال 1977 توسطه وودی آآلن ساخته شد. آنی هال در همان سال، چهار جایزه اسکار منجمله بهترین فیلم را از آن خود کرد. آلن فیلمنامه این اثر سینمایی را به همراه مارشال بریکمن نوشت که در گیشه بسیار موفق بود و یکی از برترین آثار این هنرمند محسوب می‌شود. دایان کیتون (Diane Keaton) برای بازی در فیلم آنی هال جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول را بدست آورد.

آلن به واسطه ساخت این اثر سینمایی قدم در مسیر قابل اعتمادتری در دنیای فیلم‌سازی برداشت. در واقع آنی هال از منظر فنی پیشرفت چشمگیری را برای این کارگردان بود، زیرا گوردون ویلیس (Gordon Willis) فیلمبرداری آن را به عهده داشت. داستام فیلم درباره آلوی سینگر  یک کمدین یهودی است که تلاش دارد تا بفهمد که چرا رابطه‌ وی با زنی به اسم آنی هال درست مانند ازدواج پیشین خود  خیلی زود به انتها رسید. نقدهای زیادی درباره‌ این اثر سینمایی وجود دارد، اما منتقدان به‌ علت ضعف در روایت داستانی، آن را از برخی جهات  اثری تجربی برمی‌شمرند. از طرفی دیگر هم عده‌ای به‌ خاطر شباهت‌های این اثر به زندگی واقعی خود وودی آلن آن را در رده‌ آثار بیوگرافی قرار می‌دهند.

  • سال ساخت: 1977
  • امتیاز IMDb: نمره 8.0
  • بازیگران: وودی آلن، دایان کیتن، تونی رابرتس، کارول کین، پل سایمون، شلی دووال، کریستوفر واکن، کالین دوهرست، جنت مارگولین، دیک کـویت
همچنین بخوانید :

2. منهتن (Manhattan)

فیلم منهتن (Manhattan) اثری آمریکایی محصول 1979 آمریکا است که آلن آن را کارگردانی کرد. در حقیقت عشق این کارگردان بزرگ به شهر نیویورک هیچ وقت عاشقانه‌تر از این کمدی رمانتیک تمام عیار عیان نشده است. این فیلم نامه‌ عاشقانه درباره شهر نیویورک به شمار می‌رود. وودی آلن به واسطه بهره‌مندی از شیوه فیلمبرداری‌، دکوپاژ، شلوغی‌های شهر و تصاویری سیاه‌وسفید شهر نیویورک را به‌ عنوان یک شخصیت جلوی دوربین می‌آورد.

داستان این فیلم در موردی مردی 42 ساله است که پس از دو بار طلاق، با دختری 17 ساله قرارهایی عاشقانه می‌گذارد و پس از مدتی عاشق دوست‌دختر یکی از دوستان خودش می‌شود. نگارش فیلمنامه این اثر سینمایی را وودی آلن و همره با مارشال بریکمن برعهده داشتند که پیش‌تر برای فیلم آنی هال باهم همکاری داشتند.

  • سال ساخت: 1979
  • امتیاز IMDb: نمره 7.8
  • بازیگران: وودی آلن، داین کیتن، مایکل مورفی، ماریل همینگوی، مریل استریپ، هلن هنف، والاس شاون، کارن آلن، فرانسیس کانروی، دیوید راشه، مارک لین-بیکر، چارلز لوین، ان برن، مایکل اُداناهیو

3. هانا و خواهرانش (Hannah and Her Sisters)

فیلم هانا و خواهرانش (Hannah and Her Sisters) یک اثر کمدی-درام است که ووودی آلن آن را در سال 1986 کارگردانی کرد. این اثر سینمایی داستان‌های درهم‌تنیده خانواده‌ای بزرگ را در دو سال روایت می‌نماید که بیشتر اتفاقات آن حول محور شخصیت یعنی هانا می‌چرخد.

این اثر سینمایی در گیشه فروش رقمی معادل 40 میلیون دلار را تجربه کرد و تا مدت‌های طولانی جز پرفروش‌ترین آثار وودی آلن محسوب می‌شد. اثر سینمایی هانا و خواهرانش برنده‌ اسکار بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای مایکل کین (Michael Caine) و همچنین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای دایان ویست (Dianne Wiest) شد و بسیار مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

  • سال ساخت: 1986
  • امتیاز IMDb: نمره 7.8
  • بازیگران: مورین اوسالیوان، مایکل کین، دایان ویست، میا فارو، کری فیشر، بابی شورت، فرد ملامد، راستی مگی

4. جرم‌ها و بزهکاری‌ها (Crimes and Misdemeanors)

فیلم جنایت و جنحه یا همان جرم‌ ها و بزهکاری‌ ها (Crimes and Misdemeanors) اثری اگزیستانسیالیستی در سبک درام است که در سال 1989 میلادی به نویسندگی و کارگردانی آلن ساخته شد. این اثر سینمایی در 10 فیلم برتر وودی آلن جای دارد که توجه مخاطبان زیادی را به خود معطوف نمود.

این اثر یکی از بهترین فیلم‌های وودی آلن به شمار می‌رود که در زمان اکران با تحسین زیادی از سوی منتقدان همراه شد. فیلم جنایت و جنحه کاندید سه اسکار شد و  بسیاری از منتقدان سینما آن را به‌ عنوان بهترین فیلم وودی آلن انتخاب کردند. این کارگردان خوش ذوق و صاحب سبک بعد از رویارویی با راف‌کات‌های ابتدایی طی تصمیمی بسیاری از سکانس‌ها را از اول گرفت و قصه را به شکلی دیگر روایت کرد. جرم‌‌ها و بزهکاری‌‌ها اثری بسیار عمیق بوده و به عنوان یک کلاسیک واقعی، تاریک و بدبینانه که حقایقی را درباره‌ پیرامون اطراف ما بیان می‌نماید. در واقع این فیلم به واسطه مضامینی برگرفته از جنایات و مکافات فیودور داستایفسکی (Fyodor Dostoevsky) و اینگمار برگمان (Ingmar Bergman) آغاز می‌شود و رفته رفته به ایده‌ای اگزیستی مبدل می‌گردد.

  • سال ساخت: 1989
  • امتیاز IMDb: نمره 7.8
  • بازیگران: مارتین لاندو، وودی آلن، میا فارو، آلن آلدا، آنجلیکا هیوستون، جری اورباک، مرسدس روئل، داریل هانا، ویکتور آرگو، کارولین آرون، سم واترستون، کلیر بلوم، جوانا گلیسون، سیلویا کادرز
همچنین بخوانید :

5. عشق و مرگ (Love and Death)

فیلم عشق و مرگ (Love and Death) اثری کمدی به کارگردانی آلن محصول که در سال 1975 میلادی ساخته شد. وودی آلن با دایان کیتون (Diane Keaton) نقش‌های اصلی این اثر را بازی می‌کنند. در واقع فیلم عشق و مرگ طنزی بر ادبیات روسی به حساب می‌آید. آلن این اثر سینمایی را در کشورهای فرانسه و مجارستان فیلمبرداری نمود. وی بعدها طی یک مصاحبه عنوان کرد که با ساخت فیلم عشق و مرگ یکی از چالشی‌ترین پروژه‌های حرفه کاری‌اش را پشت سر گذاشت. موقع فیلمبرداری بخشی از نگاتیوهای اثر گم شدند و شرایط آب‌وهوایی و غذایی آبر آن‌ها بسیار سخت گذشت، طوری که وی قسم خورد دیگر در خارج از ایالات متحده هیچ فیلمی را نخواهد ساخت.

بخش کلی این فیلم شامل نقیضه‌هایی بر داستان‌های کهن ادبیات روسیه چون برادران کارامازوف، جنگ و صلح و دیگر موراد می‌چرخد. خود داستان این اثر سینمایی هم در زمان حمله ناپلئون بناپارت به کشور روسیه و تسخیر موقت مسکو رخ می‌دهد.

  • سال ساخت: 1975
  • امتیاز IMDb: نمره 7.7
  • بازیگران: وودی آلن، دایان کیتن، اوبری موریس، آنتونی جی، هوارد ورنون، ایو براویل، فئودور آتکین، ایو بارساک، جسیکا هارپر، بث پورتر، اولگا ژرژ-پیکو، هارولد گلد، جیمز تولکان، آلفرد لوتر، برایان کوبرن، زوی اسکولر

6. رز ارغوانی قاهره (The Purple Rose of Cairo)

فیلم رز ارغوانی قاهره (The Purple Rose of Cairo) اثری به کارگردانی آلن است که در سال 1985 میلادی ساخته شد. در واقع این اثر سینمایی روایتی از فرار یکی از شخصیت‌های فیلم رز ارغوانی قاهره رجهان واقعی است. این فیلم اثری کمدی دراماتیک محسوب می‌شود که آلن آن را با الهام از آثاری چون شرلوک جونیور به کارگردانی باستر کیتون و نمایشنامه شش شخصیت در جستجوی یک نویسنده نوشته لوئیجی پیراندلو ساخت.

رز ارغوانی قاهره در نخستین اکران جایزه بهترین فیلم در رویداد بفتا را تصاحب کرد و وودی آلن هم به کاندید بهترین فیلمنامه در جوایز اسکار شد. آلن همواره از این اثر سینمایی به‌عنوان یکی از برترین آثارش معرفی می‌نماید. وی طی مصاحبه‌ای در مورد این اثر اذعان نمود که در دسته معدود فیلم‌هایی از کارنامه‌‌ هنری خودش می‌داند که با تمام وجود مایل بود تا آن را بسازد.

  • سال ساخت: 1985
  • امتیاز IMDb: نمره 7.7
  • بازیگران: جف دانیلز، میا فارو، ون جانسون، گلن هدلی، زوئی کالدول، مایلو اوشی، جرج مارتین، لورتا کلمنس تاپر، هلن هنف

7. امتیاز نهایی (Match Point)

اثر سینمایی امتیاز نهایی (Match Point) یکی دیگر از 10 فیلم برتر وودی آلن است که در سال 2005 ساخته شد. در این اثر ما به عنوان بیننده با موضوعاتی چون حرص و آز، بخت و اقبال، طبقات اجتماعی در کنار روابط انسانی مواجه هستیم. عده‌ای مچ پوینت را ادامه فیلم جرم‌ها و بزه‌کاری‌ها ووودی آلن بدانند.

مچ پوینت در ابتدا قرار بود تا در شهر نیویورک فیلمبرداری و تهیه شود، ولی آلن که در دستیابی به منابع مالی نا موفق بود، مکان فیلم را به لندن برد. وودی آلن برای این اثر سینمایی کاندید جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی شد. نکته جالب اینجاست که فیلمنامه مچ پوینت تحت تاثیر کتاب جنایت و مکافات فیودور داستایفسکی است. داستان این فیلم درباره زنی به نام کریس است که با خانواده‌ای پرنفوذ ازدواج می‌کند و به خاطر دوام زندگی مشترک خود، معشوقه‌اش را به کام مرگ می‌کشاند.

  • سال ساخت: 2005
  • امتیاز IMDb: نمره 7.6
  • بازیگران: جاناتان ریس میرز، اسکارلت جوهانسون، امیلی مورتیمر، ایون برمنر، متیو گود، برایان کاکس، پنه‌لوپه ویلتون، جیمز نسبیت، روپرت پنری-جونز، سلینا کادل

8. نیمه شب در پاریس (Midnight in Paris)

فیلم نیمه‌شب در پاریس (Midnight in Paris) اثری کمدی، رمانتیک و فانتزی به نویسندگی و کارگردانی آلن است که چاشنی‌هایی نوستالژیک و اگزیستانسیالیسم هم در آن دیده می‌شود. طبق ایده این اثر، آدمی هرگز از زمان حال رضایت ندارد و گذشته‌ها را بسیار رمانتیک‌تر، خالص‌تر برای زندگی خود می‌پندارد. نیمه‌شب در پاریس برای هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار، جایزه بهترین فیلم‌نامه اوریژینال را تصاحب کرد.

داستان نیمه‌شب در پاریس روایتی از یک فیلمنامه‌نویس است که طی سفرش به پاریس با اتفاقات عجیبی مواجه می‌گردد. وی در نیمه‌شب به‌ صورتی مرموز به دهه‌ 1920 می‌رود. پاریس در این مقطع طمانی از دید تماشاگران و قهرمان قصه بسیار فریبنده است. آسمان‌ ابری، خیابان‌ها، معماری پاریس، اماکنی باشکوه، این اثر فاخر سینمایی را به فیلمی جادویی مبدل می‌نماید. در حقیقت نیمه‌شب در پاریس، نامه‌ای عاشقانه از ووودی آلن به شهر رویایی پاریس است.

  • سال ساخت: 2011
  • امتیاز IMDb: نمره 7.6
  • بازیگران: کتی بیتس، آدرین برودی، کارلا برونی، اوون ویلسون، ریچل مک‌آدامز، ماریون کوتیار، لئا سیدو، تام هیدلستون، گیوم گوئی

9. زن و شوهرها (Husbands and Wives)

فیلم زن و شوهرها (Husbands and Wives) اثری رمانتیک و کمدی-درام به کارگردانی آلن است که در سال 1992 میلادی ساخته شد. ووودی آلن این اثر را با رز ارغوانی قاهره و چند فیلم دیگرش در فهرست دوست‌داشتنی‌ترین کارهای خود قرار داده است.

داستان فیلم زن و شوهرها درباره جک و سالی و گیپ و جودی است که بهترین دوستان یکدیگر هستند. زمانی که زوج اول می‌گویندکه قصد جدایی از هم را دارند، گیپ و جودی هم یکباره ازدواج‌شان را زیر سوال می‌برند. در حقیقت خط داستانی این اثر سینمایی بسیار ساده است و آلن شکلی متفکرانه‌ درباره فرآیندی جدا قصه‌نویسی می‌نماید. وی به واسطه پرداخت این چهار شخصیت اصلی ازدواج و روابط میان انسان‌ها را زیر ذره‌بین می‌برد. نکته جالب در مورد فیلم اینجاست که برخلاف دیگر وی، فیلمی بسیار ساده است و اندیشه‌های فلسفی در آن زیاد به چشم نمی‌خورد.

  • سال ساخت: 1992
  • امتیاز IMDb: نمره 7.5
  • بازیگران: بلایث دانر، جودی دیویس، میا فارو، جولیت لوئیس، لیام نیسون، سیدنی پولاک، وودی آلن، ران ریفکین

10. گلوله‌ها بر فراز برادوی (Bullets over Broadway)

از دیگر بهترین فیلم‌های وودی آلن، می‌توان به گلوله‌ ها بر فراز برادوی (Bullets over Broadway) اشاره کرد. این اثر سینمایی در ژانر کمدی، جنایی و عاشقانه به کارگردانی وودی آلن است که در سال 1994 میلادی ساخته شد. در حقیقت این فیلم یک کمدی سیاه و جنایی به شمار می‌رود که ترکیبی بسیار جذاب از طنز و ایده‌های گنگستری را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

داستان این فیلم روایتی از نیویورک در دهه 20 است که نویسنده جوانی به‌ نام دیوید می‌تواند تا به واسطه کمک مالی گنگستری به‌ اسم والنتی تئاترش را با بهترین شرایط ممکن روی صحنه ببرد. ولی مشکلی اینجاست که گنگستر اجازه نمی‌دهد تا دیوید کارش را به بهترین شکل مممکن انجام دهد. در واقع گلوله‌ ها بر فراز برادوی یکی از خنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارترین آثار وودی آلن محسوب می‌شود، که در آن درست مانند بسیاری از آثار این کارگردان شهر نیویورک هم شخصیتمند به‌ تصویر کشیده می‌شود. این اثر سینمایی نامزد هفت جایزه اسکار منجمله بهترین، فیلمنامه و بهترین کارگردانی هم شد. علاوه بر این دایان ویست (Dianne Wiest) هم که یکی جذابترین بازی‌های خود را در فیلم گلوله‌ ها بر فراز برادوی ارائه نمود که به همین خاطر جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را بدست آورد.

  • سال ساخت: 1994
  • امتیاز IMDb: نمره 7.4
  • بازیگران: جان کیوسک، دایان ویست، جنیفر تیلی، جیم برودبنت، دبی مازار، جک واردن، استیسی نلکین، تونی دارو، بنی ونوتا
همچنین بخوانید :

کلام آخر

وودی آلن (Woody Allen) در واقع یکی از کارگردانان متفکر و مولف در سینمای جهان محسوب می‌شود که در کارنامه هنری خود رکورددار جوایز زیادی از جشنواره های معتبر سینمایی در دنیاست. وی تا کنون آثار زیادی را در خوزه سینما نویسندگی و کارگردانی کرده که اکثر آن‌ها فروشی بالا در گیشه داشته‌اند. وی بدون شک یکی از چهره‌های تاثیرگذار در صنعت سینمای جهان به شمار می‌رود که کمدی خاص خود را دنبال می‌کند. برای تماشای آثار این فیلمساز بزرگ ابتئا باید با فلسفه و شخصیت وی آشنا شد تا آثارش را بهتر درک نماییم. آن درست مانند کارگردانی‌هایی چون آلفرد هیچکاک، اینگمار برگمان، استنلی کوبریک و باستر کیتون سینمای خاص خود را دنبال می‌کند، که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد.

در این مقاله از پلازا ابتدا به زندگینامه وودی آلن نیم نگاهی انداختیم و در ادامه 10 اثر فاخر از این کارگردان بزرگ را مورد بررسی قرار دادیم. امید است مقاله 10 فیلم برتر وودی آلن که حتما باید دید! برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود درباره آثار این نویسنده، کارگردان، موسیقی‌‍‌دان، بازیگر و کمدین دوست‌داشتنی با ما در سایت پلازا به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

منبع : پلاژا

خروج از نسخه موبایل