(تصاویر) معرفی فیلم‌های جنایی که قاتل در آن‌ها هیچگاه پیدا نشد

(تصاویر) معرفی فیلم‌های جنایی که قاتل در آن‌ها هیچگاه پیدا نشد

یکی از مسائلی که در هنگام مواجه شدن با فیلم‌های جنایی و قاتل سریالی، مخاطبین انتظار دارند در این است که وضعیت داستان در پایان کاملاً حل و فصل شده و قهرمان به پیروزی رسیده و شخصیت شرور داستان به دست عدالت سپرده شود. رویکردی که در زندگی واقعی چندان بدین شکل رویایی و ایده‌آل نبوده و نمی‌توان اینقدر راحت شکست شخصیت بد داستان را متصور شد.

اگر فیلم‌نامه‌نویسان به خاطر جذابیت داستان، از نگارش روایتی مخاطب‌پسند خودداری نمایند، با فیلم‌های تیره و تاریکی مواجه خواهیم شد که می‌توانند حسابی شما را شوکه نمایند. فیلم‌هایی که در آن قاتل هیچگاه پیدا نشده و بابت اعمال وحشتناکی که انجام داده‌اند، توسط قانون بازخواست نمی‌شوند.

اتفاق وحشتناکی که منجر به خلق آثاری به یاد ماندنی در تاریخ سینما شده و به همین منظور نیز در مقاله امروز به سراغ فیلم‌هایی رفته‌ایم که برخلاف کلیشه‌های همیشگی، قاتل در آن‌ها پیدا نشده است.

فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

این مقاله را با فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri شروع می‌کنیم که موفق شد تا در جشنواره اسکار صاحب ۳ جایزه ارزشمند بشود. فیلمی که قطعاً احساسات هر مخاطبی را برمی‌انگیزد.

این فیلم حول محور زنی به نام میلدرد هیز جریان دارد که دخترش مورد آزار و اذیت قرار گرفته و سپس کشته می‌شود و در تلاش برای اجرای عدالت، با عدم توجه کافی نیروهای پلیس به پرونده مواجه می‌شود. مسئله‌ای که این مادر را مجاب می‌کند تا سه بیلبورد کنار جاده‌ای را اجاره کرده و با نوشتن جملات تحریک آمیز، پلیس را به واکنش وا دارد.

پس از تلاش‌های بسیار او و نیروهای پلیس در نهایت متوجه می‌شوند که مظنون آن‌ها ارتباط با قتل نداشته و در پیدا کردن قاتل واقعی ناکام می‌مانند. در پایان فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri می‌بینیم که مسبب مرگ دختر بی‌گناه میلدرد هیز پیدا نشده و مادرش و پلیسی به نام دیکسون از سر ناچار نقشه مرگ همان مظنون را کشیده تا بلکه بتوانند خشم خود را آرام نمایند.

فیلم Zodiac

یکی از پررمز و رازترین پرونده‌های جنایی تاریخ به قاتل زودیاک مربوط می‌شود که داستان وحشتناکش، دیوید فینچر را مجاب کرد تا فیلم Zodiac را با محوریت آن به تولید برساند.

فیلمی با محوریت قاتل بی‌رحمی که ۳۷ قربانی را به کام مرگ کشانده و با خشونتی افسار گسیخته، نیروهای پلیس و قانون را به باد تمسخر می‌گیرد.

دیوید فینچر به سبب آن که به واقعیت وفادار باشد، تنها در نماهای بسیار کوتاه و سریع به حضور قاتل زودیاک اشاره کرده و از نمایش چهره بازیگر آن خودداری می‌کند تا در نهایت به پایان‌بندی مجهولی برسد که هیچگاه این قاتل پیدا نشده و تنها حدس و گمان‌هایی من باب هویت وی وجود داشته است. Zodiac نشان می‌دهد که هرگز نمی‌توان حقیقت تلخ را جایگزین پایان دلنشینی کرد که مخاطب بتواند با رضایت‌مندی سالن سینما را ترک کرده باشد.

فیلم Match Point

یکی از تحسین شده‌ترین فیلم‌های ساخته شده توسط وودی آلن، Match Point نام دارد که از شخصیت اصلی منفوری به نام کریس ویلتون بهره برده است.

داستانی شوکه‌کننده و تلخ حول محور مردی که به همسر خود خیانت کرده و با زنی ارتباط مخفیانه برقرار می‌کند که در نهایت منجر به این می‌شود تا این زن باردار شود. زنی که از کریس ویلتون می‌خواهد تا مسئولیت این بچه را بر عهده گرفته و از همسر خود جدا شود. خواسته‌ای که کریس ویلتون را مجبور می‌کند تا زن و بچه در شکمش را به قتل رسانده تا بدین شکل از بروز هرگونه خطر برای نابودی زندگی‌اش در کنار همسرش جلوگیری کند.

تلاش‌های او برای عادی جلوه دادن قتلی که بر عهده گرفته و نقشه چینی برای عدم برانگیختن هر گونه شک و شبهه‌ای سبب می‌شود تا پرونده قتل این زن و بچه بسته شده و هیچگونه خطری زندگی این مرد بی‌رحم و خودخواه را تهدید ننماید. Match Point روایت‌گر قاتل خوش شانسی بوده که با بی‌رحمی تمام برای حفظ آبروی خود، زندگی ۲ انسان بی‌گناه را گرفته و در کمال بی‌خیالی به ادامه زندگی در کنار همسرش ادامه می‌دهد.

فیلم The Pledge

فیلم درام و روان‌شناختی The Pledge با نقش آفرینی متفاوتی از جک نیکلسون علی‌رغم جذابیت‌هایش اما اثری نادیده گرفته شده به شمار رفته که شاید بسیاری از شما حتی نامش را هم نشنیده باشید.

در این فیلم با قاتل بی‌نام و نشانی روبرو می‌شویم که دست به کشتن کودکی بی‌گناه و معصوم زده و کاراگاهی بازنشسته و پیر به نام جری بلک را مجاب می‌کند تا خود دست به کار شده و برای پیدا کردن هویت این آدمکش، اتفاقات مرگباری را پشت سر بگذارد.

او در حالی که سعی دارد تا این قاتل معروف به “جادوگر” را پیدا نماید، متوجه نمی‌شود که فرد اصلی در جریان یک تصادف کشته شده و به همین سبب نیز به دنبال آدم اشتباهی می‌گردد که هیچ سنخیتی به قتل کودک نداشته است. The Pledge روایت منحصر به فردی را در پیش گرفته که شاید قهرمان اصلی داستان را ناکام برای تحقق ماموریت خود نشان دهد اما رضایت مخاطب را برمی‌انگیزد؛ زیرا شاهد کشته شدن قاتل اصلی در جریان تصادف بوده است.

فیلم Phone Booth

فیلم Phone Booth روایت جمع و جور ولی شدیداً هیجان انگیز را در پیش گرفته که می‌تواند حسابی شما را شگفت‌زده نماید.

در این فیلم غیرقابل پیش بینی و جذاب با مرد گستاخ و بسیار مغروری به نام استوارت شپرد آشنا می‌شویم که با زنی دیگر مشغول خیانت به همسرش بوده و روزانه به سراغ باجه تلفن عمومی رفته تا با او تماس برقرار نماید. در یکی از همین روزها ناگهان مردی غریبه به جای مخاطب همیشگی پاسخ داده و اعلام می‌کند که از ماجرای خیانت وی باخبر بوده و باید حقیقت را به همسرش اقرار نماید؛ در غیر اینصورت توسط یک تک تیرانداز مورد حمله قرار می‌گیرد.

استوارت در حالی که حرف‌های او را باور نداشته و باقی مردم سعی دارند تا وارد باجه تلفن شوند، ناگهان یکی از آن‌ها مورد اصابت گوله قرار گرفته تا جدیت حرف‌های قاتل مرموز پشت تلفن معلوم شود. قاتل و مرد مرمور داستان فیلم Phone Booth شاید که از بی‌رحمی خاصی برای نمایش جدیت حرف‌های خود بهره گرفته باشد اما در پایان داستان هویت خود را به استورات نشان داده و اعلام می‌کند که در صورت دروغ گفتن و خیانت باری دیگر چهره او را خواهد دید تا این بار مرگ وی را رقم بزند.

فیلم Lady Macbeth

پس از معرفی چندین و چند فیلم جنایی و دلهره‌آور این بار به سراغ درام تاریخی Lady Macbeth می‌رویم که مسبب معرفی فلورنس پیو به عنوان یکی از بازیگران برتر نسل جوان هالیوود شده است.

روایت متفاوتی از داستان مکبث حول محور ازدواج بی‌عشق و علاقه‌ای که به تراژدی‌های مرگباری منتهی می‌شود. داستانی با محوریت زنی به نام کاترین که با مردی بسیار بزرگتر از خود ناخواسته ازدواج کرده و در عین حال رابطه‌ای مخفیانه با معشوقه‌اش را همچنان حفظ کرده است.

فاش شدن رابطه مخفیانه کاترین، او را مجاب می‌کند تا برای حفظ ظاهر پاکدامنی خود، قتل‌های مرگباری توسط او رقم بخورد که حتی پای معشوقه وی را نیز به داستان باز می‌کند. با این حال کاترین از قدرت زنانگی خود سوءاستفاده کرده و تمام قتل‌ها را بر گردن معشوقه‌اش یعنی سباستین می‌اندازد تا او به جای وی مجازات شود. علی‌رغم این که در پایان Lady Macbeth شاید بتوان گفت که عدالت می‌تواند اجرا شده باشد اما نباید فراموش کرد که کاترین همچنان مسبب مرگ چندین و چند انسان بی‌گناه بوده است.

فیلم Black Christmas

اصولاً فیلم‌های ژانر وحشت جایی در چنین مقاله‌ای نباید داشته باشند؛ زیرا هویت قاتل همیشه در هاله‌ از ابهام بوده تا بتواند بارها و بارها سر و کله‌اش مجدداً پیدا شده و کشتار وسیعی را به راه بیندازد.

با این حال اوضاع برای فیلم Black Christmas کمی متفاوت جلوه کرده است. فیلمی روایت‌گر خواهرانی که در شب کریسمس مورد حمله یک قاتل روانی وحشی قرار گرفته و ۷ نفر کشته می‌شوند.

در پایان داستان نیز یکی از اعضای باقی مانده این جنایت به نام بیلی در حالی که سعی دارد تا فرد مظنون را مورد ضرب و شتم قرار داده و انتقام بگیرد اما نیروهای پلیس سر رسیده و او را به اشتباه قاتل این جنایت تصور کرده و دستگیرش می‌کنند.

Black Christmas به گونه‌ای پایان می‌یابد که قاتل اصلی از ماجرا جان سالم به در برده و بدون آن که توجه پلیس را جلب نماید، از محل جنایت فرار می‌کند تا یکی از معدود فیلم‌های ترسناکی را رقم بزند که علی‌رغم زنده ماندن قاتل اما هیچ دنباله‌ای برایش ساخته نشده و سینمای هالیوود به تولید ۲ بازسازی ناامید کننده از آن کفایت کرده است.

فیلم American Beauty

فیلم American Beauty یکی از شاهکارهای بازیگری کوین اسپیسی محسوب می‌شود که در همان ابتدای داستان مخاطب را شوکه می‌کند؛ زیرا اعلام می‌شود که شخصیت اصلی داستان مدت زمان چندانی را برای زندگی در اختیار نخواهد داشت.

فیلمی سنت‌شکنانه و بسیار خاص حول محور احساسات درونی و سرکوب شده انسان‌ها که برملا شدنشان گاهاً می‌تواند با بهایی سنگین همراه شود. روایتی درباره مرد ناامید از روزگار به نام لستر برنهام که زندگی غیرقابل تحملی را پشت سر گذاشته و عملاً هیچ چیز نمی‌تواند خوشحالش کند.

مردی که در نهایت بازیچه دست دیگران شده و به طرز بی‌رحمانه‌ای کشته می‌شود و به راحتی آب خوردن مرگ او توسط عاملین این قضیه عادی جلوه داده شده و تمامی مدارک از صحنه پاک می‌شوند. اگر که دوست دارید تا داستانی را شاهد باشید که تک تک دقایقش وحشتناک و عجیب و غریب جلوه کرده باشد، American Beauty گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود.

فیلم Memories Of Murder

در نهایت این مقاله را با فیلم تاثیرگذار و تلخ Memories of Murder به پایان می‌رسانیم که سکانس پایانی‌اش می‌تواند حتی یک بیننده ساده را نیز تحت تاثیر قرار داده و او را وادار نماید تا خود را به جای قاتل تصور کند.

در این فیلم به سال ۱۹۸۶ میلادی و کره جنوبی می‌رویم که قاتلی مرموز به سراغ دختران جوان رفته و شب هنگام، دست و پایشان را بسته و پس از آزار و اذیت، آن‌ها را به قتل می‌رساند. تلاش نیروهای پلیس و سازماندهی عظیم آن‌ها نه تنها پاسخ مثبتی برایشان ندارد، بلکه موجب می‌شود تا قتل‌ها شدت گرفته و دختران بیشتری به کام مرگ فرستاده شوند.

در پایان فیلم Memories of Murder نیز شاهد هستیم که سال‌ها پس از این واقعه، کاراگاه اصلی داستان به مکان رقم خوردن قتل اول رفته و متوجه می‌شود که قاتل همچنان در حال پرسه زدن می‌باشد و به همین منظور نیز رو به دوربین کرده و به مخاطب فیلم نگاه می‌کند که در کمال وحشت، یکی از آن‌ها خود شخص قاتل بوده است. قاتلی که در نهایت در سال ۲۰۱۹ میلادی دستگیر شد و به انجام کشتارهای بی‌رحمانه‌اش اقرار کرد.

منبع: گیمفا

.

این مطلب از سایت فرادید برداشته شده است و این رسانه هیچ مسئولیتی در قبال این مطلب ندارد

خروج از نسخه موبایل